Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Hurá, vytvoril som e-shop… čo ďalej?

Kedy príde prvá objednávka z e-shopu? A nemohlo by ich byť ešte viac? Prečo funguje iný e-shop lepšie ako ten môj?

Verím, že tento článok okrem odpovedí na vyššie uvedené otázky bude inšpiráciou pre všetkých, ktorí začínajú s podnikaním na internete a vytvárajú svoj prvý e-shop. Pritom vytvoriť funkčný eshop v systéme FLOX od BiznisWebu je ľahké.

ako vytvoriť zarábajúci e-shop cez BiznisWeb.skPredstavte si seba ako zákazníka: chcete si niečo kúpiť na internete. Hocičo. Aké argumenty vás presvedčia? Ako nájdete daný e-shop? 

Áno, presne toto sú faktory, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie zákazníkov o kúpe. 

Takže, hor sa nakupovať

Ako? Všetky možnosti nákupu vo svojom e-shope si otestujte sami. Vložte tovar do košíka a objednajte si ho. A potom to spravte ešte raz… a ešte raz. Ak sa vžijete do roly svojho zákazníka, tak by vás mohla zaujímať cena za dopravu, obchodné podmienky, kontakt či vrátenie tovaru. Vidíte tieto údaje?

 

Ako dostať návštevníkov do eshopu?

Základné zdroje návštev sú 4:

  • organické (prirodzené) vyhľadávanie,
  • priama návštevnosť,
  • platená návštevnosť z PPC + iných foriem reklám,
  • zo sociálnych sietí.

 

Organické vyhľadávanie je založené na prekliku z rôznych vyhľadávačov a katalógov, kde vyhľadávajúci zadal také slovo alebo slovné spojenie, že vo výsledkoch vyhľadávania sa ukázal váš eshop.

Ak máte správne nastavené SEO, tak nasleduje krok pridania sa do týchto vyhľadávačov a katalógov. Napríklad, ak chcete, aby vás našli cez Zoznam.sk, zaregistrujte sa doň:

registrácia e-shopu a webstránky na zoznam.sk

 

Takto si prejdite aspoň tie najväčšie a najhodnotnejšie vyhľadávače. Do tých, ktoré používajú robot na prehliadanie internetu (ako napr. Google), sa môžete dostať najčastejšie napr. takto:

  1. manuálne pridať e-shop na indexáciu,
  2. odkazom do vášho e-shopu umiestnenom na inej stránke.

 

Ak niekto zadá správnu URL vášho eshopu do prehliadača, hovoríme o priamom zdroji návštevnosti. Ako ju vedel? Z počutia, z vizitiek, letáčikov,… 

Organická návštevnosť môže (a mala by byť) hlavný zdrojom návštev vášho e-shopu. Ale ani ona nedokáže pokryť všetky kľúčové slová a pružne reagovať na zmeny v e-shope (časovo obmedzené akcie, výpredaje). Tam, kde nestačí, nastupuje platená reklama.

platená reklama - PPC, Google Ads

Je mnoho foriem platenej reklamy. Základom je tzv. PPC reklama – ako je napríklad Google Ads, Sklik.cz či Etarget. Jednoducho povedané – nadefinujete si kľúčové slová a sumu, ktorú za návštevu svojho eshopu z nich chcete zaplatiť, reklamný odkaz a to je všetko…. teda nie, nie je. Keďže reklamnej plochy je málo, cena za umiestnenie sa licituje a mení. Spomínate si na Tamagoči? PPC reklamy sú o tom. Sledovať, analyzovať, prispôsobovať. Každý deň. Inak umrie.

via GIPHY

Do toho sa ešte primiešavajú vyššie formy ako remarketing a retargeting, rôzne pixely atď. 

Zo skúsenosti odporúčam investovať aj do reklamy v porovnávačoch tovaru. Sú tu síce kratšie ako PPC reklama, no nakoľko stále ešte veľa e-shopov nevyužíva ich potenciál, konkurencia v nich je stále menšia ako napr. v Google Ads.

V závislosti od druhu tovaru, ktorý predávate, môže byť návštevnosť zo sociálnych sietí prínosom pre vaše podnikanie. Na sociálne siete sa ľudia chodia najmä baviť a niečo sa dozvedieť, tak neurobte z FB výkladnú skriňu. Obľúbené sú napríklad videonávody na YouTube. Na to, aby ste produkt predstavili a zavesili na internet, stačí statív, mobilný telefón alebo kamera a štipka talentu. A nezabudnite do videa vložiť odkaz na svoj eshop! To je skvelý spôsob ako robiť reklamu bez reklamy…

Keďže vieme, že zaradenie sa do katalógov a vyhľadávačov trvá dlhší čas, tak sme sa v BiznisWebe rozhodli pomôcť každému, aj začínajúcemu webu. Preto môžete využiť našu bezplatnú SEO pohotovosť.

 

Slová sa hovoria, chlieb sa je – kde sú moje objednávky?! 

Každý eshop má určitú mieru konverzie, teda splnenia cieľa (odoslanie objednávky alebo vyplnenie formulára). Nemôžete však počítať s tým, že každá návšteva sa skončí konverziou. 

Tak schválne – myslíte si, že 5 % miera konverzie je dobrá? 

Odpoveď nájdete nižšie.

Viete, ako zistiť mieru konverzie v e-shope? Jednoznačne cez Analytics :). Pamätajte, že toto je biznis a nie ruleta. Rozhodnutia, čo a ako namiešate do svojho marketingového mixu, sú výsledkom analýz a nie tipov. 

5 % miera konverzie je výborné číslo, vypovedá napr. o tom, že každá 20-ta návšteva internetového obchodu prinesie objednávku. Ak na začiatku podnikania na internete dosiahnete mieru konverzie 1 %, gratulujem vám :).

tvorba úspešného e-shopu BiznisWeb.sk

Marketingový mix pre e-shop

Vráťme sa k otázke z úvodu – prečo funguje eshop vášho známeho lepšie ako ten váš? 

V čom vidíte príčinu vy?

Nedá sa konkurovať históriou a množstvom odporúčaní, ak ste včera začali, však? No máte možnosť predbehnúť dinosaurov a využiť nové možnosti marketingového mixu.

Ak dokážete presne odsledovať, ktorý zdroj návštevnosti vám prináša objednávky a zároveň viete, koľko vás stojí, máte skvelý základ pre strategickú hru. Spomínate si? Postaviť budovy, stavať železnice, budovať letiská a získavať cestujúcich.

Pomocou moderných emailových nástrojov na hromadné rozosielanie môžete využiť napríklad A/B testovanie, blahoželania k sviatkom, detailné štatistiky o čase, kedy váš email používateľ prečítal a kedy nie, a tak prispôsobiť čas odoslania jeho zvyklostiam.

Vyzvite ich k akcii – napríklad “napíšte recenziu a my vám dáme 5 % zľavu”. 

Súčasťou dobrej reputácie je korektný spôsob komunikácie so zákazníkmi. Ak váš zákazník čaká na odpoveď príliš dlho, rastie v ňom nespokojnosť. Preto máte vo FLOX-e statusy a možnosť posielania informačných emailov alebo SMS. Jednoduché je aj pridanie live chatu.

Zamyslieť sa môžete aj na spôsobmi platby a doručením tovaru. Čo by vaši zákazníci uvítali? Rýchle doručenie alebo nízku cenu? Ponúknite im oboje. Až 60 % nákupov skončí v košíku… nie je to škoda? Toľko námahy pred a ostať stáť pre tlačidlom Dokončiť objednávku?

 

Ak máte pocit, že váš e-shop vybudovaný vo FLOXe stagnuje a chceli by ste jeho potenciál vylepšiť, pripravujeme pre vás ďalšie školenie Ako na SEO vo FLOXe, o ktorom vás budeme informovať newsletterom i vo FLOX poradni na Facebooku.

 

avatar
Autor: Viliam Petrík Začínal s programovaním v asembleri, čo je mimoriadne náročný programovací jazyk. Vytrval a prešiel cez HTML ku PHP a SEO. Húževnatosť a cieľavedomosť ho sprevádza na maratónskej trati aj pri budovaní eshopov. V BiznisWebe vám v rámci SEO pohotovosti rád poradí, ako svoje podnikanie maximálne zefektívniť.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať