Internet je síce SEXY, ale čo to znamená pre moje stránky? – 1.časť
Ako iste mnohí viete, dňa 29.novembra 2011 sa v Bratislave konala konferencia s interesantným názvom – Internet je sexy.
Speakri nielen zo Slovenska, ale aj z Belgicka, Rakúska a Dánska prezentovali svoje skúsenosti s online marketingom.
Ak ste sa konferencie nezúčastnili, myslím, že ste prišli o veľa zaujímavých informácií.
Preto mi dovoľte, podeliť sa o ne.
Konferencia sa konala pod taktovkou brand new organizátora Jána Šifru (marketingový konzultant na voľnej nohe) a jeho teamu.
Ján v rýchlosti prezentoval výsledky prieskumu na tému – Kto sa u bás stará o marketing na internete, ktorého sa zúčastnilo 300 firiem. Zistilo sa, že marketing na internete väčšinou firmy riešia cez outsorsingovaných odborníkov, nakoľko je veľmi málo kvalifikovaných online marketérov na voľnej nohe. Ďalej sa využívajú externí grafici, programátori alebo digitálni marketéri. Alarmujúce ale je, že veľmi veľa firiem rieši prostredníctvom externistov PPC a SEO reklamné kampane.
Žiadny externista, neznalec redakčného systému, na platforme ktorého funguje váš web, vám nedokáže stránky zoptimalizovať na takej úrovni ako napr. interný odborník danej spoločnosti, u ktorej webstránky prevádzkujete.
Napríklad aj my v BiznisWeb.sk vieme našim klientom poradiť (aj bezplatne v rámci SEO pohotovosti), aké kroky podniknúť, aby sa dostali na prvé miesta v Google.
Ako druhá sa predstavila sympatická Marta Majewska so šarmantným názvom prezentácie Don`t call me bitch!
Marta je viceprezidentka EMEA pre sociálne siete a digitálne médiá v PR agentúre Porter Novelli v Belgicku.
Apelovala na všetkých marketérov, aby nadviazali styky nielen s novinármi, ale aj s bloggermi. Bloggeri, ako sa za posledný rok až dva ukazuje, majú exluzívne postavenie čo sa dôveryhodnosti týka. Sú nestranní, nikto ich neplatí, nemajú preto dôvod zavádzať ľudí. Spolupráca s bloggerom znamená budovanie vzťahov s 3 základnými pravidlami:
- rešpekt, úcta – bloggeri sú ľudia s autoritou, oslovujme ich menom
- relevantnosť – ani jedna veľkosť topánok nepasuje celej populácii, snažme sa vyhovieť si navzájom, hľadajme kompromisy v spolupráci, nebojujme medzi sebou
- relationship – vzájomný vzťah
Tretí speaker mal byť Mike Borras z Tupalo.com, ale neplánovaný meeting s partnermi umožnil prezentovať sa Martinovi Horváthovi (v minulosti pôsobil v Pelikán.sk) a predstaviť okrem “SoLoMo” i svoj Thapir.com.
Martin vysvetľoval pojem Social-Local-Mobile (“So-Lo-Mo”).
Social znamená, že nikto nechce byť sám, chce sa socializovať, začleniť do určitej komunity. V minulosti boli zdrojom sociálnych kontaktov krčmy (v niektorých oblastiach a na vidieku doposiaľ), dnes tu máme sociálne siete. Sharujeme do zbláznenia – čo kto varil, kde sme boli, koľko sme schudli, čo sme si kde kúpili, čo máme nové … Kto nezdieľa obsah, vedome sa dištancuje od sociálnej spoločnosti.
Local podľa amerických výskumov znamená rádius 1km, v rámci ktorého sa cítim bezpečne (najčastejšie sa jedná o okolie bydliska, práce). Aj to je dôvod, prečo chodíme do svojich lokálnych podnikov. Akonáhle zájdem na miesto, ktoré nepoznám, cítim určitý diskomfort.
Mobile – fenomén dnešnej doby. Na Slovensku je momentálne 1 milión smartphonov, po Vianociach nepochybne stúpne :D. V 2014-tom počet prístupov na internet z mobilných zariadení prevalcuje počet prístupov z klasických PC a notebookov. 30% používateľov Facebooku a 50% používateľov Twitteru využíva mobilný internet.
Štvrtý speaker, Mark Kramer z rakúskej agentúry NETURAL nás zoznámil s Augmented reality (tzv. vložená alebo vnorená realita).
Augmented reality (AR) poskytuje nový mediálny zážitok prostredníctvom množstva aplikácií dostupných cez mobilné zariadenia a tablety. Znie to ako sci-fi, ale vo svete je to bežná súčasť života.
Cez AR už ani obyčajný obraz na stene nie je 2D, ale 3D animácia s príbehom. Sánka mi padla dolu, šéfe, keď Mark prezentoval brand new aplikáciu od PolarRose zo Stockholmu, ktorá po odfotení tváre hľadá profil na Facebooku. Super vec pre hanblivých mladých mužov ako nadviazať konverzáciu na párty :D. Alebo si predstavte, že AR umožňuje vyskúšať si okuliare alebo oblečenie cez internetový obchod. Cez webkameru sníma aplikácia vaše pohyby a preto máte pocit, že oblečenie sa prispôsobí vašim krivkám, vidíte, ako vám okuliare sedia zo všetkých uhlov pohľadu.
S AR ani obyčajný kečup Heinz nie je kečupom. Gazdinky, poznáte to, idúc po obchode premýšľate, čo variť. A zrazu si spomeniete, že máte na smartphone aplikáciu, cez ktorú si kečupík pekne odfotíte a zobrazia sa vám recepty na lasagne, cestovinky a pod.
Nasledovala panelová diskusia moderovaná novým šéfredaktorom Stratégií – Danielom Köpplom o tom, komu patrí internet, na koho sa obrátiť, ak chcete kvalitnú digitálnu kampaň. Koľko taká kampaň stojí, koľko sú slovenské firmy ochotné investovať…
Diskusie sa zúčastnili títo sexy páni:
Feši účastníci panelovky sa zhodli, že internet je vlastne médium (nielen web, je šíriteľný aj mimo webu), ponúka digitálne nástroje a aplikácie, poskytuje okamžitý feedback.
Budovanie image na internete je celkom zložitá vec, nie tak ako boj s veternými mlynmi, ale určite je vhodné zveriť sa do rúk odborníkom.
15% výdajov slovenských firiem ide na online kampane, v ČR je to 20%, v UK až 30%.
Do PPC reklamy sa na Slovensku investuje 40% z rozpočtu, v ČR 35% a v UK až 60%.
Podľa prieskumov B2B Group na Slovensku (prezentoval p. Potěšil) 50% voľného času trávime pri televíznych obrazovkách, preto 30% investícií firiem ide do reklamy v telke.
30% voľného času trávime na internete, preto 15% firemných investícií smeruje do internetovej reklamy.
Piaty speaker, Peter Fabor vysvetlil, Čo na internete merať a načo.
Peter vyvíja Foretaster, slovenskú, platenú alternatívu Google Analytics. Funguje na tom istom princípe ako Google Analytics, teda pomáha nám analyzovať proces, v rámci ktorého sa z návštevníka stáva zákazník. Jediný rozdiel je, že reporty posiela Petrov systém mailom, netreba sa teda prihlasovať do žiadneho konta.
Ak chcete podnikať na internete, mali by ste vedieť:
- kam investovať svoje peniaze – napríklad do akej formy reklamy
- čo na webe zmeniť tak, aby sa mi investícia vrátila so ziskom
Šiesty speaker, Juraj Hrčka, ktorý dlhé roky pracoval v DHL s tabuľkami a dátami prezentoval v rámci prednášky Digitálny svet očami logistiky Pivot Tables (kontingenčné tabuľky v exceli).
Vďaka nim dokážeme dáta z 10 000 riadkov zosumarizovať do reportu na 30 riadkov. Prípravu podkladov na prezentáciu excelovských dát tak skrátime z 3 hodín na 3 minúty, teda za týždeň o 3 hodiny a mesačne si tak ušetríme 1,5 dňa.
7. speaker, Jozef Hajnala nás oboznámil so svojou teóriou – Ako analyzovať dáta.
Ak robíte analýzu, skúste sa na kopu čísel pozrieť objektívne, zohľadnite viaceré faktory – kúpyschopnosť v jednotlivých regiónoch, počet obyvateľov a pod. Následne zistíte, že najväčšia predajnosť je na úplne inej strane, ako sa na prvý pohľad zdá. Jozef tak pomohol poisťovni zvýšit počet uzatvorených poistných zmlúv.
8. a zároveň najsexy speaker bol nepochybne Jakub Ptačin z Etargetu – Infografika ako marketingový nástroj
Jeho prezentácia uchvátila pozornosť všetkých v sále. Účastníci prestali piť kávu, mlsať koláčiky, ťukať do kompov a tabletov.
Rodák z Oravy používal “amerikánske” výrazy, žiaľ, slovenčina zrejme nie je taká írečitá, ako by sa v oblasti online marketingu patrilo.
To, že komunikácia je obojsmerná, už všetci vieme, že prebieha v rámci firmy (interne) a zároveň aj smerom k zákazníkom (v social sfére), vieme tiež.
Vzhľadom na fakt, že momentálne nás RSS čítačky zaplavujú stovkami mailov denne, stávame sa lenivými, preto je dobré všetko zjednodušiť, odľahčiť.
A tu prichádza na rad inforgrafika. Prvé grafy sa v histórii datujú od r.1768, prvý koláčový graf tu bol v r. 1801, mapa metra v Londýne s infografikou v r. 1933. Výsledok infografiky je taký, že máme určité zaužívané stereotypy, do pamäti sa nám vryli symboly ako WC, batožina, vstup pre imobilných …
Infografika je zdieľaná, rozpráva určitý príbeh. Pri tvorbe kvalitnej infografiky rešpektujme stereotypy a nesnažme sa ich meniť, ak zelená označuje niečo pozitívne, nemeňme to na červené. Nepoužívajme veľké písmená, nahraďme ich jasným grafickým prvkom.
Jakob Kahlen z Hello Monday v roli deviateho speakra so svojím “Have a passion, not a business plan” pokračoval v udržiavaní pozornosti zúčastnených.
Jakob a jeho tím sú večné deti, prácu si vyberajú podľa toho, do akej miery sa pri jej realizácii zabavia.
Ukážkou ich práce je napr. www.sesamestreet.org, pre sesame príšerky zriadili aj vlastnú wikipédiu.
Ďalšia super kampaň je Life of George pre LEGO.
Kreativita vyžaduje určitý čas, nedá sa len tak z minúty na minútu sadnúť za stôl a povedať si: “Tááák, a teraz spravím bomba projekt!”
Všetko si treba do detailu premyslieť, vypracovať biznisplán, ostať skromný, vedieť povedať NIE a hlavne – práca Vás musí baviť.
Ako desiaty v poradí sa predstavil Rastislav Klempa, ktorý pre vás dokáže nájsť vhodných adeptov na obsadenie pozícií pre online oddelenia.
Spokojní sú s ním napríklad v Azete alebo v Ringier Axel Springer.
Rasťo je digitálny headhunter a pracuje v ACTIVE Personnel Solutions, s.r.o.
Posledný, jedenásty speaker, bol Bohdan Fedor zo ZUNO banky.
Výhodou celého online systému, na ktorom funguje ZUNO, je, že všetky metriky a nástroje pre meranie zdrojov návštevnosti si dokázali nahodiť sami.
PPC reklama ako zaručený zdroj zákazníkov sa v prípade online banky nepotvrdila. Ďaleko viac zákazníkov získajú, ak v rámci kampane ponúknu benefit.
A ako tieto vedomosti zúžitkovať v praxi? – o tom na budúci týždeň.
Poskytneme vám tipy a triky, ako vylepšiť váš online marketing a zvýšiť počet objednávok.