Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Pripravte svoj e-shop na novinky v produktových porovnávačoch

novinky v produktových porovnávačoch, heureka, zbožíBlíži sa čas letných dovoleniek a práve toto obdobie je pre každého majiteľa e-shopu ako stvorené na realizáciu zmien či inováciu reklamných kampaní.

A preto Vám dnes prinášame ďalšiu dávku inšpirácií a vylepšení z NEkonference 2016.

Po stratégiách bidovania od Mareka Žáčka z Optimio si predstavíme novinky, ktoré si pre Vás prichystali porovnávače produktov Zboží a Heureka.

 

Oplatí sa zaregistrovať e-shop do porovnávačov tovaru?

My registráciu e-shopu do porovnávačov jednoznačne odporúčame, nakoľko je to výborný spôsob, ako získavať spätné odkazy.

To potvrdzuje aj Vladimír Přichystal zo spoločnosti Besteto. Podľa analýz klientov, ktoré vykonala spoločnosť Besteto, Heuréka v roku 2015 generovala svojim klientom 16,2% z tržieb a Zboží.cz 6,6%. V roku 2016 (údaje merané od 01.01. do 15.05.) je to zatiaľ zo strany Heuréky 14,2% a zo strany Zboží.cz 5,4%. Tento údaj určite do konca roka narastie, keďže hlavná nákupná sezóna, spojená s obdobím Vianoc, sa ešte len blíži. Keď sme už pri tých Vianociach, vedeli ste o tom, že vianočnú kampaň vo vyhľadávačoch je optimálne začať v októbri? To však platí v prípade, ak máte správne navrhnutú a nastavenú kampaň.

Čo je nové na Heureka.sk?

Nechceme teraz rozoberať aktuálnu kauzu prebiehajúcu v ČR, kedy Alza bojkotuje českú Heureku a k rovnakému postoju vyzýva aj ostatné e-shopy.

Zástupca Heureky, Martin Slavík, nám na Nekonferenci 2016 prezradil, že Heureka sa rozhodla vydať cestou responzívneho dizajnu a postupne bude redizajnovať jednotlivé komponenty.

Samozrejme, dôvodom je prudko narastajúca návštevnosť práve z mobilných zariadení.

Po nasadení responzívneho dizajnu (presný dátum však neprezradili) by mala Heureka preferovať e-shopy, ktoré už responzívny dizajn majú.

Tento krok je celkom pochopiteľný, nakoľko podiel návštevnosti webstránok z mobilných zariadení každým rokom rastie. Preto je dôležité, aby vyhľadávače a aj porovnávače ponúkali svojim návštevníkom na výber webstránky a e-shopy, ktoré sú kompatibilné so všetkými mobilnými zariadeniami, a sú teda responzívne.

Vedeli ste, že?

Vo Vašom e-shope či webstránke vo Flox 3 máte v rámci všetkých balíčkov služieb k dispozícií responzívne šablóny zdarma? Stačí si v sekcií Nastavenia / Všeobecné vybrať typ šablóny Flox 3.

Heureka sa snaží zjednodušiť nakupovanie na internete

Preto ponúka aj službu Heureka košík, ktorá je najnovšie dostupná už aj pre slovenských zákazníkov. V Českej republike už nejaký čas funguje.

Na Heureka košík máme od Vás, našich zákazníkov, rôzne ohlasy. Okrem tých pozitívnych od Vás často počujeme kritiku na nutnosť platiť Heureke províziu za predaj.

Ako hlavné pozitíva vidíte možnosť predať sortiment, po ktorom vo Vašom e-shope nie je taký dopyt.

Viac informácií o Heureka košíku sa dočítate tu.

Ďalšia inovácia je tzv. „One click payment“. Účelom tejto služby je ponúknuť možnosť nakúpiť používateľovi produkty priamo na Heureke a to len jedným kliknutím. Návšteva samotného e-shopu teda nebude vôbec potrebná. Táto služba je výhodná priamo pre Heureku ako pre porovnávač, nakoľko poskytuje konkurenčnú výhodu v tom, že ušetrí návštevníkom Heureky čas.

Efekt pre jednotlivé e-shopy je však otázny, keďže klient e-shop priamo nenavštívi. Pre e-shopy sa tak môže sťažiť situácia, ak si budú chcieť vytvoriť vlastnú klientskú základňu, z ktorej by klienti prichádzali priamo na stránky e-shopu a vynechávali by porovnávač. V tomto prípade sa tak e-shopy môžu stať ešte viac závislé od návštev a nákupov z Heureky a budú nútené zvýšiť náklady na PPC. Toto je však len jeden z možných scenárov, nechajme sa prekvapiť, ako to Heureka napokon s touto službou vymyslí.

Veľmi zaujímavou novinkou do budúcna je aj plán na redizajn služby Overené zákazníkmi. Prerobený bude grafický dizajn samotného widgetu, ktorý získate, ak splníte pravidlá, ale aj samotný princíp získavania tohto widgetu.

Ukážka implementácie služby Overené zákazníkmi na e-shope vo Flox 3:

TIP: Váš e-shop vo Flox 3 podporuje viaceré funkcie porovnávača Heureka.sk, presvedčte sa, či ich všetky využívate. Ich zoznam nájdete tu.

Momentálne systém funguje tak, že zákazník, ktorý vytvoril objednávku vo Vašom e-shope, obdrží formulár, v ktorom vyplní informácie o svojej spokojnosti.

Podľa štatistík Heuréky sa však vráti len 15% týchto formulárov. Teda pre e-shopy, ktoré majú menšie množstvo objednávok, no s drahším tovarom, môže byť veľmi veľký problém túto službu získať, napriek tomu, že môžu poskytovať svojím zákazníkom kvalitné služby.

Nedozvedeli sme sa, ako presne plánuje Heureka robiť v tomto prípade zmeny. Jednou zo spomenutých možností je systém smajlíkov, ktorý majú podľa dát Heureky väčší úspech ako samotné dotazníky 🙂

Poslednou z noviniek, ktorú Heureka ohlásila, je nový systém párovania produktov a obrázkov. Často nás kontaktujete s problémom, že Heureka nezobrazuje obrázky Vašich produktov, hoci v XML feede sú a rovnako aj na Vašom e-shope.

Odpoveď Heureky je v tomto smere vždy rovnaká:

“Problém mohol byť s dostupnosťou obrázku v čase jeho sťahovania našim systémom. Obrázky sa importuju približne raz denne, odporučil by som Vám počkať do zajtra a ak sa aj napriek tomu obrázky nenačítajú, bude potrebné upraviť ich url adresy.”

Martina Slavíka sme na jadro tohto problému upozornili priamo na Nekonferenci 2016 a uistil nás, že nový systém párovania by mal tento problém odstrániť. Pevne veríme, že párovanie obrázkov čaká svetlá budúcnosť.

Máte českú verziu e-shopu, zbystrite pozornosť

Milan Šmíd  zo Zboží.cz predstavil nový XML feed, ktorý obsahuje väčšie množstvo tagov a teda prenáša z e-shopov do porovnávača väčšie množstvo informácií o produktoch, podľa ktorých vie klient lepšie  a presnejšie vybrať.

Súčasťou tohto nového feedu je rozdelenie názvu produktu do dvoch rôznych tagov.

Prvým tagom je <productname> a slúži na párovanie produktov. Tento tag by mal obsahovať presný názov produktu napríklad: <productname> Přikrývka Luxus Plus 140x200cm, zimní 1300g</productname>. Je teda nevhodné dopĺňať do tohto tagu informácie ako „doprava zdarma“, „darček zdarma“ a podobne. Na to slúži druhý tag s názvom <product>. Do tohto tagu môžete vyplniť názov produktu, aký uznáte za vhodné.

Vedeli ste, že?

Ak prevádzkujete svoj e-shop v našom redakčnom systéme FLOX 3, môžete tieto tagy nastaviť podľa seba?

Do tagu <productname> sa Vám ťahá presný názov produktu, ktorý máte vyplnený v administrácií a tag <product> sa automaticky prispôsobí nastaveniam Vašej administrácie, kde máte na výber z troch možností:

  • „vypnuto“ tag <product> sa Vám do feedu nebude odosielať vôbec.

  • „Název produktu“tag <product> bude obsahovať identickú informáciu s tagom <productname>.

  • „vlastní“ – tag <product> bude obsahovať text, ktorý vypíšete do políčka na karte daného produktu v záložke SEO.

Stačí v administrácii Vášho e-shopu, v sekcii Nastavení – Produktové srovnávače – Zboží aktivovať vlastný tag productname:

úprava xml feedu pre zboží

následne budete môcť  v detaile produktu, cez záložku SEO vyplniť do tagu vlastný text:vlastni-productname-zbozi-detail

A zaujímavosť – pre e-shopy s erotickou tématikou sa v najbližších týždňoch do XML feedu zakomponuje tag <EROTIC>. Mal by byť uvedený pri všetkých produktoch, ktoré sú určené pre dospelé osoby.

Od 1.8.2016 prestane Zboží podporovať staršie typy XML feedov

Koncom minulého roka avízovalo Zboží spustenie nového, tzv. nabídkového XML feedu, o čom sme Vás informovali newsletterom.

Nový XML feed využíva, podľa štatistík Zboží.cz, zatiaľ len 40% e-shopov.

Pôvodné XML feedy sú stále podporované, ale len do 1.augusta 2016.

S touto situáciou v BiznisWebe samozrejme počítame, a preto si nemusíte robiť žiadne starosti. Ako náš klient máte už od marca 2016 aktivované nové XML feedy pre porovnávač Zboží.cz.

V rámci nového feedu bola rozšírená aj validácia EAN kódov, keďže v pôvodnej štruktúre feedu bolo možné využívať len 12 miestne EAN kódy. V novom feede bude spracované ľubovoľne dlhé číslo.

Taktiež dôjde k rozširovaniu tagu <categorytext>. Momentálne je možné vybrať zhruba z 2900 kategórií, no do mesiaca by sa malo toto číslo navýšiť až na 4000. Navýšenie kategórií umožní zákazníkom ľahšie vyhľadávanie a e-shopom jednoduchšie a presnejšie zatrieďovanie produktov.

Pre český trh sa veľmi zaujímavou javí aj analytická služba reporter.seznam.cz. Umožňuje sledovať napríklad rastúce trendy v rámci služieb Seznamu.

Vzhľadom na to, že Seznam využíva v Českej republike veľké množstvo ľudí, výsledky v tejto službe majú svoje opodstatnenie a váhu.

Hlavným lákadlom pre majiteľov e-shopov môžu byť štatistiky zo služby Zboží.cz, z ktorých zistíte napríklad trendovosť jednotlivých kategórií a pozície vo vybranom období.

Trendovosť v tomto prípade chápeme ako percentuálny nárast návštevnosti, resp. počet návštev danej kategórie.

Rastúci trend kategórií môžete využiť na ešte efektívnejšie cielenie kampane. Vďaka tomuto nástroju budete vidieť, ktoré kategórie rastú v rámci návštevnosti a ak spadajú do Vašej sféry podnikania, viete túto informáciu využiť prípadným podporením kampane.

trendovost-kategorii

Trendovosť kategórií – pre väčšie rozlíšenie kliknite na obrázok

Na druhej strane, ak sa daná kategória prepadáva, viete znovu vďaka tejto informácii upraviť podporu tejto kampane a presunúť svoje zdroje podľa aktuálnych potrieb a rastúcich trendov.

Ďalším výborným nástrojom v rámci tejto služby je percentuálny podiel preklikov z jednotlivých pozícií. Teda podľa tejto štatistiky dokážete zistiť, na ktoré pozície návštevníci Zboží.cz klikajú a v akom množstve. Štatistiky si dokážete vygenerovať pre jednotlivé kategórie a v rámci rôznych časových úsekov. Viete sa tak efektívnejšie rozhodnúť, na ktoré pozície chcete útočiť a nakoľko bude efektívne prebíjať bidy konkurencie.

preklikovosť pozícií na zboží

Preklikovosť pozícií na Zboží – pre väčšie rozlíšenie kliknite na obrázok

Veríme, že sme Vás inšpirovali a počas leta svoj eshop ešte viac doladíte, aby Vám porovnávače priniesli tie najlepšie výsledky. Držíme Vám palce.

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracoval ako Key Account Manager pre klientov BiznisWeb.sk a ByznysWeb.cz. Momentálne rieši UX a SEO v ui42.sk.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať