Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Infografika – antidyslektické opatrenie pre lenivých čitateľov

infografika, infografika a web stránky

Čo je to infografika? Ako využiť infografiku pre vaše webstránky a e-shop? Čítajte a inšpirujte sa 🙂

Kvantá písaného textu nám pomaly naháňajú husiu kožu. Periodiká čítame radšej online, RRS čítačka na nás vychrlí stovky noviniek denne  a čoraz viac z nás trpí dyslexiou a inými dys- poruchami.

Nadšene preto prijímame možnosť prečítať si zaujímavé informácie v zjednodušenej forme – ako v printových médiách, tak aj na webstránkach alebo internetových obchodoch.

A práve toto zjednodušené grafické vyjadrenie informácií, dát alebo vedomostí nám ponúka infografika.

Na konferencii Internet je sexy prezentoval Infografiku  Jakub Ptačin z Etargetu.

Infografika nie je žiadna novinka, poznali ju naši predkovia už v r. 1768, kedy sa datujú prvé grafy (prvý koláčový graf bol vytvorený v r. 1801).

Medzi ďalšie príklady infografiky patria:

1. mapa metra v Londýne z r. 1933

2. piktogramy označujúce toalety, miesta dostupné pre imobilných, batožinový priestor … – tie patria do zaužívaných stereotypov, všetci vieme, čo znamenajú hoci nám neboli vysvetlené.

Infografika v praxi

Zaujímavé príklady infografiky z domova i zo sveta:

 

Ďalšie príklady ako využiť infografiku

Poznáte hru Angry birds?

Ak vlastníte smartphone, iPhone alebo tablet, určite ste si ju minimálne stiahli. Hrá sa dokonca aj na Medzinárodnej vesmírnej stanici.

V súvislosti s Angry Birds sa hovorí aj o závislosti. Ako prezentovať tento fakt všetkým cieľovým skupinám? – prostredníctvom infografiky.

infografika, angrybirdsZávislosť na tejto hre pociťuje 54% príležitostných hráčov.

Pri hre sa vám uvoľňuje hormón šťastia – dopamín a ten spôsobuje, že nedokážete prestať hrať.

Chcete vedieť, ako bude vyzerať ďalší level.

 

 

Viete, prečo majú dôchodcovia záľubu v zbieraní reklamných letáčikov?

A) pretože checkujú akcie a výpredaje,

B) lebo zle vidia a chytia sa na obrovské písmená či bannery pri zľave.

Obe odpovede sú síce správne, ale posvieťme si na B-čko.

Tesco stavilo na starý známy fakt, že 70% informácií vnímame zrakom a 50% obsahu podaného vizuálne (pomocou farieb, tvarov a grafov).

infografika, tesco

“Voňavé pomaranče”, ktoré ste videli v televíznej reklame na Tesco, môžete mať teraz len za 0,59 €. Hŕrr sa do obchodu.

 Využitie infografiky pre webstránky a e-shop

Ak plánujete akciu alebo výpredaj, zavádzate nový produkt, potrebujete, aby táto informácia upútala pozornosť návštevníkov web stránky.

Využite infografiku.

Jej výhodou je, že sa veľmi dobre šíri aj na sociálnych sieťach.

Ako vytvoriť dobrú infografiku?


Tvorba infografiky je
ako rozprávanie príbehu, musí mať konkrétnu dejovú líniu. Príbeh musí mať hlavu i pätu a “pekný obal”.

  1. Zadefinujte si preto cieľ (informovať o novom produkte, recenzia produktu, využitie produktu, grafické znázornenie predajnosti/spokojnosti s daným produktom…).
  2. Zredukujte obsah len na to najnutnejšie – buďte struční, jasní, výstižní.
  3. Vsaďte na kvalitný grafický design – ak nie ste zruční v práci s grafickým programom, oslovte známych, priateľov či profesionála.
  4. Rešpektujte stereotypy uvažovania – ak je červená výstražnou farbou a zelená signalizuje niečo pozitívne, nesnažte sa to meniť.
  5. Ak porovnávate, porovnávajte porovnateľné – neporovnávajte americký trh so slovenským, inšpirujte sa radšej v susedných štátoch (napr. v ČR).
  6. Infografika pre www stránky a e-shopy musí byť dobre prehliadateľná jednak v mobiloch, tabletoch a zároveň aj v notebookoch (rešpektujme, že ľudia radi scrollujú).

Infografika pre webstránku a e-shop sa dá aplikovať aj v rámci profilového obrázku na sociálnych sieťach.

Príklad:

Hlavička na webstránke a profilový obrázok na Facebook.com obsahujú rovnaký motív – hlavička webstránky:

infografika pre web stránku, infografika pre www stránky

Profilová foto na facebooku:

Hlavička webu:

Profilová foto na facebooku:

infografika na facebooku

Alebo ako súčasť obsahu www stránky – poznáte z BiznisWeb.sk:

infografika biznisweb, infografika

Rekapitulácia na záver:

Infografika je známa už od druhej polovice 18.storočia.

Graficky vyjadruje obsah textu, informácie alebo dát. Infografika, to nie sú len piktogramy, ale aj celé vaše reklamné posolstvo v príťažlivom grafickom designe.

Infografika pre www stránky a e-shop sa veľmi dobre šíri na sociálnych sieťach.

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať