Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Rich snippets a ich význam pre SEO

biznisweb.sk - tvorba web stránok s rich snippetsGoogle Rich Snippets (štruktúrované dáta, odkazy alebo úryvky) pomáhajú používateľom internetu nájsť to, čo práve hľadajú.

Vo forme textového odkazu, často napr. obohateného obrázkom, referujú o tom, čo návštevník po kliknutí na odkaz uvidí a zároveň sa ho snažia ovplyvniť, aby na odkaz klikol.

Podobné značkovanie využíva Google aj pri zobrazovaní videí.

Google predstavil Rich Snippets v roku 2009, k dispozícii však boli len pre anglicky hovoriace krajiny. Od roku 2010 spustil aj jazykové verzie.

Ak si potrebujete najprv vyskúšať, ako sa budu štruktúrované odkazy zobrazovať, k dispozícii máte testovací nástroj od Googlu. Stačí len zadať HTML kód.

Formáty rich snippets

Ako sa bude odkaz zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania dokážete ovplyvniť. Stačí, ak do zdrojového kódu vašej www stránky alebo internetového obchodu vložíte značky vo forme:

  • mikrodát
  • mikroformátov
  • RDFa

Predstavme si bližšie, čo konkrétne dokážu Rich Snippets pozitívne ovplyvniť:

1. Zvýšenie miery preklikov (CTR)

CTR predstavuje percentuálne vyjadrený pomer počtu používateľov, ktorí klikli na váš odkaz k počtu zobrazení vašej www stránky v SERP.

V praxi môže nastať aj situácia, kedy sa CTR zvýši aj napriek tomu, že ste zaznamenali pokles vo výsledkoch vyhľadávania.

Podľa HubSpot môžu úryvky zvýšiť CTR až o 30%.

Práve fakt, že prostredníctvom štrukturovaných dát ponúkate vašim potenciálnym zákazníkom vyhľadávané informácie, a to ešte pred samotným rozkliknutím vášho odkazu v rámci SERP, zvyšuje mieru preklikov.

No na zvýšení CTR sa podieľajú všetky nasledujúce body.

2. Zvýšenie návštevnosti web stránky a zníženie Bounce Rate

Atraktivita odkazov vo výsledkoch vyhľadávania hrá hlavnú rolu aj v tomto prípade. No, uznajte sami, ak hľadáte recept na chutnú grilovačku a na Google uvidíte odkaz s fotografiou a bez, na ktorý z nich kliknete?

Čím viac dokážete upútať pozornosť používateľov Google, tým sa vaše šance na úspech zvyšujú a pokiaľ v ponúkaní pútavého a hodnotného obsahu pokračujete aj na vašom webe, minimalizuje sa rovnako aj miera odchodov z www stránky.

3. Zvýšenie atraktivity obsahu na www stránke/e-shope

Prostredníctvom štruktúrovaných úryvkov môžete zverejniť napr.:

  • zákaznícke hodnotenia vašich produktov – tzv. hviezdičkové hodnotenie
  • ceny produktov (príp. rozmedzie cien alebo mena) a informácie o dostupnosti na sklade

rich-snippets

  • ďalšie produktové informácie – či sa jedná o nový alebo použitý tovar
  • informácie o prebiehajúcich zľavách (napr. doba trvania zľavy)
  • novinky z vášho blogu alebo RSS – zobrazí sa skrátená verzia blogpostu a dátum publikovania
  • termín a miesto konania akcie, napr. eventu, kt. organizujete alebo ste jeho sponzorom či účastníkom
  • meno autora – napr. blogpostu
  • fotografie
  • miesto bydliska
  • dobu trvania – napr. skladby alebo prípravy receptu

Google umožňuje využiť štruktúrované dáta pre:

  • recenzie
  • ľudí
  • produkty
  • firmy a organizácie
  • recepty
  • udalosti
  • hudbu

Rich Snippets preto používajte plošne, pre celé vaše internetové stránky, nielen na najnavštevovanejších podstránkach.

4. Donedávna odkazy s identifikovaným autorom priťahovali pozornosť používateľov oveľa viac ako platené odkazy

Ako dokazovala štúdia SearchEngineJournal, po zavedení Google Authorship-u sa zvýšil počet klikov na odkazy aj v prípade, že sa nachádzali na nižších pozíciách ako top 3.

Google však v súvislosti s autorstvom pripravil nepríjemnú zmenu. Profilové obrázky autorov sa vo výsledkoch vyhľadávania prestali zobrazovať.

Údajne je nutné prečistiť vzhľad výsledkov vyhľadávania a Google Authorship sa neosvedčil tak, ako Google očakával.

5. Presmerovanie návštevníka na konkrétnu podstránku

Rovnako, ako PPC reklamné odkazy, dokážete aj prostredníctvom štruktúrovaných úryvkov nasmerovať návštevníka na konkrétnu Landing Page, na ktorej ponúkate vyhľadávaný produkt, resp. informácie.

Presmerovanie na konkrétnu podstránku oceníte aj ako účastníci eventov. Nasmerujte návštevníkov priamo na podstránku vášho webu, kde nájdu všetky potrebné informácie.

6. Pomáhajú lepšie pochopiť text

Dnes, keď drvivá väčšina píše bez diakritiky nielen sms, ale i príspevky na sociálne siete, maily, v niektorých prípadoch aj biznis maily a gramatické pravidlá sa akosi vytrácajú do úzadia, zíde sa, ak používateľom uľahčíte výber odkazov v SERP. Snippets im pomôžu globálnejšie pochopiť, čo na vašom webe nájdu.

Nehovoriac o užitočnosti v prípade, že konkrétny používateľ má problémy s porozumením písaného textu.

7. Získavate náskok pred konkurenciou

Ak vaša konkurencia zaspala na vavrínoch a k využitiu rich snippets sa ešte nedostala, získavate jednoznačne obrovskú výhodu. Vaše odkazy sú pre používateľov oveľa pútavejšie, nakoľko oproti konkurencii dokážete poukázať na cenové výhody, dostupnosť a napr. i názory ostatných používateľov. Jednoducho povedané, vďaka snippets vyrukujete s konkurenčnými výhodami priamo v SERP.

V prípade e-shopov jednoznačne vedie hviezdičkové hodnotenie. Pokiaľ používate CMS Flox 2.0, vo vašom internetovom obchode je implementácia hviezdičkového hodnotenia grátis, stačí ju zaktivovať.

internetové stránky s rich snippets, vlastný web, vlastný eshop s hviezdiečkovým hodnotením

hviezdičkové hodnotenie – rich snippets na e-shope od BiznisWeb.sk

8. Zvyšujú dôveryhodnosť

Vďaka zákazníckym hodnoteniam a Google autorstvu dávajú vašim potenciálnym zákazníkom jasne najavo, že nákup u vás je overený.

V rámci štrukturovaného úryvku  je možné uviesť aj vaše kontaktné údaje, takže vám zákazníci môžu zavolať bez kliknutia na vašu sekciu Kontakt.

Po zrušení zobrazovania fotiek z Google autorstva vám reliabilitu pomôžu budovať najmä ponuka kvalitných produktov a služieb, aktívna komunikácia so zákazníkmi a zákaznícky servis.

 

Význam rich snippets pre SEO

Rich Snippets majú pre SEO obrovský potenciál.

Pomáhajú plniť konečný cieľ Google – vytvoriť pre používateľov najlepšie podmienky, aby dokázali vyhľadať tie najviac relevantné výsledky ešte pred tým, ako kliknú na samotný odkaz.

Štrukturované dáta šetria čas vyhľadávajúcich a pomáhajú zatraktívniť výsledky vyhľadávania.

Nehovoriac o tom, že Google preferuje www stránky a e-shopy, ktoré snippets odkazy reálne využívajú.

Preto, pokiaľ máte vaše stránky prepojené s Google +, zobrazujú sa Rich Snippets aj v prípade, že nie ste prihlásení.

Pozn.: článok bol publikovaný v časopise ManazerskeCentrum.sk

Zdroj:

https://support.google.com/webmasters/answer/99170?hl=cs

https://blog.biznisweb.sk/2014/01/rich-snippets-skvely-sposob-zvysenia-navstevnosti/

http://www.biznisweb.sk/a/578

http://www.biznisweb.sk/a/572

http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

https://support.google.com/webmasters/answer/146750?hl=cs

http://www.searchenginejournal.com/eye-tracking-study-importance-using-google-authorship-search-results/71207/

http://blog.hubspot.com/marketing/power-google-rich-snippets-ecommerce-seo-ht

http://googlewebmastercentral.blogspot.sk/2009/05/introducing-rich-snippets.html

http://blog.hubspot.com/marketing/how-to-use-google-rich-snippets

http://www.superlectures.com/barcampvsetin2012/downloadFile?id=16&type=slides&filename=jak-ziskat-lepsi-pozice-ve-vyhledavacich-pomoci-google-aktualni-zkusenosti

https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/PDkPdPtjL6j

https://support.google.com/webmasters/answer/1408986

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@biznisweb.sk :)

Stiahnite si aktualizovaný e-book o podnikaní na internete

Ako a v čom začať podnikať