Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Natívna reklama v roku 2018

natívna reklama, odporúčací nástroj strossleReklamná slepota i počet používateľov AdBlockerov neustále stúpa. Preto sa natívna reklama stáva jedným z najefektívnejších komunikačných kanálov 21. storočia.

Čo je cieľom natívnych kampaní a kedy najlepšie fungujú, prezradil Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle.

 

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

1. Na základe nášho prvého rozhovoru o Strossle nás často kontaktujú majitelia novozaložených eshopov s otázkou, či je natívna reklama vhodná aj pre nich, či im prinesie viac ako PPC reklama, alebo SEO. Čo by ste im doporučili má význam, aby ju zaradili do svojho marketingového mixu?

V prvom rade si treba uvedomiť, kde sa nachádza natívna reklama a kde sa nachádzajú performance nástroje ako Google/vyhľadávanie/Heureka.

komunikačný model AIDA

komunikačný model AIDA (zdroj)

Natívna reklama je v kategórii Desire/Inspire má za cieľ inšpirovať, vzbudiť túžbu u ľudí, ktorí nad produktom nerozmýšľali alebo váhajú. Napr. si prečítam recenzie najlepších mobilných telefónov a zistím, že vyhral Samsung Galaxy.

Google PPC/Heureka sú v kategórii Action. Ľudia v tejto fáze už presne vedia, čo chcú a napr. hľadajú eshop, kde ho kúpia najvýhodnejšie. Kto hľadá na Heureke telefón, tak už hľadá najlepší obchod za najlepšiu cenu. Má to ale dve nevýhody:

  1. v rámci konkurenčného boja medzi shopmi sa bidy za klik zvyšujú a marža znižuje,
  2. ako zaujmeme cez Google PPC efektívne človeka, ktorý nevie, čo presne chce/potrebuje?

 

Tým chcem povedať, že sa kanály navzájom nevylučujú, ale dopĺňajú v rozličných fázach nákupného procesu. Natívnu reklamu a obsahový marketing by som rozhodne doporučil v prípade, keď chcete budovať svoj brand dlhodobo. Inšpirovať ľudí, získať si ich dôveru, pobaviť ich a keď v budúcnosti nadíde čas nakúpiť, budú na vás myslieť.

Sú prípady, kedy je natívna reklama používaná aj na performance, ale je to podľa môjho názoru nesprávne využívanie formátu. Tiež sú prípady, kedy je to dokonca pozitívne ROI, ale ako sa vraví, jedna lastovička leto nerobí 🙂

 

2. Ak sa teda majiteľ e-shopu či webstránky rozhodne pre natívnu reklamu, bude potrebovať natívny článok s dobrým obsahom. Existuje nejaké pravidlo, kde by mal byť článok uverejnený na blogu profi blogera, na blogu konkrétneho e-shopu alebo vhodné umiestnenie zvolíte Vy v Strossle?

Ak k vám ľudia chodia pravidelne konzumovať obsah, sú vám lojálni, alebo skórujete vysoko v Googli, tak kľudne u seba na webe.

Ak chcete byť zase hodnovernejší, tak je dobré využiť nejakú nezávislú stranu tretie médium. Ak by napr. banky napísali na svojom blogu, že majú ten najlepší úver na trhu, tak by im to veľa ľudí neverilo, pretože, kto by o sebe písal v zlom. Ak by však takáto recenzia bola na nejakom ekonomickom portáli, tak by to malo punc objektivity.

Čo sa média týka, záleží, kde sa nachádza vaša cieľovka – pre mladých je to Youtube či Refresher, pre fanúšikov áut rozličné auto-moto fóra a stránky atp.

Univerzálne pravidlo, ktoré odporúčame my, je 10-20-70.  10 % investujte do analytík, 20 % do tvorby obsahu a 70 % do distribúcie. tj. cca 4x toľko času a peňazí, čo ste minuli na tvorbu, investujte do distribúcie. Je jedno, či si zaplatíte pozíciu na top médiu, FB reklamu, Strossle. Dôležité je, aby váš obsah bol videný. Videl som napr. na Youtube veľa krásnych videí od rozličných developerov stavieb, kde ukazujú bývanie svojim potenciálnym klientom. Tie videá ich museli stáť tisíce/desať tisíce eur a majú stovky prehraní. A to je tragédia. Internet je plný kvalitného obsahu, ktorý nikto nikdy nevidel. Tak nezabudnite, futbal sa hrá pre divákov 🙂

 

3. Potenciál odporúčacieho nástroja Strossle každým rokom rastie. Ako vidíte využitie natívnej reklamy v roku 2018?

V roku 2016 to bol buzzword, v 2017 aj vďaka článku na blogu BiznisWeb, aj aktivitám IAB, aj rozličným konferenciám a workshopom sa už naučili early adopteri s týmto formátom pracovať. Rast medzi prvým polrokom 2016 a prvým polrokom 2017 bol podľa odhadov 590 %.

V roku 2018 sa podľa mňa tento formát dostane ešte širším masám a odhaduje sa, že formát narastie dvojnásobne.

 

To je celkom zaujímavá príležitosť, čo poviete?

Viac informácií o fungovaní a výsledkoch natívnych kampaní sa dozviete aj v FB skupine Content Marketing Community SK/CZ, ktorú založil Filip Kuna.

A aby ste mali komplexný prehľad o trendoch na rok 2018, v ďalšom článku sa spolu s Jakubom Ptačinom a Evou Roverovou pozrieme na trendy webdizajnu.

 

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Obsah, ktorý ľudia milujú – príručka natívnej reklamy na stiahnutie zadarmo

SEO trendy na rok 2018

PPC trendy na rok 2018

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať