Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Content marketing pre webstránky a e-shopy

obsahový marketing pre e-shop a webstránky, content marketingNávštevnosť vašej webstránky či e-shopu začala stagnovať? Alebo, ak aj ľudia prídu, nezdržia sa dlho a odchádzajú? V tom prípade si vyhrňte rukávy, pripravte niečo dobré pod zub, nájdite pohodlné miestečko a prečítajte si, ako a prečo začať s obsahovým marketingom pre váš web.

Budeme sa baviť o tom, ako content marketingové postupy z #ESS16, od Jana Ambroža dokážu pomôcť vášmu biznisu.

Daj, dostaneš

Ak chceme niečo získať, v prvom rade musíme niečo “dať”. Napríklad, dôvod, úžitok, vyriešenie problému a to v podobe vhodne naservírovaného obsahu a vo vhodnej forme. Reciprocita funguje aj v online marketingu.

Žiaľ, ešte stále nájdeme na internete stránky, ktoré nás oficiálne vítajú na titulke miesto toho, aby sa hneď snažili vzbudiť náš záujem o to, čo je ich obsahom.

Kto umí, ten umí…

Že kvalitný obsah sa pozná na prvý pohľad, o tom ste sa určite už presvedčili, napríklad na Martinus.sk. A webom to iba začína. Uvedomujú si, že obsah, to nie je len článok na blogu a príspevky na sociálnych sieťach. Starajú sa o nás aj v notifikačných mailoch – a to aj po dokončení objednávky. Dokonca si pamätajú, kedy máte narodeniny 🙂

   martinus - obsahový marketing v emailovej kampanimartinus - obsahový marketing v e-mailoch

Aj vo vašom e-shope vo Flox 3 máte možnosť upraviť si texty šablónových mailov podľa seba.

Martinus je živý dôkaz toho, že e-shop nemusí vyzerať ako leták a môže byť aj v mobilnej verzii aktraktívny pre zákazníka a priam ho nabádať ku kúpe.

Prečo začať s content marketingom aj na vašom e-shope či webe?

Obsahový marketing vám pomôže:

  • zvýšiť hodnotu a atraktivitu vašej ponuky

  • odlíšiť sa od konkurencie – konkurencieschopní ste nielen znižovaním ceny, ale aj prinášaním kvalitného obsahu

  • budovať dôveryhodnosť

  • zviditeľniť a podporiť vaše produkty, značku či služby

  • zvýšiť vyhľadávanosť na internete.

Formy obsahového marketingu pre e-shopy a webstránky

Obsahový marketing pre e-shop by mal riešiť problémy vašich zákazníkov v rôznych fázach nákupného cyklu, teda pred, počas aj po odoslaní objednávky.

Pred nákupom

  • ovplyvniť  rozhodnutie ku kúpe (Zero Moment of Truth)

  • využívanie napr. noviniek a praktických tipov, reportáží, inšpirácií na využitie/nosenie, sprievodcom pri výbere – FAQ či poradňou (rôzne fóra či Knihy návštev).

Počas nákupu

Po nákupe

V čom je pointa obsahového marketingu?

Nemalo by vám ísť primárne o predaj produktov, ale váš obsah by mal byť reakciou na životný štýl vašich zákazníkov, ich záujmy a riešenie konkrétnych situácií v pravdivých a praktických príbehoch, ku ktorým sa ešte dostaneme.

Skvelou ukážkou, ako sa má obsahový marketing robiť, je napr. TchiboBlog.sk,  BlogVašeČočky.cz  (a nemecká verzia webu 321linsen.de). Na VšeoVaření.cz, sa mimochodom “nenápadne” dozviete, ktoré Tescoma produkty budete k príprave potrebovať:

obsahový marketing tescoma

Kladiete si otázku, či sa dá content marketing robiť aj vo vašej oblasti podnikania? Napr. technika, priemysel a pod.? Máme pre vás skvelú správu 🙂  Áno, obsahový marketing je vhodný a nevyhnutný pre každé odvetvie podnikania. Stačí zvoliť správnu formu a slovník pre prezentáciu obsahu.

TEST, ako zistiť, či máte šancu robiť obsahový marketing dobre?

Jan Ambrož tvrdí, že ak odpoviete ÁNO na všetky z uvedených otázok, ste správnym adeptom, tak sa neváhajte otestovať 🙂

  1. Máte niečo, čo nemá nikto iný? Ponúkate špeciálne produkty, služby alebo prístup, ktorý vás odlišuje od konkurencie?

  2. Ste najväčší experti vo svojom obore?

  3. Máte radi to, čo predávate? Používate vaše vlastné produkty? Odporúčate ich ďalej?

  4. Máte fanúšikov, ktorí sú ochotní sledovať vás dlhodobo, nielen v rámci jednorázového nákupu?

Tak ako, odpovedali ste áno? Ak je to tak, blahoželáme, máte všetky predpoklady pre písanie správneho obsahu pre vašich zákazníkov. Tí totiž milujú pravdivé príbehy vychádzajúce z vlastnej skúsenosti a ich účinok je zaručený.

Ak ste minimálne raz odpovedali NIE, je čas zamyslieť sa nad tým, či vaše podnikanie na internete robíte s láskou a odhodlaním, alebo ho beriete len ako zdroj príjmu. Vaša konkurenčná výhoda by mal byť práve iný prístup.

Teraz už viete, či sa na obsahový marketing hodíte, alebo budete musieť využiť služby odborníkov. Ďalším krokom je spoznať svojich cieľových zákazníkov.

Poznáte svoju cieľovú skupinu zákazníkov?

Základné údaje o portfóliu vašich zákazníkov si viete vyfiltrovať aj zo štatistík Google Analytics.

Čo je však treba vedieť o vašom potenciálnom zákazníkovi, aby ste pre neho dokázali vytvoriť skutočne hodnotný obsah na webe/e-shope?

  • Kto presne je váš potenciálny zákazník (vek, pohlavie, región, atď.)?

  • Aké má záujmy a životný štýl, čo robí, keď práve nenakupuje u vás?

  • Prečo by si mali vybrať vás? Akú konkrétnu situáciu mu vyriešia vaše produkty, v čom sú pre neho prínosné?

  • Ste si istí, že ponúkate produkty, ktoré zákazníci hľadajú?

  • Aké predajné argumenty sú pre neho dôležité? Čo u neho rozhoduje? Teda nielen cena, ale napr. aj úžitok a úspora času, dostupnosť,  atď.

  • Môže si dovoliť u vás nakúpiť? Má dostatok financií, aby si kúpil vaše produkty/služby?

  • Aké sú prípadné možné prekážky kúpy? Čo vášho zákazníka dokáže odradiť od kúpy?

Toto sú veľmi dôležité veci, bez ktorých sa nielen v content marketingu, ale v predaji vo všeobecnosti, nepohnete.

A teraz prichádza na rad inventúra vášho obsahu, ktorý už máte vytvorený. Budeme sa jej podrobne venovať v ďalšom článku.

Prvý dôležitý krok už máte za sebou. Viete, že kvalitný obsah je to, čo predáva a nie je to iba webstránka. Spoznali ste sa dokonale s vašim typickým zákazníkom. To sú fakty, na ktorých budeme pri tvorbe obsahu stavať. Ukážeme si tiež konkrétne triky od Jana Ambroža, ako po obsahovej stránke vylepšiť produktové stránky, newslettre a kde nájsť témy, o ktorých sa oplatí písať.

Zatiaľ vám prajeme príjemné letné dni. A nezabúdajte, letná uhorková sezóna je ten správny čas na prípravu na dokonalý reštart v septembri. Radi vám s ním pomôžeme.

Váš BiznisWeb tím.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať