Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

10 tipov, ako uspieť v porovnávačoch tovaru

Good, better and bestPorovnávače produktov alebo cien produktov ponúkajú široký výber tovaru za bezkonkurenčne najnižšie ceny. Zákazník sa však orientuje nielen podľa ceny, ale napríklad aj podľa reliability konkrétneho e-shopu.

Registrácia do porovnávačov tovaru sa považuje za jednu z najrýchlejších možností, ako získať prvých zákazníkov pre váš novozaložený internetový obchod, resp. ako zvýšiť počet objednávok z vášho existujúceho e-shopu.

Porovnávače môžeme zaradiť medzi najefektívnejšie zdroje návštevnosti (či už platenej, alebo neplatenej).

Výhody registrácie e-shopu v porovnávačoch produktov a cien

  • Zvýšenie počtu objednávok a návštev – práve porovnávače sú miestom, kde natrafíte na zákazníkov v tzv. konečnom štádiu nakupovania, teda sú pevne rozhodnutí produkt zakúpiť (na základe porovnania cien, odporúčania iných zákazníkov a pod.).
  • Získanie ďalších spätných odkazov – v rámci linkbuildingu by ste porovnávače nemali ignorovať.
  • Propagácia aj bez popredných pozícií na Google – dostať svoj web na prvé priečky vyhľadávačov je poriadna drina a vďaka porovnávačom získavajú šancu aj menej úspešné weby.
  • Feedback – najväčšie porovnávače umožňujú získať hodnotenia obchodu a recenzie produktov, čím vám pomáhajú budovať dôveryhodnosť a Word of Mouth.

Ako teda uspieť v porovnávačoch produktov?

Stačí, ak sa budete riadiť inštrukciami daného porovnávača a napríklad aj nasledujúcimi radami.

1. Názvy produktov

Pozor! V tomto prípade neplatí, že názov produktu musí obsahovať kľúčové slovo. Produkty sú korektne zaradené v prípade, že obsahujú výrobcu, radu a produktové číslo.

Vzhľadom na to, že produkty sú v porovnávačoch zatrieďované do jednotlivých kategórií, je logické, že sa pod pojmom „Nikon D7100“ skrýva digitálna zrkadlovka.

Ak si nie ste istí, či ste postupovali správne, inšpirujte sa napr. na Heureka.sk alebo Pricemania.sk.

2. Využitie kľúčových slov v popisoch produktov

V rámci description by ste sa mali snažiť vtesnať cca do 200 znakov, ktoré sa vo fulltextovom vyhľadávaní zobrazujú napr. na Heureka.sk.

Malo by ísť o čo najrelevantnejšiu charakteristiku produktu, nie o snahu propagovať informácie o doprave zdarma a pod.

3. Každý produkt musí mať pridelený unikátny produktový kód

Unikátne označenie produktu v e-shope (a následne, samozrejme, aj v porovnávači) musí byť nemenné v čase, a to aj napriek tomu, že by sa zmenila napríklad URL adresa produktu. Ide o kombináciu maximálne 36 znakov, a to čísel od 0 – 9, malých a veľkých písmen bez diakritiky, lomky a pomlčky.

4. Funkčná cesta k produktovým obrázkom

Pokiaľ je váš e-shop napojený na XML feed dodávateľa a stane sa, že úložisko produktových obrázkov je nedostupné atď., odradí to vašich potenciálnych zákazníkov. Nik predsa nebude kupovať mačku vo vreci, aj keď je vaša cena suverénne najnižšia.

K niektorým produktom sa môžu viazať aj viaceré obrázky – tzv. produktová fotogaléria.

5. Reálna skladová dostupnosť

Nie je azda nič horšie, ako keď si zákazník objedná (a vopred zaplatí) tovar, ktorý mal byť dodaný napr. do 3 dní a nakoniec čaká niekoľko týždňov. To by bol ten lepší prípad. V horšom scenári vás zákazník spustí na sociálnych sieťach lavínu negatívnej kritiky.

Preto by ste mali vedieť, ako uvádzať availability (alebo delivery date):

  • hodnota 0 = skladom alebo expedícia do 24 hodín
  • do 3 dní = skladom, obvykle do 2 – 5 pracovných dní
  • do týždňa = skladom, dodanie do 7 pracovných dní
  • do 2 týždňov = 8 a viac dní

6. Referencie od používateľov

Word of Mouth alebo odporúčanie od spokojných majiteľov vašich produktov je jeden z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich proces rozhodovania o kúpe daného tovaru.

Používatelia si vyhľadávajú referencie na sociálnych sieťach, pod komentármi k produktovým videám alebo priamo na vašich stránkach, na ktorých produkt inzerujete.

A keď k tomu pripočítame ešte pozitívne recenzie produktov a hodnotenia vášho e-shopu v porovnávačoch tovaru, máte na 99 % vyhraté.

Takéto hodnotenia pomáhajú eliminovať obavy z komplikácií, resp. nedôveru k online nakupovaniu a zvyšujú dôveryhodnosť e-shopu.

Môžete ich získať napr. od:

  • Heureka.sk – ponúka Overené zákazníkmi, teda reálni zákazníci informujú budúcich nakupujúcich o výhodách a nevýhodách daného obchodu.
  • Pricemania.sk – ocenenie Pricemania – Overený obchod získa len ten e-shop, ktorý dlhodobo zákazníci kladne hodnotia a označujú ako spoľahlivý. Ocenenie je, samozrejme, bezplatné.

Ak ocenenie získate, vaše produkty zobrazuje porovnávač nad e-shopmi, ktoré ho nemajú, takže nemusíte využiť ani PPC kampaň.

7. Registrácia nielen do najpoužívanejších porovnávačov

Z praxe odporúčame registráciu do:

  • Heureka.sk
  • Pricemania.sk
  • MojeObchody.sk
  • Najnakup.sk
  • Tovar.sk
  • Shop-Mania.sk
  • ZoznamTovaru.sk
  • E-nakupovanie.sk
  • PesiaZona.sk
  • Google Nákupy

8. XML feed koncipovaný podľa požiadaviek porovnávača

V skratke by sa dalo povedať, že XML feed je dátový súbor, ktorý obsahuje potrebné (a vždy aktuálne) produktové informácie a slúži na export produktov do porovnávačov tovaru.

XML feed by sa preto mal aktualizovať pravidelne nielen z vašej strany, resp. zo strany poskytovateľa redakčného systému či prevádzkovateľa e-shopu, ale aj zo strany samotného porovnávača. V porovnávačoch sa feedy aktualizujú približne každé dve hodiny.

XML feed by mal obsahovať všetky tieto požadované polia:

  • produktové číslo
  • názov produktu
  • popis produktu
  • URL adresu produktu
  • URL adresu k obrázku produktu, prípadne ku galérii produktových obrázkov
  • v prípade, že k produktu máte aj video, môžete v XML feede uviesť aj URL adresu videa na youtube.com
  • cenu produktu
  • pokiaľ ide o produkt s cenovými variantmi, každý z variantov tvorí akýsi podprodukt, aby bola jasne viditeľná cena
  • ak sa k produktu viažu len varianty napr. podľa farby alebo veľkosti, samostatnú cenu nie je potrebné uvádzať, pretože je nemenná
  • výrobcu
  • zaradenie do kategórie
  • EAN kód produktu
  • dodaciu lehotu a ceny za spôsob dodania (pri platbe vopred na účet a pri platbe na dobierku),

a preto by ste mali mať k dispozícii viacero variantov XML feedov k vášmu internetovému obchodu.

9. Znížením ceny porazíte konkurenciu

To ale samozrejme dávno viete. Ak už niet žiadneho východiska a potrebujete produkt z rôznych dôvodov vypredať, nemáte veľmi na výber.

Poraziť konkurenčné internetové obchody môžete len týmto spôsobom. Po aktualizácii XML feedu porovnávač zobrazí vašu ponuku na prvom mieste.

10. Sledujte, čo je v porovnávačoch nové

Možno ste postrehli, že napr. Pricemania.sk spustila tzv. Pricemania Academy, kde sa v rámci školení a workshopov dozviete o E-Commerce všetko, pekne od A po Z. Školenia sú vhodné nielen pre majiteľov začínajúcich e-shopov, ale aj pre administrátorov rozbehnutých internetových obchodov.

Rovnako je dôležité sledovať, či porovnávač nespustil napr. českú verziu, aby ste mohli zaregistrovať vašu CZ doménu a pod.

A v neposlednom rade platí – vyhodnocujte návštevnosť, sledujte štatistiky prostredníctvom analytických nástrojov a poznajte nákupný proces vašich zákazníkov.

TIP na záver:

Ak ste investovali do platenej PPC kampane, napr. v porovnávači tovarov Heureka.sk, mali by ste vedieť, že ani to vám nezaručí 100 % úspešnosť v zaindexovaní produktov.

Ale na druhej strane to, že váš produkt nie je zaradený, neznamená, že sa v porovnávači nedá nájsť. Dohľadať ho môžete na ďalších stranách, vo výpise ostatných produktov z e-shopov, ktoré nevyužívajú reklamnú kampaň.

Lepšiemu zatriedeniu produktov do XML feedu značne pomôže správny výber kategórie, vyplnenie EAN kódu a správna voľba názvu produktu.

Zdroj:

http://reklama.biznisweb.sk/rady/ – 21

http://www.biznisweb.sk/a/589

Pozn.: článok bol publikovaný v časopise Ezisk na Manazerskecentrum.sk

Banner pre tvorbu web stránky

Tvorba web stránky, tvorba eshopu banner

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať