Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Farby a grafika e-shopu

farby a grafický dizajn e-shopu, akú farbu vybrať pre e-shopTrápite sa s grafikou e-shopu? Neviete, aké farby zvoliť, aby vaše webstránky či e-shop zaujali zákazníkov? Spísali sme pre vás význam a úlohu farieb v dizajne.

Farby a ich odtiene sú veľmi subjektívna záležitosť. Vnímanie jednotlivých farieb môže závisieť od viacerých faktorov ako napríklad osobné preferencie jedinca, kultúrne rozdiely naprieč svetom alebo vplyv farby na skupinu. Farba ako taká zohráva významnú úlohu v tom, ako ľudia vnímajú vašu značku.

Význam farieb v grafickom dizajne

Správna voľba farieb vám pomôže upútať pozornosť návštevníkov a v konečnom dôsledku zvýšiť aj počet objednávok.

Je jedno, či ste začínajúca firma s nízkym rozpočtom, alebo zabehnutý e-shop so stálou klientelou. Je jedno, či je pre vás kľúčová grafika e-shopu na mieru, alebo vám stačia jednoduché úpravy grafickej šablóny.

Správna voľba farby nevyžaduje žiadne finančné prostriedky. Jej efekt je markantný – v rámci množstva zákazníkov, ktorých vám priláka alebo naopak odradí. Správne zvolená farba, resp. farebná kombinácia, má silu presviedčania, preto je potrebné farby vyberať rozumne.

Teplé farby ako súčasť grafiky e-shopu

teplé farby a grafický dizajn e-shopuMedzi teplé farby radíme červenú, oranžovú, žltú a ich jednotlivé odtiene. Tieto farby vo väčšine ľudí evokujú jeseň, oheň, západ slnka alebo východ.

Vo všeobecnosti sú vnímané ako energické farby s vášňou a sú prijímané pozitívne.

V grafickom dizajne sa využívajú hlavne na vyjadrenie šťastia, vášne, energie a entuziazmu.

Červená farba

Červená je veľmi horúca farba, ktorá sa spája s ohňom, násilím a vojnou, ale aj s pozitívnymi prvkami ako je láska alebo vášeň. V minulosti bola červená farba spájaná s postavami ako Diabol alebo Amor lásky.  Červená farba má dokázateľný vplyv na ľudský organizmus ako je napríklad zdvihnutie krvného tlaku a zvýšenie tepu srdca. Červenú farbu však často spájame s nebezpečenstvom, červené sú napríklad výstražné značky alebo svetlo na semaforoch prikazujúce zastavenie.

V dizajne môže byť červená farba veľmi silná. No treba s ňou narábať veľmi opatrne, nakoľko vo svojej čistej forme (bez odtieňov) môže mať veľmi ohromujúci efekt. Táto farba sa veľmi hodí, ak chceme vyjadriť silu alebo vášeň v dizajne. Červená ako farba je pomerne univerzálna, jej jasné žiarivé odtiene sú energické, no tmavšie odtiene pôsobia mocne a elegantne.

červená farba a grafika e-shopu

decentné využitie červenej farby vo web dizajne

Oranžová farba

Oranžová je vibrujúca a energická farba. Tmavšie odtiene oranžovej môžu evokovať v ľuďoch zem a jeseň. V rámci tejto asociácie oranžová často reprezentuje práve zmenu alebo pohyb. Druhý spôsob asociácie je s ovocím – teda s citrusovými plodmi, a preto sa spája so zdravím a vitalitou.

V rámci grafických návrhov e-shopu sa oranžová využíva na upútanie pozornosti, no nie s takým ohromujúcim efektom ako červená. Je považovaná za priateľskejšiu farbu, ktorá vyvoláva dojem „chcem, aby si si toto všimol“, na rozdiel od červenej, ktorá vyvoláva dojem „toto si musíš všimnúť!“.

oranžová farba a web dizajn

oranžové Call-to-Action buttony využívame aj na BiznisWeb.sk

Žltá farba

Žltá je najjasnejšia a najenergickejšia z teplých farieb. Je spájaná so šťastím a slnečným svetlom. Slnko, ako také, v nás evokuje energiu, teplo, kreativitu. Jasný odtieň žltej môže byť taktiež použitý ako výstražná farba, no má menší efekt ako jasne červená.

Vo web dizajne pre e-shop sa využíva jemný odtieň žltej ako neutrálna farba pre bábätká a malé deti (na rozdiel od modrej a ružovej). Tmavé odtiene žltej, sfarbené až takmer dozlata, v dizajne oceníte, ak chcete navodiť dojem starožitností, antikvariátu alebo niečoho trvácneho. Výraznejší odtieň môžete využiť, ak potrebujete pritiahnuť oko klienta na vami požadované miesto na stránke.

žltá farba a web dizajn pre e-shop

príjemné žlté odtiene v grafike e-shopu

Chladné farby v grafike e-shopu

chladné farby a ich aplikácia pre web dizajn

Medzi chladné farby radíme zelenú, modrú a fialovú, spolu s ich odtieňmi. Tieto farby charakterizujú noc, vodu alebo prírodu a majú upokojujúci a relaxačný efekt.

Na ľudí pôsobia teda pokojne, rezervovane.

Zakomponujte ich do vášho web dizajnu, ak chcete navodiť dojem pokoja, istoty, stability a profesionalizmu.

Zelená farba

Zelená farba vo svojej podstate reprezentuje začiatky, rast, obnovu a hojnosť. Všetky prívlastky sa teda spájajú s prírodou. Táto farba do určitej miery v ľuďoch navodzuje podobné dojmy ako príroda.

Vo web dizajne pre e-shopy má zelená podobné upokojujúce účinky ako modrá, no má v sebe aj časť energie zo žltej farby. Prevládajúci dojem je nakoniec závislý na odtieni, ktorý bol zvolený. Túto farbu môžete využiť na vyváženie a harmonizáciu, pretože je veľmi stabilná. Najviac sa využíva pri web dizajnoch vyjadrujúcich stabilitu, prírodu, rast, obnovu. Jasná zelená je plná energie a vibrácií, olivovo zelená reprezentuje prírodu a tmavá zelená je najstabilnejšia a prezentuje hojnosť.

zelená v grafike e-shopu

Grafika e-shopu v zelenej vynikne v responzívnom dizajne

Modrá farba

Modrá je farba vody a oblohy. Na jednej strane môže reprezentovať slobodu a voľnosť, na strane druhej evokuje pokoj a stabilitu. Odtiene modrej farby, tak ako pri ostatných farbách, reprezentujú viac významov. Svetlomodrá farba prebúdza osviežujúci pocit, voľnosť a priateľskosť. Tmavá modrá – naopak vyjadruje silu a spoľahlivosť. V západnej kultúre sa taktiež spája s náboženstvom a kultúrnymi tradíciami.

Správny odtieň modrej v grafike e-shopu robí veľa

Význam modrej farby je veľmi závislý na jej odtieni a sýtosti. Pri vytváraní grafiky e-shopu je potrebné zvoliť správny odtieň modrej, aby bol dosiahnutý požadovaný výsledok a zhodoval sa s dojmom, ktorý má v ľuďoch vzbudzovať. Svetlomodrá pôsobí relaxačne a pokojne, žiarivá modrá pôsobí energicky a osviežujúco. Tmavomodrá je ideálna pre korporátne weby a grafické návrhy, z ktorých musí vyžarovať sila, zodpovednosť a stabilita.

logo BiznisWeb.sk

využitie modrej farby vo web dizajne – na modrú, nielen v logu, sme stavili aj my v BiznisWebe

Fialová farba

Fialová a jej odtiene boli a stále sú spájané s bohatstvom a kráľovskou rodinou. Táto farba v sebe spája niektoré vlastnosti modrej a červenej farby. Taktiež sa často spája s kreativitou a fantáziou.

Tmavé odtiene fialovej evokujú bohatstvo a luxus, avšak môžu byť využité aj pri navodení tajomna a mysticizmu. Svetlé odtiene fialovej farby používame ako romantické prvky, prípadne prvky jari (evokojúce sýte farby kvetín). Vhodne môžu byť využité napríklad  pri webstránkach pre dievčatá:

fialové farby v e-shope s tovarom pre dievčatá

fialové odtiene v e-shope s tovarom pre dievčatá

Grafika e-shopu a rozdiely v kultúrach

Pri tvorbe grafiky e-shopu však majte na pamäti, že význam farieb sa môže v rámci rôznych kultúr líšiť. Ak plánujete svoj biznis rozbehnúť doma, v Európe, poslúži vám naša interpretácia farieb :).

Vhod vám určite príde aj informácia o neutrálnych farbách a ich úlohe v grafickom dizajne. Tú nájdete v ďalšom článku o web dizajne, kde vám predstavíme aj jeden veľmi zaujímavý nástroj, ktorý vám pomôže rýchlo a ľahko nájsť tie správne kombinácie farieb pre grafický návrh e-shopu.

Veselé leto plné farieb praje

BiznisWeb.sk - tvorba e-shopu

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracoval ako Key Account Manager pre klientov BiznisWeb.sk a ByznysWeb.cz. Momentálne rieši UX a SEO v ui42.sk.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať