Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Natívna reklama v roku 2019

trendy v natívnej reklame v roku 2019

Ako prirodzene a zároveň maximálne efektívne osloviť svoju cieľovú skupinu zákazníkov? Investujte do natívnej reklamy. Ideálnym nástrojom je odporúčací nástroj Strossle.

V rozhovore s Filipom Kunom zo Strossle sa okrem trendov v natívnej reklame dočítate napr. aj:

 

Ako by mala vyzerať úspešná obsahová stratégia

Ako pomocou natívnej kampane vypredať sklad

 

1. Filip, minulý rok ste v rámci článku pre Stratégie uviedli, že natívna reklama zažila v roku 2017 boom. Ako sa jej darilo tento rok a aké sú Vaše predikcie pre rok 2019? Aké rozdiely/nárasty pozorujete?

 

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Veru darilo sa jej, a ešte ako :). Len v prvom, “rozbiehacom” pol roku, stúpli podľa hodnotení IAB výdavky len do natívnych článkov a odporúčacích boxov o 17 %, na 1,6 milióna Eur. To sú stovky natívnych článkov a videí vyprodukovaných len zo strany médií. K tomu sa vo veľkom pridala aj podpora cez sociálne siete a samostatnou kategóriou sú influenceri, záujem o nich priam explodoval. Vznikol až dojem, že ak nemáte vlastného influencera, akoby ste v online neexistovali. Bol to jednoznacne buzzword roka.

V rámci zvýšeného záujmu sme sa preto veľa venovali vzdelávaniu trhu – vydali Príručku pre natívnu reklamu (zadarmo k stiahnutiu), zorganizovali Festival natívnej reklamy, napísali desiatky článkov, case studies a stovky postov na tématických kanáloch.

Čoraz viac zadávateľov vidí, že tvoriť kvalitný obsah sa im oplatí. Budujú dlhodobý záujem a dôveru v značku a jej produkty. Preto si myslím, že budú do tejto oblasti sústrediť čoraz viac pozornosti a investícií, čo prinesie zlepšenie kvality pre používateľov, ktorí následne budú spokojnejší, čo sa následne prejaví v zlepšených výsledkoch, čo povedie k ďalšiemu zvyšovaniu pozornosti a investícií. Taký začarovaný pozitívny kruh.

 

2. A čo obsahový marketing? Ako by podľa Vás mala vyzerať úspešná obsahová stratégia na rok 2019?

Úspešná obsahová stratégia je kombinácia:

  1. Správne nastavených, kvantifikovateľných, merateľných, dosiahnuteľných cieľov.
  2. Správne zvolenej cieľovej skupiny.
  3. Správnej contentovej niche, čiže, aký obsah chce moja cieľová skupina, ktorú nikto neprodukuje.
  4. Správneho výberu distribučných kanálov teda kde, kedy a ako zasiahne môj obsah želané publikum?
  5. Vytrvalosti obsahový marketing je ako chodiť do posilňovne. Nikto nečaká, že po prvej návšteve bude mať tehličky na bruchu. Musíte cvičiť pravidelne a dlhodobo, upraviť stravu a vhodne regenerovať a časom sa dostavia skvelé výsledky.
    Ku content marketingu robíme samostatné špecializované workshopy, na ktorých vám radi povieme oveľa viac, stačí nám napísať.

 

3. Ako vidíte rok 2019 v Strossle, chystáte nejaké novinky?

Vidíme ho skvele. O natíve a contente sa veľa rozpráva, veľa firiem ho skúša, máme tu čoraz viac úspešných príbehov. Príklad za všetky z oblasti e-commerce je Mall.tv klasický eshop investuje milióny eur do projektu na prvý pohľad nesúvisiaci s ich produktmi a službami. Chcú však byť so svojimi zákazníkmi v kontakte ďaleko skôr ako na konci rozhodovacieho procesu, kde už ľudia “len nakupujú”. Chcú zabávať, inšpirovať, radiť. Obsahu je toľko, že ľudská pozornosť sa stala jednou z najvzácnejších zdrojov, treba si ju nejako získať.

 

4. Na evente Festival natívnej reklamy, ktorý sa konal koncom mája 2018, odznela zaujímavá prednáška Martina Máca – Keď natívny článok prinesie aj reálnych zákazníkov, ktorá pojednávala o článku pre slovenskú prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli na Feminity.sk. Viete nám k tomu poskytnúť nejaké porovnanie, že o koľko % sa tržby zvýšili?

Áno, to bola skvelá prípadovkaZa 3 dni po zverejnení článku získali 130 objednávok, čo bolo o 30 viac ako predtým mali za celý mesiac dokopy. 120 prišlo rovno z článku. Zvýšil sa dopyt aj v kamenných predajniach, ozvali sa im noví distribútori skrz spoluprácu.

Avšak treba si dať pozor na to, že content marketing je maratón, nie šprint. Je na inšpiráciu, vytvorenie si vzťahu, brand building. Teda publikovať článok na médiu či blogu a na druhý deň sa pozerať na konverzie by bola chyba, na to sú performance nástroje. Celosvetovo uznávaná kapacita na marketing, profesor Mark Ritson tvrdí, že 60 % zdrojov a času by malo ísť do budovania značky, povedomia, imidžových kampaní. A tie doplniť 40 % konverznými kanálmi. Vďaka tomu, keď si poviete letenky, napadne vám pelikan.sk, knižky martinus.sk, elektronika alza.sk.

 

5. Pre našich českých klientov je určite pozitívne, že už aj Seznam ide cestou natívnych kampaní a ponúka produkt Seznam Native. Ako sa darí natívnej reklame v ČR, resp. v okolitých krajinách v porovnaní so Slovenskom?

Seznam ako líder na lokálnom trhu založil vlastné oddelenie, ktoré predáva a tvorí na mieru šitý obsah, viď ich úspešná prípadová štúdia pre HBO. Vytvorili tiež viacero natívnych formátov naprieč portfóliom a výsledky sú zatiaľ výborné. Myslím si, že síce trochu neskôr, ale čaro a efektivitu začínajú objavovať aj u našich susedov.

 

6. Natívna reklama a content sú nerozlučná dvojica, odporučíte nejaké zdroje, z ktorých sa oplatí čerpať inšpirácie pri tvorbe obsahu a plánovaní natívnych kampaní?

Už vyššie sú uvedené odkazy na content marketingovú komunitu, knihu natívnej reklamy a články na Stratégiách. To je taký dobrý odrazový mostík, budete mať čo študovať nasledovné týždne :).

 

Filip Kuna, StrossleFilip Kuna pracoval 12 rokov v Zozname ako vedúci produktového oddelenia. Teraz riadi slovenskú pobočku švédskeho Strossle, špecializuje sa na content marketing a natívnu reklamu. Jeho životným cieľom je stať sa učiteľom, preto píše blogy, organizuje rozličné workshopy a eventy pre študentov i profíkov v médiách. Je tiež členom správnej rady IAB Slovakia – Združenie internetovej reklamy a trénerom medzinárodnej certifikácie online marketingu DIMAQ.

Kontakty: LinkedIn

 

K tejto téme by vás mohlo zaujímať aj:

Odporúčací nástroj Strossle – efektívna natívna reklama, ktorá naozaj funguje

Príručka o natívnej reklame a obsahovom marketingu (na stiahnutie zadarmo)

 

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Spolu s našimi klientmi vyvíjame redakčný systém (CMS) FLOX pre tvorbu webstránky a e-shopu. Svoj prvý e-shop či webstránku si u nás vytvoríte rýchlo a jednoducho aj bez programátora a grafika. Bez problémov k nám premigrujete i svoj zabehnutý e-shop. Vyskúšajte si, ako to u nás funguje na 30 dní zadarmo.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať