Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Etiketa na sociálnych sieťach – netiketa

netiketa na sociálnych sieťach, netiketa, etiketa na facebooku, netiketa na facebookuNie je dôležité, či ste “intermediate user” alebo úplný nováčik na sociálnej sieti, nemali by ste však zabúdať na základné princípy netikety.  Netiketa by mala byť súčasťou Vášho pôsobenia nielen na sociálnych sieťach, ale aj na internete všeobecne a v e-mailovej komunikácii. Základné princípy netikety nájdete v pôvodnom dokumente.

Čo si na sociálnej sieti môžte dovoliť a čo nie Vám stručne zhrnieme v nasledujúcich bodoch.

 

Princípy netikety na sociálných sieťach

 

netiketa na sociálnej sieti, netiketa1. Reagujte rýchlo

Snažte sa na nové komentáre reagovať čo najskôr. Zapojte sa aj do diskusií, ktorá sa k jednotlivým príspevkom rozprúdi. Vaša činnosť na sociálnej sieti sa tak stane efektívna – ďalší fanúšikovia vidia, že ak sa potrebujú na niečo spýtať, dokážete im flexibilne odpovedať. Profil alebo stránka na sociálnej sieti musí pôsobiť dynamicky, preto je potrebné ju pravidelne aktualizovať.

netiketa2. Reprezentujte svoju firmu alebo značku na úrovni

Každá chvíľa, ktorú strávite na sociálnej sieti, znamená možnosť rastu Vašej značky alebo firmy. Ak predávate špecifický tovar, napr. longboardy, spisovná, ľubozvučná Slovenčina zrejme nie je ten správny spôsob prezentovania. Naučte sa preto jazyk komunity Vašich zákazníkov. Odpustite si však prehnané reakcie okorenené vulgarizmami. Držte si určitý štandard. Ak Vás niekto na sociálnej sieti uráža a kritizuje, argumentujte, vysvetľujte a uvádzajte konkrétne príklady. Tieto príspevky si môžu neskôr pozrieť ďalší fanúšikovia alebo potenciálni zákazníci a môžu mať rozhodujúci vplyv na sympatie k Vašej značke alebo firme.

netiketa3. Rešpektujte autorské práva

Aj keď digitálny obsah nie je hmotný, niekto ho vytvoril a považuje ho za svoje vlastníctvo. Internet je síce “studnica múdrostí”  a ponúka obrovské množstvo zdrojov,  ale … vytvárajte vlastný obsah!  Pokiaľ sa Vám páči myšlienka niektorého z bloggerov, citujte ju a uveďte link na zdroj. Skvelým nástrojom na citácie sú vložené tweety.

 

netiketa4. Nepreháňajte to so zľavami!

Samozrejme, že sociálne médiá sú skvelým zdrojom na šírenie informacií o zľavách, ale nemôžete sa na zľavy spoliehať večne. Preto aj zľavové portály využívajte napr. na občasné promo, uvedenie novinky na trh alebo na výpredaj produktov, ktoré Vám visia na sklade už niekoľko mesiacov. Pozitíva a negatíva zľavových portálov nájdete aj v našom článku.

 

netiekta5. Venujte pozornosť aj “hejterom”

Byť na sociálnej sieti neznamená iba med lízať. Čoskoro zistíte, že to nie je len o pozitívnych komentároch. Nájdu sa aj ľudia, ktorý sa nedokázali vyrovnať s ťažkou životou situáciou, sú nespokojní so svojím životom, topia sa v dlhoch, sú nezamestnaní … jednoducho, ich spôsobom dobíjania energie je prehnaná kritika druhých. I týmto škodičom je nutné venovať sa. Nemažte ich volanie o pomoc v podobe príspevku na Vašej stránke alebo profile! Snažte sa im trpezlivo, ochotne a hlavne na úrovni vysvetlit, že sa mýlia. Predložte im logické argumenty.

Veľmi dobre na nich pôsobí, keď vidia, že Vaši spokojní fanúšikovia sa Vás v týchto nezmyselných sporoch zastanú. V niektorých prípadoch potom nastane situácia, kedy si pripadáte, ako keď prilejete olej do ohňa :). Hejtera to však po čase omrzí a nájde si iný terč. Na muške Vás však má stále.

netiketa6. Interagujte s konkurenciou

Nemáte dôvod schovávať sa pred ňou. Nie je na škodu, keď sa stanete fanúšikom alebo followerom Vašej konkurencie. Nepúšťajte sa však do kritiky konkurencie, zbytočne sa strápnite.

 

 

netiketa7. Nepreháňajte to so sebapýchou

Je skvelé, že sa zákazníci o Vás vyjadrujú pozitívne, nezdieľajte však každý jeden tweet alebo komentár z Facebooku na svojom profile alebo nástenke.

 

 

netiketa8. Nekopírujte stále dokola rovnaké odpovede, buďte kreatívni

Keď niekto pridá komentár k Vášmu obsahu, je najjednoduchšie odpovedať mu “Ďakujeme za komentár” . Naviac, ak daný fanúšik reaguje často na Vaše príspevky, a Vy mu neustále odpovedáte to isté, čítanie takejto komunikácie môže byť pre ďalších fanúšikov, alebo potencionálnych zákazníkov nudné. Skúste pre zmenu: “Ďakujeme Peter, Váš názor si ceníme.”

 

9.  Buďte struční

Vaši fanúšikovia sa chcú dozvedieť o Vašej novinke, akcii alebo novom produkte len to najzákladnejšie. Zloženie produktu, informácie od výrobcu a veľkostné alebo farebné vyhotovenia si zistia na webe. Ako primárne info im postačí názov produktu, cena, stručný popis produktu + hyperlinka na detail produktu. Používajte aj skracovače URL adries – napr. bitly.com.

 

netiketa10. Buďte aktívni

Minimálne raz týždenne si Vaši fanúšikovia zaslúžia vidieť na sociálnej sieti Vašu aktivitu.  Ak je však Vaša značka, alebo firma, populárna, ideálne by bolo aj niekoľkokrát denne prispievať na profily či stránky na sociálnych sieťach. Aký je najvhodnejší čas na interakciou s fanúšikmi si zistíte napr. cez štatistiky na Facebooku či prostredníctvom Google Analytics.

 

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať