Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako posunúť marketing svojho e-shopu na novú úroveň v roku 2019

Tento článok popisuje niektoré z kľúčových marketingových aktivít, na ktoré nesmiete zabudnúť, ak chcete zvýšiť obrat z e-shopu a posunúť svoje podnikanie na internete na vyšší level.

Marketingová stratégia

Ak máte internetový obchod, alebo podnikáte, je na zvýšenie vašich obratov potrebné využívať plánovanie a marketingovú stratégiu. Platí hlavne, ak máte väčší rozpočet a už nejaký ten čas podnikáte, resp. ponúkate svoje produkty a služby online. Ak robíte len niektoré marketingové aktivity, Google Ads alebo Facebooku to dnes nemusí stačiť.

“Ak vašu značku nikto nepozná, Google Ads nemusí fungovať.” Karol Voltemár

Síce nákup kliknutí nemusí byť drahý, ale ak vás nikto nepozná a nedôveruje vám, tak u vás pravdepodobne nenakúpi. Ak napríklad robíte sociálne siete, častokrát sa stáva, že vás následne v bode, keď chce zákazník nakúpiť, nevie nájsť na Google. Zákazník dnes musí prísť do kontaktu s vašou značkou niekoľkokrát, aby nakúpil. To je potrebné brať do úvahy pri návrhu marketingových aktivít.

prehľad top konverzných ciest

Potenciálny zákazník pred rozhodnutím nakúpiť porovnáva ponuku, cenu vo viacerých obchodoch, pozerá hodnotenia v rámci kvality služieb a musí si vašu značku v záplave reklám zapamätať. Navyše nerozhoduje sa ihneď. K tomu vám pomôže jedine viackanálový digitálny marketing zameraný na rôzne fázy životného cyklu zákazníka.

Stratégia definuje nielen, čo budete komunikovať, ale aj ako, kedy a omnoho viac. Jej kľúčové aktivity by mali definovať, kde sa nachádzate a kam kráčate. Pomôže vám dosiahnuť ciele ako zvýšenie obratu, zvýšenie návratnosti z investície do reklamy alebo optimalizáciu nákladov na váš obrat. Ale pozor, nesnažte sa zefektívniť všetko naraz, lebo môžete ľahko pohorieť.

ako uspieť so svojim e-shopom v roku 2019

Zdroj: Madviso marketingová agentúra

Samozrejme, nemôžete sa zamerať na všetko, hlavne, ak nemáte dostatočný rozpočet. Ak máte nízky obrat, investujte viac do marketingu, aby ste ho medziročne zvýšili. Ak nerealizujete marketing na dôležitých kanáloch, tak sa zamerajte na rozšírenie počtu kanálov alebo kvalitnejšiu distribúciu rozpočtu, resp. len na tie efektívne kanály. Ak máte dostatočne vysoký obrat, optimalizujte jednotlivé kanály tak, aby vám každý prinášal čo najvyšší čistý zisk.

Na webstránke záleží

Nie je to len o marketingu. Neinvestujte do marketingu veľké sumy, kým nemáte vyladený nákupný proces a optimálny konverzný pomer. Ten závisí aj od toho, aký máte dizajn a vyladenú používateľskú skúsenosť. Pri zmene dizajnu, obsahu a optimalizácii UX / UI sme dosiahli dvojnásobné zvýšenie konverzného pomeru, čo znamená, že pri rovnakej investícii do marketingu sme získali vyšší obrat.

“Napríklad pri konverznom pomere pod 1 % a nízkej marži vám marketing nemusí priniesť zisk.” Karol Voltemár

Stúpajúci trend je v rastúcej návštevnosti a počte konverzií z mobilných zariadení. To, ako sa vaša stránka zobrazuje v mobilných zariadeniach, hodnotí aj Google. Preto je nevyhnutné, aby váš web bol responzívny a bez chýb, kvôli ktorým by zákazník mohol mať problém nakúpiť.  Netreba zabúdať na obsah, umiestnenie dôležitých informácií o produktoch alebo navigačné prvky.

prehľad crawl errors

Chyby na webstránke nemusia byť len v obsahu a dizajne. Duplicity v obsahu, chýbajúce meta prvky, zle indexovaný obsah v Google, presmerovania na neexistujúce stránky a iné chyby môžu znížiť konverzný pomer alebo pozície v Google. Platí, že nie všetky SEO služby budú mať pre vás prínos a treba si nechať poradiť, ktoré z nich vám prinesú požadované výsledky a v akom časovom horizonte.

Rýchlosť stránky, teda optimalizovaný obsah, vhodné technické riešenie alebo webhosting môžu tiež zamiešať karty a ovplyvniť výsledky marketingu. Pomôže vám audit, ktorý vám odhalí slabé miesta. Pri auditovaní sa zamerajte aj na konkurenciu. Získate tak cenné informácie, ktoré dokážete využiť vo svoj prospech.

výsledky vyhľadávania Google, SERP

Rozhodujte sa na základe dát

Ak nerobíte marketing prvý rok, určite máte k dispozícii dáta z Google Search Console, Google Analytics, Facebook Business Manager, Google Ads (v ČR je výhodnejší Sklik) a ďalších nástrojov, či už na strane marketing alebo webstránky. Využívaním a analýzou dát viete zlepšiť cielenie reklám, používať rôzne reklamné formáty a umiestnenia a následne vyhodnotiť ich výkonnosť.

Ak robíte kampane, správne ich segmentujte, prípadne označujte cez UTM, ak máte vyšší rozpočet. Na strane webstránky si z rôznych kanálov a formátov sledujte mieru konverzie, priemerný čas zotrvania na stránke, dopozeranie videa alebo mieru odchodov podľa toho, čo je cieľ danej landing page.

Získajte kvalitnejších návštevníkov webstránky úpravou cielenia v rámci kampaní a tvorbe kvalitnejšieho obsahu. To vám zvýši hodnotu (získaný obrat) na návštevníka. Optimalizujte kampane, aby ste získali vyššiu návratnosť z reklamy (ROAS), teda znížili náklady na získanie zákazníka.

Na základe dát viete vyhodnotiť, aký zákazník sa vám vracia, vypočítať jeho LTV – životnú hodnotu zákazníka pre váš biznis a následne sa viete rozhodnúť, koľko investovať do znovuoslovenia zákazníka. To stojí výrazne menej investovaných prostriedkov ako získanie a oslovenie nového.

Sociálne siete

Vo fáze budovania povedomia, značky alebo pripomenutia sa zákazníkovi pred nákupom využívajte sociálne siete. Ich dôležitosť a počet používateľov rastie aj celosvetovo. Na Slovensku sú dôležité najmä Facebook a Instagram. Zohrávajú rolu hlavne pri rozhodovaní sa o nákupe a pomôžu zviditeľniť vašu značku. Čo človek nevidí, to si väčšinou ani nekúpi.

“Často sa stáva, že aj kvalitná komunikácia na sociálnych sieťach zlyháva, ak klient nemá vyriešené SEO a následne ho zákazník nenájde.” Karol Voltemár

V rámci social media je potrebné riešiť retargeting, kampane zamerané na zvyšovanie interakcie s možnosťou využiť rôzne formáty dostupné cez Facebook Business Manager. Nie je to len o reklamách, a preto je potrebné mať kvalitný obsahový plán, ktorý nie je len komerčný, ale spojí vašu značku a produkty s cieľovou skupinou. Tiež je potrebné sociálne siete navrhnúť na mieru svojmu e-shopu a nesnažiť sa robiť všetko. Pozrite si, ako sa naceňuje správa sociálnych sietí a čo od jednotlivých aktivít očakávať.

Vašej firme sa oplatí spravovať aj doplnkové sociálne siete Twitter a Google Business. Síce to neprinesie priamo obrat, ale pomôže to, ak to konkurencia nerobí dobre.  Dnes začína stúpať na popularite, hlavne pre B2B sektor, sociálna sieť LinkedIn, ktorú e-shopy využijú skôr na podporu značky.

Ak ste začínajúci e-shop, tak vám správa sociálnych sieti, kvalitný web a SEO s rozumnou stratégiou, doplnené o platené kampane vedia zabezpečiť zvýšenie predaja. Nám sa to podarilo v našej prípadovej štúdii pre začínajúci e-shop už rok po spustení. Je potrebné si samozrejme uvedomiť, ktoré z aktivít vám prinesú výsledky ihneď, aby ste nemali prehnané očakávania.

revenue

avatar
Autor: Karol Voltemár Rád vám pomôžem pri podnikaní online, marketingom a vývojom online aplikácií, webstránok a e-shopov. Špecializujem sa na návrh architektúry, funkcií e-shopov, štruktúry, zlepšovaniu konverzného pomeru a nastaveniu marketingovej stratégie. Rád cestujem a strávil som na cestách po svete viac ako 6 rokov. Z toho 3,5 roka v rámci projektu World Bike Travel. Naša marketingová agentúra Madviso sa zameriava na školenia a komplexné zastrešenie online marketingu. Pri niektorých klientoch dosahuje agentúra až 10x násobok investície v predaji online.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať