Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako vytvoriť úspešný blog – rozhovor s Gabkou Koščovou

Články o link buildingu či tvorbe obsahu od Gabky Koščovej radi zdieľame aj na našich sociálnych sieťach. Sú plné hodnotných informácií, takže ich prečítate od začiatku až do samého konca a pritom ani nevnímate, že sú možno dlhšie, ako ste zvyknutí. Gabika sa momentálne viac zameriava na tvorbu obsahu pre e-shopy či webové stránky, preto sme veľmi radi, že si našla čas aj na interview na náš blog.

Ak aj vás zaujíma, ako napísať dobrý článok, ktorý pomôže nielen vášmu SEO, ale predovšetkým osloví vašich potenciálnych zákazníkov, prečítajte si rozhovor s Gabkou Koščovou.

V rozhovore sa tiež dozviete:

 

1. Gabika, ako píšete na svojom blogu, pracovnú stopu ste zanechali v nemeckej firme, H1 alebo Ušetřeno. Vaše meno sa tiež spája s Marketing Minerom či Biano.sk. Čo Vás motivovalo k tomu, aby ste sa vydali na vlastnú cestu freelancerky?

Gabika Koščová

Gabika Koščová – content marketérka, copywriterka a link builderka. Zdroj foto – Gabikin Twitter

Na freelance som sa dala celkom netradičnou cestou. Začínala som totiž v Berlíne, kde som žila len pol roka. Za ten polrok som si vyskúšala prácu ako online marketér v korporáte. Práca ma však vôbec nikam neposúvala a nebavila. Popravde som tam aj dosť trpela. Z Berlína som však odísť neplánovala, keďže pol roka bola krátka doba na to, aby sme sa s manželom znova niekam sťahovali.

Skúsila som teda osloviť niekoľko iných firiem, ale keďže som nevedela po nemecky a konkurencia medzi anglicky hovoriacimi uchádzačmi bola vysoká, vzdala som hľadanie novej práce relatívne rýchlo. Zároveň som tak nejak tušila, že aj keby som si niečo nové našla, asi by som sa pravdepodobne len presunula z mláky do kaluže. Keďže skúsiť pracovať na voľnej nohe ma vždy lákalo a v tej chvíli som ani v podstate inú možnosť nemala, rozhodla som sa to skúsiť touto cestou. Našťastie mi to vydržalo až doteraz. 

 

2. Gabika, o tom, ako napísať dobrý článok, ktorý splní svoj účel, si môžeme prečítať aj na Vašom blogu. Odborníci vravia, že ľudia v dnešnej dobe nečítajú, a preto je ideálne, aby bol článok stručný, jasný, výstižný. Vaše články sú však dlhšie, no zato výživnejšie, a tak ich vďačne dočítame až do konca. Veľa podnikateľov ale tvorbu článkov uzavrie s tým, že nemá čas na to, aby napísali dobrý článok a navyše nemajú istotu, že zákazník u nich nakúpi. Ako svojim klientom podstatu a prínos content marketingu vysvetľujete Vy?

S výrokom, že ľudia v dnešnej dobe nečítajú a že články by mali byť stručné, jasné a výstižné, nesúhlasím. Samozrejme záleží od toho, aký má článok účel. Ak je cieľom prilákať na web čo najviac ľudí, tak v poriadku. V tom prípade môžete na blogu alebo v médiu vytvoriť krátky článok bez pridanej hodnoty. Ale ja osobne nie som zástancom takýchto článkov. 

Moje články sú dlhé, pretože mojim cieľom je moje publikum niečo naučiť. Chcem, aby si čitateľ po prečítaní článku niečo nové aj reálne skúsil v praxi, a nie aby článok otvoril, prescrolloval a zatvoril. Ak sa teda v článku nachádza pridaná hodnota pre cieľovú skupinu, tak článok čitateľ aj reálne prečíta, a to bez ohľadu na jeho dĺžku. 

Články nie sú o dĺžke, ale majú v prvom rade plniť cieľ, ktorý si klient stanoví. 

Podstatu a prínos obsahového marketingu vysvetľujem klientom podľa toho, čo od toho očakávajú. Na základe očakávaní sa stanoví jeden primárny cieľ. Cesta k tomuto cieľu sa však dosť líši v závislosti od klienta.

Ak má klient skreslené predstavy o obsahovom marketingu, vysvetlím mu, že to je dlhodobý proces, ktorý prináša výsledky len vtedy, ak sa správne nastavia očakávania a ciele. 

Našťastie, väčšina mojich klientov vie, čo má od obsahového marketingu čakať. Zatiaľ som nemusela nikoho nijak zvlášť o jeho prínose presviedčať. 

Vo všeobecnosti však začínam prácu pre klienta 20 – 30 stránkovou stratégiou, kde pripravím kroky, ktorými budeme postupovať a klient sa sám na základe toho rozhodne, či mu spolupráca dáva zmysel. 

Prípadne si ešte pomáham prípadovou štúdiou, ktorú som vypracovala na základe spolupráce s klientom dovolenka.sme.sk. Tam sme na nejaké výraznejšie a pozitívne výsledky čakali aj dva roky. A za to, že sme to dosiahli, vďačím predovšetkým trpezlivosti klienta a jeho porozumeniu v tomto odbore. 

 

3. Obsahový marketing sa rozvíja naozaj veľmi rýchlo. Výhodou je, že jeden nápad vieme pretaviť do viacerých podôb – ako článok, post na sociálnej sieti, video, infografiku, ebook, prezentáciu či podcast, no druhá vec je tento obsah dostať k adresátom, potenciálnym klientom a zákazníkom e-shopu. Veľmi populárna je momentálne natívna reklamná kampaň. Aké sú Vaše skúsenosti napr. s odporúčacím nástrojom Strossle? 

Osobne nemám s nástrojom Strossle ani s natívnou kampaňou žiadne skúsenosti. Ale sledujem to a rada by som to tiež eventuálne s niektorým klientom skúsila. V súčasnosti je však natívna kampaň dosť drahá. Moji klienti sú menší a zatiaľ žiaden z nich nemal priestor vyhradiť si na natívnu kampaň finančné prostriedky. Ja som ich o tom zatiaľ ani nepresviedčala, keďže viem, že by to za tie peniaze neplnilo cieľ, ktorý klient má. A v mojom prípade má 80 % klientov za cieľ zvyšovať návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania. 

 

4. Inšpirácií na tvorbu obsahu je neúrekom. Ak chceme tvoriť hodnotný content, mali by sme poznať predovšetkým svoju cieľovu skupinu a jej problémy, ale taktiež konkurenciu, mali by sme komunikovať priamo so zákazníkmi a svojimi zamestnancami. Veľa príležitostí nám odhalí obsahový audit. Ako ho robíte Vy?

Keď hľadám inšpiráciu na tvorbu obsahu, po väčšine sa držím mojich 10 bodov, ako vygenerovať nápad na článok, ktoré mám aj na blogu. Určite by som vyzdvihla tvorbu myšlienkových máp, kedy sa sama alebo spolu s tímom snažím prísť na všetky možné aj nemožné súvislosti s danou témou, na ktoré by sa dal vytvoriť samostatný článok. Dôležitú úlohu zohráva, samozrejme, analýza kľúčových slov. Ďalej čerpám inšpiráciu na zahraničných weboch, veľkých vplyvných weboch, na stránkach konkurencie, ale takisto na diskusných fórach a vo Facebookových skupinách. 

Čo sa týka obsahového auditu, ten robím v rámci obsahovej stratégie, ktorú som už spomínala vyššie. Pred tým, ako sa pustím do návrhu konkrétnych krokov a riešení, vždy urobím jednu veľkú úvodnú analýzu, ktorá obsahuje nasledovné:

  • Analýza trhu = aké sú požiadavky zákazníkov, ako sa správajú, ako si objednávajú a aké informácie požadujú. Tu sa snažím zistiť čo najviac informácií od klienta, pobaviť sa s niekým z cieľovej skupiny, prečítať si diskusie a články na túto tému. 
  • Analýza konkurencie = aké aktivity robí konkurencia a ako ich robí? Pozerám sa na obsah na webe, na odkazové portfólio, na sociálne siete, odhadovanú návštevnosť.
  • Analýza zahraničia = analýza trhu a konkurencie dohromady, ale v zahraničí. 
  • Analýza súčasných stránok klienta = aký je súčasný stav webu klienta a odkiaľ prúdi návštevnosť.
  • Analýza kľúčových slov = ako používatelia daný produkt alebo službu vyhľadávajú a aké obsahové frázy sú s tým spojené. 

 

5. Doba značne pokročila a od čias, kedy sme návštevníkov e-shopu či webstránky vítali, nabádali ich na vykonanie akcie výkričníkmi, červeným písmom a blikajúcimi bannermi sa čoraz častejšie stretávame s odviazanejším štýlom komunikácie naprieč webom, e-mailovou komunikáciou a tiež na sociálnych sieťach. Ako vnímate tento posun Vy?

Ide o prirodzený vývoj toho, ako sa používatelia na internete správajú, ako prechádzajú stránky a ako nakupujú. Aj keď ja sa niekedy, bohužiaľ, ešte aj dnes stretávam s eshopmi, ktoré používajú červené vykričníky alebo škaredé bannery. Zaujímavé je, že mnohým to pravdepodobne stále funguje, a preto to nemajú potrebu meniť. Tu práve záleží na cieľovke. Ak predávam pekný dizajnový nábytok, nemôžem si takýto “oldschool” marketing dovoliť. Ak je však mojou cieľovkou mamička, ktorá nakupuje vyslovene lacné veci pre deti, tak na ňu nebude platiť pekný dizajn, ale práve tie červené výkričníky. 

 

6. Ak by ste mali začínajúcim podnikateľom poradiť, ako vytvoriť blog, ktorý pomôže ich e-shopu a celkovo podnikaniu na internete rásť, čo by ste im odporučili?

V prvom rade sa zamyslite, či ten blog skutočne potrebujete. Videla som mnoho prípadov blogov, ktoré skončili tak rýchlo, ako začali. Na začiatku by ste sa mali zamerať hlavne na marketingové taktiky, pri ktorých dostanete rýchle výsledky. Takže typicky platená reklama. Pri blogu tie rýchle výsledky neuvidíte, čo vás môže odradiť a ani to nie je úplne najlepšia investícia. 

Preto by som poradila začať hoci aj stručnou obsahovou stratégiou, ktorú som spomínala v štvrtej otázke. Výsledok tejto stratégie vám ukáže, či sa do toho vôbec púšťať a ak áno, ako si to najlepšie nastaviť. Nemyslím si, že ako začínajúci podnikateľ musíte vyslovene hľadať nejakého špecialistu na správu blogu. Vo väčšine prípadov si vystačíte sami a zvládnete to aj za menej ako 3 pracovné dni. A ak uvidíte, že vám to funguje, skôr či neskôr si nejakého špecialistu na blog nájdete. 

 

Vytvorili ste si e-shop či webstránku a premýšľate, že by ste aj vy rozbehli vlastný blog?

Otestujte si blogovanie v BiznisWebe na 15 dní zadarmo:

testovanie CMS pre vytvorenie e-shopu od BiznisWebu

K tejto téme by vás mohlo zaujímať:

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu webstránky a e-shopu. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si, ako to u nás funguje na 30 dní zadarmo.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať