Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Umenie storytellingu na webe

Prezentujete vo svojom e-shope či webstránke svoj podnikateľský príbeh? Píšete na webe o tom, ako konkrétne vaše produkty či služby pomáhajú vašim zákazníkom?

Ak nie, mali by ste rýchlo začať. V dnešnom článku vám dvaja skúsení profesionáli vysvetlia prečo a odovzdajú svoje know-how.

 

Veľa podnikateľov akosi pozabúda na fakt, že web pôsobí oveľa dôveryhodnejšie, ak obsahuje sekciu O nás/Náš príbeh alebo len predstavenie členov tímu s reálnymi fotografiami. Často počúvam obavy typu: “ale, keď ja nie som fotogenická”. Na to je tu dobrý fotograf. Ten dokáže zázraky :).

V takejto sekcii by mali byť fotky, ktoré dokonale charakterizujú najmä vás samých, ale tiež vaše podnikanie. Ideálne sú fotky, ktoré vás zachytia priamo v akcii, žiadne upratovanie, pekne autenticky:

prezentačná fotografia našej klientky Miriam Dugovičovej z miniplanet.sk

prezentačná fotografia našej klientky Miriam Dugovičovej z miniplanet.eu, autor fotografie: Jozef Páleník z mediatechna.com

 

autobiznis team

ak máte vo svojom tíme zvieracieho pomocníka, ako napr. chalani z Autobiznis.sk fenku Ashley, ktorá plní funkciu firemnej maskotky :), venujte mu miesto na webe, autor foto: Jozef Páleník z mediatechna.com

 

No storytelling, to nie je len vaša podnikateľská story.

Čo všetko sa za týmto pojmom skrýva a ako byť dobrým rozprávačom, nielen v offline svete, ale predovšetkým na svojom e-shope či webstránke, sme sa spýtali profíkov Daniely Mudrákovej z danielinopero.sk a Ivana Ježíka z Voices.

 

Daniela Mudráková

Daniela Mudráková, podnikavá žena, skúsená marketérka, profi copywriterka, korektorka a školiteľka z DanielinoPero.sk

1. Keď sa povie storytelling, ktoré 3 slová/slovné spojenia/asociácie Ti napadnú ako prvé?

Storytelling mi automaticky evokuje niečo v pohybe život, dej, emóciu. Emócia sa spája najčastejšie s niečím živým (človek, dieťa, pes, alebo len dotyk, nemusí byť vždy vidieť tvár.) A dôsledkom toho je pocit. Potenciálni klienti a aj existujúci, si práve na základe toho, aký príbeh okolo seba vytvárame, budujú k nám vzťah, dôveru a sympatie. A ľudia nakupujú od ľudí, ktorým dôverujú.

 

2. Storytelling, rozprávanie príbehov, majú dnes ľudia veľmi radi. Jeho prostredníctvom sa dokážeme lepšie zžiť so značkou či konkrétnym produktom. Prečo je podľa Teba dôležité prezentovať návštevníkom webu, potenciálnym zákazníkom svoj podnikateľský príbeh a príbehy celkovo napr. aj v produktových fotografiách?

Je to najlepší spôsob, ako si ich získať a ako im predstaviť napríklad pri produktových fotografiách úžitok, ktorý predáva. Príbeh je autentický, dôveryhodný.  Ak je dobre spracovaný (myslím slovom aj obrazom), dokáže zákazníka chytiť za srdce, dokáže vzbudiť jeho túžbu, potrebu. Zákazník sa s ním dokáže stotožniť. A to nielen vlastným podnikateľským príbehom, ktorým sa odlíšime od konkurencie, ale aj príbehmi, ktoré píše život každý deň.

 

3. Nie každý má však dar reči a písma, ako byť podľa Teba dobrým rozprávačom? Dá sa to naučiť tréningom, na kurze? Mnohí sa boja príbehov, máš nejaké overené tipy, ako s ním začať?

Klienti mi často hovoria: “Ja nemám žiaden príbeh”. Alebo: “Môj príbeh nie je zaujímavý”. Tak ako si písala vyššie. Je to iba uhol pohľadu. Chce to príbeh správne uchopiť. Neraz sa stalo, že zo zdanlivo nudného  príbehu vznikla chytľavá story.

umenie storytellingu v praxi

ukážka storytellingu

Nemusíte byť vôbec rozprávkar, aby ste vedeli prinášať fanúšikom príbehy a kvalitný obsah.

  • V prvom rade sa treba naučiť rozpoznávať príležitosť na príbehy, tá je vždy a všade.
  • Potom je dôležité vynechať všetky slová bez života, bez deja a bez pohybu. Trpné príčastia ako “bol som oslovený” nahradiť výrazmi s emóciou a dejom, napr.  “dali mi šancu” a pod.
  • Nebáť sa prihovárať zákazníkom vo svojom mene a neonikať si. Hovoriť rečou svojich zákazníkov.
  • Každý príbeh musí mať pointu. Treba sa k nej čo najprirodzenejšie a najjednoduchšie dostať. Príbeh by mal vzbudiť emóciu, pocit.  Ak má aj vtip, poučenie, bude to super virál.
  • Nezamotať sa a okresať príbeh o všetku vatu.
  • No a čo je podstatné obraz. Všetci vnímame očami. Takže bez dobrého obrazu (foto, grafika, video)  to nepôjde. Dajte si na ňom záležať a nezabudnite sa obrazom zákazníka dotknúť. Dajte mu emóciu, ako som písala hneď v úvode. Potom nemusíte byť vôbec dobrí rozprávači ;-). Môžete byť odvážni a ak sa vám podarí byť aj vtipní, svojskí, iní, vyhrali ste.

 

4. Ako podľa Teba začať so storytellingom na webe?

Spôsobov, ako začať, je niekoľko. Ak neviete, ako na váš podnikateľský príbeh, skúste si dať otázku, kde vzkrsla myšlienka začať robiť to, čo robíte? Prečo robíte to, čo robíte? Spomeňte si na svoju cestu a možno aj pikošky z nej. Čo sa dialo, kým ste zistili, že toto je to, čo chcete robiť? Možno práve tá cesta je váš príbeh. Nezabudnite na svoje pocity, nebojte sa ich. Čo ste si mysleli, ako ste sa cítili, ako ste boli zmätení. To všetko k vášmu príbehu patrí.

Príbehy patria do popisu produktov (napr. video, foto), patria na blogy, na sociálne siete, do reklamy, všade. Bez príbehov to proste nefunguje. Možno vás inšpiruje článok Príbeh predával už 100 rokov dozadu, kde pekne vidno, ako dokázal príbeh už za čias Freuda stiahnuť ľudí a naštartovať predaj. Naozaj perfektný príbeh, stojí za prečítanie.

 

5. Na čo by sme si pri storytellingu mali dať pozor?

  • Na tie trpné príčastia a slová bez života, nahrádzajte  ich slovesami a slovami s dejom, jednoducho povedané.
  • Na to, aby príbeh nebol nudný, aby nebol dlhý, aby dokázal udržať pozornosť.
  • Aby mal pointu a držal sa jedného zámeru. Dajme si otázku: Čo týmto príbehom chcem povedať? Akú výhodu, úžitok chcem komunikovať? Nemusí vždy ísť o príbehy, ktoré smerujú k predaju, ale príbeh musí byť jednoznačný. Každý príbeh musí mať svoj odkaz pre zákazníka.
  • Ukážme zákazníkom, že sme ľudia ako oni, prihovárajme sa im, získame si ich. Spoznajú náš príbeh a zistia, že “on/ona je vlastne tiež jeden/jedna z nás”, normálnych ľudí, ktorí sa na nič nehrajú, robí to a to ako ja a pod. Takže určite úprimnosť a tiež odvaha, nebojme sa prejaviť city a byť iní.
  • Pozor na strojené veci a príbehy, tie nefungujú.
  • A to, čo som písala na začiatku, že celý pohľad na nás (náš biznis) je vlastne tiež jeden príbeh. Preto si treba strážiť komunikáciu a tiež vizuálny prejav. Vybrať si svoj štýl, cestu a tej sa držať.

Držím vám palce, nech si váš príbeh získava denne srdcia nových a nových zákazníkov. Pozdravuje Daniela 🙂

 

A ako by ste so storytellingom mohli začať podľa Ivana Ježíka?

 

Ivan Ježík z Voices.sk

Ivan Ježík, spoluzakladateľ Voices. Ako učiteľ matematiky pôsobil vo Švédsku, Rakúsku i Anglicku. Po návrate domov pracoval v bankovom sektore ako výkonný manažér pre internú komunikáciu a elektronické médiá. Napokon sa rozhodol zúročiť všetky svoje vedomosti a skúsenosti v neziskovom sektore.

1. Keď sa povie storytelling, ktoré 3 slová/slovné spojenia/asociácie Ti napadnú ako prvé?

Prvá vec, ktorá mi napadne, je, že by sme mali používať v komunikácii slovesá. Nesnažiť sa druhých len informovať, ale rozprávať sa s nimi. Druhá vec je, že by sme si mali vedieť naše posolstvo najprv sami riadne zvedomiť a sformulovať. Je dôležité poznať, komu a čo chceme naším komunikačným obsahom porozprávať. Tretia myšlienka je možno nebáť sa emócie, pracovať s ňou však prirodzene, nenásilne a nezneužívať ju, to je umenie.

 

2. Storytelling, rozprávanie príbehov, majú dnes ľudia veľmi radi. Jeho prostredníctvom sa dokážeme lepšie zžiť so značkou či konkrétnym produktom. Prečo je podľa Teba dôležité prezentovať návštevníkom webu, potenciálnym zákazníkom svoj podnikateľský príbeh a príbehy celkovo napr. aj v produktových fotografiách?

Príbeh má byť krátky a jasný, má svoje základné prvky (postavy, prostredie, dejovú líniu, zápletku a rozuzlenie). Ľudia si často neuvedomujú, že postavou nemusí byť človek, že dejové línie sú dávno zmapované a je ich v podstate len sedem, že príbeh nemusí byť len príbeh, ako sa niekto rozhodol podnikať a teraz je úspešný. Príbehy sú všade a platforiem na komunikáciu so zákazníkom je veľa. Príbehom môžeme spracovať zrodenie nápadu niečo vyrábať, prekonanie prekážky, uchopenie motivácie, ako a čo sa rozhodol človek riešiť; môžeme ukázať, kde a čo sme komu naším produktom alebo službou pomohli zvládnuť alebo zlepšiť; môžeme rozprávať o tom, ako spolupracujeme navzájom v práci alebo s našou komunitou. A to je len začiatok.

 

3. Nie každý má však dar reči a písma, ako byť podľa Teba dobrým rozprávačom? Dá sa to naučiť tréningom, na kurze? Mnohí sa boja písania príbehov, máš nejaké overené tipy, ako s ním začať?

Príbehov sa netreba báť a treba si otvoriť myseľ. Pokojne sa dá začať tak, že si pozriete statusy Sama Marca a Miša Hvoreckého. Oni píšu skutočne pekne a v príbehoch. Ako druhý krok si môže človek napísať náhodne päť slovenských prísloví a vybaviť spomienku zo svojho života, kde a ako sa im taký príbeh udial alebo si ho všimli bez toho, aby si to sami vtedy takto uvedomili. Na tréningoch s ľuďmi najprv veľa pracujem na tom, aby spoznali, čo presne a čo všetko je príbeh a aby sa zdokonalili v metóde rozprávania. Z hľadiska línií je pekné brať si inšpiráciu z rozprávok a pozrieť si rozdielnosť dejových línií a trajektórií príbehov napríklad tak, ako o nich píše Christopher Booker.  

 

4. Ako podľa Teba začať so storytellingom na webe?

Asi by som zopakoval myšlienku, že treba si ujasniť, kto je moje publikum, a čo mu chcem porozprávať, čo by som chcel, aby po prečítaní obsahu ľudia cítili, a čo by som si prial, aby urobili. Ľudia rýchlo vypozorujú zištnosť, preto je budovanie vzťahu behom na dlhú trať. Ak si vzťah ale budovať chceme, tak sú to myšlienky, ktorým sa oplatí venovať pozornosť.

 

5. Na čo by sme si pri storytellingu mali dať pozor?

Mali by sme byť struční a jasní, určite nespájať veľa posolstiev do jedného komunikačného obsahu. Ľudia nemajú veľa času, preto by sme mali začať in media res a naše príbehy by nemali byť dlhé. Je fajn byť osobní. Veľké témy sú dôležité, ale ľudí zaujíma náš vklad, náš prínos. Nikdy by sme nemali zabúdať na zápletku – ľudia radi držia niekomu palce. Mali by sme sa nebáť mixovať dejové línie a neobjavovať objavené.

 

Ešte lepší ako storytelling je video storytelling. Raz vidieť je lepšie ako 100x čítať :). Niet divu, keď celý deň na nás vyskakujú zo sociálnych sietí samé stories, promo videá produktov či remarketing… Podľa štúdie Hubspot, 72 % ľudí si radšej pozrie video ako by si mali o produkte prečítať.

Príklady storytellingu

Storytelling je prirodzenou súčasťou nášho života. Svoje posolstvo nám prezentujú reklamy, billboardy, obchody, ale i ľudia, ktorých denne stretávame.

Ak realizujete e-mailové kampane cez MailChimp, určite poznáte výstižné ilustrácie, ktoré demonštrujú jednoduchosť nástroja:

ilustrácie mailchimpu

 

 

Chcete vedieť o storytellingu viac? Odporúčame aj nasledovné zdroje:

https://blog.paravan.sk/3-rady-ako-robit-marketing-od-kevina-spaceyho-2/

https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2018/01/17/5-essential-tips-for-business-storytelling/#349ba562454d

https://www.coredna.com/blogs/ecommerce-storytelling-tips

https://www.smartinsights.com/content-management/content-marketing-strategy/storytelling-content-marketing-strategy/

https://www.youtube.com/watch?v=kV0w8eBQEmw

https://www.socialmediatoday.com/news/how-to-use-storytelling-to-boost-your-digital-marketing-efforts-infographi/532708/

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať