Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Public Relations v online marketingu

Ďalšia z inšpirácií zo sveta online marketingu a PR pre Vaše web stránky alebo e-shop

význam blogerov a blogu pre PR v online marketinguNa konferencii Internet je sexy sa skloňovala aj magická skratka PR.

Čo vôbec znamená? Dokáže PR pomôcť v internetovom podnikaní? Existuje vzťah medzi blogermi a PR v online marketingu?

PR = Public Relations, označuje nepriame propagačné vzťahy, ktorých cieľom je šíriť informácie pasívnemu subjektu a vytvoriť tak požadovaný postoj podporujúci odbyt a dlhodobý úspech.

Ľudskou rečou povedané - PR predstavuje styk s verejnosťou – na internete aj mimo neho. PR  propaguje značku, produkt, firmu alebo jednotlivca s cieľom zvýšiť predajnosť a publicitu.

Ak ste malá firma a prevádzkujete e-shop alebo www stránky, zrejme nemáte možnosť prevádzkovať samostatné PR oddelenie.

PR oddelenie v online marketingu sa zameriava na:

  1. budovanie a udržiavanie vzťahov s online médiami (zasielanie PR správ novinárom a ich zverejňovanie na PR portály, zverejňovanie reklamných bannerov v rámci bannerovej reklamy prostredníctvom Google AdWords)
  2. publicitu produktu – propagáciu na sociálnych sieťach (Facebook, Google Plus, Twitter a Youtube)
  3. firemnú komunikáciu (internú i externú) – napr. distribúcia informácií o aktuálnych akciách zamestnancom i klientom
  4. budovanie imidžu firmy a jej reprezentácia – vystupovanie v médiách, rozhovory s novinármi

Za posledné 2 roky sa budovanie vzťahov v rámci PR  (za ktorých boli doposiaľ považovaní prevažne novinári) výrazne rozšírilo aj na blogosféru.

O blogeroch sa traduje, že sú objektívni, nemajú dôvod klamať, nikto ich neplatí, nie sú skorumpovaní.  A hlavne, my sami sme leniví hľadať informácie, preto sú pre nás blogy zdrojom aktualít nielen zo sveta, ale i z jednotlivých oblastí života – lifestyle, IT, kozmetika, ľudské vzťahy … O niekoľko rokov nebudeme noviny čítať vôbec, uplatnenie blogerov má preto perspektívu.

Budúcnosť PR je v spoluhľadaní a spolutvorení, táto spolupráca pomáha propagovať Vaše produkty i Vašu firmu.

Inšpirujme sa výrobcom jeansov Levi´s. V spolupráci s blogermi natáčajú “produktové videá” o tom, ako prebieha proces výroby riflí, akí ľudia sa podieľajú na ich výrobe, v akých krajinách a pod. Výsledkom je samozrejme obrovská predajnosť na celom svete. Presvedčte sa sami, že to stojí za to:

Spolupráca blogerov a firiem alebo značiek nie je žiadnou novinkou ani na Slovensku.

Poznáte Aublog.sk?

Priekopníkom tejto spolupráce blogera a značky je práve Aupark, ktorý pomocou fashion blogerov (blogerov píšucich o móde)  prezentujú tovar z jednotlivých obchodov v Auparku.

Ako mi blogeri pomôžu prezentovať môj e-shop?

  Nezáleží na tom, čo predávate. Stačí nájsť len vhodného blogera (najlepšie so zvučným menom) a požiadať ho o natočenie krátkeho videa o Vašom produkte, napísanie krátkeho príspevku alebo recenzie  o produkte, ktorý mu darujete alebo požičiate na určitý čas.

 Ako spoznať dobrého blogera?

  • Otestujte si ho – neposielajte mu výrobok na testovanie hneď, ak odpisuje na e-maily veľmi stroho, po 3 týždňoch …, skúste najprv zaslať niečo lacnejšie – napr. vzorku vône. Dajte blogerovi približný termín, kedy chcete jeho recenziu zverejniť. Pri komunikácii s blogerom dodržujte bežné pravidlá komunikácie – oslovujte ho menom.
  • Preklepnite si ho – nájdite si o ňom informácie na Google, zistite, či sú jeho príspevky komentované a prípadne, koľko má fanúšikov na sociálnych sieťach. Všimnite si, či je štýl jeho blogovania blízky cieľovej skupine Vašich zákazníkov. Postarší pán asi ťažko vystihne prednosti kozmetickej novinky.
  • Nenapádne si ho vyspovedajte – skúste od neho získať približné údaje o statistikách návštevnosti jeho blogu, príp. pre aké ďalšie firmy píše (spýtajte sa aj na ich názor na spoluprácu s blogerom). Dajte si pozor, pretože niektorí blogeri môžu byť platení Vašou konkurenciou a mohlo by dôjsť presne k opačnému efektu a nie k úžitku.

Tip na nenáročné získanie blogera

  • nemusíte ísť za Mohamedom (blogerom), bloger si môže cestu k Vám nájsť . Zverejnite na Vašich fan stránkach na sociálnych sieťach, na web stránke …, že hľadáte blogera na otestovanie produktu XY, natočenie videa alebo napísanie recenzie.

Možno ste postrehli, že aj u nás v BiznisWeb.sk bol známy slovenský bloger :-)

V lete nás poctil svojou návštevou bloger Branislav Rác, ktorý natáčal videá o slovenských internetových spoločnostiach:

* ospravedlňujeme sa za zníženú kvalitu videa, porucha nie je na Vašom prijímači

 

Blogerov píšucich o Vašom odvetví podnikania nájdete cez starý-dobrý Google.

Ďalšou možnosťou je založenie vlastného blogu prezentujúceho Vašu firmu a Vaše produkty, eshop

Blog si môžete založiť aj na 15 dní zdarma na BiznisWeb.sk.

vytvoriť web stránku, vytvoriť blog, vytvoriť e-shop

 

Balíček START Vám k tomu postačuje. Ponúka možnosť vložiť texty a obrázky, máte k dispozícii e-mailovú adresu, viac ako 500 grafických šablón, 100MB priestor.

Ak ste našim klientom a plánujete založenie blogu, využite našu akciu a založte si blog s 15% zľavou (AKCIA platí len do piatka 16.12.2011 – 16:00). Viac informácií o akcii nájdete aj tu.

vytvoriť blog s 15% zľavou

Ako alternatívny blog Vám poslúži aj sociálna sieť – Facebook, Twitter, Google Plus. Zverejnite link na recenziu Vašeho produktu z Vašich stránok alebo video z Youtube.com.

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku