Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Expanzia e-shopu: tipy od e-shopárov z BiznisWebu

S novým rokom ste si určite dali aj vy nové predsavzatia, stanovili nové ciele a ste pripravení prijať nové výzvy, ktoré rok 2023 nepochybne prinesie.

Ak je medzi vašimi plánmi aj expanzia na zahraničné trhy, možno sa vám na začiatok hodí zopár postrehov od e-shopárov, ktorí už tento proces absolvovali a prevádzkujú úspešný multijazyčný e-shop.

Oslovili sme preto našich klientov a zosumarizovali pre vás ich najdôležitejšie postrehy.

Expanzia e-shopu jurhan.com na český trh

Expanzia e-shopu: rozhovor s marketing manažérkou Jurhan.com p. Weberovou

Čo bolo najťažším krokom bolo podľa marketingovej manažérky jurhan.com Martiny Weberovej, keď sa v tíme rozhodli vytvoriť českú verziu e-shopu?

“Nájsť spoľahlivého dopravcu, ktorý má dobre vyriešenú zákaznícku podporu a dokáže bezproblémovo komunikovať pri vzniknutých situáciách ako sú napr. reklamácie.”

E-shopu jurhan.cz sa osvedčili Zásilkovna, GLS a 123Kurýr.

Expanzia e-shopu: česká jazyková verzia e-shopu jurhan.cz
Česká jazyková verzia e-shopu je prevádzkovaná na samostatnej doméne jurhan.cz

Nákupné správanie: pripravte sa na rozdiely naprieč krajinami.

“Slovenský a český trh sa javí ako veľmi podobný, ale nákupné správanie zákazníkov hovorí inak. Slováci preferujú rýchlosť doručenia tovaru a Česi si potrpia na kvalite produktov. Samozrejme všetci zákazníci uprednostňujú e-shopy, ktoré majú tovar skladom,” pokračuje Weberová.

Pokiaľ sa chystáte expandovať s e-shopom s rovnakým sortimentom ako jurhan.com, určite venujte čas aj registrácii do vyhľadávačov nábytku Favi a Biano:

“Produktové vyhľadávače nábytku sa osvedčili v oboch krajinách, avšak v každej krajine sú mierne nákupné rozdiely. V Česku je populárnejší vyhľadávač Favi a Slováci preferujú viac Biano. V každom prípade je dôležité zamerať sa na oba vyhľadávače v oboch krajinách, vzájomne sa dobre dopĺňajú. Začínajúcim e-shopárom prajeme veľa chuti, energie a vytrvalosti pri expanzii. Česko patrí k trhom s najväčším počtom e-shopov na počet obyvateľov. Expanzia je dobrý krok, len je nutné sa naň dostatočne pripraviť. Dôležitý je marketing, či už po vlastnej línií, alebo prostredníctvom kvalitnej agentúry,” dodáva Weberová.

TIP pre vás:
ak nemáte prostriedky na preklady od profíkov, namiesto Google Translatora využite prekladač DeepL. Ale pozor, paradoxne najhoršia kvalita prekladu je z češtiny do slovenčiny, tu sa oplatí investovať do kvalitnej korekcie.

Koľko stojí viacjazyčný e-shop?

Ak premýšľate, kde vytvoriť e-shop pre zahraničie, rozhodne odporúčame hľadať také e-shopové riešenie, ktoré umožňuje spravovať jazykové mutácie v jednej administrácii. Ušetríte tak nielen značnú časť svojich financií, pretože multijazyčný e-shop si dokážete vytvoriť už od 69 € bez DPH/mesačne, ale predovšetkým svoj cenný čas.

Petr Charousek, expanze e-shopu Artcrystal

“Prvý e-shop na krištáľové lustre sme vytvorili na jar v roku 2012 na platforme VirtuMart. Bol iba v češtine a po pol roku sme na rovnakej platforme urobili ešte anglickú, nemeckú a poľskú mutáciu. Museli sme ale obsluhovať 4 administrácie,” spomína Petr Charousek z Artcrystal.cz.

Poľská jazyková verzia e-shopu sa chytila veľmi dobre a už po pár mesiacoch prišli prvé strategické zákazky. 

“Veľmi dlho sme bojovali s nemeckou jazykovou verziou e-shopu, kde sa to výrazne zlepšilo až za pomerne dlhú dobu – zmenou marketingu na tamojší trh. To, čo približne rovnako fungovalo v Čechách, na Slovensku a v Poľsku, nám vôbec nefungovalo v Nemecku a Rakúsku,” dodáva Charousek.

Multijazyčný e-shop Artcrystal

Aké sú rozdiely v nákupnom správaní zákazníkov? Pán Charousek uvádza: “Pozorujeme rozdiel medzi východnou a západnou Európou. Vo východnej Európe a v Česku funguje zľava takmer vždy, zákazníci zo západu preferujú predĺženú záruku, originálny kvalitný výrobok a doplnkové služby. U všetkých je veľmi oceňovaná bezpečná doprava lustra zadarmo.”

Slovenská jazyková verzia e-shopu je prevádzkovaná na doméne Artcrystal.cz/sk, je nastavené aj presmerovanie z Artcrystal.sk tak, aby nevznikali duplicity.

Veľmi dôležité sú funkčné kontakty a zákaznícky servis v jazyku danej krajiny:

“V našom prípade sa polovica objednávok uskutoční mimo e-shopu. U drahších lustrov funguje e-shop len ako katalóg, podľa ktorého si ľudia vyberú a následne zavolajú či napíšu e-mail. Chcú sa presvedčiť, že fungujeme a s konkrétnym obchodníkom sa na zákazke dohodnúť ešte predtým, než pošlú tisíce eur. Následne neváhajú nasadnúť na lietadlo a priletieť zhodnotiť kvalitu do nášho showroomu napríklad aj z Malorky,” na záver dodáva Charousek.

Expanzia e-shopu ako zdroj príjmu v ťažkých časoch

Značné množstvo našich klientiek a klientov sa rozhodlo pre expanziu na zahraničné trhy na začiatku pandémie. V snahe udržať si tržby a pokryť svoje náklady na prevádzku vznikali najmä české a maďarské jazykové verzie. 

Majiteľ e-shopu so športovými potrebami, ktorý z konkurenčných dôvodov nechce byť menovaný, nám poskytol nasledovný cenný feedback:

“Postupne sme vytvorili jazykové verzie v CZ a HU, kde v Českej republike bol celý marketing postavený na cenových porovnávačoch a v Maďarsku hlavne na Google Shopping. Tieto dve krajiny sa uchytili bez väčších problémov a dá sa povedať, že okamžite začali generovať tržby. Dokonca vyššie ako sme zaznamenali doma.

Služby prekladateľov sme využili vždy iba na podporné stránky a návody, ako napr. Kto sme, Kedy doručíte objednávku, Platba zlyhala atď., atď., vždy sme ich našli cez Jaspravim a stálo to pár desiatok €.

Produkty sme prekladali vždy len zadarmo cez automatický preklad.

V Poľsku sme narazili na nízky dopyt kvôli mimoriadne nízkym cenám konkurencie, tam sme úplne pozastavili všetky marketingové aktivity, nemalo to zmysel, ceny sú tam také nízke, že sú pod náš nákup.

V Slovinsku chýba Google Shopping a Ceneje.si má mimoriadne drahý preklik oproti Heureke (až 0,2 €). Pár objednávok sa dá zozbierať aj tam, no nie je to žiadna sláva.

Rumunsku sme sa venovali najviac v rámci prekladov a lokalizácie. Zarába však najmenej. Tak isto máme z Rumunska enormný počet nepreberačov a nulový podiel platby kartou. V nadchádzajúcej sezóne s tým budeme musieť niečo spraviť. Napriek tomu, že na dobierku sme ochotní poslať aj za 1000 €, do Rumunska chodia väčšinou 20 € objednávky. V Rumunsku už chystáme aj RO telefónne číslo s native speakerkou.”

Veríme, že sme vás aspoň trochu nasmerovali, do akých krajín expandovať a rady našich klientov ako pripraviť e-shop pre zahraničné trhy vám pomôžu splniť váš ďalší podnikateľský sen.

Držíme vám palce a prajeme veľa úspechov a spokojných zahraničných zákazníkov 🙂

tvorba e-shopu s jazykovými verziami | BiznisWeb.sk

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu e-shopu a webstránok. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si zadarmo, ako to u nás funguje.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať