Ako zvýšit EdgeRank na Facebooku – Zdieľajte fotky a videá
Rodina Rankov – Google PageRank a S-Rank … sa rozrástla o ďalšieho potomka. Každý používateľ sociálnej siete Facebook, ktorý aktualizuje svoje statusy, odkazy, fotky, videá … získal od Facebook-u určité ohodnotenie, tzv. EdgeRank.
Aké ranky majú vaše webstránky alebo e-shop zistíte napríklad na ranky.sk, doporučujeme však nainštalovať si lištu Google Toolbar. Ak sa zameriavate na český trh, nezabúdajte na S-Rank.
Google PageRank a S-Rank sa pohybuje v škále od 0 -10, pričom 10 je najlepšia hodnota.
O čom je EdgeRank?
EdgeRank je špecifický rank, ktorý určuje, aké príspevky sa vám budú zobrazovať na sociálnej sieti Facebook.
Čím vyšší EdgeRank, tým vyššia šanca, že príspevky z vašej FB stránky bude vidieť viac návštevníkov.
Podstata EdgeRanku je rovnaká, ako podstata Facebooku – komunikácia medzi ľuďmi a ich reakcia na príspevky.
Sám veľký EdgeRank rozhoduje, aké príspevky sa vám zobrazia. Facebook totiž zobrazuje tie informácie, ktoré podľa hodnoty EdgeRanku uzná za vhodné.
Rovnako je to aj v prípade vyhľadávania na Google. Google nám totiž ponúkne alternatívy, ktoré si myslí, že nás môžu zaujímať. Google zobrazuje výsledky na základe v minulosti prehliadaných stránok alebo odkazov.
Na Facebooku máme možnosť selektovať si príspevky 2 spôsobmi:
- najlepšie príspevky
- najnovšie príspevky
No EdgeRank ovplyvňuje aj tieto výsledky.
Na akom princípe EdgeRank funguje?
Podrobné vysvetlenie algoritmu EdgeRanku:
EdgeRank je výsledkom kooperácie 3 faktorov:
- Afinita / Skóre afinity – sa odvíja od toho, aký máte s daným používateľom Facebooku priateľský vzťah. Ak ste s používateľom v častom kontakte – pravidelne lajkujete jeho príspevky, komentujete statusy a pod., Vaše príspevky majú vyšší EdgeRank a preto sa ostatným spoločným priateľom zobrazia ako prvé. Dôležité je uvedomiť si, že sa jedná o obojstrannú aktivitu. Teda obaja používatelia musia navzájom kooperovať a navzájom si lajkovaním, tagovaním, zdieľaním a pod. EdgeRank zvyšovať.
- Stupeň interakcie – Facebook, resp. EdgeRank rieši aj úroveň vzťahu používateľov Facebooku. EdgeRank prikladá jednotlivým interakciám konkrétnu hodnotu – napríklad podľa toho, koľko času zaberú. Napísanie komentára má logicky väčší efekt ako obyčajný Like.
- Závislosť na čase – čím novší príspevok, tým vyššia šanca na zobrazenie. Preto aj diskusie sa snažte rozprúdiť hneď, ako zverejníte nový príspevok.
Ako zvýšiť EdgeRank?
Na záver každého príspevku vyzvite fanúšikov k interakcii – jednoduchá aktualizácia statusu nestačí, ľudia reagujú na hry, rôzne aplikácie, s výsledkami ktorých sa môžu pochváliť svojim priateľom. Ak nemáte možnosť vyvinúť vlastnú aplikáciu, vyzvite fanúšikov k interakcii napr. “Komu sa to páči, nech dá like!” alebo “Komu sa to páči, zdieľajte”.
Snažte sa získať názory k aktuálnemu dianiu – nadviažte s fanúšikmi diskusiu o aktuálnych udalostiach alebo využite anketu (vyvarujte sa však náboženskej a politickej otázke) – napríklad v pondelok postnite príspevok “Prečo si myslíte, že pondelok je najstresovejší deň týždňa?” a hneď máte niekoľko desiatok odpovedí.
Zdieľajte fotky a videá – ak máte timeline profil, viete si príspevok s videom alebo novými fotkami zvýrazniť a dodať mu tak status “neprehliadnuteľnosti”. Stačí kliknúť na tlačidlo Nastaviť ako dôležité. Pravidelne uverejňujte fotky z kancelárie, fotky Vášho tímu zo spoločnej porady, pri vianočnom stromčeku, mikulášskych balíčkoch … príležitostí je veľa. Návštevníci fotky radi ocenia lajkom a vidia, že ste reálna firma, v ktorej to žije.
Zamerajte sa na prítomnosť a nestrácajte čas s minulosťou – ak vidíte, že príspevok, ktorý ste vložili sa nestretol s pozitívnym ohlasom alebo už stratil na atraktívnosti vplyvom času, nerozvíjajte ho. Ak si napriek tomu myslíte, že príspevok je hodnotný a stojí za to, zdieľajte ho o pár dní znovu a v iný čas.
Zdieľajte vtipné obrázky a zaujímavé odkazy – svoje opodstatnenie majú aj vtipné obrázky či hypertextové odkazy, ktoré zdieľali vaši fanúšikovia. Zdieľajte ich ďalej.
Zdieľajte linky k téme – predávate matrace a našli ste kvalitný článok o matracoch, kvalite spánku alebo o chrápaní? Zdieľajte článok.
5 faktov o EdgeRanku, o ktorých ste možno ešte nepočuli
- Typický príspevok zasiahne cca 17% vašich fanúšikov – nezameriavajte sa len na získanie čo najvyššieho počtu fanúšikov, ale na vytváranie kvalitného obsahu.
- Priemerná životnosť Facebook príspevku je okolo 3 hodín – je dôležité spoznať, ako dlho “žijú” vaše príspevky. Ak je napríklad životnosť príspevku 9 hodín a vy zverejňujete príspevky 2x denne, ideálne by bolo, aby ste písali v ranných a večerných hodinách.
- Komentáre sú 4x cennejšie ako obyčajné lajky – komentáre majú tú výhodu, že v prípade, že fanúšik s vašim tvrdením nesúhlasí, vyzvete ho, aby navrhol alternatívu alebo vyjadril svoj postoj.
- Facebook sleduje všetko, čo determinuje afinitu – teda, všetko, čo môže byť sledované, je sledované a ak je sledované, je to používané.
- EdgeRank nie je jediný rank na Facebooku – GraphRank je podmnožinou EdgeRanku a je určený pre app vývojárov.