Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako naštartovať online podnikanie v roku 2024?

Online podnikanie sa stalo cestou k úspechu pre mnoho podnikateľov, ktorí kedysi začínali len s kamennou predajňou. Rok 2024 prichádza s novými príležitosťami pre tých, ktorí uvažujú o založení svojho vlastného online podnikania. V tomto článku sa pozrieme na to, ako založiť e-shop a čo môžete očakávať v tomto dynamickom odvetví.

S dôkladnou prípravou a správnym prístupom môže dosiahnuť úspech aj nový e-shop a začínajúci podnikateľ. 

Aké sú riziká pre e-shopy v roku 2024?

E-shopový svet sa neustále mení. Pre každého, kto chce dosiahnuť úspech v online podnikaní v roku 2024, je kľúčové pochopiť a prispôsobiť sa aktuálnym trendom ako sú:

  • vplyv geopolitických udalostí, aktuálne vojny a inflácia majú vplyv na celý e-commerce a dodávateľský reťazec.
  • Zmeny v ekonomickom prostredí: hospodárske podmienky sa menia a to môže ovplyvniť aj budúce výdavky zákazníkov. Vývoj na politickom poli môže ovplyvniť aj podnikateľské prostredie a zvýšiť cenu práce, energií, aj produktov.
  • Stúpa počet e-shopov, na trh vstupujú aj veľkí hráči a marketplace, čo znamená väčšiu konkurenciu pre menšie e-shopy.
  • Hrozby z oblasti kybernetickej bezpečnosti.
  • Požiadavky zákazníkov na bezplatné vrátenie tovaru vs. dlhodobá neudržateľnosť tohto modelu a vysoká vratkovosť napr. vo fashion segmente.

Začíname podnikať online

Spustiť online podnikanie v roku 2024 môže byť výzvou, ale s týmito kľúčovými krokmi a rozvahou môžete dosiahnuť úspech aj v digitálnom svete. Tu je niekoľko krokov na začiatok:

1. Vypracovanie konceptu

Na začiatku každého úspešného online podnikania je jasná myšlienka. Uvažujte o tom, aké produkty alebo služby budete ponúkať a koho a akým spôsobom oslovíte online. Táto fáza je základom vášho podnikania.

Rozmýšľajte o tom, čo robí váš produkt alebo službu jedinečným a prečo by mala zaujímať zákazníkov. Zapisujte si svoje nápady na podnikanie.

AI GPT Dall-e: virtuálna asistentka v práci
Obrázok vygenerovala AI ChatGPT Dall-E: virtuálna asistentka v práci

Ponúkame vám zopár nápadov na podnikanie pre rok 2024:

Služby virtuálnej asistentky

E-shop pre produkty zameraný na wellness / kozmetiku / drogériu

Online obchod s eco-friendly produktmi

Edukačný e-shop, online kurzy

Služby pre starých ľudí (osobné stretnutie a rozhovor, dovoz lekárovi, pomoc s nákupom)

Služby prenájmu luxusných vozidiel / dovoz na letisko

Zážitková jazda elektromobilom

Voľnočasové krúžky pre deti

Doučovanie cudzích jazykov

Organizácia dobrodružných výletov

2. Vytvorenie e-shopu alebo webstránky

Vytvorte si vlastný e-shop, najjednoduchšie pomocou existujúcej e-shop platformy (krabicový e-shop), ktorá v sebe obsahuje všetko potrebné pre online podnikateľa. Tým dosiahnete rýchle spustenie e-shopu za minimálne náklady.

tvorba úspešného e-shopu BiznisWeb.sk, skúška zdarma


Dôležité je mať prehľadný a užívateľsky prívetivý dizajn, ktorý bude zákazníkom ponúkať dobrý zážitok. Jednoduchý nákupný proces aj na mobile s možnosťou platby kreditnými kartami by mal byť samozrejmosť. Pamätajte, že vaša webová stránka je často prvým kontaktom s vašimi zákazníkmi. Ak ponúkate služby bez e-shopu, určite umiestnite na webstránke fotogalérie s popiskami, referencie a kontaktný formulár.

3. Výber produktov pre e-shop

Rozhodnite sa, čo budete predávať. Venujte pozornosť kvalite a jedinečnosti vašich produktov, aby ste oslovili zákazníkov. Je kľúčové nájsť spoľahlivého dodávateľa kvalitných produktov, aby ste predišli reklamáciám a nevyspytateľným problémom. 

AI GPT Dall-e: muž v sklade e-shopu s kozmetikou
Obrázok vygenerovala AI ChatGPT Dall-E: muž v sklade e-shopu s kozmetikou

Rovnako môžete zvážiť možnosť pripojenia sa k vášmu dodávateľovi pomocou XML feedov, čo vám ušetrí čas pri aktualizácii vášho e-shopu. Ďalšia možnosť je napojiť e-shop na sklad cez účtovný software, napríklad Pohodu, Kros, či napojiť e-shop na dodávateľa pomocou API.

Dôležité je tiež venovať pozornosť kvalitným popiskom k produktom. Niekedy dodávatelia neposkytnú dostatočne podrobné informácie o produktoch. Ak sa rozhodnete pridať hodnotné a informatívne popisky k produktom a k obrázkom, môžete si získať dôveru zákazníkov a zvýšiť svoju pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania na Google.

4. Online marketing

Online svet je preplnený obsahom a konkurenciou. Preto je nevyhnutné, aby ste venovali čas a úsilie na efektívny online marketing. Ten je kľúčom k úspechu. Napríklad, môžete využiť sociálne siete, ako Facebook alebo Instagram na získanie sledovateľov a potenciálnych zákazníkov. Môžete investovať do PPC reklamy, ktorá vás dostane pred oči viacerých ľudí, ale vyžaduje financie. Dôležité je stanoviť si ciele PPC reklamy, vyššie tržby, počet objednávok, alebo len návštevnosť webu, či povedomie o značke.

AI GPT Dall-e: muž pri videokonferencii v home office
Obrázok vygenerovala AI ChatGPT Dall-E: muž pri videokonferencii vo svojom home office

Veľký význam pre dosiahnutie organického nárastu návštevnosti má SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), pri SEO ale môže trvať dlhšie, kým sa prejavia výsledky vašej práce, potom to ale vyzerá podobne ako v tejto štatistike akvizície používateľov GA4, kde má organická návštevnosť významný podiel na celkovej návštevnosti.

GA 4: organic vs paid acquisitions
Obrázok Google Analytics 4: organic vs. paid acquisitions

SEO si vyžaduje pravidelné úpravy a aktuálny obsah, preto uvažujte o pravidelnom vytváraní obsahu (články, blog), ktorý je optimalizovaný pre vyhľadávače a zahŕňa relevantné kľúčové slová pre vašu oblasť. Tým môžete získať vyššie pozície vo výsledkoch vyhľadávania na Google.

Pri online marketingu môžeme okrem spomínaných sociálnych sietí a PPC reklamy využiť aj nástroj ako je Google My Business (Google firemný profil). Vytvorenie si profilu na tejto platforme môže pomôcť vašej prevádzke získať väčšiu viditeľnosť v miestnych vyhľadávaniach. 

Ak je online marketing pre vás španielska dedina, neváhajte využiť služby špecializovanej digitálnej agentúry alebo odborníka na online reklamu

Príležitosti pre malé a stredné e-shopy v roku 2024

Ponúkame prehľad toho, čo môže čakať podnikateľov v e-commerce a kde by mohla byť príležitosť pre ich úspech:

  • Zákazníci sú orientovaní na úsporu času pri nákupe a na dobrú cenu. Personalizovaný prístup k zákazníkom je kľúčovým faktorom úspechu v e-commerce v roku 2024. E-shopy by mali usilovať o zlepšenie zákazníckej skúsenosti, čo môže zahŕňať rýchlejšie a efektívnejšie nákupy.
  • Ponúknite zákazníkom možnosť vyzdvihnutia zásielok cez populárne pickup boxy, sú lacnejšie ako doručenie objednávky kuriérom až domov. Na Slovensku a v Čechách bude pokračovať trend doručovania cez pickup boxy na úkor “just in time” doručenia kuriérskymi spoločnosťami.
  • Pouvažujte, ako ušetriť pri prevádzke e-shopu, možno skladový fulfillment pre zrýchlenie expedície je to, čo hľadáte. Sklady bývajú automatizované, znížite náklady na zamestnancov zdieľaním pracovnej sily.
  • Zvyšovanie dôvery zákazníkov, real-time feedback cez online-chat. Zdôraznite výhody v e-shope: bezpečný a spoľahlivý nákup pre zákazníkov.
  • Medzinárodná expanzia je najväčšou príležitosťou. E-commerce rastie všade a ľudia stále nakupujú online a najmä cez mobily. Ako rozšíriť e-shop o jazykové verzie?
  • Marketplaces, alebo slovensky online trhoviská častou voľbou pre mnohých online podnikateľov, ktorí už dosiahli svoj vrchol a rozmýšľajú, ako ďalej expandovať. 
  • Uvažujte o synergii medzi online a offline. Napríklad, ak prevádzkujete kamenný obchod, snažte sa využiť online prítomnosť na zefektívnenie zákazníckych skúseností a zabezpečenie úspory času.
  • Udržateľné podnikanie a prírodné produkty: prilákajte zákazníkov, ktorí sú zameraní na bio – eko. Prečítajte si rozhovor s pani Monikou o jej podnikaní s e-shopom Naturshop.
  • Spolupráca s influencermi alebo ambasádormi značky je spôsobom na zvýšenie viditeľnosti a záujmu o vaše produkty alebo služby.

Online trhovisko ako príležitosť rastu pre e-shop. Aké sú výhody a nevýhody online marketplaces?

Tieto platformy vám umožňujú osloviť väčší počet zákazníkov a predstaviť váš produkt širokej verejnosti. Pre zákazníka nakupujúceho na marketplace je jednoznačná výhoda široký sortiment a očakávanie výhodného – lacnejšieho nákupu ako v kamennom obchode.

Avšak spolu s výhodami prichádzajú aj nevýhody trhovísk, ako nižší rabat pre majiteľa e-shopu, pretože sa musí deliť o svoju maržu s trhoviskom. Pre zákazníka, ktorý chce nakupovať na marketplace, môže pôsobiť množstvo tovaru s nevhodne zvolenou filtráciou a kategorizáciou produktov zmätočne a neprehľadne, čo ho nakoniec odradí od nákupu na marketplace.

Ak zvažujete s e-shopom vstup na marketplace, preverte si vzhľad katalógu a možnosti vyhľadávania produktov v danom marketplace. Nakúpili by ste tam aj vy ako zákazník?

Poplatky za listovanie na online trhovisku a poplatky integrátorovi (ten, kto vám pomôže so vstupom na marketplace a celkovým správnym nastavením), môžu byť vysoké, no napriek tomu táto možnosť môže zvýšiť vaše tržby a môže byť riešením, ako expandovať do zahraničia v relatívne krátkom čase bez potreby premrštených investícií.

Chcete zistiť viac o podnikaní na online trhoviskách a porozprávať sa s predstaviteľmi konkrétnych marketplaces?

BaseLinker Expo 2024 – Marketplace Summit, ktorý sa uskutoční 04.04. 2024 v Prahe je tým pravým miestom! Čakajú na vás prednášky, workshopy, panelové diskusie a VIP Networking afterparty.

Buďte pripravení na riziká a využite príležitosti, ktoré vám rok 2024 prináša.

Nečakajte na ťažké časy, ale pripravte sa na ne aktívne. Schopnosť adaptovať sa na nové podmienky, napríklad aj diverzifikáciou sortimentu a prispôsobenie sa meniacim preferenciám zákazníkov, budú kľúčové pre úspech v e-commerce v roku 2024. 

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu e-shopu a webstránok. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si zadarmo, ako to u nás funguje.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať