E-commerce rastie, budujte svoj brand
O tom, ako vybudovať úspešnú značku bez veľkej investície, ste si už na blogu o podnikaní na internete určite prečítali.
Dnes sa pozrieme na to, ako vám vaša značka pomôže uspieť v konkurenčnom mori.
Ako inšpirácia nám poslúži situácia z českej e-commerce.
Na #ESSE18 Jenda Perla vystúpil s prednáškou – Trendy v českém e-commerce, aneb je váš e-shop další na řade?
O Českej republike je známe, že patrí medzi e-shopovú veľmoc v počte e-shopov. Je ich približne 40 000 a toto číslo stále rastie.
Vývoj e-commerce v ČR
V roku 2016 bol rast obratu 21 % a za rok 2017 rast 18 %. E-shopy tvoria na celkovom maloobchode obrat v ČR 10,5 %. Ak si to porovnáme s USA, tam tvorí maloobchod 9 %. Aj to ukazuje, že česká e-commerce patrí medzi najrozvinutejšie krajiny sveta.
Napríklad rast obratu Alza.cz za rok 2017 je 17,9 %.
Za ostatný rok vrástlo hľadanie značiek e-shopov v Google o 20,9 %. Ľudia začínajú viac hľadať konkrétne značky e-shopov ako samotné kategórie a kľúčové slová produktu, o ktoré majú záujem. Hľadanie kategórií má rast 14,5 %. Z týchto údajov vyplýva, že je čoraz dôležitejšie starať sa o svoj brand a najmä budovať ho. Na toto však menšie e-shopy dosť často zabúdajú.
Môžeme sledovať dva trendy v oblasti kategórií
Trend poklesu záujmu:
- Rastie záujem o kategóriu
- Zvyšuje sa počet e-shopov
- Prebieha cenová vojna
- Klesá záujem o kategóriu
Ako príklad si môžeme uviesť kompaktné digitálne fotoaparáty, ktoré sme používali na fotenie na dovolenke možno pred 15 rokmi. Väčšina ľudí fotí na mobily a takéto kompakty už takmer nikto nepoužíva. Hľadanie tejto kategórie medziročne klesá o 15 % a pomaly umiera.
Konsolidácia a špecializácia:
- Rastie záujem o kategóriu
- Vzniká veľký počet e-shopov
- Prebieha cenová vojna
- Záujem o kategóriu sa stabilizuje
- Prichádza ku konsolidácii a prevahe pár veľkých hráčov / špecialistov na danú kategóriu
Príkladom sú mobilné telefóny. Ľudia síce majú veľký záujem o mobilné telefóny, hľadajú ich aj nakupujú, avšak počet takýchto e-shopov klesá. Ako ďalší príklad na prednáške zazneli slúchadlá do uší, počítačové myšky, reproduktory a reprosústavy alebo kartové hry. Aktuálnym trendom je kategória kávovary, kde medziročné hľadanie stúplo o 40 %.
Čo sa deje v českej e-commerce?
Trend je taký, že rastie celá e-commerce, rastie počet e-shopov a taktiež aj počet hráčov na trhu, ktorí ponúkajú širšie kategórie ako v minulosti. Rastie význam brandu, kedy hľadanie značky rastie rýchlejšie ako hľadanie všeobecných kľúčových slov spojené s kategóriami. Cenové porovnávače a veľkí hráči dominujú v SERP-e. Dokážu ich však poraziť špecializované e-shopy, ktoré sú schopné byť vo svojich kategóriách na konkrétne kľúčové slová na prvom, druhom mieste. Dochádza k 2 životným cyklom kategórií, a to zníženiu záujmu a konsolidácii / špecializácii. Tieto cykly sa oplatí sledovať, aby ste vedeli, do akých kategórií je vhodné vstupovať a pri akých to nemá zmysel.
Ak ste na #ESSE18 neboli, odporúčam prečítať si aj predchádzajúce články: