Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Zápisky z konferencie Daily Web 2014 – 2. časť výkonnosť webu

Druhou, pre mňa najviac podnetnou časťou konferencie Daily Web 2014, bola panelová diskusia na tému Výkonnosť webu.

Moderátor Martin Volek z VOLIS International diskutoval s Pavlom Kubánom z SCR Interactive a zároveň prezidentom ADMA, ďalej s Tomášom Vatrtom z Adbee digital s.r.o. a Petrom Vaňom z Core 4, spol. s.r.o. o 4 hlavných faktoroch, ktoré výkonnosť webu dokážu pozitívne ovplyvniť.

Dnes si predstavíme prvé 2 z nich:

1. User experience (UX) ako hlavný faktor pri efektivite a výkonnosti webu

Martin Volek veľmi trefne zahájil prvú tému fotografiou z lietadla:

user experiance

Letušky rozdávali cestujúcim kelímky so zmrzlinou. Na palube nastala „panika“, všetci si pýtali lyžičku a na to letuška vysvetlila, že plastová „lyžička“ sa nachádza pod víčkom 🙂

UX je v podstate vizuálna komunikácia alebo zážitok používateľa pri manipulácii s vašimi produktami, pri návšteve vašej web stránky či e-shopu atď.

Presnú definíciu UX nájdete napr. aj na vševediacej wikipédii.

Aby bol web z používateľského hľadiska úspešný, znamená to, že používateľ nenarazí na problém napr. pri prehliadaní podstránky v mobilnom zariadení, nájde všetky potrebné informácie, ktoré potrebuje, jednoducho sa na webe zorientuje a príp. zrealizuje konverzný cieľ.

Ak chceme uspokojiť potreby používateľov, musíme im najprv porozumieť. Preto je vhodné vytvoriť tzv. persony alebo rôzne cieľové skupiny, zadefinovať si ich požiadavky na naše služby, produkty a samozrejme pochopiť, akú hodnotu má pre nich naša ponuka, služba alebo produkt.

Následne s nimi komunikujeme zrozumiteľným jazykom, testujeme nové prvky, ktoré im UX majú uľahčiť – diskutujúci odborníci odporúčajú napr. heatmapu a analýzu štatistík.

Samotnú UX ovplyvňuje nepochybne aj webdizajn – typografia a tiež aj usporiadanie jednotlivých prvkov (či už grafických alebo obsahových), tzv. wireframe.

Ako ovplyvňuje UX úspešnosť projektov?

Na začiatku je vhodné ujasniť si, čo vlastne bude používateľ s vašim produktom robiť, ako s ním bude manipulovať alebo ako sa bude pohybovať na vašej stránke.

Je nutné zoznámiť sa s myšlienkovými pochodmi vašej cieľovej skupiny – tzv. mindset.

Ak vytvárate napr. nový web alebo e-shop na základe pozitívnej UX, je vysoko pravdepodobné, že návštevníci a spokojní zákazníci budú o váš šíriť len kladné referencie – teda UX vám prinesie návratnosť a väčší traffic.

Diskutéri dospeli k skvelému záveru – dobrá UX je v podstate taká, o ktorej ani neviem. Napr. ako intuitívne vytvorenie web stránky.

Koľko investovať do UX?

Ak vás zaujíma, aký budget budete potrebovať, diskutéri majú pre vás jasný odkaz – dôležitejší je podiel času, ktorý nad realizáciou a vyhodnocovaním UX strávite ako podiel nákladov 🙂

2. Optimalizácia konverzných pomerov

Na úvod nič nové neprinesiem, len zopakujem, že pokiaľ chcete konverzný pomer optimalizovať, musíte si najprv ujasniť, čo konverzný pomer vo vašom prípade predstavuje:

  • vyplnenie kontaktného formulára
  • odoslanie objednávky
  • zdieľanie príspevku
  • like na príspevok
  • komentár k článku
  • iná forma interakcie s fanúšikmi
  • atď.

Najrýchlejšie sa dá vyhodnotiť efektivita prvkov vedúcich ku konverzii napr. prostredníctvom heatmapy.

Martin Volek si k tejto téme o5 pripravil trefný screenshot:

optimalizácia konverzných pomerov

 

Pridanie fotografie Zuzany Fialovej s jej vyjadrením a zmena farby buttonu „Katalóg zdarma“ prispelo k zvýšeniu konverzie, teda objednaniu katalógu zdarma až o 150%.

Jedným z najdôležitejších elementov, ktoré sa na optimalizácii konverzií podieľajú sú textácie.

Pravidlom je, že by sme sa mali vyjadriť čo najzrozumiteľnejšie, najstručnejšie, najlepšie už hneď v nadpise alebo na základe A/B testovania. Text musí byť samozrejme aj logicky štruktúrovaný.

V rámci A/B testovania vám môžu byť nápomocné aj free aplikácie ako napr. mouseflox alebo clicktale, či eyetracking alternatívy.

Ďalším dôležitým faktorom optimalizácie konverzných pomerov je aj to, akú cieľovú skupinu na dané stránky posielate. Ste si istí, že je to naozaj váš potenciálny zákazník?

Ďalej sa na optimalizácii konverzných pomerov podieľa:

  • sledovanie a vyhodnocovanie štatistík
  • reputačný management
  • enviropsychológia – získavanie pozitívnych referencií a tvorba prvkov dôveryhodnosti
  • a spomenuté A/B testovanie

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

Tvorba www stránky

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať