Zopár tipov pre marketing na Facebooku
Sociálne siete umožňujú vytvárať a ovplyvňovať komunity alebo samotných fanúšikov.
Len v Európe je podľa Zephoria.com počet používateľov Facebooku 223 miliónov. Pričom priemerný čas strávený na Facebooku je podľa rovnakého zdroja 20 minút.
Podľa štatistík Facebooku je až 847 miliónov používateľov pripojených prostredníctvom mobilného zariadenia. Jedná sa až o 45%-ný nárast oproti roku 2012.
Určite je preto vhodné založiť si Facebook stránky, Facebook skupiny alebo profil, príp. využiť aj PPC reklamu na Facebooku, pokiaľ to váš rozpočet dovoľuje.
PPC reklamu na Facebooku môže využiť každý internetový obchod alebo www stránka. Resp. propagáciu vašej firmy môžete prostredníctvom Facebooku realizovať aj bez nutnosti prevádzkovania vlastného webu. Reklamné posolstvo totiž dokážete zacieliť na Facebook stránky, event. len na konkrétnu udalosť z Facebook Page.
Čo funguje a čo nie?
V rámci Facebook marketingu môžeme odporučiť najmä sponzorované príbehy.
Všeobecne platí, že najúčinnejšia reklama na Facebooku je taká, ktorá vychádza z aktuálnych potrieb používateľov Facebooku. Na Facebook ľudia nechodia za nákupmi, ale chcú sa baviť, komunikovať s priateľmi, preto sa k nim aj takto správajte.
Ak ste sa rozhodli čisto pre imidžovú kampaň, investujte do aplikácií odhaľujúcich charakteristiky osobnosti alebo napr. rôzne kvízy. Podľa portálu Mashable.com sa jedná o najúspešnejšiu formu propagácie na Facebooku.
Ak ste sa rozhodli nasmerovať PPC reklamu na Facebooku na vaše www stránky, získali ste ďalšiu možnosť propagovať vaše produkty, služby alebo akcie. Výhodou je, že nemusíte pripravovať novú landing page. Nezabudnite však na cieľovú stránku vložiť krátky kód, aby ste mohli merať konverzie.
V prípade, že reklamu smerujete na vašu Facebook stránku, zvyšujete predovšetkým počet fanúšikov. Jedná sa o akúsi alternatívu word of mouth, nakoľko je viditeľné, koľkým z vašich priateľov sa daná stránka páči.
Facebook e-shopy, ako sa v praxi ukázalo, sa príliš neoplatí využívať. Týmto smerom sa preto rozhodne neuberajte.
Ako vieme, sociálne siete využívajú predovšetkým mladí ľudia. No v súčasnosti narastá aj počet používateľov v produktívnom a postproduktívnom veku. PPC reklama na Facebooku vám však nedokáže zaručiť, že nájdete dostatok používateľov vo veku vašej cieľovej skupiny. V takom prípade môžu byť vaše investície nenávratne stratené.
Aj napriek presnému cieleniu PPC reklamy na Facebooku musíte počítať s tým, že používatelia, ktorým sa reklama v daný moment zobrazí, váš produkt aktuálne nepotrebujú, resp. nehľadajú.
Reklama na Facebooku vám síce neprinesie toľko konverzií ako napr. reklama vo vyhľadávačoch alebo porovnávačoch tovaru, ale je vynikajúcim spôsobom, ako zvýšiť počet fanúšikov alebo like-ov k vašim postom.
V rámci nastavovania kampane si dajte pozor na možnosti platby. Pokiaľ zvolíte platbu za zobrazenie reklamy, platíte vždy za tisíc zobrazení danej reklamy. Vhodnejšie je zvoliť platbu za klik, ako v prípade klasickej PPC reklamy, kedy sa cena odvíja od počtu kliknutí na váš inzerát. Taktiež počítajte s tým, že aj napriek tomu, že sa snažíte kampaň zacieliť čo najpresnejšie, niektorí používatelia vo svojich profiloch neuvádzajú relevantné údaje. V rámci cieľovej skupiny sa však jedná len o zlomok používateľov.
Ako prepojiť PPC reklamu na Facebooku s komunikáciou s fanúšikmi?
Základom je, aby ste presne vedeli, čo vaši fanúšikovia potrebujú a kedy to potrebujú.
Je nutné odsledovať si v štatistikách vašich Facebook stránok, kedy sa vaše publikum zapája najaktívnejšie. Facebook štatistiky sú veľmi podrobné a prehľadné – ihneď vidíte, aký dopad mali vaše statusy, resp. aká je zainteresovanosť fanúšikov a pod.
PPC reklamu na Facebooku realizujete prostredníctvom tzv. Facebook Ads.
Okrem klasických reklamných odkazov v pravej časti stránky máte na výber aj z nasledujúcich možností:
- Sponzorované príbehy – zobrazujú sa používateľom automaticky, podľa aktivity priateľov, obsah sponzorovaného príbehu nie je možné upraviť (vybrať si môžete, či bude odkazovať napr. na vaše facebook stránky, posty alebo aplikácie).
- Propagácia konkrétneho príspevku – pri tvorbe príspevku máte možnosť kliknúť na zvýraznenie príspevku fanúšikom a ich priateľom alebo presne zadefinovanému publiku. Ak zvolíte práve prvú možnosť, mali by ste vedieť, že obsahuje pomerne výrazný nedostatok – príspevok sa zobrazuje najmä priateľom a nie fanúšikom stránky. Preto vašu reklamu nastavte klasicky, cez Správcu reklám a zacieľte na skupinu.
- Propagácia vašich Facebook stránok cez panel administrátora vašich Facebok pages.
- Remarketingová reklama – pokiaľ máte k dispozícii databázu emailov, napr. vašich zákazníkov, viete ich nahodiť do Facebooku a cca o hodinu sa dozviete, koľko z nich je reálnych používateľov Facebooku. Týmto spôsobom si vo Facebook Power Editore vytvoríte svoje vlastné Publikum.
- Reklama, ktorá zapojí používateľov – jedná sa o alternatívu aplikácií na Facebooku, napr. anketa alebo udalosť.
- Reklama pri odhlásení – aktuálne najmenej využívaný reklamný formát, nakoľko v dnešnej dobe sa len veľmi málo používateľov odhlasuje zo svojho účtu.
Facebook reklama vám umožňuje zaujať cieľové publikum grafickým spracovaním reklamy, v prípade, že máte dostatočne objemný rozpočet, dovolí vám platiť len za zobrazenie inzerátu. Rovnako si môžete vybrať, kam budete používateľov, ktorí na váš inzerát klikli, navigovať.
Interakciu s fanúšikmi zaručene zahájite, pokiaľ im ponúknete aktuálne informácie.
Zopár tipov pre marketing na Facebooku
1. Meňte Facebook Timeline podľa aktuálneho počasia, aktuálnej ponuky alebo diania.
2. V rámci PPC kampane nezabudnite na presnejšie zacielenie – cieliť môžete napr. podľa záujmov, demografických údajov, krajiny alebo mesta. Povedzme, že prevádzkujete e-shop s detskými potrebami, takže zacielite na mamičky od 20-35 rokov, ktorých rodinný stav je zadaná, zasnúbená, vydatá a sú zároveň fanúšikom stránok napr. detských časopisov.
3. Sledujte a porovnávajte štatistiky – ako v každej kampani, tak aj na Facebooku je potrebné vyhodnocovať efektivitu vašej kampane a prípadne realizovať zmeny tak, aby ste z neho vyťažili maximum.
4. Poskytnite hodnotnú informáciu – nikto z nás asi nepreferuje zaspamovanú nástenku, preto sa pri tvorbe vašej Facebook reklamy položte otázku – „zaujala by vás a vašich priateľov?“
5. Zamerajte sa na dosiahnutie viacerých cieľov a kombinujte! – pokiaľ budete v rámci kampane neustále inovovať, zvýšite jednak dosah samotnej kampane, ale aj jej životnosť.
Zdroj
https://blog.biznisweb.sk/2012/02/facebook-marketing-dost-bolo-zanedbavania-zacnite-sa-mu-venovat/
http://www.jonloomer.com/2013/06/25/facebook-ad-tools-features/
http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-tools-used-by-pros-today/
http://www.wordstream.com/blog/ws/2013/04/15/facebook-marketing
http://mashable.com/2012/06/17/facebook-marketing-tips-2/
http://mashable.com/2012/05/24/facebook-reach/
http://zephoria.com/social-media/top-15-valuable-facebook-statistics/
https://www.facebook.com/advertising/
Poznámka: Tento článok bol publikovaný v časopise Zisk Manažment.