Kresťanstvo ako inšpirácia pre vašu marketingovú stratégiu
Ivan Kasaj z Provocation Bureau, s.r.o. zahájil konferenciu Marketing Live 2015 skvelou prezentáciou – Kresťanstvo je archetypom akejkoľvek marketingovej stratégie.
Preto, ak plánujete rozbehnúť váš biznis vo veľkom, inšpirujte sa najúspešnejšou firmou v histórii ľudstva – samotnou cirkvou.
Sen každého podnikateľa
Predávať s vysokým ziskom, nulovým počtom reklamácií, dlhoročnou tradíciou, pozitívnymi referenciami, vysoko motivovanými zamestnancami a pod.
Áno, presne tak – kresťanstvo všetky uvedené atribúty spĺňa, veď jej Corporate Identity je známa aj ateistom :D.
Ak dokážete vytvoriť dopyt po nedosiahnuteľnom produkte, máte vystarané – ale takýto “nudný” život by vás asi nenapĺňal. Miesto vykupiteľa si vytvorte vlastného alebo prenajmite sympatického propagátora vašej značky a šírte o ňom príbehy – rozprávanie príbehov napr. na sociálnych sieťach.
Napr. Ján Koleník v rámci Moccarande.
Vaše produkty al. značka určujú mantinely správnosti – nie je podstatné, či máte pravdu, dôležité je, že vaši zákazníci sa cítia “hriešni” a vaše produkty potrebujú k “vykúpeniu”.
Budujte referenčnú skupinu, kt. vám pomôže dotvoriť neuskutočniteľnú verziu reality – inšpirujte sa Chanelom, Diorom al. Microsoftom.
V ideálnom prípade sa snažte získať fanatických prívržencov, ktorí vás budú propagovať ďalej – tzv. evanjelistov.
Cirkev pozná dokonca aj Word of mouth – misionári a bohoslovci – sú v našom storočí spokojní zákazníci.
Prísľub vašej značky, resp. produktov, sa tvorí len v mysli vašich zákazníkov. Nie je dôležitá funkčnosť, len jej efekt – napr. homeopatiká od Boiron al. zázračné prípravky na chudnutie.
Čím viac značiek používaš, tým plnohodnotnejší život vedieš
Pre dnešnú konzumnú spoločnosť ako na mieru šité.
Snažíme sa spasiť svoju dušu a to nás vedie k používaniu konkrétnych značiek či produktov, ktoré nám spásu zaručia.
Stavte na progres – aj viera sa vyvíja a prispôsobuje mase
Tí, ktorým nie je mainstreamový prúd po chuti, vytvárajú rôzne subbrandy alebo produktové rady. Výsledkom sú vlastné parfémy módnych domov, bio-eko-raw produkty v hypermarketoch.
Nespite na vavrínoch, pýtajte sa, čo vaši zákazníci potrebujú – prispôsobte sa lokálnym trhom, upravte zloženie produktov alebo s vašim unikátnym produktom expandujte do zahraničia.
Ako z pohľadu cirkvi vyzerá ideálny zákazník?
Jedná sa o priemernú, konformnú, flexibilnú “ovcu”, ktorá pachtí po vašom produkte a umožňuje vám vyrábať ho v kvantách :D.
Na druhej strane sú samozrejme neveriaci, resp. nerozhodní pochybovači – teda tí používatelia, ktorí pred realizáciou transakcie premýšľajú, snažia sa dohľadať čo najviac informácií o vašom produkte či službe.
Ateistov predstavujú v tejto paralele odporcovia vašej značky.
Vstup do sveta značky ako zmyslový zážitok
Kým v kresťanstve sa počas omše pije “krv” a konzumuje “telo”, interakcia s vašou značkou a produktami by mala osloviť všetky zmysly vašich zákazníkov.
Najčastejšie dokážeme uspokojiť:
- hmat – ak prevádzkujete kamennú predajňu
- zrak – cez sociálne siete alebo PPC kampane, príp. bannery na web stránke atakujeme očká našich zákazníkov
- sluch – ak investujeme do reklamy napr. v lokálnom rádiu
Čuch a chuť – len v špecifických prípadoch ako sú reštaurácie, príp. kulinárske blogy “prezentujúce sa” na eventoch.
Kresťanstvo ako inšpirácia pre váš biznis
Naučme sa, ako z negatívnej situácie vyťažiť čo najviac pozitív – ukrižovanie Krista symbolizuje vlastne zápas za rovnosť. Neľakajte sa preto negatívnych referencií, odkomunikujte ich na profesionálnej úrovni – ak je treba, priznajte porážku.
Podporte User generated content – olajkujte fotku vašich fanúšikov alebo sa otagujte na fotografiách, na kt. fanúšik používa vaše produkty.
Pri výbere ambasádorov rešpektujte túžby vašej cieľovej skupiny – idolom žien by mal byť Ježiš a mužov zasa Panna Mária :).
Viac tipov ako sa inšpirovať kresťanstvom pri tvorbe marketingovej stratégie nájdete v prezentácii Ivana Kasaja.
5 tipov pre vašu marketingovú stratégiu
Na portáli cultbranding.com som našla prehľad 52 marketingových stratégií. Vybrala som 10 tipov, ktoré by ste mohli využiť pre vaše web stránky alebo e-shopy.
1. Vzťahový marketing
Zákazníci, ktorí milujú vašu značku, dokážu minúť oveľa viac. Dosiahnete to tak, že im dokážete poradiť na blogu, poskytnete im relevantný obsah, budete počúvať ich potreby, plniť vaše sľuby – dodacie lehoty, príp. pribalíte malý darček k objednávke (darčekový certifikát, vzorku parfumu a pod).
Ak je zákazník spokojný, zašle vám, resp. na sociálnej sieti nazdieľa aj fotografiu, kt. vy môžete zúročiť ďalej, napr. takto:
2. Word of mouth
Niet nad ústne odporúčanie priamo od priateľa. Spokojní zákazníci sa veľmi radi podelia o svoje skúsenosti, zdieľajú fotografiu, píšu recenzie a pod.
3. Call-to-action marketing
Zvyšujte konverzie prostredníctvom textových, grafických alebo iných webdesign prvkov na vašej web stránke alebo e-shope.
10 Call to action tipov, ktoré generujú návštevnosť nájdete aj na našom blogu o podnikaní na internete.
4. Content marketing
Venujte sa tvorbe kvalitného obsahu, ktorý vaši zákazníci chcú a potrebujú. Ak máte pociť, že je odvetvie vášho podnikania presýtené, ešte vždy môžete skúsiť mikrosegmentáciu – zamerať sa na dieru na trhu, konkrétnu minoritnú komunitu k čomu vám pomôžu aj long tailové kľúčové slová.
Ďalšie content marketingové tipy nájdete taktiež na našom blogu.
5. Guerilla marketing
Predstavuje súbor nízkorozpočtových kreatívnych metód, ktoré podporujú predaj vašich produktov alebo služieb.
Môžete staviť napr. na urban art alebo graffiti propagandu: