Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Trendy v online marketingu

smarttalk, trendy online marketinguSeptember býva vždy nabitý samými super akciami, ktoré pomáhajú majiteľom e-shopov zvládnuť blížiacu sa vianočnú sezónu v čo najlepšej forme.

Utorkový večer, 19.9.2017 v KC Dunaj patril spíkrom z najoceňovanejších slovenských digitálnych agentúr, ktorí prezentovali ich najúspešnejšie reklamy a podelili sa s nami o súčasné trendy v online marketingu.

Triad – Video je trend, vyskúšajte váš prvý livestream


Z každej strany len počúvate, aký je v súčasnosti dôležitý obsah a že videá sú hudbou súčasnosti a budúcnosti. Je však možné urobiť kvalitné video s nízky rozpočtom?

Odpoveď je áno a potrebujete k tomu „iba“ dobrý nápad. Ľudia chcú vidieť autenticitu, reálný príbeh a cítiť emóciu, to ich chytí za srdce. Ak sa dostanete svojim zákazníkom pod kožu a postupne si s nimi vybudujete vzťah, máte vyhrané. Dobré video natočíte aj s lepším smartfónom, nepotrebujete žiadne drahé stroje. Stačí sa len zamyslieť a vytvoriť si scenár pre svoj príbeh. Môže to byť aj krátke video z vášho zákulisia – napr. pri balení balíčkov alebo keď naskladňujete nové produkty. Výhodou videa je, že máte X pokusov na jeho natočenie a pôjdete s ním von až vtedy, ak s ním budete spokojní.

Čo však, ak je to livestream?

Tam už neexistuje ďalší pokus…idete live! ☺ Môžete si všetky veci naplánovať do najmenšieho detailu, avšak nikdy nebudete pripravení na 100%, väčšinou sa niečo pokazí. Ale práve to ľudí baví, lebo tým sa tvorí nečakaný príbeh a oni si budú pamätať len to pobavenie. Presne, ako u chalanov  z Triadu, keď robili pre operátora O2 na Facebooku kampaň, ktorej cieľom bolo oslobodiť sa z viazanosti od ostatných operátorov. Vznikol tak „Operený livestream“, jeden z najúspešnejších livestreamov na Slovensku. Hlavnú úlohu hrali 4 holuby v klietkach označené písmenami A, B, C, D. Ľudia mali uhádnuť, ktorý holub po otvorení klietky vyletí ako prvý a svoj tip mali napísať do komentára.

Ak chcete vidieť, ako to dopadlo, pustite si video.

Livestreamy sú a budú čoraz populárnejšie. Sú skvelou príležitosťou byť originálni a patriť medzi prvých, nakoľko ľudia na tento typ videí nie sú zvyknutí.

Treska na Spotify

Veľa mladých ľudí používa vo svojom prehliadači na odstránenie reklamy (bannerovej, textovej, pop-up okien atď.) počas prehliadania internetových stránok nástroj AdBlock.  Väčšina reklám sa k tejto skupine používateľov teda nedostane. Zatiaľ však neexistuje nástroj na blokovanie audio reklamy. Preto sa v Triade rozhodli na propagovanie Tresky zvoliť práve audio spoty v Spotify, čo je svetoznáma služba pre hudobných nadšencov, ktorú používa najmä mladšia generácia. Oproti spotom v klasických rádiách je výhodou tejto reklamy presné cielenie a presné meranie. Keď si ako e-shop zaplatíte reklamu v rádiu, môžete sa len odhadom domnievať, k akým a ku koľkým ľuďom sa asi dostala. V Spotify však môžete zacieliť reklamu podľa pohlavia, veku, ale aj playlistov a obľúbených hudobných žánrov používateľa tejto služby. To vám dáva obrovský priestor na správne zacielenie. Samozrejmosťou je cielenie podľa typu zariadenia (desktop, mobil, tablet), taktiež na typ operačného systému, ale dokonca aj cielenie na konkrétneho mobilného operátora. Ak ste šikovní a viete, ako na takýto typ reklamy, s cenou sa viete dostať aj na 1 cent za používateľa, ako sa to podarilo Triadu s Treskou.

PS: Digital – Peter Šebo – Budúcnosť zákazníckej podpory patrí chatbotom

chatbot ako súčasť zákazníckej podporyUž ste počuli o nástroji chatbot alebo ste ho dokonca vyskúšali? Chatbot je umelá inteligencia vo forme live chatu, ktorá dokáže komunikovať ľudskou rečou. Je to v podstate naprogramovaný robot slúžiaci ako support pre vašich zákazníkov. Musí udržiavať súvislú, zrozumiteľnú a prirodzenú komunikáciu, ako keby bol na druhej strane človek. V súčasnosti je chatbot spájaný predovšetkým s Messengerom.

Vedeli ste, že Messenger môžete používať aj bez toho, aby ste boli na Facebooku?

Ako povedal Peter Šebo z agentúry PS: Digital: „pre mladých ľudí je Facebook out, Messenger cool“. Na Facebooku sú ich rodičia, učiteľka alebo staršia suseda z horného poschodia ☺. Preto si hľadajú iné sociálne siete.

Mám pre vás aj pár štatistík:

  • Messenger v súčasnosti používa celosvetovo 1,3  miliardy ľudí.
  • 80 % správ cez Messenger je použitých pre biznis.  Ľudia si ho už osvojili ako komunikačný kanál a bežne ho pri komunikácii s e-shopmi používajú.
  • Firmám, ktoré začali na komunikáciu so svojimi zákazníkmi využívať tento kanál, sa znížilo použitie klasického call centra až o 50 %.
  • Open rate Messengera je 100 %! Lebo vždy sa pozriete, kto vám píše.
  • Na porovnanie, ak má nejaký e-shop open rate newslettru 30 %, je to obrovský úspech.

Určite ste za ostatné mesiace na internete zaregistrovali zlatého Sajfu. Ide o reklamu pre Tatra banku, ktorá má nalákať mladých ľudí založiť si u nich účet.  Agentúra PS: Digital prišla s nápadom, ako osloviť túto cieľovku. Pre Messenger Tatrabanky vymyslela chatbota v podobe Sajfu, ktorý bude s nimi komunikovať v reálnom čase na úrovni slangového jazyka mladých. Táto kampaň mala obrovský úspech a priniesla zaujímavé čísla.

„Sajfa“ poslal za celé trvanie kampane 1 milión správ, 20 000 správ denne, 800 za hodinu. Mladí poslali Sajfovi 37 600 obrázkov, najviac správ mu poslala Laura, a to 853 správ ☺. Komunikáciu vyplo 35 % ľudí. Ak ste sa Sajfovi dlhšie neozvali (napr. 3-4 dni), poslal vám správu v znení: „Hej kámo, už si sa dlhšie neozval, čo je s tebou, rozišla sa s tebou frajerka?“ ☺

Samozrejme, veľa mladých písalo Sajfovi aj vulgarizmy, konkrétne 3683-krátAk boli použité tieto slová v komunikácii, chatbot mal pripravenú pohotovú odpoveď, napr. „na takom orgáne nehrám“. Alebo na slovné spojenie „si zabil“, ktoré je predovšetkým známe od Rytmusa, ste dostali odpoveď „Sorry, ale nezabíjam“.

Chatboti majú pred sebou veľkú budúcnosť, ale na to, aby boli plnohodnotnými partnermi v ľudskej komunikácii ich čaká ešte dlhá cesta. Musíme ich najskôr naučiť, aby si vedeli spájať súvislosti.

Virtuálna realita alebo reálny svet? Vyberte si

S pojmom „virtuálna realita“ sa stretol asi každý z vás.

Aké je však jej súčasné využitie a čo nám do budúcnosti môže priniesť?

Predstavte si, že idete kupovať byt v niektorom z bratislavských developerských projektov, ktorý bude o pár mesiacov či rokov ešte len stáť. Na predajnom mieste si nasadíte virtuálne okuliare a váš budúci byt máte na dosah. Môžete sa v ňom prechádzať, vidieť nábytok, steny a ten úžasný výhľad z okna. Virtuálna realita vám prekryje reálny svet.

V súčasnosti je to pomocou spomínaných okuliarov, v budúcnosti bude mať možno každý z nás v oku nejakú šošovku a počas dňa sa budeme rozhodovať, či chceme vidieť reálny svet, alebo radšej ten virtuálny. Do parku si nebudeme musieť brať knihu, lebo bude v šošovke. Doma sa budeme v obývačke večer pozerať s partnerkou na rovnakú bielu stenu, pričom jej tam pôjde telenovela a vám futbal ☺. Krásny, idylický večer a dokonca sa môžete pritom držať aj za ruky ☺.

Predtým, než si reálne vymaľujete spálňu na ružovo, vo virtuálnej realite sa najskôr presvedčíte, či je to naozaj dobrý nápad.

Chystáte sa v lete na dovolenku a stále sa rozhodujete medzi dvoma rezortami? Vstúpte do virtuálnej reality, kde sa poprechádzate po pláži, nakuknite do svojej hotelovej izby a presvedčte sa, či výhľad z okna bude naozaj na more.

V budúcnosti si možno nahráte skvelé momenty z vášho reálneho života a po rokoch sa k nim, pomocou virtuálnej reality, môžete opäť vrátiť.

Pozrite si výbornú reklamu spojenú s virtuálnou realitou na pivo Old Irish, ktoré bolo natočené v Gruzínsku v hlavnom meste Tbilisi, kde vstupovalo na trh.

Toto pivo už poznajú nielen v Gruzínsku, ale na celom svete vďaka obrovskej popularite tejto reklamy, ktorú už videli milióny ľudí. Za jej vznikom stál opäť „len“ dobrý nápad a v tomto prípade dostala značka piva za málo peňazí veľa muziky. Rozpočet na túto reklamu bol tzv. „slovenský“ ☺ .

Toto bol len zlomok možností, akú budúcnosť môžeme očakávať. Čo nám však reálne virtuálna realita prinesie, sa dozvieme až o niekoľko rokov. Jej využitie môže svetu veľmi pomôcť (medicína, veda, priemysel atď.), ale naopak v niektorých oblastiach aj uškodiť, najmä vzťahových a sociálnych.

Rozšírenú realitu používate aj vy, len o tom možno ani neviete

Ženy, poznáte to. Neviete sa rozhodnúť, či si máte kúpiť bielu kabelku, alebo čiernu. Ste v obchode a nemáte na blízku nikoho, kto by vám poradil. Odfotíte ju a pošlete svojmu partnerovi alebo najlepším kamoškám. Okamžite dostanete odpoveď a vy idete z obchodu spokojná a vysmiata s novou kabelkou. Rozšírená realita bol pre mňa do účasti na tejto prednáške nový pojem a ani som dovtedy netušil, že aj ja ju využívam v spojitosti s mojou manželkou, keď mi z obchodu posiela fotky, ktoré tričko alebo tenisky sú krajšie ☺.

Budúcnosť rozšírenej reality vám môže priniesť aj to, že keď niekoho stretnete na ulici, tak vám hneď Facebook povie, toto je Ďuro, robí v BiznisWebe, má 32 rokov, počúva rock a zatiaľ je voľný, bezdetný a bez záväzkov ☺. Keďže o ňom už vopred viete pár informácií, môžete s ním ľahšie nadviazať komunikáciu.

Alebo pôjdete po meste a budú sa vám zobrazovať recenzie od vašich kamošov na podniky, čo budete mať po ceste. Aké jedlo alebo pivo vám tam odporúčajú ochutnať a ako boli s daným podnikom spokojní. Prípadne sa vám bude po prechádzke mestom zobrazovať menu reštaurácií, ktoré vás budú lákať na ich špeciality a rôzne akcie.

 

Zaujímavé, čo poviete? Možno sa vám to zdá ako ďaleká budúcnosť, ale nemusí to tak byť. Vývoj v online marketingu totiž napreduje míľovými krokmi. Preto sa oplatí neustále vzdelávať a sledovať aktuálne trendy. Ja sám ročne navštívim desiatky podobných eventov a školení a získané vedomosti ihneď aplikujem vo svojom internetovom obchode liliana.sk.

avatar
Autor: Marián Ďurmek Spolu s bratom Dušanom prevádzkujem od roku 2011 e-shop liliana.sk, kde pomáhame ženám so správnym výberom spodnej bielizne, plaviek a dámskeho oblečenia.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať