Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Trendy v digitálnom marketingu 2020 podľa Basta digital

Basta digital minulý rok organizovala 2 skvelé eventy SEO zraz 2019 (mimochodom, už sú v predaji lístky na SEO zraz 2020) a PPCEE 2019, na ktorých ste sa mohli stretnúť s poprednými SEO a PPC odborníkmi nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z CEE regiónu a vypočuť si zaujímavé novinky a trendy na ďalší rok. 

Pre všetkých e-shopárov, ktorí plánujú v roku 2020 opäť zvýšiť svoje zisky a osloviť nových zákazníkov, sme u riaditeľa Basta digital Jána Laurenčíka zisťovali, ako na to.

 

1. Prvky AR, UGC (User Generated Content) či viac interaktívny obsah, to sú len zlomky, o ktorých sa môžeme dočítať napr. zo zahraničných blogov. Ako to vidíte Vy, aké trendy v digitálnom marketingu nás čakajú v roku 2020?

Ján Laurenčík, riaditeľ Basta digital

Ján Laurenčík, riaditeľ Basta digital

Rozšírenú realitu by som nechal zavádzať veľké silné značky. Malé a stredné eshopy čaká ešte väčší tlak na umožnenie jednoduchého výberu produktu a nákupu cez mobil. Ľudia budú čakať, že produkt, ktorý promujete na Instagrame, budú vedieť ľahko pár klikmi kúpiť vo vašom eshope. Dajte si záležať na rozumnom filtrovaní a kategorizácii. Z toho vyplývajúce ešte vyššie očakávania na rýchlosť webu už ani nemusíme spomínať. 

 

2. Získať a udržať si prvé miesto v SERPe je snom nejedného podnikateľa. Rok čo rok Google sprísňuje svoje kritériá. Ak by ste mohli poradiť, ako má vyzerať SEO stratégia v roku 2020? Aké kroky mám podniknúť, aby moje produkty či služby potenciálni klienti našli pred konkurenciou?

Nájdite si na SEO odborníka. Či to bude jednotlivec, SEO freelancer, alebo agentúra, pomôžu vám navrhnúť zmysluplnú a dlhodobú SEO stratégiu. Jej súčasťou istotne bude tvorba obsahu. Nečudujte sa, že v konkurenčnejších segmentoch ten obsah bude zameraný na takú fázu zákazníckej cesty, kde sa zákazník ešte len začína orientovať v segmente (napr. si vyberá typ chladničky, nerieši konkrétny model či značku). Pripravte sa spolu s vašim programátorom aj na technický rozvoj webu, lebo ten je v SEO nevyhnutný. A prečo odborník namiesto svojpomocnej SEO alchýmie? Odstraňovať následky nevhodných SEO taktík vás môže vyjsť v budúcnosti drahšie, ako keď SEO outsourcujete. Na spoľahlivého SEO odborníka sa spýtajte v komunite.

 

3. O tom, koľko stojí SEO a prečo robiť SEO si môžeme prečítať aj na vašom blogu. Niektorí e-shopári tento prirodzený zdroj návštevnosti ignorujú. Dôvodom je práve dlhšia časová návratnosť. Pritom minimálne lokálne SEO je správna cesta vo veľmi konkurenčných segmentoch ako je napríklad elektronika. Ak by sme im mohli poradiť, ako na local SEO v roku 2020?

Tak, ako nemá zmysel v ecommerce ignorovať organickú návštevnosť, nemá zmysel naopak ignorovať platené vyhľadávania. Keď už totiž zákazník vie presne, ktorý produkt chce kúpiť, bez PPC reklám vo vyhľadávaní a reklám v Google Shopping eshop veľa vody nenamúti. 

Lokálne SEO začne byť zaujímavé vtedy, keď má eshop kamennú pobočku. Vtedy je potrebné, aby na viacerých miestach webu bola spomenutá lokalita (adresa, mesto). Okrem toho netreba zabúdať na vyladený profil v Google My Business s peknými fotkami, presnými informáciami, dobrým hodnotením od zákazníkov. Tipy pre lokálny marketing si môžete odniesť z nášho eventu, ktorý sa koná 27. 1. 2020 v Bratislave.

 

4. Ako to bude v roku 2020 vyzerať s PPC-čkami? Chystajú pre nás Google Ads, Facebook či Instagram ďalšie novinky okrem automatizácie, AI a machine learning? 

Veľkou vecou na rok 2019 v Google bolo spustenie reklám Google Shopping. Sociálne siete Facebook a Instagram v ecommerce umožňujú dokončiť celý nákup bez opustenia týchto platforiem a k tomu speje aj Google. Ak sa eshop chce na tieto zmeny pripraviť, musí alokovať technickú kapacitu (programátora) na tvorbu a úpravu feedov s produktami. A nie, Google, Facebook ani Instagram sa neprispôsobia štruktúre feedu, akú používate na Heuréke.

automatické generovanie XML feedov z e-shopu | BiznisWeb.sk

V CMS na tvorbu e-shopu od BiznisWebu máte všetky XML feedy generované automaticky.

 

5. Ako by, podľa Vás, mala vyzerať úspešná PPC kampaň v roku 2020?

V prvom rade by pre eshop mala nejaká bežať. Poznám totiž veľa eshopov, ktoré sa spoliehajú iba na nákupy cez Heuréku a nevyťažujú celý potenciál. Pokiaľ váš eshop má aj inú pridanú hodnotu ako nízku cenu, mali by ste na Google a sociálnych sieťach identifikovať také kampane, ktoré vám merateľne zarábajú. Čudovali by ste sa, ale už to bude pre veľa eshopov úspech. Časť zarobených peňazí by som odporúčal investovať do budovania značky. To môžete robiť napríklad promovaním vášho vlastného obsahu (video recenzie, články na blogu, porovnania produktov atď.) na Youtube a Facebooku či Instagrame.

 

6. Čo sa týka tvorby obsahu, kvalitný a pre používateľov hodnotný obsah bol, je a ešte dlho bude kráľom. Obsah na webe v roku 2020 by mal byť tvorený v súlade s trendom hlasového vyhľadávania. Teda odpoveď na otázku samotného používateľa by sme mali zakomponovať hneď v úvode stránky. Do koľkých znakov ideálne? 

Hlasové vyhľadávanie nebude ešte ani v roku 2020 na Slovensku extra rozšírené. Namiesto toho by som vašu pozornosť nasmeroval na naozaj kvalitný a autentický obsah. Nájdite šikovného fotografa, tvorcu videa, grafika a copywritera. Obsah sa nerovná na 100 % text. Pekné fotky produktov z viacerých uhlov, dobre orezané pre prezeranie na mobiloch na sociálnych sieťach, vaše vlastné video recenzie a testy produktov, unikátne popisy produktov písané človekom, čo produkt pozná – to všetko bude tvoriť náš náskok pred väčšinou konkurentov. Ak neveríte, že toto je v silách menšieho eshopu, pozrite sa na Plutvy.sk. Tento web budem dávať iným eshopom za vzor :).

ukážka ideálneho popisu produktu

Ukážka ideálného popisu produktu

 

 

7. Zhrňme teda na záver, ako by mala vyzerať úspešná digitálna marketingová stratégia v roku 2020?

Nespoliehajte sa na vlastné sily. Odborníkov na marketing nechajte minimálne participovať na tvorbe stratégie a konzultáciách pri jej exekúcii. Nezabudnite, že ľudia na váš web prídu aspoň raz cez mobil a uistite sa, že sa nezľaknú pri pokuse nakúpiť. Ak nie ste Alza, bez Heuréky, Google či Facebooku sa nedostanete pred oči zákazníkov. Preto s programátormi vytvorte správne dátové feedy s produktami pre každú platformu. Odlíšte sa vlastným obsahom. Venujte sa rozvoju samotného eshopu (dodávatelia, odberné miesta, logistika) a nájdite si spoľahlivých partnerov na marketing, programovanie webu, grafiku, video či copywriting.

 

Okrem aktuálnych SEO trendov by vás mohli zaujímať aj:

PPC trendy 2020 podľa Daniela Birása z Visibility

Trendy v obsahovom marketingu v roku 2020

Trendy a smerovanie affiliate marketingu v Česku a na Slovensku v roku 2020

Do akých krajín expandovať v roku 2020?

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať