Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Prečo klienti rýchlo strácajú dôveru v reklamu v Google?

Občas ma pekne štve, keď si otvorím noviny a tam píšu, aká je reklama v Google jednoduchá. A ako ľahko, rýchlo a zázračne si vie každý začínajúci inzerent úspešnú reklamu v Google sám spustiť a spravovať. Trt makový! 🙂

Vie začínajúci inzerent v Google, akú má nastaviť zhodu kľúčových slov? Vie, na aké vyhľadávané slová sa reálne zobrazuje jeho reklama?

Z praxe vidíme, že takto rýchlo a zázračne spustené reklamy prežijú maximálne v 5% prípadov. Prečo? Ukážme si na príkladoch:

Reklama v Google na všeobecné kľúčové slová nemusí byť úspešná

Príklad 1:
Klient má eshop s potrebami do kúpeľne. Klient vložil do reklamnej kampane kľúčové slovo vo všeobecnej zhode “obchod s batériami”.

Google reklama

Prvá chyba – kľúčové slovo je všeobecné. Pri začiatkoch sa nezameriavajte na inzerciu pre všeobecné slová ako “obchod s batériami”, zamerajte sa na konkrétnejšie  viacslovné pojmy ako “umývadlová batéria”. Ešte lepšie na názvy produktov či značku ako “umývadlová batéria grohe”.

Druhá chyba – kľúčové slovo je vo voľnej zhode. Čo znamená voľná zhoda a aké iné typy zhôd existujú, píše moja kolegyňa v tomto článku v bode 3. Google nemusí reklamu zobraziť na presne Vami zadané vyhľadávané slovo (vyhľadávané slovo = slovo, ktoré reálne vyhľadávajú návštevníci Google, v Analytics sa používa pojem “vyhľadávacie dopyty”/”vyhledávací dotaz”), alebo relevantné varianty Vášho kľúčového slova.

Pri voľnej zhode Google zobrazí reklamu aj pre vyhľadávané slová, ktoré obsahujú iba jedno slovo z vášho viacslovného kľúčového slova. Google v našom príklade zobrazoval reklamu klienta iba na vyhľadávané slová, ktoré obsahovali “obchod” a úplne ignoroval “s batériami”.

Reklama sa zobrazovala, keď návštevníci v Google vyhľadávali tieto 3 kľúčové výrazy:
“obchod a predaj”
“práca a obchod”
“obchod prodej nákup”
… teda žiadna veľká relevancia k pojmu “obchod s batériami”. Klient nič nepredá a stráca dôveru v reklamu v Google.

Príklad 2:
Kurník v Google reklameĎalší prípad je z našej kuchyne :-). V českej kampani sa nám zatúlal pojem vo všeobecnej zhode “chci obchod”. Nikto neklikol na presný pojem “chci obchod”, ale návštevníci Google vyhľadávali:
“chci koupit kurník”
“chci koupit falešné bankovky”
“chci koupit rtuťovou rychloběžku”
“chci koupit vodu jako naftu”
“chci si koupit prsa”
“chci koupit podprsenku pro dceru”
“chci koupit perlotvorka mořská”
“chcisi koupit želvu”
“chsi pronájem … ”
… na posledných dvoch príkladoch vidno, že Google zobrazí reklamu aj keď sa zhoduje len časť kľúčového slova, alebo Google kľudne zobrazí reklamu na chybný podobný pojem, v tomto prípade si “chci” vymenil za “chsi”. Google našou vinou vôbec nezobrazil pri voľnej zhode reklamu na relevantné, nami zamýšlané, kľúčové slová.

Ako zistiť, na aké vyhľadávané slová sa zobrazuje moja reklama v Google?

Ako v AdWords zistím, na aké reálne kľúčové slová sa zobrazuje mnou zadaná reklama?

Odporúčam pravidelne kontrolovať 2 prehľady – jeden v Google AdWords a druhý v Google Analytics.

Ak máte v kampani kľúčové slová vo voľnej, modifikovanej alebo frázovej zhode, dopredu presne neviete, na aké rôzne pojmy začne Google zobrazovať reklamu. To neplatí, ak budete používať presnú zhodu, pri presnej zhode vám ale môžu uniknúť kvalitné relevantné vyhľadávané slová.

Často, keď preberieme reklamu v Google AdWords, máme dojem, že ani niektorí najväčší poskytovatelia PPC reklamy, hoc majú veľa telefonistov, vyhľadávané slová nekontrolujú. Nedopustite sa rovnakej chyby :).

1. Vyhľadávané slová v Google AdWords

Kde nájdem prehľad s vyhľadávanými slovami? 

V reklamnej zostave kliknite na záložku (1) Dimenzie a kliknite na (2) Zobrazit: Vyhledávací dotazy.

Výhoda: Meranie je celkom presné a viete definovať vyhľadávané slová, ktoré nijako nesúvisia, a nastaviť ich ako negatívne slová.

Nevýhoda: Neviete priradiť vyhľadávané slová k vami zadaným kľúčovým slovám, na ktoré inzerujete. Neviete tak jednoznačne definovať, ktoré kľúčové slovo vám šarapatí a stopnúť ho, alebo mu nastaviť inú zhodu. Ak aj zadáte veľa negatívnych slov, o týždeň môžete nájsť iné nevhodné vyhľadávané slová a znova treba pridať negatívne slová.

vyhľadávacie dopyty google adwords

2.Vyhľadávané slová v Google Analytics

Tento prehľad v Analytics získate iba, ak máte prepojenú reklamu AdWords a Analytics.

Kde v Analytics nájdem prehľad s vyhľadávanými slovami?

Kliknite na (1) Standartní přehledy – (2) Inzerce – (3) AdWords – (4) “Vyhledávací dotazy ve shodě”. Nastavte si aj (5) Sekundární dimenze: Klíčové slovo.

Výhoda: Vyhľadávané slová, si na rozdiel od predchádzajúceho prehľadu, viete spojiť s vami zadaným kľúčovým slovom z AdWords. Tak sa viete lepšie rozhodnúť či napríklad kľúčové slovo nestopnete, alebo mu nenastavíte presnejšiu zhodu, alebo cenu na voľnú zhodu znížite a do kampane pridáte rovnaké kľúčové slovo s inou zhodou/zhodami.

Nevýhoda: Tento prehľad zobrazuje iba vyhľadávané slová, na ktoré návštevníci reálne klikli. Ak máte CTR 4%, vidíte len 4% zo všetkých Vyhľadávaných slov. Ide ale o tie najdôležitejšie vyhľadávané slová, ktoré vám odčerpávajú peniaze.vyhľadávacie dopyty google analytics

Rekapitulácia alebo 3 rady k efektívnej internetovej reklame:

1. Inzerujte na konkrétnejšie, zvyčajne viacslovné kľúčové slová, ktoré lepšie vystihujú to, čo ponúkate. Vyhýbajte sa všeobecným, zvyčajne jednoslovným kľúčovým slovám, ktoré sú väčšinou drahšie a menej úspešné.

2. Pri kampani v Google nestačí sledovať len samotnú kampaň, ale taktiež je potrebné kontrolovať, na aké vyhľadávané slová sa reálne reklama zobrazuje. Predídete tak mínaniu peňazí a zlepšíte CTR a efektivitu reklamnej kampane.

3. Nespoliehajte sa ale iba na jeden zdroj štatistík vyhľadávaných slov v Google AdWords. Reklamú kampaň prepojte a štatistiky vyhľadávaných slov sledujte aj v Google Analytics.

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti BiznisWeb s.r.o. a ByznysWeb s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, s manželkou Jankou a 2 synmi.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať