Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako rozbehnúť rodinné podnikanie na Slovensku – rozhovor s Michalom Bugeľom

ako rozbehnúť rodinné podnikanie

Andrej a Michal (vpravo) Bugeľovci, zdroj foto: archív originalnehracky.sk

Michal Bugeľ s bratom Andrejom popri štúdiu na vysokej, resp. strednej škole premýšľali o tom, že rozbehnú rodinné podnikanie. A nakoľko ľudia vraj najviac utrácajú na deti, svadby a pohreby, rozhodli sa, že rodinný biznis sa bude týkať práve hračiek pre deti.

Eshop založili v roku 2013 a po prvej vianočnej sezóne bolo definitívne rozhodnuté, že toto je tá správna cesta. Svedomitá práca a úsilie oboch bratov prinieslo ovocie. E-shop originalnehracky.sk dnes nájdete na prvých miestach na Google.

Ak aj vy plánujete rozbehnúť vlastný eshop, ale stále neviete, s čím podnikať na Slovensku, verím, že inšpiratívny rozhovor s Michalom Bugeľom vám v rozhodovaní pomôže.

 

1. Michal, mala som tú česť pozorovať Vašu cestu k zaslúženým prvým pozíciám vo výsledkoch vyhľadávania :), prezraďte zopár tipov aj začínajúcim e-shopárom. Čomu by sa mali primárne venovať?

Ak ste na tom asi ako každý začínajúci e-shopár, určite nemáte peniaze na rozdávanie, a preto si myslím, že najdôležitejšou vecou pre vás je výber dobrého prevádzkovateľa eshopu a hlavného dodávateľa tovaru. Všetky ostatné veci si už dokážete spraviť sami, prípadne ich časom zmeniť podľa vlastného uváženia, bez nejakých veľkých finančných strát.

Keď už viete, čo chcete predávať, máte stránku, dodávateľa, kuriérov a pridané základné informácie o produktoch, tak spustite web stránku. Teraz ale prichádza to najťažšie. Ako získať relevantnú návštevnosť na váš web a odlíšiť sa od konkurencie? My sme sa od začiatku rozhodli ísť cestou SEO a musím povedať, že to bolo to najlepšie rozhodnutie.

originalnehracky.sk - prvé miesta na Google

zaslúžené 1. miesto v organických výsledkoch vyhľadávania na Google – bratia Bugeľovci robia všetko preto, aby si svoj eshop na prvých miestach udržali aj naďalej

Je to síce dlhodobý proces, ale v konečnom dôsledku vás stojí len váš čas. Ak to myslíte so SEO vážne, určite by som odporúčal systém Collabim (základná verzia je úplne zadarmo) a návody od BiznisWebu (tu nájdete odpoveď takmer na všetko). V súčasnosti využívame niekoľko reklamných kanálov ako sú Facebook (súťaže), newsletter (novinky, akcie) a porovnávače tovarov (Heureka, Najnákup, Pricemania). Ako vidíte, sú to všetko služby, ktoré sú takmer zadarmo a napr. efektivitu takých porovnávačov si viete krásne zmerať. Najväčšie návštevy máme ale, samozrejme, z organického vyhľadávania na Google. Reklamu cez E-target resp. Google AdWords sme viackrát skúšali, ale je to pre nás nezaujímavé, keďže predávame položky s nižšou cenou a menšou maržou. Jednoducho cena kliku je dosť podobná, či predávate 20 € hračku, alebo 20 000 € auto. Čiže, ak by sme predávali položky s vyššou sumou, resp. väčšou maržou, určite by sa nám to oplatilo, takto to boli pre nás len vyhodené peniaze a to môžem povedať, že s nastavením reklamy som si dal naozaj záležať.

S čím rozbehnúť rodinné podnikanie na Slovensku?

s čím rozbehnúť rodinné podnikanie na internete

ideálne odvetvie pre rodinné podnikanie sú hračky a potreby pre domácich miláčikov, zdroj foto – archív autorky

Tak toto je otázka, ktorú si dávajú nielen začínajúci ale aj pokročilí e-shopári, tak nečakajte, že vám tu dám nejaký môj super tip. Predsa len, ak by nejaký bol, nechal by som si ho pre seba :). Poradil by som ale určite predávať niečo, čo už funguje v zahraničí. Zo západnej Európy sa tu dostáva veľmi veľa zaujímavých produktov s oneskorením pár rokov. Ja osobne vôbec nemám nejaký super vzťah k domácim miláčikom (psíky, mačky) ale mám pocit, že v poslednej dobe je to taký hit, že ak by som k tomu mal vzťah, určite by som túto dieru na trhu chcel vyplniť.

2. Okrem toho, že predávate naozaj kvalitné, bezpečné a “deťomodolné” hračky, čo môžem osobne potvrdiť :D, aké sú Vaše ďalšie predajné argumenty?

Okrem týchto vyššie spomenutých kľúčových argumentov sa snažíme zákazníkom ponúknuť obrovský výber hračiek, rýchle dodanie a zákaznícky servis, ktorý je štandardom najmä v zahraničí. Veľakrát odpovedáme na maily aj cez víkendy a každú pripomienku sa snažíme okamžite vyriešiť a dosiahnuť spokojnosť zákazníka.

3. Dizajn Vášho eshopu je stručný, jasný, výstižný. Zaujímal Vás pri jeho tvorbe aj názor Vašich zákazníkov? Alebo ste sa rozhodovali nejak tak prirodzene, podľa seba?

responzívny dizajn eshopu originálne hračky

v eshope originalnehracky.sk nechýba sekcia s tipmi na darčeky pre deti, vybrať si môžete nielen podľa veku, ale aj ceny, ktorú ste ochotní investovať

Vždy sa snažíme tieto zmeny odkomunikovať v úzkom kruhu ľudí, a tak vybrať v rámci možnosti to najlepšie riešenie. Cieľom pre nás je práve to, aby bol web stručný, jasný a výstižný. Taktiež sme si pri kategorizácii pomáhali kategóriami produktov v porovnávačoch tovarov a zvyšné kategórie sme tam intuitívne vsunuli. Filtrovanie produktov je stále nedokončené a rozmýšľame, akým spôsobom to vylepšiť, aby to bolo ešte viac prehľadné a stručné. Práve cez Google Analytics vidíme opakujúce sa hľadania, tak na tom bude treba popracovať. Na úvodnej stránke máme na dvoch miestach uvedených aj výrobcov, aby sa tam zákazníci vedeli čo najrýchlejšie dostať, keďže veľmi veľa zákazníkov u nás hľadá práve podľa obľúbeného výrobcu.

4. Prevádzkovať úspešný e-shop znamená aj pravidelne sledovať a vyhodnocovať efektivitu jednotlivých marketingových stratégií, kampaní. Vystačíte si na všetko sami, alebo využívate aj externistov?

Všetko si robíme výlučne sami. Samozrejme, vieme, že časom to už z časových a aj iných dôvodov budeme nechávať profesionálom. Momentálne by to ale pre nás boli len vyhodené peniaze. Sledovanie eshopu cez Google Analytics a tiež získanie dôležitých dát z Google Search Console nám dáva všetky potrebné informácie.

5. Akým spôsobom získavate informácie o aktuálnych trendoch v online marketingu – riadite sa nimi?

Keď mám čas, rád si prezriem webstránky, ktoré sa týmito vecami zaoberajú. Sú to napr. Visibility, Pizzaseo, blog na BiznisWebe alebo len hľadám informácie cez Google. Na workshopoch, eventoch a školeniach sa nezúčastňujem, keďže je to pre mňa časovo dosť náročné (Bratislava je 3 hodiny cesty autom) a taktiež mám pocit, že veľmi veľa tých vecí, ktoré tam odznejú, si človek vie nájsť aj na internete. V rámci voľného času som si spravil certifikát cez Digitálnu Garáž od Google a prečítal „E-shop kniha aneb návod jak vybudovat úspešný eshop“ od Jana Kalianka, ktorú určite odporúčam začínajúcim a aj pokročilým e-shopárom.

 

Bratia Bugeľovci už vedia, ako svoj rodinný biznis čo najlepšie spropagovať. Na trhu sú už takmer 5 rokov a aj napriek tomu, že konkurencia v tomto segmente stále rastie, vedia, že výborný zákaznícky servis a rozumná cena sú stále tie najlepšie argumenty.

 

Ako rozbehnúť úspešné rodinné podnikanie na Slovensku či v malom meste?

Okrem dodávateľov tovaru budete potrebovať aj spoľahlivé a rýchle eshopové riešenie.

Vytvorte si eshop alebo webstránku na 30 dní zdarma a skúste si eshop systém, s ktorým pracujú aj Andrej a Michal Bugeľovci.

ako si vytvoriť e-shop a webstránku

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať