Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako na influencer marketing – rozhovor s Jana Malaga

Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo vlastne influencer marketing funguje a či je vhodný aj pre vašu značku, alebo produkt? 

Pokiaľ vo svojom e-shope predávate produkty z odvetví krása, zdravie, zábava, rodičovstvo, cestovanie, móda, jedlo, hudba, DIY návody alebo technológie (zdroj: harton.sk), tak rozhodne ÁNO. 

Ľudia totiž veria influencerom viac ako konkrétnej značke. V dobe reklamnej slepoty, kedy na nás odvšadiaľ vyskakujú reklamy, je prirodzený obsah od influencera vítaným spestrením. 

Ak zvažujete využitie influencer marketingu v e-shope, v rozhovore s Jankou Malaga z Content Agency sa dozviete:

Ako vybrať influencera pre e-shop

1. Influencer marketing je momentálne veľmi žiadaný. Influenceri ovplyvňujú nákupné rozhodnutie našich zákazníkov a pomáhajú budovať povedomie o značke. Ak by sme sa pozreli do histórie, prví influenceri boli napr. pápež alebo kráľovské rodiny, ktorí úspešne propagovali lieky. Dnes, kedy vďaka agentúram, ako napríklad Content Agency, máme rozsiahle databázy, podľa akých kritérií by sme mali hľadať vhodných influencerov pre svoje kampane?

V momente, kedy sa značka rozhodne osloviť na spoluprácu persóny, mala by mať ujasnené aký typ osôb hľadajú, chcú a potrebujú. Kritérií je veľmi veľa. Najčastejšie sa prihliada na pohlavie, vek, lokalitu kde pôsobí, záujmy, štýl komunikácie, životnú filozofiu, profesionálny background, kvalitu foto/video/text obsahu, na ktorej sociálnej sieti je aktívny/a, …  

Na druhej strane do hry vstupujú aj kritéria výberu vhodnej persóny s ohľadom na cieľovú skupinu, ktorú dokáže profil daného influencera zasiahnuť. Po kvantitatívnej stránke vnímame počet sledovateľov/fanúšikov/odberateľov. Čo sa týka kvalitatívnych kritérií, dôležitá je nielen demografia, ale aj engagement rate (ER) či saturation rate (SR). 

Jana Malaga, Content Agency
Jana Malaga, zakladateľka Asociácie blogerov a Managing Director – Content Agency. Zdroj foto: archív Janky Malaga

2. Dobrý influencer dokáže potenciálnych zákazníkov osloviť vhodným obsahom. Ľudia nechcú vidieť produkty, oveľa lepšie predávajú príbehy. Ak sa však pozrieme na slovenský IG, máme tu influencerov, ktorí robia spolupráce v súlade so svojim presvedčením, poctivo, edukačne a zaujímavo. A na druhej strane sú osoby, ktorým stačí fotka prenosnej hernej konzoly, vejáre z bankoviek, spŕška vulgarizmov v postoch i storkách a funguje im to. Prečo je to podľa Vás tak?

Šesť najčítanejších online portálov za január 2021 boli aktuality.sk (2,953 milióna real users /RU/), sme.sk (2,590 mil. RU), zoznam.sk (2,546 mil. RU), pluska.sk (2,486 mil. RU), pravda.sk (2,391 mil. RU), cas.sk (2,262 mil. RU). (ZDROJ: https://monitor.iabslovakia.sk). A práve na tomto by som rada demonštrovala, že my, Slováci, radi vyhľadávame a konzumujeme obsah, ktorý je nielen kvalitný, ale aj bulvárny, povrchný či hlúpy. Preto je v top šestke čítaných online portálov pluska.sk a cas.sk. Pričom topky.sk boli v januári na 8. mieste. Je to smutné, ale je to tak. A takto je to aj na Instagrame. 

Kódex influencera

3. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Prahe (FSV UK), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR),  AKA – Asociácia komunikačných agentúr a ďalšie agentúry (medzi slovenskými napr. Triad) stoja za vznikom Kódexu influencera. V ňom sú zadefinované pravidlá spolupráce s influencermi v ČR. Máme niečo podobné aj na Slovensku?

Po vzniku Asociácie blogerov (október 2016) a po tom, ako silnel obsah blogerov a influencerov sme vytvorili etický kódex pre jej členov. Na Slovensku aktuálne nie je žiadna autorita, ktorá by kódex influencera prijala, avšak aktuálne je vytvorená, na základe mojej iniciatívy, pracovná skupina, v ktorej sa tomu (na pôde IAB Slovakia) ideme intenzívne venovať. Verím, že v tomto roku budeme našich bratov Čechov nasledovať. 

Aké sú ceny slovenských influencerov

4. Janka, môžeme prezradiť, aká je priemerná cena postu a IG story u slovenských influencerov? Napr. taká Zuzana P. sa netají tým, že pod 5000 € pre ňu spolupráca nemá význam.

Výšku honoráru do značnej miery ovplyvňuje počet sledovateľov na Instagrame, počet odberateľov na YouTube. Nie je rozhodujúce, či sa jedná o profil fitness trénerky, alebo playmate. Cenu si reguluje každý influencer a do značnej miery si ňou limituje aj počet spoluprác. Ak ich nechce veľa, má vyššiu sumu. 

Pri instagrameroch, ktorí majú nad 100k sledovateľov sa hýbu honoráre za 1 IG post + IG story od 850 eur bez DPH. Priemerná cena je 2.000 eur. 

ceny slovenských influencerov
priemerná cena slovenských influencerov za 1 IG post a 1 IG story je 2000 €

5. Aké nástroje by ste doporučili pre správu, manažovanie a vyhodnocovanie kampaní s influencermi? Resp. s ktorými ste spokojní u Vás v Content Agency?

Našim najlepším priateľom je Google –  používame ho na reporty a pri našich stálych klientoch zdieľame databázy “ich” influencerov cez Google Disk. Veľmi dobre vie poslúžiť Hypeauditor či Social Blade. Do pozornosti by som tiež rada dala heepsy.com či influence.co. Avšak keby tieto databázy 100 % fungovali, tak by naša agentúra už dávno neexistovala. 

Ako prebieha spolupráca s influencermi v Content Agency?

6. Spoluprácu s influencermi teda môžeme nadviazať 2 spôsobmi. Buď si ich vytipujeme a oslovíme sami, alebo si najmeme profíkov, ktorí už presne vedia, ako postupovať a urobia všetko za nás. Ako to celé prebieha? Koľko celý proces, od spracovania podkladov, prípravy zadania, cez výber a komunikáciu s influencermi až po finálne vyhodnotenie, trvá?

Najčastejší postup je taký, že nás klient kontaktuje mailom a pošle nám základné informácie. Aby sme sa však dostali do obrazu, následne si zavoláme a prejdeme si detaily a zodpovie nám na naše otázky (debrief), ktoré nám pomôžu pripraviť koncept na kľúč. 

Potom je už na nás, aby sme na základe toho pripravili zoznam vhodných persón, z nich si klient vyberie tie osoby, ktoré následne oslovíme či majú záujem spolupracovať s danou značkou. 

Našťastie máme v agentúre veľkú osobnú databázu priamych kontaktov a tak vieme influencerom (ich agentom) zavolať a prebrať s nimi detaily zákazky asap. Pravdou je, že veľmi veľa influencerov nereaguje na mailové dopyty. Z roka na rok je to horšie a horšie. Asi aj preto sa na nás v poslednej dobe obracajú značky, ktoré to už s influencermi skúsili, ale nedarilo sa im na nich nakontaktovať.  

Potom už prichádza na rad objednávka/zmluva, ktorá je detailná a myslí na všetko s cieľom realizácie tip-top kampane – aby bola značka i influencer spokojní. Dolaďujeme detaily kampane.

Po kampani pripravíme a zasielame zákazníkovi report.
Celý proces trvá 2 dni až 2 mesiace. Záleží od náročnosti kampane, počtu oslovených influencerov. 

Prečo až tak dlho?

V prípade, že má influencer pripraviť reklamu na produkt, s ktorým nemá osobnú skúsenosť a testuje ho, tak to vie prípravu kampane predĺžiť na 2-3 mesiace. 

Influencer teda nemusí byť len známa celebrita, môže to byť odborný lekár, ale pokojne i zviera. U mladšieho publika sú obľúbení aj virtuálni influenceri ako napr. Bejby Blue alebo Lil Miquela. 

Ako ste na tom s influencer marketingom vy? Má čestné miesto vo vašej marketingovej stratégii? Podeľte sa s nami v komentároch, aké sú vaše skúsenosti s influencermi.

TIP na záver: chcete vedieť, ako pomôžu slovenskí influenceri a influencerky vášmu e-shopu a podnikaniu? Stiahnite si ebook o influencer marketingu zadarmo alebo rovno kontaktujte Content Agency, kde vám s influencer marketingom radi pomôžu. Skúsenosti majú nielen so slovenskými a českými influencermi a influencerkami, ale tiež s maďarskými a poľskými.

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu e-shopu a webstránok. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si zadarmo, ako to u nás funguje.

Diskusia k článku

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať