Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

„Eshoprestart nie sú žiadne kecy v kleci,” hovorí jeho autor a spoluzakladateľ najväčšieho hokejového e-shopu v ČR

Na internete ste už určite narazili na stovky návodov a tipov, ako vylepšiť svoj internetový obchod. Ako ste možno sami zistili, nie všetky fungujú. A ešte menej je takých, ktoré vášmu e-shopu prinesú reálne výsledky. Program eshoprestart je v tomto smere výnimkou.

„Asi pred 2 rokmi sme si povedali, že by bolo skvelé nájsť okolo seba rovnako zmýšľajúcich ľudí. Takých, ktorí prevádzkujú e-shop, ráno s ním vstávajú a večer zaspávajú a neustále rozmýšľajú, čo by sa dalo vylepšiť alebo urobiť inak, aby sa posunuli vpred. Nikoho takého sme vo svojom okolí nemali, preto sme sa rozhodli vytvoriť projekt, vďaka ktorému sme sa našli,” hovorí dnes s odstupom času autor projektu eshoprestart, Daniel Višňák.

Zaujímavá myšlienka na českom internete oslavuje úspech. Informácie v programe sú totiž naozaj unikátne, a to hlavne preto, že sú overené praxou najväčšieho hokejového e-shopu v Čechách. Daniel Višňák k založeniu programu hovorí, že v jeho začiatkoch mu informácie podobného typu chýbali. „Sám som sa zúčastnil niekoľkých e-shopových konferencií alebo workshopov, z 99 % to ale bola nuda, obecné informácie a proste len také tie prázdne kecy,” objasňuje. A pretože jeho e-shopu sa darilo, rozhodol sa podeliť o svoje skúsenosti s ostatnými, aby si sami mohli vyskúšať, že v praxi fungujú.

S Danielom Višňákom sme sa o celom projekte rozprávali.

1. Daniel, toto boli teda hlavné dôvody k založeniu projektu eshoprestart?

Daniel Višňák – autor projektu eshoprestart

Daniel Višňák – autor projektu eshoprestart

Určite áno, ale aby som bol uprimný, lákala ma ešte jedna vec. Chcel som sa o svoje skúsenosti z oblasti hokeja podeliť s ostatnými prevádzkovateľmi e-shopov, ktorí v mojich očiach nevedia dostatočne využiť potenciál predaja na internete. Keď som si napríklad kupoval topánky alebo oblečenie, často ma mrzelo, ako predajcovia jednali so zákazníkmi, ako mali odfláknuté popisky a tak podobne. Vravel som si, že keby robili veci tak, ako sa má, biznis by im fungoval oveľa, oveľa lepšie – prakticky tam nie sú hranice.

2. Projekt eshoprestart bude otvárať druhý rok na trhu, naplnil Vaše očakávania?

Áno, ale pred nami je ešte dlhá cesta, ktorá je pre mňa obrovskou výzvou. Na českom trhu je ale takmer 40-tisíc e-shopov a ja chcem, aby sa informácie o programe dostali k čo najviac prevádzkovateľom. Ide mi o to, aby zistili, že sa môžu posunúť ďalej, svoje podnikanie môžu robiť proste inak, efektívnejšie a mať tak logicky aj lepšie výsledky. 

3. Aké sú zatiaľ ohlasy na program?

Programom prešlo už viac ako 200 českých a slovenských e-shopov a všetci do jedného sú z neho nadšení. Samozrejme, zaregistroval som aj negatívne postoje, ale skôr od rôznych „odborníkov”, ktorým sa eshoprestart nepáči preto, že im „lezie do kapusty“. Zrazu je tu niečo úplne iné, projekt, kde sa ľudia môžu dozvedieť veci z praxe, ktoré naozaj fungujú, čo títo „experti“ často ponúknuť nemôžu.

4. Vráťme sa ale späť k ľuďom, ktorí si programom prešli. Aké výsledky majú vďaka programu eshoprestart?

Veľkú časť e-shopov z programu sledujem pravidelne a objavujú sa príbehy, kedy napríklad jedna majiteľka e-shopu pár rokov dozadu fungovala prakticky zo svojej obývačky a dnes si otvorila kamennú predajňu v centre Prahy, má sklady v hodnote niekoľko miliónov korún, tím zamestnancov a každý mesiac dramaticky rastúci obrat. A mňa veľmi teší, keď mi hovorí, že to hlavne vďaka eshoprestartu. Že sa vďaka programu začala na svoje podnikanie dívať úplne inak. Takých príbehov je množstvo, stačí se pozrieť na referencie ľudí, ktorí si programom prešli.

5. Ako je to s Vašim e-shopom X-HOKEJ.cz? Stále na ňom pracujete?

X-HOKEJ.cz sme založili spoločne s mojou partnerkou v roku 2009 a už na začiatku sme vedeli, že chceme byť jedničkou vo svojom obore, inak to pre nás nemá význam. Jasné, to si dnes hovorí každý, že chce byť najlepší. My sme ale nezostali len pri slovách a zrealizovali sme to. Už po prvom roku sme sa stali lídrom v rámci všetkých hokejových e-shopov, ktorých na českom trhu bolo vtedy zhruba sto. Túto pozíciu sme si udržali až do minulého roku, kedy sme e-shop úspešne predali spoločnosti General sport.

6. V čom bol X-HOKEJ.cz tak unikátny, že sa mu podarilo nielen dostať sa na pomyselný vrchol, ale hlavne sa na ňom udržať?

Prenesiem to do hokejovej terminológie. Hovorí sa, že raz môžete vyhrať majstrovstvá sveta napríklad aj vďaka tomu, že vám praje šťastie. Nemusíte byť najlepší, ale jednoducho vám tzv. išla karta. Obhájiť titul potom býva výrazne ťažšie. A keď vyhráte 7× za sebou, tak už to nie je len o šťastí. Je to o tom, že máte naozaj dobrý tím, dobre trénujete, máte taktiku, ktorá funguje a k tomu všetkému to musíte ešte predať priamo na ľade – v zápasoch. Výhry sa proste počítajú. My sme sa na vrchole udržali vďaka tomu, že sme robili väčšinu vecí inak ako všetci naokolo. Navyše sme sa neustále snažili všetko priebežne vylepšovať, aby sme nezaspali na vavrínoch, pretože konkurencia nikdy nespí.

7. Hovoríte, že ste veci robili inak. Čo konkrétne?

Dobre, niečo sme robili inak, niečo poriadne a dôsledne a v celej rade vecí sme boli tak trocha inovatívni. Pozrite sa napríklad na komunikáciu. Ako dnes väčšina e-shopov komunikuje? Jedným slovom tragédia. Keď si niečo objednávam z internetu, často si pripadám ako na inej planéte. Pomaly, aby som musel prehovárať predajcu, že mu chcem dať svoje peniaze. U nás sme zaviedli jednoduché pravidlo – zákazníkom sme k dispozícii každý deň, teda od pondelka až do nedele od ôsmej ráno do desiatej večer. Viete, aký bol konverzný pomer po ôsmej večer? Niekoľkonásobne vyšší ako cez deň. Ide o to, že ľudia prídu z práce až večer, idú na internet a začnú nakupovať. Často sa chcú na niečo spýtať, ale väčšina e-shopárov už tak neskoro nekomunikuje. Akonáhle zákazník vidí, že predajca je online, napíše mu alebo zavolá, a keď ho správne obslúžite, máte veľkú šancu, že obchod bude váš.

8. Súhlasím s touto myšlienkou a pohľadom na vec. Poznať svoju cieľovú skupinu a čas, kedy je aktívna, je absolútne nevyhnutné. Tomu treba prispôsobiť aj svoj pracovný čas. Dá sa to nejak zjednodušiť? Máte nejaký overený nástroj?

Áno, tak to proste je. V rámci komunikácie sme využívali okrem e-mailu alebo telefónu napríklad aj aplikáciu na on-line chat so zákazníkmi SmartsuppVäčšina ľudí ju dnes už pozná, ale je treba povedať, že s ňou väčšina pracuje len na priemernej úrovni a vôbec nevyužíva naplno jej obrovský potenciál. Úplným základom je byť online napríklad aj do desiatej večer. Práve nedávno som sa bavil s majiteľom e-shopu, že sa jednému zákazníkovi venoval práve cez Smartsupp pomerne neskoro večer. Písali si asi pätnásť minút a tento zákazník potom objednal za 60 000 korún. Keby bol v tom čase offline, tak príde o pomerne veľkú objednávku. A presne toto musia majitelia e-shopov pochopiť. Následne tento zákazník v danom e-shope podobné objednávky niekoľkokrát zopakoval. Lenže, čo vám povie plno majiteľov e-shopov…? Ja chcem mať večer kľud… Potom tu ale niečo nehrá.

9. Načali ste tému komunikácie, čo ďalšie sa ľudia v eshoprestarte môžu dozvedieť?

Eshoprestart je v podstate celá naša cesta, krok po kroku, ako sme veci robili a mali ich nastavené tak, aby nám priniesli výsledky. Veľa ľudí sa diví, prečo to tak otvorene hovorím, lebo oni si svoje postupy chránia a nikomu ich nehovoria. Ja sa na to ale pozerám úplne inak. Chcem pomocou tohto programu ukázať, že e-shopový biznis nie je v skutočnosti vôbec ťažký. Stačí ho len robiť  inak, dívať sa naň z pohľadu zákazníka a dávať mu srdce a niečo naviac. Potom prídu výsledky, ktoré by ste možno ani nečakali. V eshoprestarte prechádzam každú kľúčovú tému, od stratégie cez SEO, sociálne siete, newslettre, Heureku, komunikáciu, popisky, ale treba aj videá, fotky a tak ďalej.

10. Skvelé je, že aj keď ste investovali minimum do platenej reklamy pre X-HOKEJ.cz, dokázali ste uspieť. Aj to je jedna z výhod napríklad obsahového marketingu.

Samozrejme. To je práve jeden z výsledkov, ktoré prinesie správne nastavenie SEO, práca s obrázkami a videami a ďalšími vecami. Potom sa dostanete na Google alebo Seznam v relatívne krátkej dobe na prvé miesta. No a na čo ľudia klikajú najviac? Na platenú reklamu, alebo na prvé pozície vo vyhľadávačoch? Do platenej reklamy sme investovali každý mesiac len 1000 korún, aby sme boli vidieť na Heuréke a koniec. Ceny sme neriešili, mali sme ich dané vzorcom, ktorý určoval našu maržu, ktorú sme si stanovili. Aj  napriek tomu, že sme mali v porovnaní s konkurenciou výrazne vyššie ceny, predali sme najviac hokejovej výstroje na českom internete. V programe sa snažím vysvetliť, aby sa majitelia e-shopov nesústredili len na cenu, ale na to, čo zákazníkovi ponúkajú.

11. Znie to naozaj zaujímavo. Človeka hneď napadajú myšlienky, že sa to e-shopové podnikanie dá naozaj robiť úplne inak a aj takým spôsobom si na preplnenom trhu nájsť svoje stabilné miestečko.

Ono to tak nielen znie, ono to tak naozaj je. A akonáhle sa s tým majitelia e-shopov stotožnia a budú pripravení tvrdo pracovať, tak uspejú. Eshoprestart im môže kopec vecí ukázať, nasmerovať ich na nejakú cestu, po ktorej potom musia ísť a tieto veci jednoducho zaviesť do praxe. Každý si ale musí uvedomiť, že aj tu platí príslovie, ktoré poznali už naši predkovia – bez práce nie sú koláče. A e-shop je tvrdá drina. Taká je realita. Ale, keď na to idete správne a s rozumom, je to naozaj skvelá práca. A tiež je to jeden z dôvodov, prečo sme tento rok rozbehli projekt –  unikátnu TALKshow „o e-shope s e-shopármi”, aby všetci videli, aký je ozajstný život e-shopára a dokázali sa v ňom inšpirovať, poučiť sa a napríklad aj nájsť motiváciu. (Prvý diel tejto TALKshow si môžete pozrieť tu).

12. Okrem TALKshow pracujete aj na iných projektoch alebo už nie je priestor?

Priestor je vždy a vo všetkom. Je to len o tom, ako si to človek nastaví. Samozrejme ale nemôžete robiť všetko a nič. My máme nastavené ďalšie plány s eshoprestartom, vieme, čo ním chceme dosiahnuť, ale ideme postupne, aby bola zachovaná prioritne maximálna kvalita. Po eshoprestarte sme dokončili projekt eshopmind, ktorý na eshoprestart nadväzuje. Ide o myšlienky a nápady, ktoré samotný e-shop dokážu posunúť zas o kus ďalej. Momentálne natáčame projekt eshopvideo, v ktorom sa záujemcovia môžu naučiť,  ako si vytvoriť super video recenzie produktov, ktoré dokážu dramaticky navýšiť obrat. Od januára sme sa vrhli na spomínanú TALKshow. Medzi naše ďalšie plány výhľadovo patrí spísanie eshoprestartu do podoby klasickej knihy, dokončiť blog eshopnarovinu, natáčať tzv. flashback X-HOKEJ.cz, ale to sú všetko veci, ktoré budú nadväzovať. Až keď niektorý projekt kompletne dokončíme, tak má cenu otvárať ďalší. Každopádne, už teraz majú e-shopári dostatok kvalitných informácií pre to, aby sa začali posúvať výrazne dopredu a my kontinuálne pracujeme postupne na ďalších veciach.

13. Máte zaujímavé plány. Kto si ale niečo podobné skúsil, veľmi dobre vie, že za každým takýmto projektom sú desiatky, niekedy až stovky hodín ťažkej práce. Je niečo, čo Vás do ďalšej práce dobíja?

V prvom rade si myslím, že ja ani moja partnerka Lucka, s ktorou celý eshoprestart robíme, nie sme typy, ktoré by niekto musel v tomto smere nabíjať. Človek ide častokrát večer spať takpovediac zodraný z kože, bez sily, ale ráno vstanete zase plní energie a odhodlaní do svojej práce. Toto funguje vtedy, keď milujete to, čo robíte, a my to tak máme. Samozrejme, že sú veľmi príjemné spätné väzby, ktoré na našu prácu a projekty dostávame. Navzájom sa to tak doplňuje. Je super vidieť okolo seba e-shopy, ako sa doslova pod rukami menia v pozitívnom slova zmysle vďaka radám, ktoré im dávate. To je proste skvelé.

A na záver dobrá správa pre všetkých e-shopárov využívajúcich BiznisWeb (verziu FLOX3)– v administrácii svojho e-shopu, v sekcii Nastavenia – Výhodné ponuky nájdete všetko potrebné k uplatneniu zľavy, ktorú pre Vás Daniel Višňák pripravil:

eshoprestart – zľava pre klientov BiznisWebu

eshoprestart – zľava pre klientov BiznisWebu

Čas máte ale len do 13.6.2017, tak využite šancu na rozvoj svojho podnikania na internete. Eshoprestart je skvelým krokom k novým a spokojným zákazníkom.

Prajeme príjemný reštart s programom eshoprestart.cz.

podpis-sk

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať