Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako dostať svoju internetovú reklamu na televízne obrazovky? (diel 1/3)

ako funguje internetová reklama v HbbTVDonedávna nepredstaviteľná situácia sa stala realitou. Inzerentom internetovej reklamy sa otvorila možnosť ukázať svoje bannery, videá a dokonca interaktívne aplikácie televíznym divákom. Reklamu, rovnako ako aj tú internetovú, si naviac môže inzerent spravovať sám.

Čo za tým stojí?

Ide o tzv. červené tlačidlo, resp. technológiu HbbTV, ktorá je hybridnou platformou. To znamená, že spoločne so štandardným vysielaním sa na obrazovke objavuje ešte vrstva internetová.  Prvé HbbTV aplikácie vznikli na Slovensku v roku 2013.  Koncom roka 2017 prišla možnosť inzercie, a to vrátane programatického nákupu. O rok skôr táto možnosť fungovala v ČR.

Čo je programatický nákup?

Ide o nákup reklamného priestoru cez nákupnú platformu (software) priamo z počítača. Inzerent si tak môže vybaviť svoju reklamu úplne sám. Navyše, má k dispozícii real-time štatistiky a kompletnú správu reklamnej kampane. Môže ju teda kedykoľvek spustiť, upraviť alebo ukončiť. Pri programatickej HbbTV reklame sa momentálne používa nákupný software Adform DSP.

V čom je HbbTV reklama iná ako štandardné televízne reklamné bloky?

Televízie majú jasne preddefinované časy, v ktorých reklama pobeží, teda medzi jednotlivými programami a počas ich priebehu. Oproti tomu reklama v HbbTV závisí na samostnom divákovi. Zobrazuje sa totiž po jeho interakcii s televíziou, najčastejšie po prepnutí televízneho kanálu. Tu je ten hlavný rozdiel – inzerent si môže byť istý, že pri zobrazení reklamy v HbbTV je divák prítomný pri televízii a aktívne ju sleduje.

Ďalším rozdielom sú náklady na reklamnú kampaň. Pri reklamných blokoch je vstupná investícia podstatne vyššia. Inzerent podpisuje zmluvu rádovo v desiatkach až stovkách tisíc €. Navyše je viazaný plnením kampane z finančného i časového hľadiska, čo mu znemožňuje ukončiť kampať skôr. S programatickým nákupom reklamy v HbbTV má inzerent oveľa voľnejšie ruky. Svoju kampaň môže kedykoľvek spustiť, zastaviť a tiež si sám zvoliť, koľko peňazí do kampane investovať. Odpadá mu tiež tzv. televízne plánovanie, pretože kampaň v HbbTV je možné spustiť prakticky okamžite.

Ďalej môžeme spomenúť cielenie. Televízie síce ponúkajú sociodemografické cielenie reklamy, resp. inzerent si zvolí tzv. sloty a programy, u ktorých bude reklama zobrazená, ale v oboch prípadoch je reklama zobrazovaná plošne, naprieč všetkými programmi  a  divákom, ktorí spadajú do predchádzajúcich definícií a mjú dostupné vysielanie danej stanice. Na rozdiel od toho sa programatika vie hrať s cielením. Umožní zacieliť geolokačne, a to na úroveň PSČ alebo v konkrétnych časoch. Inzerent môže viac pracovať s dátami a cieliť tak na vlastných zákazníkov, návštevníkov webstránok alebo osloviť tých, ktorí už prišli do styku s jeho reklamnou ponukou v HbbTV. Inzerent tiež môže využiť väčšieho počtu televíznych staníc naraz. O konkrétnych typoch cielenia a návodoch, ako ich využiť a pod., si budete môcť prečítať v budúcom dieli o reklame v HbbTV.

internetová reklama na televíznych obrazovkách

HbbTV reklamu si dokážete spustiť prakticky okamžite aj vy sami.

Ako vyzerá reklama v HbbTV?

Na internete patria medzi najznámejšie a najviac využívané formáty bannery a video. Oba typy sa teraz dostali aj na televízne obrazovky. Na Slovensku i v ČR je aktuálne možné využiť 4 bannerové formáty, pričom jeden kombinuje priamy preklik do videa. Ďalej je k dispozícii videoformát, ktorý je priamou alternatívou televíznej reklamy a tiež instream videa, známe z video prehrávačov na internete.

Bannerové formáty

Prvým formátom dostupným pre televíznu reklamu v HbbTV bol TV Banner, ktorý stále patrí medzi najobľúbenejšie. K nemu sa pridali väčšie formáty Big Banner so šírkou cez celú obrazovku a XXL Banner v tvare písmena „L“, ktorý sa zobrazí až na 25 % plochy obrazovky. Medzi bannerové formáty patrí aj Push 2 Play, čo je štvorcový banner, ktorý podnecuje divákov k prekliku do videospotu.

Video formáty

Najpôsobivejším formátom je Switchroll, video spustené cez celú obrazovku. Inzerent tak má pre svoje reklamné polostvo priestor zodpovedajúci reklamnému bloku. Ak videoreklama diváka ruší, môže ju preskočiť a vrátiť sa späť do vysielania. Instream formáty slúžia pre umiestnenie videospotov do prehrávačov v televíznych videoarchívoch cez HbbTV aplikácie. Tu sú na výber formáty Preroll, Midroll a Postroll, ktoré sa spúš’tajú automaticky podľa fázy programu – pred, v priebehu alebo po jeho skončení.

 

Všetky reklamné formáty naviac umožňujú preklik do HbbTV aplikácie, ktorú je možné nechať si vyrobiť na mieru. Preklik do aplikácie umožňuje „červené tlačidlo“ na diaľkovom ovládači. Ovládanie samotnej aplikácie je tiež riešené len cez diaľkové ovládanie.

 

Aké metriky je možné získať z reklamy?

Inzerenti sú z internetovej reklamy zvyknutí na dostupné štatistiky a výsledky svojich kampaní v reálnom čase. Rvonako je tomu aj v prípade programatickej HbbTV reklamy. Nákupný software poskytuje tieto výsledky v akomkoľvek čase. Inzerent tak nie je závislý na reportingu od vydavateľa média, u ktorého reklamný priestor v TV nakupuje.

Impresia/unikátna impresia

Ide o počet zobrazení reklamy. V prípade unikátnych impresií je možné číslo brať ako počet oslovených zariadení/domácností.

Miera interakcie (CTR)

Podiel preklikov na počet zobrazení (impresií) je k dispozícii pri kampaniach, ktoré využívajú formát push 2 Play alebo reklamnú aplikáciu HbbTV.

Cena za interakciu (CPC)

Aj napriek tomu, ze sa programatická HbbTV reklama nakupuje na počet impresií, resp. CPM, je možné získať cenu za preklik (CPC) u preklikových kampaní.

Dopozeranosť videí

Inzerent vie, či diváci dopozerali celý reklamný spot, alebo len jeho časť. Rozdelenie dĺžky videa po 25 % dáva inzerentovi spätnú väzbu o atraktivite jeho spotu.

 

Záver

Z tohoto dielu by ste si mali zapamätať, že internetová reklama sa môže dostať aj na televízne obrazovky. Vďaka technológii HbbTV je to možné formou bannerov alebo videospotov. Nákup môže prebiehať rovnako ako u online reklamy, teda programatickou cestou. Inzerentovi umožní nielen spravovať celú kampaň samostatne, a to vrátane nákladov, ale tiež poskytne výsledky reklamy v reálnom čase. Dôležitým faktom je, že reklama v HbbTV sa nezobrazuje v preddefinovaných časových blokoch, ale po interakcii diváka s televíziou, takže je oveľa vyššia pravdepodobnosť, že reklamné polostvo uvidí a zaznamená.

Na budúce by sme vás chceli detailne zoznámiť s cielením reklamy v HbbTV a tešiť sa môžete aj na tipy k samostatným kampaniam a ich tvorbe.

avatar
Autor: Aleš Sekanina Aleš je v internetovom prostredí a reklame ako doma. Niekoľko rokov sa pohyboval v e-commerce, kde spravoval obchodné a marketingové dáta veľkým spoločnostiam. Potom sa začal viac venovať svetu reklamy a médií a dnes pomáha s marketingom v spoločnosti R2B2.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať