Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako si vybrať vhodného blogera pre svoj e-shop

program #ESSE18

Program E-shop summit & expo 2018

E-shop summit & expo je doslova festival pre e-shopárov, kde si počas 2 dní užijete množstvo zábavy, ale najmä nasajete odborné znalosti a načerpáte nové inšpirácie, ako môžete váš e-shop posunúť vpred.

Zúčastnil som sa už veľa vzdelávacích prednášok pre e-shopárov, ale musím povedať, že táto akcia patrí odbornosťou spíkrov medzi najlepšie, čo český a slovenský trh ponúka.

Postupne vám predstavím prednášky, ktoré mňa osobne zaujali najviac a plánujem ich zúročiť vo svojom e-shope s dámskou spodnou bielizňou, plavkami a dámskym oblečením liliana.sk.

Adam Ježek, Iva Baltaretu: E-shop + blogeri = VSL

Adam a Iva poňali svoju prednášku heslom „E-shop + blogeri = Veľká Svetová Láska“. Pri spolupráci s blogermi si musíte uvedomiť, že hľadáte partnerov a nie otrokov, ktorí vám za odmenu napíšu nejaký článok. Blogeri vám môžu totiž zabezpečiť budovanie pozitívneho vzťahu k vašej značke, až po vytvorenie lovebrandu. V minulosti patril medzi najhodnotnejší faktor spolupráce s blogom linkbuilding, avšak dnes je spätný odkaz len jedna z výhod. Linkbuilding bol kedysi vnímaný len ako získanie odkazu z nejakej stránky, vo väčšine prípadov za peniaze a to bolo všetko. Dnešná situácia je iná a môžeme ju chápať ako novodobé online PR, pretože ním nadväzujeme vzťahy s našimi potenciálnymi zákazníkmi. A na toto sú práve vynikajúci blogeri.

ako nájsť blogera pre svoj e-shop

Blogeri sú ako nekonečný vesmír

Nové blogy vznikajú každým dňom a je ich veľmi veľa. Mohli by ste si myslieť, že sa vám neoplatí spolupracovať s nejakým novým, začínajúcim blogom, ale opak je pravdou. Takýto blog sa môže za 1 či 2 roky vyšvihnúť medzi špičku. Keď si ho podchytíte už na začiatku a so spoluprácou je vzájomná spokojnosť, bloger bude pre vás písať aj naďalej. Pretože vás má rád a počas spolupráce ste si už vytvorili spoločný vzťah.

Ako si vybrať vhodného blogera pre vás?

  1. Úzko sa špecializuje: blogeri väčšinou píšu o svojich koníčkoch a špecializujú sa na nejaké odvetvie. Nájdite si preto blogera, ktorý sa venuje práve tomu vášmu. Najväčšou výhodou je presné zacielenie vášho publika.
  2. Jeho práca sa vám páči: má podľa vás pekné fotky, kvalitné výstupy, je vám sympatický z fotiek. Musíte si uvedomiť, že hľadáte vzťah a niekoho na dlhodobú spoluprácu. Ak by vám nebol sympatický, skôr či neskôr sa to prejaví.


Kde nájdem takého blogera?

  1. Vyhľadávač: najjednoduchším riešením je Google. Zadáte vaše kľúčové slovo + blog, napr. „módny blog“ a vo výsledkoch dostanete niekoľko blogov zaoberajúcich sa vašou oblasťou. Blogeri sa navzájom podporujú a poznajú sa. V komentároch pod článkom nájdete pravdepodobne ďalších blogerov špecializujúcich sa na podobnú tématiku.
  2. Komunitné weby: sú taktiež výborným spôsobom na hľadanie vášho blogera. Na Slovensku je to www.blogerroka.sk a v Čechách www.blogerkaroku.cz . Vynikajúcou stránkou v ČR je www.blogerky.cz, kde nájdete blogy delené podľa špecializácie, napr. móda, krása, životný štýl, jedlo. Ďalšími stránkami sú www.foodblogroku.czwww.mamablogroku.cz . Na Slovensku je stránka podľa špecializácie blogov www.najlepsieblogy.sk.  
  3. Sociálne siete: nájdite si na Facebooku jedného blogera, ktorého poznáte a keď ho lajknete, ukážu sa vám stránky s podobným zameraním. Odporúčam vám tiež skupinu na FB s názvom Spolupráce blogeri a firmy a skúsenosti. Veľa mladších blogerov si už ani nezakladá Facebook, ale ide rovno na Instagram. Tam skúste s pomocou hashtagu a vašich kľúčových slov nájsť nejakých zaujímavých blogerov alebo influencerov.

Najlepší spôsob oslovenia blogera

  1. E-mailom: nikdy neposielajte hromadné e-maily, blogeri to neznášajú. Buďte osobní a prejavte záujem. V e-maile netykajte, ani keď ide o mladú slečnu, ktorá má 18 rokov. Ona vám naspäť tykať nebude, a tým hneď na začiatku vzniká nerovný vzťah. A vy hľadáte partnerstvo. Vždy oslovte blogera menom, nie len „Dobrý deň“, ale napríklad „Dobrý deň, Ivana“. Blogeri majú v súčasnosti veľa ponúk, a tým najznámejším môžu denne chodiť aj desiatky e-mailov na spoluprácu. Preto sa pripravte, že nie každý vám aj odpíše.
  2. Telefonicky: ak má bloger na stránke dostupný telefonický kontakt, najskôr mu zavolajte a až potom pošlite e-mail. Zaručíte si tým vyššiu odozvu a nadviazanie spoločného vzťahu je v tomto prípade oveľa silnejšie.

Vyhodnotenie spolupráce a čo vám to prinieslo

Pri spolupráci s blogermi je vyhodnotenie spolupráce trochu ťažšie, pretože nejde o výkonnostný marketing, kde si viete presne spočítať, koľko ste do reklamy investovali a koľko vám to prinieslo objednávok. Pri blogu môžeme hodnotiť tieto kritériá.

  1. Reakcia čitateľov: akú mal článok odozvu, koľko komentárov je pod článkom alebo na sociálnych sieťach a o čom tam ľudia píšu. Vzbudil pozitívne alebo negatívne ohlasy?
  2. Návštevnosť vášho webu: koľko ľudí vám prišlo z odkazu článku ľahko zistíte v Google Analytics.
  3. Ako sa vám to páčilo: je to vaša značka, preto najmä vy musíte byť s výsledkom spokojní a spoľahnúť sa na vlastnú intuíciu. Ak sa vám práca blogera páčila, vie pekne fotiť alebo točiť videá, nadviažte dlhodobejšiu spoluprácu.

Viete, aký je rozdiel medzi influencerom a blogerom?

Čoraz častejšie počúvate z každej strany o influenceroch, ale nie každý vie, čo si pod tým predstaviť. Influencer je človek, ktorý má mediálny vplyv na nejaké médium. Môže to byť blog, Youtube alebo sociálne siete ako Facebook, Instagram a ďalšie.

Ak ste sa práve rozhodli, že idete nájsť influencera vhodného pre svoj e-shop, zamerajte sa skôr na jeho čitateľov (na ich kvalitu, kto to je a či je vaša cieľovka) než na počet fanúšikov. Ak má nejaký instagramový účet veľké množstvo followerov, avšak sú zo zahraničia, vám ako slovenskému alebo českému e-shopu to veľmi nepomôže, lebo pravdepodobne u vás nenakúpi. Preto sa musíte pozerať aj týmto smerom a správne vyhodnocovať viacero faktorov. Fanúšikovia na Facebooku, ale v súčasnosti najmä followeri na Instagrame, sa nakupujú vo veľkom, takže si dajte pozor, aby publikum daného účtu bolo relevantné voči vašej značke.

 

Držím vám palce pri hľadaní toho správneho blogera. Na budúce sa spolu pozrieme na ďalšie tipy, ako uspieť na sociálnych sieťach.

avatar
Autor: Marián Ďurmek Spolu s bratom Dušanom prevádzkujem od roku 2011 e-shop liliana.sk, kde pomáhame ženám so správnym výberom spodnej bielizne, plaviek a dámskeho oblečenia.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať