Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Do akých krajín expandovať v roku 2020?

Znovu nadišiel čas, kedy e-shopári bilancujú, analyzujú a plánujú, ako vylepšiť svoje služby a zvýšiť počet objednávok a spokojných zákazníkov.

Jednou z veľmi perspektívnych možností rastu vášho e-shopu je expanzia na zahraničné trhy.

S Filipom Minárom z Expandeco sme sa rozprávali o tom, ktoré krajiny sú pre e-shopárov zo Slovenska či Česka zaujímavé, ako dané trhy rastú a aké sú ich špecifiká.

 

Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com

Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com. Zdroj foto: archív Expandeco

1. Filip, Expandeco pomáha domácim i zahraničným podnikateľom úspešne zvládnuť expanziu. Konkrétne tak, že im vypracujete analýzu trhu a konkurencie, SEO preklady, poriešite online marketing, zákaznícku podporu, reverznú logistiku, biznis development, ale pomôžete i s daňovým či právnym poradenstvom.

To je naozaj komplet servis. Môžeš uviesť aspoň zopár slovenských či českých e-shopov, ktorým ste takto pomohli za posledný rok?

Vyberám z najzaujímavejších, bolo ich ale viac 🙂

Kniland.sk, Astratex.cz, Sportby.sk a ďalší. 

 

tvorba e-shopu s jazykovými verziami | BiznisWeb.sk

Hľadáte e-shopové riešenie, ktoré umožňuje správu jazkových verzií v jednej administrácii? Vytvorte si testovací e-shop zadarmo v BiznisWebe a vyskúšajte si všetky výhody na vlastnej koži i e-shope.

2. Nezáleží na tom, či prevádzkujem malý, stredný alebo veľký e-shop. Expanzia ponúka nové príležitosti všetkým. Ako si na novembrových školeniach pre našich klientov prezentoval, české a slovenské e-shopy expandujú hlavne do Maďarska. Aké sú ďalšie krajiny, do ktorých by sa podľa Teba oplatilo rozšíriť svoje služby v roku 2020?

Stále platí, že najviac našich klientov expanduje do Rumunska a Maďarska. Trendom tohto roku sa u nás ale určite stalo Chorvátsko a Slovinsko, kde sa e-commerce začína zaujímavo rozvíjať, čo dáva šancu na úspech slovenským a českým e-shopárom. Tento trend bude pokračovať aj v roku 2020 a podľa nášho názoru, aj podľa dopytov od našich klientov, začne viac e-shopárov riešiť expanziu na Ukrajinu

 

3. Vo vašom tíme pracuje množstvo šikovných rodákov priamo z daných krajín. Tí presne poznajú správanie cieľových skupín zákazníkov a možnosti konkrétneho regiónu. Môžeš v skratke špecifikovať, čím sú charakteristickí zákazníci v Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku, Chorvátsku či na Ukrajine?

Napríklad o maďarských zákazníkoch platí, že sú silní lokál patrioti a teda sú veľmi citliví na lokalizáciu a hlavne kvalitu prekladov, ktorá ich hneď po vstupe na nie veľmi kvalitne preložený web odradí od nákupu. Máme reálnu skúsenosť s našim klientom, ktorý mal minimum objednávok, kým sme mu neopravili preklady. Následne sa im HU trh rozbehol. Rumunskí zákazníci si radi robia objednávky v e-shope cez telefón a celkovo si radi zavolajú na infolinku, aby si e-shop “preklepli”. Sú tiež veľmi aktívni na sociálnych sieťach, kde máme opäť skúsenosti od našich klientov, že rovnako cielené kampane mali v RO aj o dve tretiny viac interakcií. V Chorvátsku a Slovinsku je online ponuka lokálnych predajcov pomerne nízka a zákazníci sú tak naučení nakupovať zo zahraničia, čo je samozrejme výhoda pre našich e-shopárov expandujúcich do týchto krajín. Ecommercenews.eu v roku 2015 publikovala info, že až 76 % online nakupujúcich Chorvátov nakupovalo v zahraničí. 

Viac informácií o online zákazníkoch v konkrétnych krajinách sa dozviete aj na Expandeco blogu.

 

4. V niektorých oblastiach podnikania, ako je napríklad fashion, je domáci trh značne presýtený. Preto je práve oslovenie zahraničných zákazníkov skvelým ťahom. Ak trh stihnem obsadiť ešte skôr ako konkurencia, mám lepšie šance vybudovať si tu svoje stabilné miesto. Aké sú ďalšie dôvody, prečo by mali e-shopári začať riešiť expanziu?

Pravidelne sa nám stáva, že ak robíme klientovi prieskum nového trhu, tak zistíme, že jeho najväčšia konkurencia, napríklad v Rumunsku alebo Maďarsku, už je nejaký e-shop zo Slovenska či Česka. 

Tých dôvodov pre expanziu je viac a pre každého to môže byť iný dôvod (výroba unikátnych produktov, domáca konkurencia a podobne). Ale určite aj to, že sme členom EÚ a vďaka otvoreným hraniciam je posielanie tovaru do zahraničia pre e-shopy veľmi jednoduché. Logistika je rok čo rok rýchlejšia a smerom na zahraničné trhy aj lacnejšia. Expanzii prispievajú aj veľkí hráči, ktorí expandujú, a tým sa zvyšuje konkurencia na lokálnom trhu. Všetci evidujeme expanziu AboutYou, Zalando alebo Answear, ktorí sa postupne lokalizujú aj v našom okolí. Expanzii v regióne strednej, južnej a východnej EU nahráva aj fakt, že taký Amazon alebo Ebay tu nie je lokalizovaný a nie každý zákazník z týchto regiónov je tam zvyknutý nakupovať. Radšej tak ľudia nakúpia v e-shope, ktorý je plnohodnotne lokalizovaný a nie je v ňom žiadna jazyková či iná bariéra.

 

5. Ako je to s cenami za vaše služby? Líši sa podľa regiónov, nárokov samotných e-shopárov alebo vaši klienti platia za hotové balíčky služieb?

Je to tak, ako hovoríš. Cenník zákazníckej podpory máme rozdelený podľa jednotlivých krajín a ich finančnej náročnosti na prevádzku. Samozrejme, aj podľa úrovne poskytovaných služieb. Väčšine e-shopárov stačí odpoveď na email do 24 hodín, ale sú e-shopy, ktoré potrebujú, aby sme na ich emaily odpovedali do 4 alebo 2 hodín. To isté platí aj pri zmeškaných hovoroch a ďalších typoch komunikácie. Vieme sa prispôsobiť požiadavkám klienta a podľa toho sa odvíja aj výsledná cena našich služieb. Poplatky za preklady sú vo všeobecnosti rovnaké, ale napríklad objem alebo náročnosť prekladov môže ovplyvniť výslednú cenu prekladov, ktoré počítame podľa normostrán. Ak by som sa mal rozpisovať ohľadom poplatkov za všetky služby, tak by to bolo dosť rozsiahle. Takže, ak by sa chcel niekto dozvedieť viac o všetkom, s čím dokážeme pomôcť, kľudne sa na nás môže obrátiť. 

expanzia s Expandeco

 

Tip pre vás:

Ako so svojím e-shopom expandovať do zahraničia sa dozviete aj v rámci Digitálnej garáže. Čaká vás 7 lekcií. Za 70 minút zistíte, ako overiť nový trh, ako riešiť support či inzerciu v zahraničí, alebo aký systém pre zákaznícku podporu využiť.

Alebo môžete osloviť priamo Expandeco, ako už avízoval Filip v rozhovore. 

 

Nech už si vyberiete ktorúkoľvek možnosť, prajeme vám veľa úspechov v zahraničí 🙂

 

K tejto téme by vás mohlo zaujímať:

Ako vytvoriť jazykové verzie v e-shope od BiznisWebu?

Nové možnosti, nové příležitosti

Kterým směrem expandovat?

Jak řešit zákaznickou linku v zahraničí?

Expanze a legislativa?

eCommerce lokalizace

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať