Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Public Relations v online marketingu

Ďalšia z inšpirácií zo sveta online marketingu a PR pre vaše webstránky alebo e-shop

význam blogerov a blogu pre PR v online marketinguNa konferencii Internet je sexy sa skloňovala aj magická skratka PR.

Čo vôbec znamená? Dokáže PR pomôcť v internetovom podnikaní? Existuje vzťah medzi blogermi a PR v online marketingu?

PR = Public Relations, označuje nepriame propagačné vzťahy, ktorých cieľom je šíriť informácie pasívnemu subjektu a vytvoriť tak požadovaný postoj podporujúci odbyt a dlhodobý úspech.

Ľudskou rečou povedané – PR predstavuje styk s verejnosťou – na internete aj mimo neho. PR  propaguje značku, produkt, firmu alebo jednotlivca s cieľom zvýšiť predajnosť a publicitu.

Ak ste malá firma a prevádzkujete e-shop alebo www stránky, zrejme nemáte možnosť prevádzkovať samostatné PR oddelenie.

PR oddelenie v online marketingu sa zameriava na:

  1. budovanie a udržiavanie vzťahov s online médiami (zasielanie PR správ novinárom a ich zverejňovanie na PR portály, zverejňovanie reklamných bannerov v rámci bannerovej reklamy prostredníctvom Google AdWords),
  2. publicitu produktu – propagáciu na sociálnych sieťach (Facebook, Google Plus, Twitter a Youtube),
  3. firemnú komunikáciu (internú i externú) – napr. distribúcia informácií o aktuálnych akciách zamestnancom i klientom,
  4. budovanie imidžu firmy a jej reprezentácia – vystupovanie v médiách, rozhovory s novinármi.

Za posledné 2 roky sa budovanie vzťahov v rámci PR  (za ktorých boli doposiaľ považovaní prevažne novinári) výrazne rozšírilo aj na blogosféru.

O blogeroch sa traduje, že sú objektívni, nemajú dôvod klamať, nikto ich neplatí, nie sú skorumpovaní.  A hlavne, my sami sme leniví hľadať informácie, preto sú pre nás blogy zdrojom aktualít nielen zo sveta, ale i z jednotlivých oblastí života – lifestyle, IT, kozmetika, ľudské vzťahy … O niekoľko rokov nebudeme noviny čítať vôbec, uplatnenie blogerov má preto perspektívu.

Budúcnosť PR je v spoluhľadaní a spolutvorení, táto spolupráca pomáha propagovať vaše produkty i vašu firmu.

Spolupráca blogerov a firiem alebo značiek nie je žiadnou novinkou ani na Slovensku.

Poznáte Aublog.sk?

Priekopníkom tejto spolupráce blogera a značky je práve Aupark, ktorý pomocou fashion blogerov (blogerov píšucich o móde)  prezentujú tovar z jednotlivých obchodov v Auparku.

Ako mi blogeri pomôžu prezentovať môj e-shop?

  Nezáleží na tom, čo predávate. Stačí nájsť len vhodného blogera (najlepšie so zvučným menom) a požiadať ho o natočenie krátkeho videa o Vašom produkte, napísanie krátkeho príspevku alebo recenzie  o produkte, ktorý mu darujete alebo požičiate na určitý čas.

 Ako spoznať dobrého blogera?

  • Otestujte si ho – neposielajte mu výrobok na testovanie hneď, ak odpisuje na e-maily veľmi stroho, po 3 týždňoch …, skúste najprv zaslať niečo lacnejšie – napr. vzorku vône. Dajte blogerovi približný termín, kedy chcete jeho recenziu zverejniť. Pri komunikácii s blogerom dodržujte bežné pravidlá komunikácie – oslovujte ho menom.
  • Preklepnite si ho – nájdite si o ňom informácie na Google, zistite, či sú jeho príspevky komentované a prípadne, koľko má fanúšikov na sociálnych sieťach. Všimnite si, či je štýl jeho blogovania blízky cieľovej skupine Vašich zákazníkov. Postarší pán asi ťažko vystihne prednosti kozmetickej novinky.
  • Nenapádne si ho vyspovedajte – skúste od neho získať približné údaje o statistikách návštevnosti jeho blogu, príp. pre aké ďalšie firmy píše (spýtajte sa aj na ich názor na spoluprácu s blogerom). Dajte si pozor, pretože niektorí blogeri môžu byť platení Vašou konkurenciou a mohlo by dôjsť presne k opačnému efektu a nie k úžitku.

Tip na nenáročné získanie blogera

  • nemusíte ísť za Mohamedom (blogerom), bloger si môže cestu k Vám nájsť . Zverejnite na Vašich fan stránkach na sociálnych sieťach, na web stránke …, že hľadáte blogera na otestovanie produktu XY, natočenie videa alebo napísanie recenzie.

Ďalšou možnosťou je založenie vlastného blogu prezentujúceho vašu firmu a vaše produkty, eshop

Blog si môžete založiť aj na 15 dní zdarma na BiznisWeb.sk.

Ako alternatívny blog vám poslúži aj sociálna sieť – Facebook, Twitter, Google Plus. Zverejnite link na recenziu svojich produktov alebo video z Youtube.com.

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať