Infografika – antidyslektické opatrenie pre lenivých čitateľov
Čo je to infografika? Ako využiť infografiku pre vaše webstránky a e-shop? Čítajte a inšpirujte sa 🙂
Kvantá písaného textu nám pomaly naháňajú husiu kožu. Periodiká čítame radšej online, RRS čítačka na nás vychrlí stovky noviniek denne a čoraz viac z nás trpí dyslexiou a inými dys- poruchami.
Nadšene preto prijímame možnosť prečítať si zaujímavé informácie v zjednodušenej forme – ako v printových médiách, tak aj na webstránkach alebo internetových obchodoch.
A práve toto zjednodušené grafické vyjadrenie informácií, dát alebo vedomostí nám ponúka infografika.
Na konferencii Internet je sexy prezentoval Infografiku Jakub Ptačin z Etargetu.
Infografika nie je žiadna novinka, poznali ju naši predkovia už v r. 1768, kedy sa datujú prvé grafy (prvý koláčový graf bol vytvorený v r. 1801).
Medzi ďalšie príklady infografiky patria:
1. mapa metra v Londýne z r. 1933
2. piktogramy označujúce toalety, miesta dostupné pre imobilných, batožinový priestor … – tie patria do zaužívaných stereotypov, všetci vieme, čo znamenajú hoci nám neboli vysvetlené.
Infografika v praxi
Zaujímavé príklady infografiky z domova i zo sveta:
- veľmi pôsobivú infografiku zvolil aj Martinus.sk,
- o stave internetu v Európe informoval Etarget,
- ako funguje virálny marketing od Voltierdigital.com,
- predstavenie používateľa Androidu od Bluestacks.com,
- akým spôsobom zdieľame svoje pocity, emócie a záujmy na Facebooku.
Ďalšie príklady ako využiť infografiku
Poznáte hru Angry birds?
Ak vlastníte smartphone, iPhone alebo tablet, určite ste si ju minimálne stiahli. Hrá sa dokonca aj na Medzinárodnej vesmírnej stanici.
V súvislosti s Angry Birds sa hovorí aj o závislosti. Ako prezentovať tento fakt všetkým cieľovým skupinám? – prostredníctvom infografiky.
Závislosť na tejto hre pociťuje 54% príležitostných hráčov.
Pri hre sa vám uvoľňuje hormón šťastia – dopamín a ten spôsobuje, že nedokážete prestať hrať.
Chcete vedieť, ako bude vyzerať ďalší level.
Viete, prečo majú dôchodcovia záľubu v zbieraní reklamných letáčikov?
A) pretože checkujú akcie a výpredaje,
B) lebo zle vidia a chytia sa na obrovské písmená či bannery pri zľave.
Obe odpovede sú síce správne, ale posvieťme si na B-čko.
Tesco stavilo na starý známy fakt, že 70% informácií vnímame zrakom a 50% obsahu podaného vizuálne (pomocou farieb, tvarov a grafov).
“Voňavé pomaranče”, ktoré ste videli v televíznej reklame na Tesco, môžete mať teraz len za 0,59 €. Hŕrr sa do obchodu.
Využitie infografiky pre webstránky a e-shop
Ak plánujete akciu alebo výpredaj, zavádzate nový produkt, potrebujete, aby táto informácia upútala pozornosť návštevníkov web stránky.
Využite infografiku.
Jej výhodou je, že sa veľmi dobre šíri aj na sociálnych sieťach.
Ako vytvoriť dobrú infografiku?
Tvorba infografiky je ako rozprávanie príbehu, musí mať konkrétnu dejovú líniu. Príbeh musí mať hlavu i pätu a “pekný obal”.
- Zadefinujte si preto cieľ (informovať o novom produkte, recenzia produktu, využitie produktu, grafické znázornenie predajnosti/spokojnosti s daným produktom…).
- Zredukujte obsah len na to najnutnejšie – buďte struční, jasní, výstižní.
- Vsaďte na kvalitný grafický design – ak nie ste zruční v práci s grafickým programom, oslovte známych, priateľov či profesionála.
- Rešpektujte stereotypy uvažovania – ak je červená výstražnou farbou a zelená signalizuje niečo pozitívne, nesnažte sa to meniť.
- Ak porovnávate, porovnávajte porovnateľné – neporovnávajte americký trh so slovenským, inšpirujte sa radšej v susedných štátoch (napr. v ČR).
- Infografika pre www stránky a e-shopy musí byť dobre prehliadateľná jednak v mobiloch, tabletoch a zároveň aj v notebookoch (rešpektujme, že ľudia radi scrollujú).
Infografika pre webstránku a e-shop sa dá aplikovať aj v rámci profilového obrázku na sociálnych sieťach.
Príklad:
Profilová foto na facebooku:
Hlavička webu:
Profilová foto na facebooku:
Alebo ako súčasť obsahu www stránky – poznáte z BiznisWeb.sk:
Rekapitulácia na záver:
Infografika je známa už od druhej polovice 18.storočia.
Graficky vyjadruje obsah textu, informácie alebo dát. Infografika, to nie sú len piktogramy, ale aj celé vaše reklamné posolstvo v príťažlivom grafickom designe.
Infografika pre www stránky a e-shop sa veľmi dobre šíri na sociálnych sieťach.