Skúsenosti s podnikaním – spoveď majiteľa internetovej firmy
Tento článok napísal konateľ BiznisWeb s.r.o. (predtým IRISOFT, s.r.o.) , Peter Polakovič a rád by sa so začínajúcimi podnikateľmi podelil o to, s čím sa stretol za posledných 10 rokov v podnikaní.
1. Podnikateľský zámer by mal byť unikátny, nemusí byť ale jedinečný
- Skôr uspejete, keď na celom Slovensku robí podobnú činnosť iba 5 konkurentov s potenciálom osloviť 40 tisíc klientov.
- Menej uspejete, ak 5 konkurentov môže osloviť iba 100 klientov.
- Predstavte si situáciu, že odberateľ, ktorý vám robí obrat 20% z jedného dňa na druhý rozviaže spoluprácu. A predstavte si, že ste kvôli dobrým vzťahom s týmto odberateľom a s vidinou ďalšieho zvyšovania jeho % podielu na tržbách odmietli ďalšie 3 zákazky. Je to zle nedobre. Radšej majte viacej malých klientov.
- Určite neuspejete, ak otvoríte reštauráciu na ulici, kde je v blízkosti ďalších 10 reštaurácií a vaša reštaurácia sa aj neodlišuje od konkurencie.
2. Odlišujte sa
Máte konkurenčnú výhodu? Výhoda, o ktorej vedia aj Vaši zamestnanci a kolegovia a prezentuje sa zákazníkom ako fakt, prečo by si mali vybrať práve vás. Vedia o tejto výhode vaši zákazníci, alebo ju úspešne tajíte?
Nemusí to byť extrémne odlišovanie, záleží na kvalite konkurencie :-). Stačí sa odlišovať v jednej, či viac z týchto vlastností:
- jednoduchosťou ovládania produktu
- vyšším množstvom užitočných funkcií, ktoré dobre zdôrazníte
- zážitkom z pekného dizajnu produktu či služby
- kvalitnou zákazníckou podporou
- prepracovanou web stránkou napríklad od BiznisWeb.sk
- a iné 🙂
3. Podnikajte efektívne
Čas sú peniaze a čo vedia za vás a lepšie a rýchlejšie spraviť iní, tak toho využite. Napríklad my takto vo firme odborne robíme správu reklamných kampaní v Google AdWords a SEO optimalizáciu obsahu web stránok. Na druhej strane využívame externe právnika a účtovníka, prenajímame si servery v modernom datacentre v Prahe. Aj preto dokážeme držať ceny služby BiznisWeb.sk na nízkej úrovni.
- najmite si externe účtovníčku, tá vám spracuje aj mzdy a personalistiku
- používajte internetbanking, zbytočne kvôli každému prevodu nechoďte do banky
- v lete si oddýchnite a zamestnajte asistentku a brigádnika, aby v období uhorkovej sezóny pomohli s prípravou marketingových aktivít na jesennú žatvu
- naučte sa odmietať to, čo je pre vás nereálna zákazka. Zbytočne by ste sa popálili a bude z toho jedine nespokojný zákazník a zlá referencia
- najefektívnejšia forma reklamy je internetová reklama (Google AdWords), dá sa merať a hodnotiť výsledky
4. Spoznajte legislatívu
V podnikaní by ste mali byť ako ryba vo vode, malo by vás baviť čítať Trend, zaujímať sa o zmeny v odvodoch, v zdaňovaní a podobne. Viete, že keď chcete zamestnancovi vyplatiť 300 EUR, musíte dať ďaľších cca 180 EUR štátu na odvody? Viete, aké je zdanenie zisku? Ako sa účtujú služobky? Tieto základy musíte ovládať.
5. Buďte realisti, nebuďte naivní
Keď otvoríte obchod, nečakajte, že okamžite u vás budú nakupovať davy ľudí.
Pri finančných prepočtoch počítajte s pesimistickejšou alternatívou. To si píšte, že prídu neočakávané finančné výdavky. 🙂 My sme museli zaplatiť napríklad pokutu za to, že sme štátu neoznámili, keď sme robili web stránku pre prezidentskú kandidátku a iné nezmysly.
6. Podnikajte vo viacerých krajinách
Veľmi nám pomohlo že sme sa “rozbehli” nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike.
7. Najdôležitejšie na záver: Makajte, makajte, makajte!
- dôsledne realizujte Vaše zámery
- ak budete celý deň chatovať na Azete, či prezerať Facebook, ťažko niečo v podnikaní dosiahnete. Eliminujte takéto nezmyselné aktivity
- vymýšlajte … nové funkcie, zlepšenia, nové veci v reklame, …
- dôsledne realizujte Vaše zámery. Makajte, na začiatku podnikania treba robiť po večeroch a cez víkendy. Neskôr, aby ste sa nezbláznili :-), stačí ak budete zaberať celých 8 hodín v práci
- staňte sa autoritou v obore (ale nie je to nutné, je to skôr dobrá bezplatná reklama)
- študujte, inovujte, vylepšujte