Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Internetová reklama – aké nástroje marketingovej komunikácie použiť?

možnosti internetovej reklamyDnes sme spísali všetky možnosti internetovej reklamy.

Ako sa propagovať na internete? Ktorá reklama je viac a ktorá menej efektívna? Do čoho určite ísť a do čoho neísť?

Zamerajme sa na zvyšovanie návštevnosti prostredníctvom internetovej reklamy.

 

Aké nástroje marketingovej komunikácie
na internete existujú?

1. Klasická PPC reklama v Google
2. Remarketingová reklama
3. PPC reklama cielená na záujmy
4. Porovnávače cien
5. Newslettre
6. SEO
7. Blogy
8. Mobilná reklama, mobilná verzia web stránky
9. Iné PPC reklamy podľa rôznych cielení
10. Bannerová reklama
11. YouTube reklama
12. Affiliate
13. Sociálne siete, Facebook, …
14. Zľavové portály a cashback
15. Wait marketing
16. Obsahové web stránky
17. Virál, mobilné aplikácie, infografika, augmented reality
18. Webová Analytika

Ktorá internetová reklama je efektívna
a ktorá je menej efektívna?

Do Vašej stratégie marketingovej komunikácie určite odporúčame použiť prvých 6 nástrojov.  Z mojej skúsenosti skoro vždy zaberajú.

Klasická PPC reklama v Google vo vysoko konkurenčných odvetviach môže byť pre začínajúcich podnikateľov drahá. Stále ale dokáže vygenerovať veľmi vysokú návštevnosť a priviesť zákazníkov za akceptovateľnú cenu. Len treba vedieť reklamu v Google dobre nastaviť, určite sa obracajte na odborníkov.

Za najväčší krok dopredu v internetovom marketingu za posledné 2 roky vďačíme remarketingu. Ešte sa mi nestalo, aby bola remarketingová reklama neefektívna. Cena za získanie klientov je pri remarketingu zvyčajne nižšia ako pri klasickej PPC reklame v Google.

Remarketing je vhodné kombinovať s PPC reklamou cielenou na záujmy. V reklamnej kampani spoločne cielite na všetkých návštevníkov, ktorí navštívili sekciu Šaty a zároveň cielite na rovnako nazvaný záujem.

Obrovským zdrojom návštevnosti pre eshopy sú porovnávače cien. Veľa klientov našej služby na tvorbu www stránok a internetových obchodov BiznisWeb.sk má porovnávače cien ako hlavnú internetovú reklamu.

Podceňované sú newslettre, majitelia web stránok s nimi často vôbec nepracujú. Pritom veľké eshopy využívajú práve newslettre ako top internetovú reklamu. Získanie emailov Vás nič nestojí, newletter posielate klientom, ktorí už u Vás nakúpili a majú k Vám dobrý vzťah, ideálna možnosť ako zvýšiť tržby.

Internetovú reklamu merajte! Najjednoduchšie je to pomocou Google Analytics a URL Buildera. Ako sledovať efektivitu online reklamných kampaní?

Ostatné body sú skôr doplnkové. Ale ktorýkoľvek z bodov sa môže stať Vašim kľúčovým prvkom v komunikačnom mixe, ktorý Vám pomôže znásobiť tržby. Treba skúšať, skúšať, skúšať.

Poďme si bližšie predstaviť jednotlivé nástroje internetovej reklamy:

ppc reklama, google adwords1. PPC reklama v Google

Čo je to?
Ak chce klient kúpiť podprsenku, zadá do Google slovo “podprsenka” a zobrazí sa textová reklama na Váš web či eshop. Reklama sa môže zobraziť nad neplatenými výsledkami vyhľadávania, reklama je veľmi viditeľná. Inzerent za reklamu platí podľa toho, koľkokrát sa na reklamu klikne. Platí sa len za reálne získaných návštevníkov.

Aké sú najčastejšie chyby pri nastavení PPC reklamy?
– ignorácia zhôd kľúčových slov, viac v článku tu
– nenastavené negatívne kľúčové slová, nenastavené geografické cielenie, nenastavené meranie konverzií, chýbajúce prepojenie so štatistikami Google Analytics s nadstavbou E-Commerce, nenastavené rozšírenia reklamy najmä rozšírenie o podstránky
– ďalšie príklady chýb v tomto článku

Čo sa v PPC za posledné roky zmenilo?
– nové cielenia: viď nižšie bod 10
– cielenie na mobily/tablety/PC, výhoda je mobilná verzia web stránky
– bannerové kampane
– videokampane
– lepšia Analytika, meranie AdWords konverzií, Google Analytics Ecommerce
– cena za klik sa výrazne zvýšila, počet vyhľadaní sa znásobil

remarketing2. Remarketingová reklama

Čo je to remarketing?
Remarketing Vám umožňuje osloviť návštevníkov, ktorí v minulosti navštívili Vašu web stránku a týmto návštevníkom zobraziť Vašu reklamu. Reklama tak neustále upozorňuje na existenciu Vášho webu a hoc návštevník pred objednávkou navštívi 10 iných webov s podobnou ponukou, návštevníka prenasleduje reklama práve na Váš web. Klient sa vráti k Vám a nakúpi.

Môžete osloviť všetkých návštevníkov alebo len návštevníkov niektorých sekcií webu. Máte výpredaj búnd? Zacieľte remarketing iba na návštevníkov zo sekcie Bundy.

Remarketing nemusí prinášať len priame nákupy, ja osobne sledujem aj hodnotu Konverzia po vzhliadnutí. Konverzia po vzhliadnutí znamená, že reklama sa zobrazí návštevníkovi, návštevník na reklamu neklikne, ale neskôr nakúpi, alebo vykoná inú akciu (vyplní formulár, prihlási sa na odber noviniek emailom). Klient videl reklamu a možno práve vďaka tejto pripomienke dokončil nákup.

Viac o remarketingu v tomto článku.

ppc, ppc reklama3. PPC reklama na záujmy (text, bannery, video)

Google sleduje, na ktorých web stránkach surfujete a priebežne Vás zaraďuje do záujmových kategórií. Google to dokáže vďaka tomu, že využívate Google služby, napr. Gmail. Záujmové kategórie sú veľmi presné a výber z kategórií je bohatý.

Príklad: Eshop s oblečením môže cieliť na používateľov, ktorí sú zaradení v sekciách Spodná bielizeň, Čiapky, Pyžamá, Plavky. Máte akciu na čiapky? Výpredaj plaviek? Za pár minút môžete mať aktívnu reklamu a cieliť na používateľov, ktorí čiapky či plavky v posledných dňoch naozaj hľadali a teda ich s veľkou pravdepodobnosťou chcú kúpiť.

Ak chcete vedieť, do akých záujmových kategórií Vás Google zaradil, kliknite sem.

porovnávače tovaru4. Porovnávače cien

Porovnávače cien na jednom mieste porovnávajú ponuku z množstva eshopov. Nemusíte surfovať po 10 eshopoch, všetko máte na jednom mieste. Klienti čoraz častejšie nakupujú práve cez porovnávače tovaru.

Do porovnávačov cien zadávate tzv. XML feed, ktorý obsahuje údaje o Vašich produktoch. Ak máte vytvorený internetový obchod v BiznisWeb.sk, tu sú linky pre XML feed:
info o XML feede pre Flox1
info o XML feede pre Flox2

newsletter, novinky mailom5. Newslettre

Newslettre (ponuky posielané emailom) s obľubou využívajú najväčšie eshopy ako Mall, Alza, Hej. Ide o využitie existujúcej databázy emailov klientov, ktorí už u Vás nakúpili.

– podstatné je posielať newslettre pravidelne
– populárne je posielať personalizované zľavové kupóny … napr. že tento týždeň je zľava 5% len pre Vás, ak využijete tento kupón
Ak máte vytvorený internetový obchod v BiznisWeb.sk, tu sú návody pre používanie Newslettra:
newsletter vo Flox 1
newsletter vo Flox 2

seo optimalizácia, seo rady6. SEO

– Google každý mesiac oznamuje desiatky zmien tykajúce sa radenia výsledkov v neplatenom vyhľadávaní na svojom blogu, prebiehajú neustále zmeny
– preferencia nového obsahu – blogy, novinky
– striktnejšie pravidlá na zahustenie kľúč.slov, rozhoduje kvalitný obsah
pozor na Google Panda a Google Penquin

blog7. Blogy

Ako na blog? Ako zvýšiť návštevnosť blogu?
Alebo sa zamerajte na získanie bloggera.
Blog a SEO optimalizácia.

 

mobilná aplikácia, mobilná reklama8. Mobilná reklama, mobilná verzia web stránky

Čoraz viac majiteľov smartphonov, iPhonov, iPadov a tabletov surfuje po internete najmä prostredníctvom týchto zariadení. V budúcnosti pôjdu do popredia mobilné verzie www stránok:
– mobilné verzie webu majú lepšie výsledky (vyššia miera nákupov)
– cez iPady a smarphony môžete mať podstatnú časť návštev a počet objednávok, ak sa mobilom a tabletom neprispôsobíte, prídete o zákazníkov. Ak bude o pár rokov 30% návštevnosti prichádzať cez mobilné zariadenia, prídete o 30% tržieb.

9. Iné PPC reklamy podľa rôznych cielení

PPC reklamu môžete zacieliť:
a) klasicky vo výsledkoch vyhľadávania (spomínam v bode 1)
b) remarketingovo (spomínam v bode 2)
c) podľa záujmov (spomínam v bode 3)
d) na témy – pracovníci Google alebo iného reklamného systému ručne kategorizujú web stránky zapojené v reklamnom systéme Google do tém
e) kontext (obsahová sieť)
f) umiestnenie (na konkrétne URL)
g) vo vyhľadávaní obrázkov
h) geografické cielenie – nefunguje ideálne, lebo veľa poskytovateľov internetu má bratislavskú IP adresu a tak síce sedíte v Košiciach, ale Google rozozná že sedíte v Bratislave.

… rôzne iné cielenia

10. Bannerová reklama

Okrem Google AdWords ponúkajú bannerovú reklamu aj špecializované siete ako napr. web2media a  AdGuru. V ČR nedávno spustil bannerovú reklamu Sklik.
Poznáte tých, čo klikajú na reklamné bannery?

youtube reklama11. YouTube reklama, videoreklama

YouTube reklama zažila veľmi rýchly boom. V priebehu januára až apríla 2012 som zaznamenal až 2,5 násobný nárast cien za 1 videnie. Videoreklamu využívajú najmä veľké firmy, ale nič nebráni natočiť jednoduché video ani malej firme a následne cieliť napr. ako remarketing alebo na záujmy.

12. Affiliate

– odporúčame využiť programy ako Post Affiliate Pro a Affilbox.cz
– blogy:  www.affilak.cz, www.novachalupa.cz, www.affilblog.cz

facebook, sociálne siete13. Sociálne siete, Facebook …

– treba aktualizovať FB, Twitter, G+, Pinterest, LinkedIn, YouTube, SlideShare, …
– významné v SEO, na vyhľadanie brandu a kľúč.slová obsiahnuté v soc.sieťach
Aký je vplyv sociálnych sietí na SEO?
– eshopy na Facebooku, zatiaľ sa ale vôbec nepresadili
– na sociálnych sieťach inzerujte pomocou PPC reklamy alebo využite populárne nové formy reklamy
– Facebook aplikácie, hry (hry sú už aj out)
Etiketa na sociálnych sieťach
10 overených rád k úspechu na sociálnych sieťach
Majú reklamné kampane na Facebooku význam?
5 naj chýb v internetom marketingu – neignorujte sociálne siete
Ako uspieť na sociálnej sieti?
Budujte cez sociálne siete spätné odkazy.

14. Zľavové portály a cashback

Viac o zľavových portáloch – ako zľavové portály fungujú?

Viac o cashbacku – o čom je cashback?

15. Wait marketing

– reklama v čakárňach (skôr pre lekárske produkty)
– reklama v časopisoch dostupných v doprave, čítate počas letu alebo dlhej cesty autobusom (vhodné pre všetky produkty)
Čo je to wait marketing?  Aká je efektivita wait marketingu?

16. Obsahové web stránky

– Podstata obsahovej web stránky je vo vytvorení oddeleného webu od hlavnej www stránky.

– Pozor na duplicity, obsah by nemal byť len tak skopírovaný, texty treba upraviť do novej podoby.

– Príklad: Ak máte rozsiahly sortiment a chcete bojovať v neplatených výsledkoch vyhľadávania Google, môžete oddeliť sortiment do samostatnej web stránky. Postačia Vám aj klasické www stránky, nie je potrebné spúšťať nový eshop.  Podstatné je, aby ste odkazovali na hlavný web, kde je umiestnený eshop.

– Príklad: Prevádzkujete eshop s pneumatikami. Na oddelenej stránke uverejníte rady k výberu pneumatík, čo znamenajú popisy na pneumatike a umiestnite hypertextový odkaz na hlavný eshop.

17. Virál, mobilné aplikácie, infografika, augmented reality

V tomto bode zhrniem niektoré novšie možnosti internetovej reklamy:

– Virálny obsah
Odporúčam sledovať sekciu TOP virály týdne od TyInternety.cz.

– Mobilné aplikácie
Majitelia smartphonov a tabletov môžu skôr využiť mobilnú aplikáciu, ako samotné prehliadanie webových stránok cez internetový prehliadač.

– Infografika
Čo je to infografika? Ako infografiku využiť?

– Augmented Reality
Využitie Augmented reality v praxi

– Baví ma sledovať napríklad reklamné kampane od Zaraguzy pre Martinus.sk: Knihobežník, PFka, ktorá ťa dostane, Súťaž o 333 kníh, … a aj iné reklamy od digitálnych reklamných agentúr.

Aké trendy podla reklamných expertov čakať na budúci rok?

18. Webová Analytika

Poviete si, že čo tu robí Analytika? Áno, Analytika nie je typ internetovej reklamy, ale vďaka analytike si viete vyhodnotiť efektivitu reklamy a sledovať dôležité metriky web stránky. Do popredia sa dostali pojmy ako:

– Multichannel, urobenie konverzie trvá dlhšie a prechádza rôznymi zdrojmi návštevnosti – Klientovi sa treba počas nákupného procesu neustále pripomínať.
– Bounce rate
– Ecommerce
– A/B testovanie
– Sledovanie zdrojov návštevnosti
– Analýza na stránke
– Vyhľadávanie na stránke

 

 

Dúfam, že tento blogpost Vám pomohol zorientovať sa v možnostiach internetovej reklamy. Ak Vás napadnú ďalšie možnosti internetovej reklamy alebo chcete, aby sme sa niektorým možnostiam reklamy viac venovali, prosím napíšte nám do diskusie. Veľa úspechov pri podnikaní na internete!

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti BiznisWeb s.r.o. a ByznysWeb s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, s manželkou Jankou a 2 synmi.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať