Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Tipy pre vianočnú stratégiu pre každý e-shop od Patrika Popeliča

Patrik Popelič začal podnikať v roku 2013. Svoje skúsenosti spísal na blogu Eshopovac.sk, kde sa venuje marketingu i samotnej tvorbe e-shopu. Nielen začínajúcim podnikateľom radí aj prostredníctvom Youtube kanálu, či vo Facebook skupine Podnikanie s eshopom, ktorú založil.

V rozhovore s Patrikom sa dozviete:

 

1. Patrik, veľa začínajúcich podnikateľov rozbieha svoj online biznis, z pochopiteľných dôvodov, ako takú bokovku popri zamestnaní. Ak je ich rozpočet minimálny, majú k dispozícii hotové e-shopové riešenia na prenájom. Porovnanie 6 najlepších eshopov na prenájom ste zverejnili aj na svojom blogu. Aké boli začiatky Vášho podnikania, testovali ste viacero platforiem?

Patril Popelič

Podnikateľ, Ing. Patrik Popelič na svojom blogu eshopovac.sk a YT kanáli radí začínajúcim podnikateľom. Okrem toho prevádzkuje e-shopy taishifolie.sk a taishihry.sk.

Áno, testoval som viaceré platformy, ktoré ponúkali testovacie obdobie zadarmo, čítal som si o nich a porovnával. Najviac mi vtedy vyhovoval Atomer, kvôli nízkym poplatkom a možnosti platiť iba za moduly, ktoré som naozaj využíval. Môj rozpočet bol v tom čase minimálny, takže som sa pozeral hlavne na náklady. 

S odstupom času už nepozerám na cenu, ale na to, či je tá platforma schopná zarobiť viac, aj za cenu vyšších nákladov. Držať nízke náklady na prevádzku je taktiež dôležité, ale dôležitejšie je, aby eshop zarábal čo najviac.

ako vytvoriť e-shop

2. S blogovaním i natáčaním youtube videí ste si dali menšiu pauzu, no Vaše články sú stále populárne. V posledných postoch sa dočítame, ako ste zmenili e-shopovú platformu. Ako sa vašim e-shopom darí teraz? Neľutujete, že ste si nevybrali tvorbu e-shopu na mieru?  

Patrik Popelič so synomDal som si menšiu pauzu z viacerých dôvodov, ale tým hlavným bolo narodenie môjho syna, takže sa zmenili moje priority v živote a niečo muselo ísť stranou.

Na druhej strane som sa viac sústredil na samotné podnikanie, čo sa premietlo pozitívne na príjmoch a počte objednávok. Určite sa k tomu chcem vrátiť, lebo vidím aj na štatistikách a reakciách, že obsah, ktorý som tvoril, je pre ľudí zaujímavý. Zároveň prichádzajú aj rôzne ponuky na spolupráce.

Neľutujem, že som si nezvolil eshop na mieru. Cítim, že to ešte nie je pre mňa a pre môj e-shop tá najvhodnejšia voľba. Skôr výber platformy Rocketoo nebola tá najsprávnejšia voľba, no nedá sa povedať, že by som to ľutoval, bola to cenná skúsenosť. Platformu majú dobrú, ale musia ešte popracovať na veľa veciach a hlavne sa jej viac venovať.

Minulý rok som plánoval expanziu do ČR, no eshopové platformy na prenájom okrem asi dvoch neposkytujú možnosť mať jednu administráciu pre dve domény. A spravovať dva eshopy bez prepojenia je neefektívne, časovo a prevádzkovo náročnejšie. Preto som sa musel znovu zamýšľať nad zmenou. Ako som zisťoval, v BiznisWebe taktiež nie je problém spravovať viacero jazykových verzií v jednom admine. 

 

3. V jednom zo svojich videí odporúčate začínajúcim podnikateľom tvorbu kvalitného obsahu, ktorého prínos býva často podceňovaný. Okrem obsahu na samotnom webe (napr. FAQ, blog či samotné popisy produktov) je hodnotný obsah nevyhnutný aj na sociálnych sieťach. Vy ste oba svoje e-shopy rozbiehali súčasne s blogom. Prezradíte, či u Vás mala obsahová stratégia očakávaný efekt?

Jednoznačne mala a aj dodnes má. Vyše 50% návštevnosti e-shopu tvorí práve organický dosah aj vďaka článkom a originálnemu obsahu. Každému odporúčam začať písať články, robiť si originálne popisy, tvoriť obsah, ktorý ľudí zaujíma. Zaberá to síce dosť času, ale prejaví sa to výrazne v budúcnosti. Je to druh návštevnosti, za ktorú už potom nemusíte platiť, ako je to v prípade PPC.

Navyše vám budú ľudia viac dôverovať a považovať za odborníka v danej oblasti. Čo sa samozrejme prejaví pozitívne aj v nakupovaní.

Druhé moje odporúčanie je zamerať sa na tvorbu videí, predstavovať jednotlivé produkty, dávať rôzne tipy, návody atď.

 

4. V sekcii Marketing sa venujete dôležitým témam ako je cenotvorba v e-shope, ako prostredníctvom Affliliate marketingu zvýšiť tržby v e-shope či návštevnosť blogu.  Ste tiež motivátorom začínajúcich podnikateľov. Stretávate sa aj Vy s prokrastináciou či v najhoršom prípade so syndrómom vyhorenia u e-shopárov? Existuje nejaký overený postup, ktorý svojim klientom radíte?

S prokrastináciou sa stretáva asi každý podnikateľ a každý s ňou bojuje inak. Mne osobne pomáhajú ToDo listy. Vždy, keď mi napadne nejaká nová téma na článok, alebo nájdem nový produkt, prípadne nejaké zlepšenie eshopu, zapíšem si to ToDo listu. Tým pádom mám stále na zozname dostatok vecí, na ktorých môžem pracovať a nejak sa posúvať vpred.

Syndróm vyhorenia je veľmi vážny problém, sám som ho zažil, ale nie v súvislosti s mojim eshopom, ale s prácou v IT oblasti. Práca ma nebavila, chodil som do nej s nechuťou a cítil som sa nepotrebný. Preto som dal výpoveď a venoval sa iba eshopu, potreboval som zmenu.

Overený postup asi neexistuje, ale to, čo funguje mne, je:

  1. Robiť prácu, ktorá vás baví.
  2. Neustále sa posúvať, či už vzdelávaním, alebo zlepšovaním toho, čo robíte. 
  3. Pýtajte si spätnú väzbu. Nič vás nepoteší viac ako, keď vás pochváli zákazník.
  4. Ak cítite, že viacero dní po sebe máte nechuť chodiť do práce, trápite sa, ste podráždení a práca vás už nenapĺňa, zmeňte svoj prístup. Dajte si chvíľu pauzu, prípadne zmeňte aj prácu, no každopádne sa netrápte a nespôsobujte si stres, lebo si tým len sami uškodíte.

 

5. Vianočná sezóna je v plnom prúde. Zopár tipov priamo od e-shopárov z BiznisWebu sme publikovali aj na našom blogu o podnikaní na internete. Ako by mala vyzerať fungujúca vianočná stratégia podľa Vás?

Ponúknuť niekoľko tipov na darčeky, či už v samotnom článku, alebo samostatnej kategórií, zároveň to zakomponujte do produktových textov.

Pripravte si darčekové balenia – ušetríte ľuďom čas s balením darčekov, navyše vám to pomôže s brandingom a potešíte aj zákazníkov.

Nakombinujte cenovo výhodné balíky produktov.

Vyrobte si darčekové poukazy – čoraz častejšie sa stáva, že ľudia nevedia, aký darček majú vybrať, tak to nechajú na obdarovaného.

Informujte dobre zákazníka o dobe dodania tovaru, aby vedel, či mu to stíha prísť do Vianoc. Darček nedodaný načas ostane dlho v zákazníkovej pamäti.

Pribaľte niečo navyše – vhodný darček zákazníkov poteší.

 

6. Ak by ste mohli poradiť začínajúcim podnikateľom, ktorých chybám by sa mali vyvarovať? 

Ako prvá a najhlavnejšia chyba – cenová vojna.

Veľa začínajúcich podnikateľov si nastaví cenu nižšiu, ako má konkurencia. Sami sa tým oberajú o zisk, navyše. ak je konkurencia dlhšie na trhu a nakupuje vo väčšom, tak vás vedia ešte oni podraziť cenou. A vy potom nemáte priestor na neustále znižovanie, lebo v podstate nebudete zarábať, ale prerábať. 

Takže konkurovať si cenou, je to najhoršie možné riešenie. Konkurujte lepšími službami, zaujímavejším tovarom, niečím sa odlíšte.

Druhá častá chyba je nezarátanie si všetkých nákladov do ceny. V marži by ste mali mať dostatok na pokrytie všetkých nákladov – reklama, účtovníctvo, rozširovanie ponuky, prevádzka e-shopu, vratky, balné, rôzne úpravy eshopu, platy zamestnancov, nákup tovaru,…

Čím máte nižšiu maržu, tým máte menej peňazí na všetky náklady.

Preto si spisujte a sledujte svoj biznis cez čísla. Zapisujte si všetko a sledujte, či si ste v čiernych, alebo červených číslach. 

Veľké skladové zásoby

Na jednej strane je pre biznis dobré mať tovar skladom. No nie je dobré mať kopu peňazí v tovare, ktorý sa nepredáva. Takže si robte štatistiky, čo sa koľko predáva, ako rýchlo sa vám tovar obracia, ako rýchlo ho viete objednať a naskladniť. Mať efektívny sklad je veľmi ťažké, ale veľmi dôležité.

Učte sa od druhých

Vzdelávajte sa od ľudí, čo už niečo dosiahli a počúvajte ich rady.

Odlíšte sa

Nekopírujte, odlíšte sa. Kto kopíruje, je stále o krok pozadu. Buďte niečím výnimoční. 

Robte to s láskou, nech vás podnikanie baví

Nepodnikajte pre peniaze, ak budete robiť biznis srdcom, peniaze prídu samé.

 

Pravdu má Patrik, čo poviete? 

Veríme, že sme našim interview inšpirovali začínajúcich podnikateľov a tým skúsenejším minimálne poradili, ako bojovať s prokrastináciou či ako prekonať syndróm vyhorenia.

 

Ak práve hľadáte spoľahlivé e-shopové riešenie, ktoré napríklad umožňuje vytvoriť e-shop s viacerými jazykovými verziami v jednej administrácii, odporúčame vyskúšať BiznisWeb.sk:

vytvoriť e-shop v BiznisWebe

 

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať