Rozhovor o tom, ako založiť e-shop pre záhradníctvo a ako ho úspešne prevádzkovať
Plánujete aj vy rozbehnúť podnikanie na internete, ale stále neviete, s čím? Hľadáte niečo originálne? Verte tomu, že vždy je čo nové priniesť na trh. Dôkazom toho sú naši klienti, s naozaj jedinečnými nápadmi, ako napríklad Skalničky.eu.
Na rodinu Čerešňákových by mohol byť pyšný aj prírodovedec a biológ, Johann Gregor Mendel.
Podnikanie v záhradníctve: keď vám e-shop kvitne pod rukami ako Skalničky.eu…
Ich záhradníctvom je oáza pokoja a krásnych, druhovo veľmi pestrých, vlastnoručne vypestovaných rastlín. Prezradíme vám, ako sa takýto úžasný nápad na podnikanie zrodil neďaleko Piešťan, v Moravanoch nad Váhom a ako sa mu podarilo presadiť na internete.
Dáme vám aj zopár skvelých tipov, ako si pripraviť jednoduché vianočné aranžmá. Presne také, ktoré vám vyčaria sviatočnú vianočnú atmosféru napríklad doma, ale aj v práci.
1. Okrem lásky k záhradkárčeniu a k prírode, aký bol ďalší hlavný stimul, aby ste založili e-shop na predaj rastlín Skalničky.eu?
Asi takým najväčším stimulom na rozbehnutie e-shopu pre záhradníctvo bolo objednanie rastlín z jedného nemenovaného zásielkového obchodu. Tam sme si ešte v zime objednali muškáty, ktoré boli prekrásne nafotené a povedzme si, kto by také nechcel mať na svojom balkóne?
Tie nám prišli v mesiaci jún, kedy sme už aj zabudli, že sme si niečo objednali. Samozrejme prišli bez akéhokoľvek upozornenia, že obchod našu objednávku odoslal. V neposlednom rade to boli neskutočne mladé, iba odrezky muškátov, ktoré nám konečne začali kvitnúť až niekedy v auguste.
A tak som si povedal, že toto predsa dokážem aj ja, ale rozhodne lepšie, s lepšou informovanosťou a určite lepšou kvalitou rastlín :).
2. Pán Čerešňák, okrem skalničiek, rastlín a drevín ponúkate v eshope aj sortiment pre záhradníkov a záhradkárov. Ak by mal zákazník záujem, viete mu zrealizovať aj napr. závlahu na trávnik, položenie trávnikového koberca alebo skalku?
Ponúkame všetko od vypestovania rastlín, cez ich predaj až po samostatnú výsadbu.
Taktiež každoročne absolvujeme školenia zamerané na vybudovanie kvalitného závlahového systému, s následným pravidelným servisom, a tak klientom vieme poskytnúť plnú službu. Väčšinou sú požiadavky klientov podobné. Pri vybudovaní závlahového systému majú záujem aj o pokládku trávnikového koberca. Na trávnikový koberec máme spoľahlivého dodávateľa, a preto sú klienti vždy spokojní. Cenová ponuka je vždy individuálna, preto nás treba kontaktovať a spolu s klientom prediskutujeme požiadavky, ktoré má a následne vypracujeme cenovú ponuku.
Medzi naše realizácie patria aj netradičné ako napríklad vybudovanie oddychovej zóny v areáli školy, výsadba pri reštauráciách, vybudovanie závlahového systému pre inteligentný dom a iné.
3. Mnoho ľudí si dnes nevie predstaviť, že by si objednali rastliny alebo sadenicu v kvetináči cez internet. Zrejme za to môžu negatívne skúsenosti s poškodenými balíčkami od prepravných spoločností. Priblížte nám, ako vyzerá expedícia objednávok zákazníkov u Vás? S akými dopravcami spolupracujete?
Pre zákazníkov vyberáme tie najlepšie rastliny z najlepších.
Dodržujeme prísne štandardy, ktoré máme stanovené, a preto keď s rastlinkou nie sme sami spokojní, ani ju nezašleme. Tak si zabezpečíme úspešnosť najmä z našej strany. Máte pravdu, s kuriérskou spoločnosťou boli problémy a asi aj vždy budú. Tento rok sme to pocítili až tak, že sme museli eliminovať počet zasielaných balíkov cez spoločnosť, kde vznikali problémy pri preprave a zákazníkom potom prišli polámané rastlinky. Teraz spolupracujeme najmä s DPD. Majú veľmi moderné prevedenie, sú zodpovední a doručujú do širokého zahraničia za skvelý čas a cenu.
Taktiež ponúkajú možnosť pre zákazníka sledovať pohyb zásielky, samostatne si zmeniť čas alebo aj adresu doručenia.
Na balík vždy lepíme etikety „Neklopiť“ a „Krehké“. Maximálna spokojnosť je aj z našej strany a aj zo strany klientov.
4. Odkiaľ prichádzajú Vaši zákazníci? Sú to len obyvatelia z Piešťan, Trenčína a okolia? Aké ďalšie zdroje návštevnosti máte?
Naši klienti prichádzajú z celého Slovenska, ale začiatkom roku 2016 sme spustili aj českú verziu stránky a tak vzrástol počet českých klientov, čo viedlo aj k zájazdu z ČR práve na našu pobočku do Moravian.
Klientov oslovujeme zväčša internetovou formou, ako je napríklad reklama na Google či Facebooku. Snažíme sa ísť s dobou a neustále vymýšľame nové a nové formy, medzi ktoré patrila aj súťaž o Frigo Jahody na Facebooku, ktorá bola v zimných mesiacoch.
Avšak, väčšina klientov prichádza do nášho e-shopu práve z organických vyhľadávaní, čo znamená, že máme úspešnosť v popredných miestach v Googli.
Do budúcna máme v pláne spustiť marketingovú kampaň naplno a osloviť tak väčšie množstvo potencionálnych zákazníkov.
Výber e-shopového riešenia pre záhradníctvo sa podaril na druhý pokus
5. Keď ste vyberali dodávateľa e-shopu, otestovali ste si zrejme viacero poskytovateľov. Aké boli Vaše požiadavky? Čo rozhodlo, že ste si napokon vybrali nás?
Pred BiznisWebom sme vyskúšali aj systém od vašej konkurencie. Avšak vznikali isté problémy, ako napr. nefunkčnosť stránky, systém neponúkal možnosti, ktoré sme potrebovali a pod., ktoré nám bránili v úspešnom podnikaní.
Preto sme sa obrátili na vás, kde ste nám radi poradili s presunom e-shopu k vám.
Zaujala nás samozrejme jednoduchosť celého systému, vaša ochota pri riešení problémov a neustále novinky, ktoré pridávate.
Teraz sme so všetkým spokojní a našim zákazníkom sa e-shop páči tiež, pretože je jednoduchý a prehľadný.
To ešte ani nehovorím o platobných bránach, ktoré sme zaviedli tento rok a využíva ich skoro každý, takže nám z veľkej časti odpadol platobný systém dobierka, ktorý je nielen pre nás, ale určite aj pre väčšinu e-shopov rizikový.
6. To nás veľmi teší, že náš systém splnil svoj účel, pretože vďaka Knihe prianí ho tvoríme aj priamo s Vami :). Prezraďte, ako komunikujete Vy so svojimi zákazníkmi, ako s nimi udržujete interakciu na FB, ako zisťujete, čo ich zaujíma, čo od Vás potrebujú? Veľmi veľa e-shopárov práve túto aktivitu podceňuje.
Spätnú väzbu od zákazníkov zisťujeme cez dotazníky, ktoré sú odosielané portálom Heuréka. To nám veľmi pomáha. Samozrejme, aj zavedieme niečo nové, ako bola vyššie spomínaná kuriérska spoločnosť, zákazníkov obvoláme a zisťujeme ich spokojnosť. Niektorí sú prekvapení, že nám na spokojnosti zákazníkov záleží až tak moc.
Veľa ľudí nám píše s prosbou o radu pri výsadbe či kúpe rastlín. Preto sme vytvorili blogovú časť stránky, kde predstavujeme nové rastliny, riešime problémy, ktoré sa môžu v záhrade vyskytnúť, ale asi najdôležitejšie – predstavujeme nové spôsoby pestovania.
Takže sa snažíme riešiť nielen problém jednotlivca, ale riešime ho komplexne pre viacerých zákazníkov. Veľkú inšpiráciu máme zo zahraničia, a preto je na čo sa tešiť už začiatkom jari 2017.
7. Blížia sa Vianoce, na internete nájdeme tony tipov na vianočné dekorácie, inšpirácie, ako si vyzdobiť domácnosť. Čo by ste poradili Vy, máte nejaké zaujímavé rastliny, dreviny z Vašej ponuky, z ktorých by sa dala vyčarovať voňavá vianočná dekorácia do interiéru či exteriéru?
Čo sa týka Vianoc, pripravujeme vianočné stromčeky pestované v kontajneroch, ktoré však ešte tento rok nedosahujú predajnú výšku. Ale verím, že na budúci rok budú v našej ponuke. Som totiž zástancom „živého“ vianočného stromčeka, ale na druhej strane mi trošku trhá srdce, keď vidím ako si ľudia pred Vianocami vyberajú ten svoj najkrajší stromček a po veľmi krátkom čase končí pri zberných kontajneroch :(. Takto práve ten náš by mohol slúžiť niekoľko rokov. Na Vianoce by bol ozdobený a po nich by mohol skončiť v záhrade alebo na balkóne a slúžil by nám celoročne.
Ako veľmi pekný darček na Vianoce pre milovníkov rastlín je určite aj čarovník.
Na Slovensku bohužiaľ veľmi málo známy.
V Čechách je možno pre to lepší názov a to čarověník, čo presne vystihuje jeho podstatu, čiže čarovný trs. Je to zhluk vetvičiek, ktorý sa zbiera z prevažne ihličnatých stromov, kde ho prenesú napr. vtáci a kde je vlastne cudzopasníkom, prirovnal by som to k známemu imelu. Potom sa tieto vetvičky vrúbľujú v priaznivom období na podpník vhodného druhu. Sú to väčšinou vždyzelené rastliny, ktoré sú vhodné do našich klimatických podmienok, bez problémov znášajú naše zimy. Substrát na pestovanie je najlepší na ihličnaté dreviny. Čarovníky sa pokladajú za najmenej náročné, čo sa týka starostlivosti. V neposlednom rade potešia určite aj priaznivcov miniatúr a malých záhrad, pretože ročné prírastky bývajú nezriedka iba 1 cm ročne. Takže otázka, ktorá je nám kladená často na výstavách, ktoré každoročne absolvujeme, prečo také malé a také drahé, je týmto zodpovedaná.
Samozrejme, že v období Vianoc predávame vianočné aranžmá. V dnešnej dobe je veľký záujem o prírodné dekorácie.
V ponuke máme široké množstvo, avšak každý kus je ojedinelý a nie je možné ich aktualizovať na e-shope pravidelne. Ak nás ale klient kontaktuje a má záujem, podľa jeho požiadaviek mu zašleme fotky dekorácii a prípadne vieme zabezpečiť aj doručenie kuriérskou spoločnosťou.
8. Koniec roka je správny čas na bilancovanie a vyhodnocovanie úspešnosti marketingových aktivít a stratégií. A samozrejme aj na vytýčenie nových cieľov. Aké sú tie Vaše?
Na rok 2017 máme veľké plány. Držíme sa toho, že ľudí treba každý rok prekvapiť a zaujať. Chystáme rozšírenie nášho „portfólia“ rastlín a niečo nové, čo sa na Slovensku len tak nevidí.
V pláne máme aj spustiť veľkoobchodný predaj s množstvom nových rastlín, ktoré budú putovať do záhradníctiev po celom Slovensku a do Rakúska. Pripravujeme aj nové pestovateľské plochy a v priebehu pár rokov nás bude čakať veľká zmena.
9. A na záver 1 rada od naozajstného odborníka pre tých, ktorí majú radi živé vianočné stromčeky. Poradíte, ako si vybrať, prípadne či dôverovať obchodným reťazcom?
Ja sám mám radšej „živý“ vianočný stromček. Pokiaľ sa ale rozhodnete kúpiť si vianočný stromček v kontajneri a mať ho viac rokov, odporúčam radšej vyhľadať naše domáce záhradníctva a spýtať sa na pôvod stromčeka. Nielen, že vám dokážu záhradníci lepšie poradiť ako v obchodných reťazcoch, kde častokrát predavači ani nerozoznajú smrek od borovice, ale pri kúpe v záhradníctve sa často jedná aj o naše tuzemské rastliny, ktoré už sú navyknuté na našu klímu. Skoro na 100% tovar v supermarketoch je dovoz z rôznych krajín s úplne odlišnou klímou, čo je často dôvod, prečo nám aj pri našej najlepšej starostlivosti rastlina jednoducho „odíde“.
Keď sa rozhodnete podnikať v tom, čo je vám blízke a robí vám radosť, vašim nadšením pre svoj “biznis” si získate aj rodinu, potom každý člen rodiny pridá polienko do ohňa a zohrá v príbehu dôležitú rolu. A hlavne, všetci máte spoločný cieľ a nikto nechodí “do práce”, len aby robil. Je skvelé sa dopĺňať a vidieť, ako aj najmladšia generácia pridá ruku k dielu. A práve ona má často cit pre webdizajn, ktorý má skutočne veľkú silu. Dokáže vám pomôcť získať si zákazníka a sprostredkovať cez farby a grafiku atmosféru vašej firmy a vystihnúť podstatu vašej filozofie. Je to už jedno, či zákazník sedí doma za počítačom, alebo surfuje na internete na mobile cestou do práce. S BiznisWebom je vaše podnikanie šité na mieru každému mobilnému zariadeniu, a tak máte možnosť osloviť každého zákazníka.
Prajeme krásne adventné dni a veľa originálnych a výnimočných nápadov na podnikanie na internete.