Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Poznajte používateľov vašej www stránky/e-shopu – Zápisky z konferencie Daily Web 2014 – 5.časť

používateľské testovanie, webdizajn, webdesignPoznáte 5 štýlov rozhodnutí o designe? Prečo pred úpravou web designu zrealizovať výskum? Odpovede na tieto a ďalšie otázky priniesla Tina Ličková z 2fresh.sk na konferencii Daily Web 2014.

 

Medzi najčastejšie problémy v rámci tvorby designu patrí fakt, že sa:

  • neustále ponáhľame
  • nesledujeme aktuálne trendy
  • bojíme robiť chyby
  • nezameriavame na zákazníka
  • myslíme si, že máme pravdu
  • neustále opakujeme “overené” postupy

5 všeobecne uznávaných rozhodnutí o designe

Ak sa pri tvorbe webdizajnu alebo akéhokoľvek designu budete snažiť využívať kombinácie nasledujúcich štýlov, môžete si byť istí, že budete postupovať správne.

1. Unintended Design 

Neúmyselný design vznikne napr. vtedy, ak sa team príliš zameriava na samotný vývoj produktu alebo výsledný návrh grafickej šablóny a akosi mu uniká nutnosť popremýšľať nad samotnou použiteľnosťou. Nie vždy je každý neúmyselný design zlý. Stačí trocha kreatívneho myslenia a zo zdanlivo nevyhovujúceho nápadu môže byť použiteľný kúsok.

2. Self Design

Váš egocentrický pohľad nie je na škodu, ale ani intuícia alebo presvedčenie o správnosti rozhodnutia nemusí byť v súlade s potrebami vašich zákazníkov. Do vášho jednočlenného teamu pozvite ďalších spolupracovníkov alebo oslovte členov rodiny a otestujte si používanie aplikácie, produktu alebo orientáciu na samotnej web stránke či e-shope.

3. Genius Design

Hrať sa na najväčších odborníkov na svete len na základe vašich interných prieskumov nie je práve najvhodnejším konštruktívnym riešením.

Vaše vedomosti a doteraz získané poznatky síce  nie sú na škodu, ale skúste aj iné perspektívy.

Alebo sa minimálne poraďte s ďalšími členmi teamu, podeľte sa o vaše skúsenosti, inšpirujte sa ich doterajším úspechom.

Aj napriek tomu, že máte overené, že návštevníci vašej web stránky či e-shopu preferujú fulltextové vyhľadávanie v pravom bočnom stĺpci, skúste si pred skopírovaním v praxi ešte raz otestovať, či to tak naozaj stále funguje.

4. Activity-Focused Design

Počítajte s viacerými scenármi aktivít. Využite používateľské testovanie, aby ste zistili, ako budú návštevníci web stránky alebo e-shopu reagovať a plniť základné úlohy – dokončenie objednávkového procesu …

Siahnite napr. po workflow diagramoch.

5. User-Focused Design

Ak sa zameriavate predovšetkým na koncových používateľov vašej www stránky alebo e-shopu, dávate si námahu s vytvorením používateľských persón, realizujete interview, testujete jednotlivé prototypy atď., snažíte sa o hĺbkové skúmanie vašej cieľovej skupiny, lepšie tak pochopíte jej potreby a dokážete používateľom pripraviť naozaj skvelý zážitok napr. zo samotného nakupovania na vašom e-shope.

Odborníčka Tina Ličková je preto za research pred zahájením prác na designe. Dokážete tak napríklad:

  • odhaliť prípadné chyby, kt. sa “nevedomky” dopúšťate
  • získať nové námety, resp. podnety na opravu
  • získať kvantum informácií za relatívne krátky čas a to pomerne lacno :)

Navyše, bez testovania nedokážeme odhadnúť správanie online zákazníkov na web stránke. Taktiež si ušetríte financie a čas a získate cenné rady, ako vylepšiť použiteľnosť webu. Napr. príliš malý font písma, nezrozumiteľné termíny, nejasne formulované obchodné či reklamačné podmienky, neadekvátne formuláre, nefungujúce hypertextové odkazy a pod.

Za dôležité, resp. kľúčové faktory úspešného výskumu považuje:

  1. dobrú cieľovú skupinu
  2. kvalitné hypotézy
  3. A/B testovanie
  4. dobrú interpretácia dát
  5. facilitáciu
  6. vyhodnocovanie získaných dát
  7. plán zapracovania zmien

 Používateľské testovanie

Je vhodné aplikovať v akejkoľvek fáze vývoja projektu –  či  sa jedná len o náčrty, prototypy, grafické návrhy alebo kompletne funkčný web.

  • klasické používateľské testovanie
  • vzdialené testovanie (remote testing)
  • testovanie technického riešenia
  • testovanie očnou kamerou
  • testy navigácie
  • kvantitatívne testovanie.

 

Ak sa práve chystáte inovovať webdizajn vašej web stránky alebo e-shopu, možno sa inšpirujete aj trendy flat designom:

http://www.1stwebdesigner.com/flat-web-design-inspiration/

http://www.elegantthemes.com/blog/resources/40-web-design-blogs-to-follow-in-2015

Webdesign trendy na rok 2015 nájdete aj v našom článku - http://blog.biznisweb.sk/2015/01/webdesign-trendy-na-rok-2015-zapisky-konferencie-daily-web-2014-4-cast/

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Mgr. Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku