Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

10 rád ako vybrať správneho zamestnanca?

ako-vybrat-spravneho-zamestnanca

Rozbehli ste vlastný biznis, obrat rastie a vaše podnikanie vám prerastá cez hlavu.

Stojíte pred otázkou – môže mi pomocť v podnikaní nový kolega? V živote ste ale nerobili výber zamestnancov a ani nebudovali pracovný kolektív. Ako na to?

 

Na začiatok vám rovno prezradím, že žiadnych garantovaných 10 rád, vďaka ktorým na 100% nájdete vhodného nového kolegu neexistujú :). Moje rady sú len vodítka, ktoré som si vypracoval na základe mojich 12 ročných skúseností s výberovými konaniami na rôzne pracovné pozície. A verte, výber správnych zamestnancov sa samotným výberovým konaním len začína.

Prijatím nového kolegu si môžete aj riadne zavariť. Výber nesprávneho zamestnanca môže viesť k tomu, že každé ráno prídete do práce, kde sa všetci mračia, sú nervozni, no hrôza. Môžete prijať aj osobu, ktorá úplne rozvráti pracovný kolektív a vaše podnikanie bude v troskách. Pozor na to!

Cieľ je, aby ste sa vy cítili po príchode do roboty dobre, aby ste mali okolo seba príjemných ľudí, profesionálov, ktorých práca baví :). Inak to nemá význam. Ak by som mal chodiť do roboty len kvôli peniazom a deň čo deň sledovať, ako na seba všetci len vrčia, radšej firmu zavriem.

1. Koho vlastne potrebujem?

Začnite od seba. V prvom rade sa zamyslite – koho vlastne potrebujem? Aký človek sa hodí povahovo do tímu? Mám veľa kolegov introverov? Hľadám extroverta! Je v kancelárii nuda a depresia? Hľadám vtipálka!

Na pracovnom trhu nie sú supermani, čo dokážu všetko, nikto z nás nevie všetko.

Ľudia majú svoje klady aj zápory. Niektorí majú tých predností viac, niektorí menej.

Podstatné je mať zamiešaný kolektív tak, aby sa dopĺňal.

Zamyslite sa nad tým, aké kľúčové vlastnosti od novej posily naozaj potrebujete, aké máte požiadavky na zamestnanca.

Bude nová posila komunikovať so zákazníkmi? Preto potrebujete nového kolegu s výbornými komunikačnými a organizačnými schopnosťami a nemusíte priveľmi hľadieť na technické znalosti. Naopak, programátor nemusí mať skvelé komunikačné schopnosti.

Samozrejme nejaký štandard musia spĺňať všetci, veľmi dôležité sú napríklad samostatnosť a dôslednosť.

Ak neviete, aká povaha by sa hodila do tímu, spýtajte sa kolegov, komunikujte, nechajte si poradiť!

2. Ako bude výberové konanie prebiehať?

Premyslite si obsah a priebeh výberového konania, spíšte si otázky.

Koľko kôl bude mať pohovor? Napríklad pri výbere programátorov máme 3 kolá:

  • najskôr so šéfom
  • následne robí záujemca o zamestnanie testy programovania
  • a nakoniec absolvuje posedenie s budúcimi kolegami, ktorí majú právo záujemcu odmietnuť (veľmi dôležité).

Prvé 2 kolá sú hneď pri prvej schôdzke, na tretie pozývame až vtedy, keď sú prvé 2 kolá úspešné.

Samozrejme záleží od konkrétnej pozície, ak bude záujemca o prácu komunikovať so zákazníkmi v anglickom jazyku, preverte jeho znalosti napr. online anglickým diktátom.

O tom, že musíte zadať inzeráty sa tu veľmi rozpisovať nebudem, hádam len dobrá rada – na inzerátoch nešetrite, investícia do inzerátov je iba bagateľ, vďaka čomu budete mať väčší výber kandidátov.

3. Unikátny Motivačný list

Je to neuveriteľné, ale zo 100 žiadostí o zamestnanie mi len 10 uchádzačov o zamestnanie pošle aj motivačný list. 6 motivačných listov je o ničom, príliš všeobecné, nič neprinášajú. Ďalšie 3 sú napísané dobre, vidíte z nich že uchádzač sa naozaj snažil, prezrel si informácie o vašej firme. A 1 motivačný list je perfektný :D.

Máte prvých kandidátov na osobný pohovor.

4. Dobrý životopis

Síce sa kade-tade dočítate že životopisy sú zbytočné, ja si to nemyslím. Na životopise vidno dôslednosť uchádzača o zamestnanie.

Zo 100 uchádzačov vám pošle naozaj kvalitne spracovaný životopis len 30-40. Dajte si tú prácu a všetky životopisy si rýchlo prezrite a hneď uvidíte, kto sa tvorbe životopisu naozaj venoval. Žiaľ, veľa životopisov má katastrofálnu úroveň – vrátane vážnych gramatických chýb. Ak v životopise chýbajú dôležité údaje, alebo musíte lúštit, kde vlastne uchádzač o zamestnanie v minulosti pracoval a nie je dodržaná ani základná štruktúra CVčka, je to zlé.

Som rád, keď nájdem v životopise dobre orezanú fotku uchádzača. Aspoň vidím, na akej úrovni vie uchádzač používať grafický program 🙂 a že si dal záležať.

5. Dôležité – Preverte si predošlých zamestnávateľov!

Ak v životopise vidíte, že zamestnanec mení pracovisko každého pol roka, je to veľký varovný signál! Preverte si u bývalých zamestnávateľov, prečo zamestnanec od nich odišiel.

Nemusí to byť ale vždy problém, práve naopak. Práce je málo a uchádzači o zamestnanie sa snažia uchytiť ako sa len dá. Uchádzač berie rôzne brigády, využíva ponuky od úradu práce alebo sa len firme, v ktorej krátko pracoval nedarilo a musel odísť služobne najmladší. Uchádzač ale má chuť pracovať a nemá šťastie  pri hľadaní plného pracovného pomeru. Preto každého na základe tejto rady  hneď neodcudzujte.

Problém je, keď záujemca dlho nikde nepracuje, nemá ani brigády, o nič sa nesnaží a pritom je to mladý, zdravý človek.

Nebuďte leniví, zdvihnite telefón alebo napíšte mail bývalým zamestnávateľom.

Zväčša vám bývalí zamestnávatelia povedia pravdu.

Preverenie referencií u bývalých zamestnávateľov sa veľmi podceňuje. Naozaj si referencie preverte!!!

Je ale fakt, že som sa stretol aj s tým, že predošlý zamestnávateľ mal svoje chyby. Na rovinu sa opýtajte na osobnom pohovore uchádzača, aký mal problém v predošlom zamestnaní. Už som sa stretol aj s tým, že objektívne prišlo k tomu, že zamestnanec bol šikanovaný, či nebola vyplatená mzda.

6. Vyhľadajte uchádzača o zamestnanie na sociálnych sieťach

Profilová fotka ako podrezáva uchádzač krk kamarátovi ma vie odradiť. Podreže nový kolega krk aj vám? 🙂

ako vybrať nového zamestnanca, výberové konanie, výber zamestnancov, príprava na pohovor

Na pracovný pohovor sa pripravte vopred – prezrite si aj profily či stránky uchádzačov na sociálnych sieťach. Z fotografií sa dozviete veľa informácií.

Ak ste spokojní so životopisom, zaujal vás motivačný list, či predošlí zamestnávatelia nemali so záujemcom vážnejší problém, zavolajte si uchádzača na pohovor.

7. Nedajte príliš na prvý dojem z osobného pohovoru

Každý, kto príde na pohovor vám bude hovoriť, že má o prácu vo vašej spoločnosti veľký záujem, že je z práce nadšený, že máte krásne priestory, perfektný web, že ste najlepšia firma na trhu, blablabla. Ale, nehovorí to nič o tom, či bude uchádzač naozaj vo svojej práci dobrý a či chce naozaj pracovať. Dávajte si na prvý dojem veľký pozor.

Často uchádzači o prácu radi machrujú. Sú to majstri sveta, čo všetko vedia. Preverte si či naozaj majú vedomosti, ktoré tvrdia, že majú. Ja rád nachytávam uchádzačov o prácu, ktorí tvrdia, že vyskúšali náš produkt na veľmi jednoduchých otázkach, ako napríklad, že na akej doméne si ten produkt testujú, lebo vždy musia mať vytvorenú doménu. Uchádzač sa nevie vymotať a prídeme na to, že si vlastne nič netestoval. Čo je najhoršie, uchádzač sa snaží svoje klamstvo zakryť, zahovoriť. Iste nájdete niekoľko ďalších veľmi základných otázok, ktoré preveria vystatovanie uchádzača. Ak vás uchádzač klamal na pohovore, klamať vás bude vždy.

Uchádzač sa ale samozrejme môže pomýliť (kto už nemal stres) a je veľmi dobré, ak si svoj omyl aj prizná. Nikto nie je neomylný, potrebujete mať pri sebe človeka, čo si vie priznať chybu a napraviť ju.

Viackrát sa mi stalo, že uchádzač bol síce mladý šikovný človek, ale bol trošku zamĺknutý. Nemusí to byť problém, len realita slovenského pracovného trhu. Aj vy by ste boli trošku smutní, ak vás odmietnu na xx pohovoroch a vy sa pritom naozaj snažíte. Spýtajte sa, prečo je uchádzač smutný, nakoniec to môže byť super človek.

8. Extra snaha

Ak mi záujemca na pohovore povie, že veľmi chce u nás pracovať a aby mal väčšiu šancu sa u nás zamestnať, šiel dobrovoľne na kurz, kde sa niečo naučil, som nadšený.

Výborný uchádzač. 99% uchádzačov to žiaľ nenapadne :(. Z mojej skúsenosti takýto uchádzač je schopný sa danú oblasť aj úplne sám doučiť a využije ju v práci.

9. Ohováranie, egocentrizmus

Niekedy sa mi stane, že záujemca o prácu hovorí veeeeľmi dlho a zbytočne o sebe alebo veeeeľmi dlho ohovára predošlého zamestnávateľa.

Je určite dobré vedieť, prečo záujemca odchádza z predošlého zamestnania a aký mal na to dôvod. Vždy sa na to pýtam. Záujemca to vie vysvetliť v 2-3 vetách. Ak sa ale monológ nezastaví ani po 10 minútach, je to celé zle. Tak, ako ohovoril predošlého zamestnávateľa, tak bude ohovárať aj vás, nejaký dôvod sa vždy nájde, domyslí, vyfabuluje.

Ak záujemca priveľa hovorí o sebe a zaujíma sa hlavne o svoje záujmy, firemné záujmy ho v pracovnom čase interesovať nebudú.

10. Nechajte kolegov, aby si vybrali sami

Platí, ak už máte väčší pracovný kolektív. Môj spoločník necháva záverečné kolo na svojich kolegov. Nový zamestnanec sa stretne v miestnosti s novými kolegami a tí sa ho pýtajú všelijaké kreatívne otázky ako napríklad “Aké plemeno psa má Agáta Hanychová?” 😀 Tak si overia či sa bude hodiť do tímu.

Internet je plný článkov pre záujemcov o prácu, ako nájsť prácu, ako sa zamestnať, kde sa zamestnať, ako na hľadanie práce.

Odporúčam prečítať legendárny článok o tom „ako sa zamestnať od Miša Trubana.

Nechýba kopec zdrojov k pohovoru, ako na vedenie pracovného pohovoru, aké sú najčastejšie otázky na pohovore a pod.. Ale už je pomenej článkov určených pre živnostníkov a podnikateľov s radami ako na získavanie a výber zamestnancov. Či už je vaše podnikanie v „kamennej“ predajni, alebo podnikanie cez internet, pracovné pohovory a výber zamestnancov vás neminú. Preto dúfam, že vám môj článok pomohol.

Vybrali ste nového zamestnanca a držali ste sa mojich rád? Super, ale nezabúdajte, že ste stále len na začiatku cesty a ešte nemáte vyhraté. 🙂 Ale o tom snáď v ďalšom článku.

Držím palce!

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti BiznisWeb s.r.o. a ByznysWeb s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, s manželkou Jankou a 2 synmi.

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať