Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Najčastejšie chyby pri online podnikaní

chyby pri online podnikaní

Ako začínajúci podnikateľ sa s vašim ecommerce projektom môžete dopustiť rôznych zbytočných, často fatálnych chýb a to predovšetkým v nasledujúcich oblastiach.

­­

Chyby pri tvorbe www stránky alebo e-shopu

Ak už www stránky prevádzkujete, chyba č.1 je nechať starý web expirovať. Pôvodné www stránky si ponechajte a využite napr. ako podpornú stránku.

Ak www stránky potrebujete vytvoriť, môže sa stať, že sa rozhodnete pre nevhodného dodávateľa, čo dokáže poriadne zatočiť s vašim rozpočtom.

Často sa stretávame s novými klientmi, ktorí sa, na základe doporučenia od známych, rozhodli pre programovanie www stránok na mieru, ale nakoniec zistili, že pre fungovanie e-shopu bohato postačí aj prenájom redakčného systému. Tak, či onak, predtým, než sa definitívne rozhodnete, skúste myslieť aj do budúcna. Web budete predsa potrebovať  inovovať. Ste si istí, že viete, ako to budete realizovať? Poznáte všetky funkcie www stránky alebo e-shopu?

Časté su taktiež extrémy, kedy klienti kvôli malichernostiam typu zarovnanie o 1px doprava spustenie webu odkladajú. Druhá skupina klientov sú tí, ktorí zasa so spustením webu príliš ponáhľajú a už včera bolo pre nich neskoro.

Chyby v SEO

Okopírované texty, či už od dodávateľa produktov alebo od konkurencie, nie sú žiaduce. Rovnako ani “podpultové” praktiky v SEO. O tie sa našťastie postarajú Google updaty.

Neberte SEO len ako jednostrannú aktivitu týkajúcu sa optimalizácie vo vyhľadávačoch, orientujte sa napr. aj na sociálne siete, blogy, porovnávače tovaru a získavajte relevantné spätné odkazy.

Neskočte na lep prvému podvodníkovi, ktorý sa vás bude snažiť presvedčiť o tom, že vám za krátky čas garantuje prvé miesta vo vyhľadávačoch. Je to absolútny nezmysel, nielen vzhľadom k meniacim sa algoritmom vyhľadávačov. SEO je beh na dlhú trať.

Chyby v použiteľnosti

Aby ste vašim klientom, návštevníkom www stránok alebo potenciálnym zákazníkom naservírovali stránky, na ktorých sa budú dobre orientovať a nájdu na nich to, čo potrebujú, nepodceňujte význam použiteľnosti webu.

Aj keď budete skalopevne presvedčení, že vaše www stránky sú tie naj, overte si najprv vaše teórie v praxi – otestujte, ako s nimi pracujú reální používatelia.

Zachovajte si objektivitu! Vy váš web poznáte veľmi dobre, zdá sa vám dokonalý, preto môžete mať problém vcítiť sa do role používateľa, ktorý ho navštívi poprvýkrát.

Chyby v copywritingu

Pri tvorbe obsahu nezabúdajte na kľúčové slová a dôležité frázy. Privádzajú vám na stránky nových návštevníkov a taktiež informujú fulltextové vyhľadávače o obsahu na www stránke.

Nezabudnite, že obsah tvoríte pre návštevníkov webu, nie pre vyhľadávače, preto to so zakomponovaním keywords zbytočne nepreháňajte!

Uvedomte si tiež, že obsah, ktorý je vhodný pre vaše letáky alebo iné propagačné materiály nemusí byť v rovnakom kontexte vhodný pre web.

Je dôležité, aby ste mali jasne stanovené, čo chcete daným textom dosiahnuť. O akú výzvu k akcii sa  má jednať – objednanie produktu, prihlásenie k odberu noviniek mailom, odoslanie formulára …

Vystríhajte sa zbytočne dlhých, nezaujímavých textov. Ak už potrebujete zverejniť rozsiahlejší obsah, využívajte tzv. biele miesta, oddychové zóny, kedy si zrak čitateľa oddýchne, ďalej obrázky, kotvy alebo hypertextové odkazy.

Chyby pri budovaní dôveryhodnosti webu

Na dôveryhodnosti určite nepridá nevkusný design www stránky alebo e-shopu, rovnako ani neadekvátny obsah.

Potenciálneho zákazníka nezaujíma, že vo vašom poňatí sú vaše www stránky tie naj-naj-naj, jeho názor je vo väčšine prípadov diametrálne odlišný.

Rovnako si nevybudujete dôveryhodnosť ani v prípade, že návštevníci nenájdu na vašich stránkach to, čo deklarujete v PPC inzeráte alebo v reklame. Držte sa hesla: “Content is King!” Dbajte na logickú štruktúru a aktuálnosť obsahu, optimálne zahustenie obsahu kľúčovými pojmami, sekciu s častými otázkami, obchodnými podmienkami, príp. fotogalériou vašej pobočky, skladu alebo pracovníkov, referenciami a samozrejme – sekciou KONTAKT atď.

Chyby pri prevádzke a rozvoji webu

Najzákladnejším faux pas je, ak ponúkate neaktuálne informácie. Titulnú stránku vám “hyzdia” napr. informácie o aktuálnom podujatí z roku 2012 alebo vianočné prianie a PF  vašim zákazníkom.

To, že sa z vášho webu stávajú tzv. mŕtve stránky, signalizuje napr.:

  • nedostatok finančných prostriedkov na zaplatenie aktualizácie
  • nedostatok kapacít na realizáciu potrebných zmien alebo nezaškolený personál
  • viaznuce firemné procesy – zodpovedná osoba nie je vhodná na manažovanie takýchto činností
  • nesledovanie štatistík návštevnosti, úspešnosti www stránky alebo reklamných kampaní a nevyhodnocovanie údajov, rovnako aj fakt, že priebežne nevyhodnocujete vykonané zmeny
  • bezhlavé hospodárenie s budgetom
  • zlá komunikácia so zákazníkmi, fanúšikmi a followermi na sociálnych sieťach
  • bezradné kopírovanie úspechov konkurencie – nie všetko, čo sa vydarilo konkurencii musí zaručene priniesť úspech aj vášmu webu!

Chyby v online reklame

Pred zahájením reklamnej kampane si vypracujte alebo nechajte vypracovať marketingový plán. Ten by vám mal poskytnúť odpovede aj na otázky typu, aká je moja cieľová skupina, čo jej chcem ponúknuť, akým spôsobom, aké marketingové stratégie použijem, koľko ma budú jednotlivé kroky stáť a iné.

Investujte už na začiatku podnikania, pri spustení www stránky alebo e-shopu, nečakajte až na ten svetlý okamih, kedy sa vám začne dariť.

V každom prípade by ste si mali vedieť vyhodnotiť, koľko vás stojí reálny zákazník. Efektívne vyhodnocovanie je aj v tomto prípade základ úspechu.

Online reklama ponúka široké spektrum možností, neupínajte sa preto len k zaručenej PPC reklame, skúste aj kampane na sociálnych sieťach, affiliate marketing, alebo, ak vám ide predovšetkým o budovanie povedomia o značke, tak napríklad aj médiá …

Pri honbe za novými zákazníkmi ale nezabúdajte na vašu existujúcu zákaznícku platformu, odmeňte svojich stálych zákazníkov napr. zľavou na ďalší nákup alebo drobnosťou k objednávke nad určitú hodnotu.

Chyby v správe PPC

PPC kampaň dokáže síce zázraky, ale nezakryje nekvalitný web. Ak cieľová stránka, tzv. landing page, nespĺňa základné kritériá, môžete investovať obrovské sumy, a napriek tomu sa úspech nedostaví.

Dbajte preto na správnu a prehľadnú štruktúru stránky, maximálnu dostupnosť webu, čo najjednoduchší nákupný proces a iné dôležité aspekty úspechu PPC reklamy.

Využívajte čo najviac možností PPC reklamy – PPC nie je len o textových inzerátoch ale napr. aj o kontextovej reklame na partnerských www stránkach (videoreklama, bannery).

V rámci merania návratnosti investícií merajte aj čas strávený správou kampaní. Rovnako sledujte aj nákupné cesty vašich zákazníkov, aby ste sa im mohli pripomínať napr. prostredníctvom remarketingu.

Merajte aj celkové hodnoty objednávok, nastavte si meracie kódy na vlastné, reálne zistené hodnoty.

Všetky dáta, ktoré získate vyhodnocovaním PPC kampaní, archivujte a aplikujte na vašich stránkach – zahustite napr. titulnú stránku aj kľúčovými pojmami, ktoré vaši zákazníci najčastejšie zadávajú vo vyhľadávači.

Chyby pri linkbuildingu

Budovanie spätných odkazov nie je o tom, že si vymeníte s partnerským webom ikonku s hypertextovým odkazom na váš web. Jedná sa aj o tzv. interné prelinkovanie webu. Odkazujte v texte na ďalšie sekcie, kde o danej problematike informujete.

Je potrebné uvedomiť si aj fakt, že v tomto prípade nevíťazí kvantita nad kvalitou. Získavajte len kvalitné spätné odkazy – z vyhľadávačov, z porovnávačov tovaru, zo sociálnych sietí, z podporných stránok, z blogov a pod.

Chyby v analýze návštevnosti

Dôležité je, aby ste si zvolili vhodný nástroj na meranie návštevnosti. Našim klientom doporučujeme začínať vždy s Google Analytics, ktorý je jednoduchý a prehľadný.

Následne už práca s nameranými hodnotami ide ľahko.

Ak sa vám stane, že konkrétna kampaň sa neukázala v danom čase ako efektívne, nehádžte flintu do žita! Kampaň dočasne pozastavte a s odstupom času sa k nej môžete vrátiť (možno postačí len drobná úprava).

Podnikať bez jedinej chybičky sa vám možno nepodarí, ale nezúfajte! Nik učený z neba nespadol. Veď na vlastných chybách sa učíme najlepšie :)

 

Poznámka: článok bol zverejnený na portáli manazerskecentrum.sk

 

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

Tvorba www stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku