Monetizácia – stratégia speňažovania online projektov
Monetizácia alebo ľudovo povedané získavanie peňazí. V online svete znamená napr. zarábanie prostredníctvom web stránky, e-shopu. Medzi najčastejšie spôsoby patria PPC alebo kontextová reklama, affiliate marketing alebo zľavové portály, či poskytovanie vybraných služieb zdarma a doplnkových za poplatok.
Na konferencii Marketing Live 2015 prezentoval Pavol Kubán, CEO & Founder SCR Interactive, Prezident ADMA.sk skúsenosti svojej agentúry SCR v rámci generovania zisku.
SCR pôsobí na slovenskom a španielskom trhu už 9 rokov a svoje služby ponúka do 10 svetových krajín.
Ukážky úspešných kampaní:
Pavol v rámci monetizácie odporúča pracovať s aktívami vašej firmy.
Aktíva, ktoré môžete využiť pre nové produkty alebo služby sú:
- databáza zákazníkov
- E-commerce potenciál
- sieť kamenných predajní
- vlastný obsah
- postavenie vašej značky na trhu
- vaše know-how
Medzi základné biznis modely patria:
- Franchise – napr. model Mc Donald´s
- Distribúcia jednoho produktu zdarma alebo za nízku cenu, pričom komplementárny produkt je k dispozícii s vysokou maržou – napr. Gilette holiace strojčeky a žiletky, Canon a HP – tlačiarne vs. tonery.
- Reklamné formáty – predaj bannerového priestoru, PPC reklama, spravodajské portály.
- Brokerage / marketplace model – napr. App Store, kedy si platforma berie províziu z predaja. Predaj tovaru – eBay, prenájom fyzického tovaru, resp. ubytovania – AirBnB, predaj virtuálneho tovaru – Apple store.
- Multilevel marketing – konvertovanie časti zákazníkov na predajcov – Oriflame, Avon, Tupperware, FM kozmetika, Lyoness.
- Poskytovanie služieb, produkcia fyzického al. virtuálneho tovaru – predaj koncovému zákazníkovi, distribútorom, sieťam a veľkoobchodníkom, pobočky v konkrétnej krajine.
- Distribúcia tovaru a služieb – maloobchodné reťazce – Tesco, Lidl, Kaufland; zameranie na špecifický segment – DM drogérie; privátne nákupné kluby – Big Brands, Fashion Days.
- Prenájom fyzického tovaru, služieb alebo virtuálneho tovaru – hotely, hudba, knihy, Spotify, Scribd.
- Poskytovanie plnohodnotnej služby zdarma – prémiové funkcionality sú za poplatok, tzv. freemium modely generujú zdarma používateľskú základňu.
- Predaj používateľských dát tretej strane – napr. v rámci cielenej reklamy na Facebooku.
- Win-win-win alebo Groupon modely – poskytovateľ získava traffic, nákupca zľavu a platforma províziu – zlavomat.sk, zlavadna.sk.
- Crowd sourcing model – startup získava financie od malých investorov – napr. prostredníctvom kickstarter.com.
- In-app commerce – nákup doplnkov, rozšírení k aplikácii priamo v aplikácii či hre.
- Poplatky za zvýraznenie pozície – napr. realitné alebo pracovné portály.
- Odomknutie obsahu, resp. funkcionalít na základe predplatného – napr. Piano.
- Open Source systémy – napr. na tvorbu web stránky, ak však chcete čokoľvek upraviť, musíte si priplatiť.
- tzv. No-frills modely – preprava nízkonákladovými leteckými spoločnosťami – Ryanair.
- Poplatky za certifikáciu a verifikáciu – napr. certifikát od nakupujbezpecne.sk.
- Affiliate marketing – za províziu poskytujete služby tretej strany.
- Model založený na predplatnom – predaj softwérovej služby ako napr. Windows Azure.
Nástroje pre tvorbu biznis modelov
Ukážka tvorby biznis modelu pre zákazníka v SCR
Aké marketingové nástroje používajú v SCR?
- Nástroj pre tvorbu marketingovej stratégie – vytvoria brand ideu, unikátny pozicioning a výstup v podobe ekosystému komunikácie a toku používateľov.
- Nástroj na tvorbu charakteru značky – s jeho pomocou tvoria a definujú jedinečné hodnoty, atribúty a DNS značky. Značka musí mať charakter:
- CHarizmu – kt. jej dodáva atraktivitu
- Attitude – konkrétny postoj k životu
- Role – aký je význam značky, ako sa používa
- Appeal – čím je značka príťažlivá?
- Credo – za čím si značka stojí?
- Thrill – čím je značka vzrušujúca, konkurencieschopná?
- Emblem – aký je znak značky?
- ®ight – aká je ochranná známka značky?
- Nástroj na výpočet návratnosti investícií (ROI) – dôležité je prehľadné grafické stvárnenie na 1 screenshote.
- Nástroj na zadefinovanie pilierov riešenia a overenie dosahovania stanovených KPI produktu.
- Nástroj na vytvorenie kompletnej mapy vývoja produktu – definuje a vizualizuje jednotlivé súčasti produktu vyvíjané v časovej postupnosti a konkrétnom čase, aby dokázali zaistiť úspešnosť projektu.
- Nástroj na definovanie piliérov monetizácie – zdroje príjmov, odhad ich výšky, previazanie na KPI projektu.
- Nástroj na tvorbu ekosystému – tok používateľov, interakcie, konverzie.
Na záver Pavol Kubán použil citát Thomasa J. Watsona – „Dobrý design je dobrý biznis.“
Preto stavte napr. na najmodernejšiu flat šablónu pre vaše web stránky a e-shopy od BiznisWeb.sk.