Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Trendy a smerovanie affiliate marketingu v Česku a na Slovensku v roku 2020

trendy v affiliate marketingu v Česku a na Slovensku v roce 2020Ak vychádzame z predpokladu, že affiliate v našich končinách je pozadu oproti americkému affiliate trhu zhruba o dva roky, môžeme sa dozvedieť, aký typ partnerov a aký typ propagácií bude tento rok hrať dôležitú úlohu. 

Samozrejme, nemôžeme sa pozerať na výsledky amerického affiliate trhu v roku 2018 a povedať si: „áno, takto to bude u nás vyzerať v roku 2020“. Do rovnice musíme pridať premenné, ktoré sa menia v reálnom čase pre celý svetový trh (Google updaty, nárast konkurencie, odbúravanie bariér vstupu vďaka robotickým prekladom, atď…).

Preto som pre vás spísal, ako sa bude tento rok affiliate marketingu dariť v Česku a na Slovensku.

Obsah článku:

Technický výhľad na rok 2020

Google, Apple a ďalší giganti v poskytovaní internetových prehliadačov vydali za posledné dva roky niekoľko vylepšení. Tými dávajú najavo, že chcú uprednostniť bezpečnosť bežného návštevníka internetu. 

Medzi tieto vylepšenia patrí napríklad:

– blokácia cookies tretích strán,

– blokácia http protokolu a povolenie len https protokolu (čiastočne už teraz – kompletne už čoskoro).

Do budúcna sa teoreticky môže stať, že sa zablokujú cookies úplne (ako to už robia niektoré alternatívne prehliadače). Affiliate software a affiliate siete by na tieto zmeny mali byť pripravené a zaistiť svojim inzerentom také trackovanie, ktoré tieto zmeny berie do úvahy a vylepšuje svoje technické sledovanie.

ako prepojiť e-shop s affiliate od Affilbox.cz

Chcete vyskúšať affiliate marketing? Založte si v BiznisWebe e-shop na 15 dní zadarmo. Prepojenie s Affilbox.cz je rýchle a jednoduché. Stačí postupovať podľa návodu.

Ako sa budú správať inzerenti?

Affiliate inzerenti (e-shopy, SaaS aplikácie, infopodnikatelia, a pod…) si začínajú uvedomovať dôležitosť affiliate programu vo svojom marketingovom mixe a venujú sa viac „aktivnej správe“, teda tomu, čo dnes robia affiliate manažéri. Chápu rozvoj affiliate trhu a vnímají prevahu konkurencie s affiliate programom.

Affiliate programy budú pribúdať naprieč celým spektrom online podnikateľov. Na CZ/SK trhu je prevaha affiliate programov a nedostatok affiliate partnerov, ktorí by propagovali. To nahráva veľkým recenzným webom a cashbackovým portálom. 

Ak e-shopy „zaspia na vavrínoch“ a nezačnú tieto recenzné weby oslovovať a snažiť sa ich získať pre seba a zároveň affiliate program Heuréky vylepšovať, potom očakávam obdobnú situáciu ako v zahraničí, kde má Amazon obsadený SERP cez svojich affiliate partnerov a ostatné e-shopy buď musia predávať na Amazone (ekvivalentom je napríklad služba Heureka Košík), alebo sa uspokojiť s „omrvinkami“.

Český affiliate trh je rozdelený na online podnikateľov, ktorí dobre zvládajú affiliate marketing a dokážu ho využiť k zvýšeniu svojich predajov. Ďalej využívajú pokročilé analytické nástroje, rozpady návštevnosti na kanály a ich atribúciu.

Na druhej strane sú tu potom online podnikatelia, ktorí o affiliate programe veľa nevedia a radšej by všetko delegovali na kohokoľvek po ruke. 

Tí šikovní poskytovatelia affiliate programov si toho všímajú a zameriavajú sa na vzdelávanie inzerentov v oblasti affiliate marketingu, aby do budúcna vznikla „stredná vrstva“, ktorá v konečnom dôsledku spôsobí posunutie celého affiliate trhu vpred.

Ako sa budú správať partneri?

Katalógová doba je za nami a doba recenzná prichádza (neznamená to, že veľké katalógy nefungujú). Základom českého a slovenského affiliate trhu sú cashbackové portály a veľké recenzné weby. Nevzniká mnoho projektov na úzko špecializované odvetvie, ale veľké autoritatívne weby, ktoré pokrývajú mnoho tém.

Partneri si začínajú uvedomovať svoju silu na trhu, a preto si s inzerentmi vyjednávajú lepšie podmienky spolupráce:

  1. či už v podobe vyššej provízie, 
  2. poplatky za umiestnenie bannerov na webe, 
  3. poplatky za rozosielanie e-mailov a push notifikácií 
  4. alebo platby za umiestnenie do-follow spätných odkazov.

Zároveň ale na partnerov tlačí neistota organickej návštevnosti. Google začiatkom roka 2019 ukázal, že zmenou algoritmu dokáže poslať celé odvetvie zdravia do doby ľadovej. Partneri sa preto v roku 2020 budú viac zameriavať na získanie návštevnosti z platených zdrojov a budovania komunity, ktorá sa dá monetizovať opakovane.

Affiliate program v kríze

Teoreticky, ak príde kríza, affiliate marketing bude skvelým prostriedkom k propagácii. 

Hypotéza:

Ak sa firma počas krízy zachová logicky, nebude razantne znižovať svoje marketingové náklady (pretože predávať ešte môže byť v kríze likvidačné, predovšetkým pre firmy postavené na predaji stále novým a novým zákazníkom). 

Za rovnakých podmienok potom firma investuje zhruba rovnaké náklady do marketingu, ale predává menej. Toto by mohlo platiť pre Facebook reklamu, Adwords a Sklik.

U affiliate marketingu budú tiež klesať predaje, ale náklady sa udržujú konštantné, pretože u affiliate marketingu sa platí affiliate partnerovi za privedeného zákazníka. Affiliate sa teda stáva reálne výhodnejším.

Ďalším parametrom, ktorý je potrebné brať do úvahy, je fakt, že affiliate partner je tiež podnikateľ a musí platiť účty. Bude sa teda počas krízy logicky viac snažiť propagovať a teoreticky je schopný odkrojiť konkurencii časť predajného koláče.

—————

Ak ešte ostaneme pri potenciálnej kríze, inzerenti budú chcieť optimalizovať svoje náklady na všetky marketingové kanály. Všimnite si slovíčka optimalizovať – nie znižovať. Často sa inzerenti uchyľujú k znižovaniu konverzií svojim partnerom.

V krátkom horizonte to pravdepodobne razantne neovplivní predaje, pretože affiliate partneri nie sú tak flexibilní na zmeny ponúk inzerentov. V dlhom časovom období affiliate partnei prejdú ku konkurencii a program obvykle zaniká. Tento spôsob optimalizácie nákladov je preto tým najhorším.

Typy optimalizácie nákladov v affiliate marketingu:

– Rozdelenie provizných hladín podľa PNO – podiel nákladov na obrate bude iný u recenzného webu, ktorý produkt doporučuje a iný u cashbackového alebo kupónového webu, ktorý obvykle nejakou zľavou znižuje celkovú hodnotu objednávky. Vhodné je preto rozdeliť provízne hladiny podľa typu affiliate partnera a propagácie, ktorú vykonává. 

Ďalšou výhodou tohto rozdelenia je možnosť motivovať práve cashbackové a kupónové weby krátkodobým zvýšením provizí. Tento typ webov je obvykle, vďaka vybudovanej používateľskej základni, schopný rýchlo reagovať na stimuly a monetizovať špeciálne akcie, zľavy, dopravy zdarma, atď.

– Optimalizácia nákladov na affiliate program – v dobe recesie alebo krízy je dobrý čas na znovuotvorenie diskusie na tému náklady na prevádzku affiliate programu. 

Existujú dva spôsoby, ako si otvoriť vlastný affiliate program:

  1. affiliate sieť – inzerent platí za každý predaj províziu affiliate sieti, teda variabilný náklad,
  2. affiliate software – inzerent platí fixnú čiastku za rok prevádzky affiliate programu, teda fixný náklad.

Je dobré si spočítať náklady za uplynulý rok za affiliate sieť a porovnať s cenou affiliate softwaru na rok a naopak.

– Optimalizácia procesov v affiliate programe – čas a prácu, ktorú môžete ušetriť svojmu affiliate manažérovi, môže manažér využiť pre získavanie a aktivovanie partnerov. 

Na optimalizáciu je vhodné napr.  schvaľovanie objednávok pomocou API, nastavenie automatických e-mailov po registrácii, automatické schvaľovanie partnerov (ak si zákon, resp. iné opatrenie nevyžaduje inak), atď..

 

Oplatí sa affiliate v roku 2020?

Čísla zo zahraničia rastú každý rok, čísla z českého trhu taktiež, preto niet pochýb o tom, že affiliate sa bude dariť aj naďalej. 

Kvantitatívny prístup vo vytváraní nových inzerentov, ale v nulovom vzdelávaní affiliate partnerov povedie dlhodobo k podporovaniu veľkých recenzných webov a cashbackových/kupónových portálov. 

Áno, oplatí sa v roku 2020 vytvoriť si vlastný affiliate program, ale je potrebné myslieť naň ako na dlhodobý marketingový kanál, o ktorý sa musíte starať. Ďalej je nutné vzdelávať svojich affiliate partnerov, poskytovať im poradenstvo a zázemie. 

To ale nepôjde bez vzdelania inzerentov a agentúr zameraných na online marketing. Affiliate program nie je možné len vypnúť alebo zapnúť a delegovať, je potrebné, aby sa inzerentom dostalo dostatočné vzdelanie v affiliate marketingu a aby si boli vedomí jeho dôležitosti v marketingovom mixe.

 

Zdroje:

https://www.affilbox.cz/

https://www.euro.cz/byznys/studie-navyseni-marketingovych-rozpoctu-se-vyplati-863043

https://www.amnavigator.com/

 

 

avatar
Autor: Jaroslav Janíček Spolumajiteľ affiliate softwaru AffilBox.cz.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať