Newsletter – A/B testovanie vs. používateľské testy
Nezobrazuje sa Vám tento newsletter korektne? – kliknite sem.
To, že je potrebné testovať nové funkcionality, grafický design a pod., sme vám už niekoľkokrát prízvukovali.
2 najzákladnejšie spôsoby testovania sú A/B testovanie a používateľský test.
Často sa oba spôsoby považujú za akési protiklady, ale v skutočnosti sa navzájom veľmi dobre dopĺňajú.
Viete, kedy je vhodné použiť A/B testovanie a kedy je vhodnejšie zapojiť používateľov vašich www stránok alebo internetových obchodov?
Na blogu Abovethefolddesign.com sme našli veľmi výstižnú infografiku.
Ak potrebujete nájsť odpovede na otázky Koľko? alebo Aké/Ktoré?, zvoľte A/B testovanie:
- aké ceny sú efektívnejšie?
- ktoré call-to-action buttony prinášajú viac konverzií?
- ktoré designové prvky zvyšujú konverzie, napr. registráciu na www stránky/e-shop?
- ktorá grafická šablóna generuje viac objednávok?
- ktorá e-mailová kampaň je efektívnejšia?
Na druhej strane, ak sa potrebujete dopracovať k odpovedi na otázku Prečo? alebo Odkiaľ?, ideálne je zvoliť používateľské testovanie, aby ste videli, ako sa návštevníci vášho webu správajú:
- prečo ľudia nepoužívajú moju aplikáciu, resp. nenavštevujú moje www stránky?
- prečo používatelia klikajú na uvedený hypertextový odkaz?
- odkiaľ sa používatelia dozvedeli o mojich www stránkach?
- prečo návštevníci mojich www stránok nekupujú moje produkty?
- prečo sú niektoré prvky na mojich web stránkach efektívnejšie?
V ideálnom prípade je najvhodnejšie investovať do oboch testovaní zároveň, získate tým oveľa viac informácií na vyhodnotenie a následne prehodnotenie vašich zámerov.
Základný rozdiel medzi A/B testovaním a používateľským testom spočíva samozrejme vo:
- finančnom rozpočte
- časovej náročnosti
Ďalší markantný rozdiel je samozrejme v tom, že pri používateľskom testovaní musí byť s respondentom kompetentná osoba, ktorá jeho správanie zaznamenáva, kým pri A/B testovaní je možné v podstate „nechať bežať“ obe verzie a po ukončení testu nazhromaždené údaje vyhodnotiť.
Zo skúsenosti pre A/B testovanie odporúčame:
- Google Analytics, ktorý ponúka nástroj „Experimenty“
- Optimizely.com
- Mouseflow.com
TIP: ak nemáte čas na používateľské testovanie, nahrajte si pohyb myši a sledujte, ako sa návštevníci vašich www stránok či e-shopu na webe pohybujú.
Aktuálne novinky o CMS Flox 2.0 nájdete na našich stránkach.
Novinky zo sveta internetového marketingu, SEO, PPC nájdete na našom blogu o podnikaní na internete.