Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Zľavové kupóny – dvojsečná marketingová zbraň?

zľavové portály, zľavový portál, zľavový kupón, zľava dňa, hromadná zľava, hromadné nakupovanieZľavové kupóny alebo vouchery predstavujú obchodno-marketingový nástroj alebo príležitostný predajný kanál, prostredníctvom ktorého môžete ponúkať Vaše produkty.

Počet záujemcov, nainfikovaných nakupovaním na zľavových portáloch či hromadným nakupovaním, neustále stúpa.

A majiteľom web stránok ostáva často jediné – ak chcú predávať, musia inzerovať na zľavových portáloch.

O tom, že zľavové certifikáty sú zdrojom zárobku, svedčí aj fakt, že i Facebook testuje nový typ reklamy založenej práve na zľavových kupónoch.

Vlastnú sekciu zliav a zľavových kupónov má napríklad aj porovnávač tovaru heureka.sk alebo rádio Európa 2.

Ako to funguje?

Zľavový portál ponúka zľavové kupóny alebo vouchery na rôzne produkty či služby.

Cez zľavové portály sa dá predať čokoľvek – od zábavných predmetov a bežných produktov ponúkaných v internetovom obchode, cez relaxačné, kozmetické a gastronomické služby, po luxusné pobyty či dovolenky. Sortiment, ktorý predávate, sa razom stane atraktívnym, ak získa nálepku konkrétnej zľavy.

Zľavy je možné filtrovať podľa aktuálnosti, mesta alebo kategórie, ktorej sa týka.

zľavové kupóny, voucheryZľavomaty fungujú na rovnakom princípe. Stačí, ak si vyberiete produkt či službu, ktorú ste ochotní “obetovať” so zľavou v určitej výške (zľavy nájdete vo výške od 30-60 a viac percent).

Počítajte však aj s províziou pre zľavový portál.

Akonáhle zľavový agregát ponuku zverejní, môže začať s predajom zľavových kupónov prvým zákazníkom.

Obrovskou výhodou je, že hodnotu kupónu dostanete späť ešte predtým, ako si zákazník kupón stihne uplatniť.

Za všetko môže win-win alebo ako to vlastne vypuklo

Koncept zľavových kupónov je v zahraničí známy ako win-win koncept, teda koncept výhra-výhra.

Stratégia dvojitého víťazstva nie je nič iné ako spôsob riešenia konfliktu, pri ktorom obe strany dosiahnu úžitok alebo satisfakciu.

Prvá zľava, ktorá bola v histórii ľudstva ponúknutá cez zľavový portál (v r. 2008), bola zľava na pizzu jednej reštaurácie v Chicagu. V roku 2010 sa americká firma Groupon stala lídrom zľavových portálov. Dnes má 35 miliónov používateľov a počet zamestnancov stúpol na 10 tisíc.

Čím viac peňazí máte, tým väčší „kuponár“ ste

Dokazujú to prieskumy Mintelu.

Čím solventnejší zákazník, tým viac ho priťahujú zľavy.

Na druhej strane môžeme konštatovať, že zľavové kupóny zasahujú paralelne do všetkých vrstiev spoločnosti, rozdiely sú minimálne, takmer zanedbateľné.

Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Zľavové kupóny majú svoje pozitíva, ale i negatíva.

Medzi hlavné výhody voucherov patria:

  • výborné a rýchle promo pre novinky z Vašej ponuky

  • nízke náklady

  • veľký zásah

  • kompenzácia prípadnej finančnej straty z minulých období

  • pravidelné, automatické zasielanie newsletterov (directmailing)

  • trendy spôsob nakupovania originálnych darčekov, atraktívneho tovaru

  • kolektívne nakupovanie (získanie zľavy vďaka kolektívnemu nákupu) rozširuje potenciálnu klientelu

Negatíva zľavových kupónov:

  • možné ohrozenie lojality

  • precenenie skladových zásob a personálnych kapacít pri obslúžení vyššieho dopytu

  • veľká konkurencia

  • možné nadobudnutie imidžu výpredajového portálu pred krachom
  • poskytnutie zľavy nezahŕňa branding (budovanie značky, povedomia o značke)
  • nemožnosť presného cielenia na skutočnú cieľovú skupinu

  • nehodí sa na všetok tovar – nie sú vhodné pre všetky internetové obchody

  • zavádzanie zákazníka – vytváranie umelých, predražených a zvyčajne nepredajných ponúk, na ktoré je umelo aplikovaná obrovská zľava


Nebojte sa zľavových portálov, aj napriek uvedeným nevýhodám existuje pár ďalších dôvodov, prečo sa zľavové portály oplatí využiť:

  1. šanca za krátky čas osloviť tisícky ľudí
  2. k produktu môžete ponúknuť aj alternatívne produkty – napr. ponúkate bicykel, ponúknite aj reflexné a ochranné prvky alebo cyklistické oblečenie
  3. nezáleží na tom, ako dlho ste na trhu, zviditeľniť sa môžete vždy, keď potrebujete (za predpokladu, že zákazníci majú s Vami pozitívne skúsenosti)
  4. keď chcete prevetrať Vaše skladové zásoby a personál :)
  5. zľavové portály sú obľubené najmä v hlavnom meste a v mestách s väčšou populáciou, preto ak Vaša predajňa alebo podnik sídli v krajskom meste, neváhajte ani chvíľu


Máte www stránky alebo e-shop a už ste využili alebo plánujete využiť zľavový portál?

Aké sú Vaše skúsenosti so zľavovými portálmi?

Ktoré zľavové portály poznáte?

Budeme radi, ak nám Váš vzťah k zľavovým portálom vyjadríte v dotazníku.

Výsledky prieskumu zverejníme na blogu o podnikaní na internete, na sociálnych sieťach a v PR správe.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku