Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Poskytujete služby? Expandujte do Českej republiky okamžite!

V posledných týždňoch oznámili slovenské firmy Martinus, Websupport či Pricemania útok na český trh. Firmám, ktoré útočia na český trh, držím palce. Prekvapilo ma, že v Čechách ešte tieto firmy nepodnikajú. Je chyba čakať. Ak to s podnikaním myslíte vážne a viete, že vám biznis na Slovensku už funguje, treba sa okamžite vrhnúť na český trh.

Je jednoduché urobiť rýchlo českú jazykovú verziu web stránky, kúpiť virtuálne české číslo, pozhánať šikovnú kolegyňu ochotnú komunikovať v Češtine, trochu popracovať na SEO, nasadiť PPC reklamu a idete. Postupne si dáte založiť českú sro. Nájsť šikovnú účtovníčku tiež nie je problém.  Rýchlejšie to zvládnu poskytovatelia služieb (prípad Websupportu a Pricemanie), trochu zložitejšie je to pre poskytovateľov produktov (Martinus), kde treba ešte riešiť logistiku, kurzové rozdiely pri knihách, atď..

Poskytujete služby? Expandujte do ČR okamžite!

rozšírte podnikanie aj do zahraničia

Okamžite spúšťame služby s vedomím, že ich chceme poskytovať ako na Slovensku, tak v Českej republike. Pri BiznisWebe sme českú verziu plnohodnotne spustili do pár mesiacov od slovenskej verzie a to sme ani nevedeli, či budeme na Slovensku úspešní. Českú s.r.o. máme založenú viac ako 4 roky.

Pri spúšťaní nových služieb sme nečakali už ani tých pár mesiacov. Ponuku reklamných internetových služieb na reklama.biznisweb.sk /reklama.byznysweb.cz sme spúšťali spoločne v oboch krajinách. Vlastný porovnávač produktov MojeObchody.sk a BoziCeny.cz tiež spúšťame naraz v oboch krajinách. Pri porovnávači produktov bola výhoda hneď vedieť, že bude viac verzií a dosť sa na to prihliada vo vývoji.

S českou verziou BiznisWebu sme sa nechytili tak rýchlo ako na Slovensku, ale po mesiacoch úpravy cien, funkcií a ladení PPC reklamy sa Česko rozbehlo.

Kto čaká, stratí

Ak by sme čakali so spustením BiznisWebu v ČR, veľa by sme stratili. Ak by sme prišli o 2 roky neskôr, trh by bol už úplne inde, suma peňazí do reklamy by musela byť vyššia, konkurencia tiež.
My sme nečakali. Výsledok? Na Českom trhu sme dlhodobo etablovaní a česká klientela tvorí cca polovicu našich zákazníkov. Ja vnímam ako top výhody podnikania v SR aj ČR:

  • máme lepší produkt, lebo je otestovaný a používaný väčším počtom klientov
  • máme viac financií na vývoj, vďaka čomu je viac funkcií a čoskoro aj úplne nová verzia BiznisWebu
  • máme lepší support, keď niekto ochorie, nenastane výpadok
  • sme celkovo stabilnejšia firma a lepší partner pre zákazníkov
  • môžeme si dovoliť aj zariskovať napr.vyvinutím vlastného porovnávača produktov s vedomím, že nám nemusí priniesť tržby

S financiami to funguje tak, že jeden mesiac máme viac príjmov zo Slovenska, druhý z Česka, v priemere je to približne rovnako, nemáme až také výkyvy. Našťastie nám ešte nikdy neklesali príjmy z oboch krajín súčasne, je ale bežné, že keď klesá jedna krajina, riešime ju a zatiaľ nás istia príjmy z druhej krajiny.

Hlavné rozdiely medzi Slovenskom a Českom

Pre každý biznis budú rozdiely trochu iné, v každom prípade tých rozdielov je dosť. Uvediem zopár naj pre ten náš biznis:

(1) Hlavný rozdiel je v diametrálne vyššej konkurencii. Napríklad v našom segmente tvorby www stránok a tvorby eshopov, kedy si môžete sami web či eshop vytvoriť aj sami a do 5 minút, cítim oveľa silnejšie konkurenciu v ČR ako v SR. Keď si pozerám našich hlavných konkurentov na Slovensku, sú to pražské firmy.

(2) Vyššie ceny za reklamu. Byť v PPC na druhom mieste na českom Googli je pre nás oveľa drahšie ako v slovenskom Googli.

(3) Treba robiť SEO ako pre Google, tak aj pre Seznam. Pre Seznam ale neplatí normálne SEO 🙂 … .

(4) V ČR sú vyššie odvody a dane. V ČR napr.existuje dvojité zdanenie príjmu, na Slovensku také ešte nemáme, ale čo nie je, môže prísť po voľbách :-).

Poviete si – samé nevýhody. Ale expandovať do ČR je oveľa ľahšie ako ísť do Poľska, Ruska, Nemecka, kde je konkurencia o ďalší stupeň vyššie. Najmä sa nevzdávať a vytrvať. Nečakajte a vytvorte si hneď českú verziu firemného webu – najlepšie s BiznisWeb.sk / ByznysWeb.cz :-). Moje šikovné kolegyne vám radi pomôžu, stačí nás kontaktovať.

Tak ak ste dočítali až sem, gratulujem a prajem veľa zdaru v podnikaní. V písani podobných “start-up” článkov budeme pokračovať, čítajte blog.biznisweb.sk pravidelne! 🙂

Mohlo by vás zaujímať:

Projekt eshoprestart pomôže aj s expanziou na český trh

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti BiznisWeb s.r.o. a ByznysWeb s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, s manželkou Jankou a 2 synmi.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať