Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Expanzia e-shopu v roku 2021

Expanzia slovenského e-shopu do zahraničia najčastejšie začína v susednom Česku. Vytvoriť e-shop pre zahraničné trhy a pripraviť jazykové mutácie e-shopu pravdepodobne zvládnete aj sami. No k úspešnej expanzii potrebujete oveľa viac. Ak chcete v zahraničí uspieť, oplatí sa zveriť do rúk skúseným odborníkom

Pre všetkých e-shopárov, ktorí zvažujú expanziu do zahraničia, prinášame rozhovor s Filipom Minárom z Expandeco.com

V interview sa dozviete:

Expanzia eshopu do zahraničia, do akých krajín expandovať v roku 2021 - rozhovor s Filipom Minárom z Expandeco.com

1. V roku 2020 expandovali české a slovenské e-shopy najmä do Maďarska, Rumunska, ale zaujímavé sa javili aj Chorvátsko, Slovinsko či Ukrajina. A potom prišla koronavírusová pandémia… Zo začiatku sa zdalo, že rok 2020 bude pre e-shopárov stratový, ale podľa prieskumov to bolo práve naopak. Ako ste to vnímali Vy v Expandeco a Vaši klienti?

Začiatok pandémie sa niesol v znamení chaosu a stresu. Nikto nevedel čo sa bude diať, taká situácia tu nikdy nebola. Prenieslo sa to aj na e-shopy, ktoré začali vo veľkom optimalizovať a znižovať ich prevádzkové náklady, čo sa dotklo predovšetkým marketingových aktivít, ale aj našich ďalších súvisiacich služieb s expanziou. Situácia sa však neskôr výrazne zmenila a ukázala sa tak sila e-commerce odvetvia. Zákazníci z dôvodu zatvorenia kamenných prevádzok presunuli svoje nákupy do online prostredia. Napríklad v mesiacoch marec až jún sme zaznamenali enormný nárast komunikácie na e-shopoch naprieč všetkými krajinami. V niektorých bol nárast počtu e-mailov a zrealizovaných telefonátov o viac ako 200 % v porovnaní s rovnakým obdobím predošlého roka. E-shopy nestíhali vybavovať dopyt na svojom domácom trhu, nieto ešte sa venovať expanzii. Vrátili sa napokon aj klienti, ktorým zahraničie fungovalo lepšie ako kedykoľvek predtým a 9 z 10 opýtaných klientov nám dokonca potvrdilo nárast tržieb. Niektorí prirovnávali obraty k vianočnej sezóne a museli rozširovať sklady či začať pracovať na dve zmeny. Koronavírusová pandémia v roku 2020 ovplyvnila e-commerce do takej miery, že už nikdy nebude ako predtým. Príkladom sú aj noví zákazníci e-shopov, ktorí tak spravili svoju prvú, no zrejme nie poslednú online objednávku. 

Výrazne rástli aj kategórie ako lekárne a potraviny, ktorým zákazníci v online predaji doteraz až tak nedôverovali. Z toho dôvodu e-shopy nestíhali pri jeho zvýšenom dopyte odosielať objednávky a dopĺňať skladové zásoby. Vhodným riešením vo väčšine podobných prípadov preto býva napríklad zákaznícka podpora na zvýšenie vybavenia a spokojnosti zákazníkov, ale aj samotná reverzná logistika, ktorá cez lokálne zberné miesta zefektívňuje pohyb vráteného tovaru. Tým poskytujeme e-shopom možnosť prakticky okamžite zaradiť nepoužitý tovar opätovne do ich ponuky.

Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com
Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com

Vedeli ste, že v BiznisWebe spravujete všetky jazykové mutácie e-shopu v jednej administrácii?

Prečítajte si, ako vytvoriť e-shop pre zahraničné trhy:

Eshop pre zahraničné trhy

Expanzia e-shopu na zahraničné trhy má svoje výhody, ale aj špecifiká

2. Pre tých e-shopárov, ktorým sa minulý rok nedarilo práve najlepšie, sa expanzia e-shopu do zahraničia v roku 2021 javí ako skvelá možnosť, ako to napraviť. Expanzia e-shopu a oslovenie zahraničných zákazníkov má navyše množstvo výhod. Napríklad daňová optimalizácia, nové obchodné vzťahy na globálnej úrovni alebo raketový rast e-commerce v danej krajine. Aké sú teda základné kroky pre úspešnú expanziu v roku 2021?

Určite stále platí, že lokalizácia. Nič sa nemení na tom, že bez ohľadu na to, o akej krajine hovoríme, zákazník uprednostňuje nákup vo svojom rodnom jazyku. Treba si spraviť aspoň základný rešerš, alebo sa na úvod odporúča investovať do prieskumu trhu a vybrať si tak krajinu, ktorá bude pre dané e-commerce podnikanie tá najvhodnejšia. Zdá sa, že trendom 2021 bude expanzia na Ukrajinu ale spolu s ňou aj expanzia do Slovinska či Chorvátska. Očakáva sa, že práve majitelia e-shopov, ktorí vďaka pandémii zažili minulý rok extrémny rast, sa budú venovať škálovateľnosti ich podnikania práve cez expanziu na zahraničné trhy. Na druhej strane tí, ktorých pandémia zasiahla negatívne, sa už počas minulého roka snažili prispôsobiť a zmeniť svoju stratégiu na produkty, ktoré sa predávajú a zamerali sa z firemných priamo na koncových zákazníkov. Tí, čo fungovali iba offline, sa vo veľmi krátkom čase transformovali do online. Odrazu vám široká sieť obchodov v nákupných centrách bola na nič, dokonca až na príťaž a jediným logickým riešením tak bol prechod na online ako forma expanzie.

3. Už pred koronavírusom mali majitelia e-shopov prirodzené obavy z toho, či sa im investície vrátia a ako to celé dopadne. Ako zistiť, či bude mať expanzia pre daný e-shop prínos? Resp. ako zistiť, či je daný e-shop vhodným adeptom na expanziu do zahraničia?

Určite treba mať hlavne pevnú pôdu pod nohami. Mať stabilný a ziskový domáci trh. Ak vás pandémia poznačila negatívne a vaše predaje klesli, tak expanzia e-shopu nemusí byť vhodným riešením situácie. Expandovať je vhodné hlavne pri finančne zdravých projektoch. Pokiaľ nedokážete spraviť z vášho e-shopu ziskový projekt na trhu, ktorý poznáte a ste tam doma, tak sa vám to sotva podarí za hranicami. Naopak, ak je váš produkt žiadaný na domácom trhu a dokonca sem-tam vám príde objednávka aj zo zahraničia, tak je vysoko pravdepodobné, že si nájde svojich zákazníkov aj na inom trhu. Pandémia poznačila e-commerce v drvivej väčšine prípadov pozitívnym rastom. Väčšina e-shopov zarobila, čím sa ich predošlé investície oplatili. Preto sa všeobecne dajú aj naďalej očakávať ďalšie investície do rozširovania podnikania a rozumným krokom môže byť práve vstup na nový trh.


4. Filip, ak vytvoríte skvelú stratégiu expanzie, dokáže sa daný e-shop povedzme do pol roka na zahraničnom trhu reálne uchytiť a financie sa mu vrátia?

Do pol roka je pre väčšinu e-shopov na zahraničnom trhu veľmi krátky čas. No zažili sme už aj expanzie projektov, ktoré počas prvých šiestich mesiacov fungovania v novej krajine prevýšili obratom svoj domáci trh. Taký prípad sa nám objavil aj počas pandémie. Všetko záleží od vášho, ako sa hovorí, „drajvu“, investície do marketingu a správne zvolenej stratégie.

V priemere však trvá jeden rok, resp. jednu sezónu, kým sa vám vrátia náklady, ktoré ste vložili do expanzie. Samozrejme však existujú aj projekty, ktoré potrebujú značne dlhšie obdobie. Netreba ani zabúdať na fakt, že náklady na online expanziu v porovnaní s offline expanziou sú rádovo nižšie aj o 80 %.

5. Na Expandeco blogu nájdeme cenné rady o špecifikách daných krajín a cieľových skupín. Minulý rok ste pridali aj online eventy na Facebooku. Čo ďalšie chystáte v roku 2021?

Rok 2021 bude pre Expandeco kľúčovým. Stojí pred nami niekoľko výziev. Pre český trh sme našli skvelého kolegu a úspešne tak obsadili pozíciu CZ country managera. Podobne sme si počínali aj v Poľsku a máme tam už aktuálne skúseného lokálneho kolegu, ktorý bude pomáhať s expanziou poľským e-shopom. Zdokonalili sme aj naše prekladateľské oddelenie. V prvom kvartáli tohto roka plánujeme spustiť komplexné služby a riešenie pre expanziu na Ukrajinu. Ak pôjde všetko tak ako má, tak nás čaká otvorenie gréckeho trhu. Spolu s partnermi pripravujeme napríklad už v prvom kvartáli projekt pod názvom Exportná akadémia, teda vzdelávací projekt pre e-shopárov zameraný na expanziu do zahraničia. Sme nesmierne radi, že koncom minulého roka sa podarilo rozšíriť náš tím o niekoľko odborníkov z marketingu, IT, či prekladov, čím dokážeme ponúkať ešte kvalitnejšie a spoľahlivejšie služby. Rok 2021 tak bude aj v znamení expanzie firmy Expandeco. 


TIP pre vás: na záver pridávame niekoľko praktických online nástrojov pre úvodný výber správnej cieľovej krajiny na expanziu eshopu: Market Finder, Google Trends, Statista, či SimilarWeb

V prípade akýchkoľvek otázok sa obráťte priamo na e-commerce odborníkov v expanzii, ktorí vám radi pomôžu rozšíriť vaše úspechy za hranice.

Tlačítko chcem expandovať


K tejto téme odporúčame:

https://www.expandeco.com/sk/blog

Návody na tvorbu multijazyčného e-shopu v BiznisWeb.sk

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu e-shopu a webstránok. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si zadarmo, ako to u nás funguje.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať