Ako vytvoriť úspešný lokálny e-shop? Inšpirujte sa príbehom JAVI s.r.o. z Nemšovej
S čím podnikať v malom meste, ktoré sa pýši dlhoročnou históriou vo výrobe skla?
JAVI s.r.o. sa napríklad stali servisnou firmou VETROPACK Nemšová s.r.o., ktorá je v Európe najznámejším výrobcom obalového skla. Lívie Daňovej, ktorá spravuje eshop javisro.sk, sme sa spýtali, čo im takáto spolupráca priniesla.
1. Lívia, synergia JAVI s.r.o. s Vetropack Nemšová s.r.o. sa začala v roku 2003. Čo obnáša, resp. znamená byť servisnou firmou Vetropacku?
Sklo sa v Nemšovej vyrába od roku 1902. Z našej rodiny ako prvý začal v roku 1962 pracovať v sklárskom priemysle môj dedko, Viliam Janečka. V tom čase skláreň fungovala pod názvom Skloobal n.p. Nemšová a zamestnávala veľkú časť obyvateľov nášho mesta. Pracoval v nej až do roku 2003, kedy založil firmu JAVI s.r.o.
Dovolím si citovať jeho slová: „JAVI s.r.o. v čase svojho vzniku prevzala od Vetropack Nemšová s.r.o. povinnosť vykonávať predaj obalového skla maloodberateľom, ktorých výrobný program je rôznorodý, avšak pre monopolného výrobcu obalového skla z pohľadu množstevných požiadaviek nezaujímavý. Jedná sa predovšetkým o včelárov, spracovateľov mäsa, kravského, kozieho a ovčieho mlieka, ovocia a zeleniny a ďalších. Postupne sa činnosť rozšírila o malopredajňu, ktorú využíva blízke i vzdialené obyvateľstvo, kde je možné kúpiť si výrobky od jedného kusa, vrátane uzáverov a etikiet. Zušľachtené výrobky, hlavne fľaše určené pre špecifické potreby, napr. fľaše na šťavy a džúsy, pivo či víno, fľaše na alkohol doplnili v tejto oblasti chýbajúci sortiment. Zriadenie predaja formou e-shopu je výrazným pokrokom, ktorý využívajú zákazníci z celého Slovenska. Postupné zaraďovanie slovenských produktov do predaja a súčasne spracovávanie prebytkov v domácnostiach vytvárajú predpoklad, že obalové sklo bude aj v budúcnosti žiadanou komoditou.“
V jeho práci od roku 2011 pokračuje moja mamina, Marcela Krajčiová, ktorá spolupracuje s oddelením predaja a expedície vo Vetropacku. Ďakujeme im za dlhoročnú vzájomnú spoluprácu, ústretovosť a rady.
Zaujíma vás história výroby skla? Lívia pre vás pripravila prehľadnú infografiku:
2. Medzi najväčších domácich odberateľov Vášho obalového skla patria aj lokálni včelári (napr. Ondrej Buša, Ondrášikovci) či producenti potravín (Bačovské syry, Plachtinská farma Baránek). Ponúkate tiež fľaše na šťavy, sirupy a víno, ktoré odoberá aj ďalší klient BiznisWebu – Farmárik.sk. Poháre na pivný džem od Vás pravidelne putujú do BeeryJam. V rámci zero waste ste nadviazali spoluprácu s MoshiMoshi alebo Fresh Food Bar Minute, ktorým distribuujete poháre na šaláty a polievky. S akými ďalšími slovenskými projektmi spolupracujete?
Našim cieľom je podporiť a kvalitne poradiť začínajúcim podnikateľom, ktorí sa snažia priniesť kvalitnejšie potraviny balené do skla. Či už sklenené fľaše, alebo poháre, oboje sa dá použiť opakovane a pri znehodnotení obalu je možné zrecyklovať ho. Recyklácia a zerowaste trend je pri dnešnom štýle života viac ako nevyhnutnosť. Sklo chráni naše životné prostredie a šetrí prírodné zdroje, čo v konečnom dôsledku predstavuje lepší život pre nás všetkých.
Menej plastov = menej odpadu = zdravšia krajina.
Žiaľ, jediným recyklátorom obalového skla na Slovensku je skláreň Vetropack Nemšová s.r.o., ktorej výrobky predávame aj v e-shope javisro.sk. Recyklácia skla na Slovensku dosahuje 50 %, pričom európsky priemer je 70 %. Pritom sklo triedime najviac zo všetkých surovín. V tejto súvislosti odporúčam prečítať si, ako sa sklo recykluje v sklárni Vetropack Nemšová s.r.o.
Poháre a viečka dodávame aj pre Špajzu bezobalovú, ktorá bude čo nevidieť otvorená a určite poteší všetkých zerowaste pozitívnych v okolí Nitry☺. Úprimne sa tešíme z takýchto skvelých projektov a ľudí, ktorým to nie je ľahostajné a majú odvahu skúsiť niečo nové a hlavne – naučiť našu spoločnosť fungovať inak. Časť z nášho sortimentu môžete zakúpiť aj v predajniach Kinekus, A-Z či Billa.
Spolupracujeme tiež s lokálnymi producentmi, akými sú EkoSad Čučoriedky z Dolnej Breznice, Salaš Pružina, syrové výrobky Daniela z Liptova, Púchovský mäsový priemysel, Bošácka pálenica, Ľubomír Tichanský MATI, ktorých výrobky s autorským dekorom a kryštálmi Swarovski® nájdete aj v našej ponuke.
Milú spoluprácu máme aj z radov včelárov. Spomeniem aspoň p. Bušu, Ondrášika, Zajíčka, Hvizdoša, Konárika, ktorých medíky si môžete zakúpiť na miestnych trhoch. Do našich pohárov plní aj firma APIMEL – p. Rosinec a u p. Baraníka si včelári prídu na svoje v obchode so včelárskymi potrebami v Cabaj-Čápore.
Veľmi si ceníme spoluprácu s reštauráciou Pivnica u Zlatej Husi v Slovenskom Grobe, kde rodina Jajcayová a Kisslingová pripravuje husacie špeciality v tej najvyššej kvalite a podľa tradičných receptov.
Všetkých našich zákazníkov si veľmi vážime a ďakujeme im za dôveru.
3. Na Vašom e-shope nájdeme aj blog o zaváraní, konzervovaní a receptár skvelých nápadov. Hoci naň prispievate sporadicky, aký je naň ohlas?
Verím, že časom sa nám podarí z nášho blogu spraviť plnohodnotný receptár užitočných rád a skvelých nápadov. Chceme vytvoriť niečo ako 2 v 1 a to v zmysle, keď si u nás ľudia nakúpia sortiment, do ktorého budú plniť svoje dobroty, dostanú od nás nielen kvalitný tovar, ale budú sa môcť inšpirovať overenými receptami. Jedným z takýchto skvelých receptov je marhuľový džem bez cukru a chémie a recept na citrónovú medicínu od foodblogerky a autorky knihy Recepty mojej zdravej kuchyne, šikovnej Patrície Adamčíkovej. Za uverejnenie receptov na našom blogu jej veľmi pekne ďakujeme. Jej knižku mám doma, varím a pečiem z nej veľmi rada. Tiež v nej nájdete kopec užitočných home made rád a recept na čoraz obľúbenejší kváskový chlebík, ktorý rozhodne treba vyskúšať. ☺
4. K 15. výročiu JAVI s.r.o. ste si darovali aj nové, výstižné logo. Aké sú Vaše ďalšie plány a ciele?
O novom logu sme uvažovali už dlhšie. Zbierali sme nápady a teraz prišiel ten správny čas na ich realizáciu.
V tomto roku sme si dali za cieľ vytvoriť väčší priestor pre balenie objednávok a s tým súvisiace zrýchlenie procesu vybavenia objednávky. Verím, že tým potešíme našich zákazníkov, ktorí nebudú musieť na zásielku čakať týždeň. Tiež sa budeme snažiť zjednodušiť výber uzáverov a viečok k fľašiam a pohárom, ktoré teraz zákazník nájde pod popisom produktu a tiež kliknutím na banner „nezabudni uzáver“. V budúcnosti to bude vyzerať tak, že ak si zákazník predsa len zabudne uzáver k fľašiam objednať, ponúkneme mu ho v poslednom kroku objednávky.
Chystáme aj svadobné etikety na mieru s našimi vlastnými návrhmi a tiež pieskovanie fliaš, pohárov a svadobných čiaš podľa želania zákazníka do budúcna aj v e-shope.
5. Veľa ľudí z menších miest na Slovensku hľadá možnosti, v čom podnikať, resp. celkovo inšpirácie, v čom podnikať na Slovensku. Veľmi nás teší pozorovať, že lokálnych výrobcov/producentov a eshopov postupne pribúda. Ako by mal podľa Vás vyzerať úspešný lokálny e-shop a na čom by sa takéto lokálne podnikanie malo zakladať?
Prvoradý je bezpochyby zákaznícky servis a individuálny prístup, na tom si zakladám. Najlacnejšia ponuka je síce z ekonomického hľadiska tá najlepšia, ale čo ak si zákazník vyberie nesprávny uzáver či viečko? Tovar mu síce príde lacno a rýchlo, ale v podstate nedostane nič navyše a to, čo dostal, nemôže z hľadiska funkčnosti použiť. V takomto prípade mu vzniknú ďalšie starosti s výmenou tovaru. A takto to u nás veru nefunguje.
Veľmi dôležitá je výstupná kontrola kvality produktu a precízne balenie. Keďže sa jedná o krehký tovar, treba na to dbať o to viac. To je pridaná hodnota, ktorú vkladáme do každej jednej vybavenej objednávky. Nedávno mi naša zákazníčka, ktorá vyrába domáce sirupy a plní ich do našich fliaš, povedala, že som jej ukázala, ako sa dá zabaliť sklo tak, aby prišlo nerozbité. Presne toto je dôvod, prečo svoju prácu milujem. Vidieť odozvu a zaslúžiť si takéto slová, je v práci NAJVIAC ♥.
Ďalším aspektom je prehľadnosť a funkčnosť e-shopu, na ktorej v rámci SEO pohotovosti pracujeme.
O spokojnosti našich zákazníkov svedčí aj kniha návštev na našej stránke. Každému zákazníkovi veľmi pekne ďakujeme za spätnú väzbu. Doposiaľ sme mali jedinú negatívnu, v tom zmysle, že pani si nevedela dať rady s odlepením nálepky z fólie, snažili sme sa jej preto vysvetliť, ako samolepiace etikety správne odlepiť a nalepiť. Aj takéto názory nás posúvajú vpred a sú pre nás hnacím motorom.
Aj vy premýšľate o tom, s čím sa oplatí podnikať na Slovensku? Využiť môžete potenciál vo svojom meste, rovnako ako Lívia a jej rodina, alebo si vytvorte vlastný e-shop a predávajte svoje výrobky online.
Vyskúšajte si zadarmo, aké funkcie pre vaše podnikanie ponúka BiznisWeb:
Na záver 1 rada od Lívie Daňovej z javisro.sk pre úspešné budovanie vašej začínajúcej značky:
„Jednajte férovo a nezabúdajte ďakovať. Lebo, ak niekomu úprimne prejavíte vďaku, či už za to, že u vás nakúpil, spolupracuje s vami, alebo vám dodáva tovar, nielen, že vy máte z toho radosť, ale hlavne ten človek na druhom konci. Navyše, je to jeden z najlepších spôsobov, ako zanechať dobrý dojem na vašich zákazníkov. Tí vám to pri prvej príležitosti oplatia minimálne pozitívnou zákazníckou referenciou. ☺“
Prečítajte si ďalšie inšpiratívne príbehy o podnikaní na internete:
ŽIJEM SVOJ SEN, hovorí majiteľka e-shopu Kengurka – Adriana Kráľová
Ideálne podnikanie pre ženu – „vytvoriť kult funkyfresh rán“ hovorí Andy Hašková
Ako rozbehnúť rodinné podnikanie na Slovensku – rozhovor s Michalom Bugeľom