Majo Ďurmek z e-shopu liliana.sk radí, ako vyťažiť z vianočnej sezóny maximum

Marián Ďurmek z e-shopu liliana.sk radí, ako svoj e-shop pripraviť na vianočnú sezónu
S prípravou vianočnej sezóny začíname približne začiatkom októbra. Pripravujeme si stratégiu, spíšeme si jednotlivé kroky, analyzujeme ponuku na trhu a vyberáme tovary, ktorými sa zásobíme. S tým nám pomáhajú dáta z minulých sezón.
Posolstvo pre začínajúcich podnikateľov. Robte ľuďom radosť. Či už svojim tovarom, alebo kvalitnými službami. Ale nerobte to zadarmo. Pýtajte si za to adekvátnu odmenu, aby ste aj vy boli spokojní a šťastní. Nechoďte do podnikania s tým, že prerazíte s najnižšími cenami na trhu, ale s tým, že ponúknete pridanú hodnotu a spravíte svet vôkol seba lepším. Niekedy stačí len maličkosť. Napríklad, keď vám napíše alebo zavolá nadšený zákazník. |
Tipy, ako vyťažiť z vianočnej sezóny maximum
1) Ak máte zaujímavý produkt, investujte do Facebook reklamy
V ostatných rokoch idú u nás v predvianočnej sezóne najväčšie investície do Facebook reklamy. Je to vhodný formát na propagovanie tovaru, ktorý vzbudzuje emóciu. Základom je mať zaujímavý tovar a perfektné fotky, bez toho to nepôjde. Ďalším dôležitým faktorom úspechu je už samotné nastavenie a správne zacielenie reklamy.
2) Vytvorte kategóriu vianočné darčeky a segmentujte ich
Kategóriu s tipmi na darčeky pod vianočný stromček robí väčšinou každý e-shop, avšak správne ju robia len tí najväčší (napr. Alza). Ak váš e-shop disponuje širšou ponukou, segmentujte ju. Nielenže vytvoríte kategóriu s darčekmi, ale rozdeľte ju na darčeky pre ženy, pre mužov, deti, babky, dedkov atď. Tým zákazníkom ušetríte čas a uľahčíte nákupný proces.
3) Predĺžte pracovnú dobu zákazníckeho servisu a ponúknite nadštandardnú starostlivosť
Pozrite si štatistiky, kedy vaši zákazníci najviac nakupujú. Ak je to vo večerných hodinách, výborným riešením bude poskytnúť im v tomto čase nadštandardnú starostlivosť v podobe live chatu, rýchlej odpovede na e-maily alebo dvíhania telefonickej linky. Veľa ľudí nemá počas pracovného dňa čas, tak vyberá darček pre svojich blízkych po večeroch. Väčšina e-shopov poskytuje zákaznícky servis maximálne do 18:00 hod. To môžete využiť vo svoj prospech.
My sme boli našim zákazníkom ostatné dve vianočné sezóny k dispozícii od 1. do 23. decembra na e-maile a zákazníckej linke od 8:00 do 22:00 hod. (14 hodín denne) každý deň, vrátane víkendov.

Ukážka bannera na stránke liliana.sk/kontakt v predvianočnom období
4) Predĺžte čas na vrátenie tovaru
Odbúrajte u svojich zákazníkov obavy, čo ak darček nebude pre obdarovaného vhodný alebo mu nebude v prípade oblečenia sedieť. Predĺženie doby na výmenu či vrátenie môže výrazne dopomôcť k nákupu práve u vás.
5) Darčeky k objednávke musia priamo súvisieť s vašou ponukou
Poznáte to, keď vám príde vytúžený balíček z e-shopu, ste plní očakávania. Ihneď ho chcete rozbaliť. Ak si po rozbalení nájdete v škatuli darček naviac, potešíte sa o to viac. Avšak pozor, nemôže to byť hocijaký darček. Musí byť správne zvolený a priamo previazaný s vašou ponukou. Forma správneho darčeka je pre každý e-shop iná a je veľmi dôležité si ho dobre premyslieť.
Dostal som darček, ale nepotešil ma
Viackrát som dostal v jednom e-shope k tonerom ako darček mini baterku na svietenie, nekvalitný USB kľúč, najlacnejší MP3 prehrávač, aký si len viete predstaviť alebo náramok proti komárom. Takmer ma to vôbec nepotešilo. Tento e-shop si nakúpil v Číne cez Aliexpress množstvo takýchto nepotrebných a nekvalitných vecí, a potom si na tom robili kampaň, aké „super“ darčeky vám pribalia k objednávke.
Aký darček prikladáme my?
Náš e-shop Liliana.sk sa špecializuje predovšetkým na spodnú bielizeň a plavky, v zime na čiapky. Tiež nám dlhšie trvalo, kým sme vymysleli vhodný darček pre našich zákazníkov. Keďže v našom logu je srdce, zvolili sme látkové srdiečka plnené kvalitnou levanduľou dovezenou z Provensálska, ktorá sa nedá s tou u nás zbieranou ani porovnať. Je to čistý kvet a intenzívna vôňa, ktorá vydrží veľmi dlho. Týmto sme našim zákazníkom rozvoňali celý balíček ihneď po jeho otvorení, ale najmä potešili ich šatníky s oblečením a spodnou bielizňou. Keďže ide o darček s väčšou investíciou, prikladáme ho iba zákazníkom, ktorí urobili objednávku nad určitú sumu.
Srdiečka sú obrandované našou značkou a textom „Ďakujeme“.

Ukážka jedného z našich látkových levanduľových srdiečok pre zákazníkov liliana.sk
Vždy sa snažte o pozitívnu emóciu
Stretol som sa taktiež s tým, že e-shop so spodnou bielizňou (podotýkam e-shop, nie sexshop) pridával svojim zákazníkom ako darček kondóm. U zákazníkov sa to stretlo skôr s negatívnou, u starších zákazníčok aj s poburujúcou, ako pozitívnou reakciou.
Preto treba darčeky naozaj vyberať s veľkým citom a precíznosťou. Emócie sú kľúčovým faktorom, aby si vás ľudia zapamätali. Snažte sa, aby tá emócia bola vždy pozitívna :).
6) Oštítkujte produkty s garanciou doručenia do Vianoc
Zákazník potrebuje ešte pred nákupom jasne vedieť, či mu tovar stihnete doručiť do Vianoc. My používame približne 2 týždne pred Vianocami na každý takýto tovar štítok „Garancia doručenia do Vianoc“. Odbúrate si tým aj množstvo telefonátov, alebo e-mailov od zákazníkov, či naozaj tovar doručíte do Vianoc.

Ukážka štítkov „Garancia doručenie do Vianoc“
Tipov, ako vyťažiť z vianočnej sezóny, je veľa. Každému môže fungovať niečo iné. Odporúčam zobrať si papier a pero, sadnúť si na nerušené miesto, zamyslieť sa a spísať nápady, ktoré by mohli váš e-shop posunúť ďalej. A potom to úspešne dať do praxe.
Prečítajte si aj predchádzajúce články s tipmi od e-shopárov z BiznisWeb.sk/ByznysWeb.cz:
E-shop originalnehracky.sk – líder na trhu s hračkami radí, ako vyťažiť z vianočnej sezóny maximum