Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako bolo na MastersGate – 1.časť

V súťaži MastersGate bolo tento rok zapojených celkovo 108 e-shopov z Českej republiky a zo Slovenska. Vyhlasovanie výsledkov bolo spojené s konferenciou MastersGate Eshop Summit zameranou na rast e-shopov a e-commerce. A svoje know-how odovzdali účastníkom spíkri zvučných mien.

Ak ste na evente chýbali, o nič neprídete. 1 z našich súťažiacich, Michal Števula zo stevula.sk pre vás spísal naozaj podrobný report. Hneď v prvej časti sa dozviete, ako robiť marketing pre novú generáciu a ako na e-mailový marketing, ktorý naozaj zarába.

Jakub Čech, Daren&Curtis – Ako tvoriť marketing novej generácie?

Prednáška bola zameraná na prichádzajúcu novú generáciu a jej správanie sa v online svete. Otázka, ktorá zaujíma všetkých marketérov je, ako tvoriť marketing tak, aby sme ich zaujali? Najprv si povedzme, aké generácie sa vyskytujú dnes na trhu a v akom približnom veku sú:

  • generácia X – ľudia vo veku 40 – 52

  • generácia Y – ľudia vo veku 25 – 40 – najvýkonnejší ľudia ekonomiky

  • generácia Z – ľudia vo veku 11 – 25 – prichádzajúca skupina

generácia Y7 tipov, ako robiť marketing pre novú generáciu

1. Inovujte

Prichádzajú  rôzne technologické novinky – virtuálna realita, chatboti, smart hodinky a je treba byť na to pripravený. Skúšajte nové technológie a v prípade nového trendu sa ho snažte zachytiť a využiť. Už dnes si vyčleňte časť rozpočtu a skúšajte nové veci.

2. Majte ľudský prístup

Budúcnosť je v otvorenosti a autentickosti. Generácia Z viac vyhľadáva autentickosť – aj preto sú populárni napríklad youtuberi. Zobrazujú svoje myšlienky bez fikcie, bez veľkej produkcie a prípravy. Ľudským prístupom si môžete získať zákazníka a spraviť z neho verného a lojálneho zákazníka. Skúste si vytipovať zákazníkov a zavolajte im. Získajte od nich feedback alebo len tak sa ich spýtajte, ako sa majú. Zaujímajte sa o nich tak, ako v malom obchode na okraji mesta alebo vo vašej štvrti. Tam poznáte všetkých po mene, viete, čo majú radi, kde chodia na kávu a máte s nimi vzťah. Budujte ho aj s vašimi zákazníkmi. Ľudský hlas a oslovenie krstným menom je pre všetkých omnoho príjemnejšie ako chladný e-mail. Dobrým príkladom sú reklamácie. E-mail prijímame a čítame s emóciami, ktoré v daný moment máme. Môže byť napísaný jemne a pokorne, ale na druhej strane si to človek prečíta nahnevaný a vyznie to úplne inak, ako ste chceli. Naopak, keď mu zavoláte, dáte najavo, že vám na zákazníkovi a vyriešení jeho problému záleží.

3. Hovorte vždy pravdu

Klamanie a zavádzanie sa vám u generácie Z nevyplatí, rýchlosťou svetla sa všetci na sociálnych sieťach dozvedia, ako so zákazníkmi jednáte. Keď napíšete doprava zadarmo, nepíšte v piatom kroku košíka, že ešte treba minúť 59 EUR. Alebo 3+1 zadarmo. Keď nedokážete dodržať slovo, napíšte radšej pravdu.

4. Rešpektujte trendy

Aktívne vyhľadávajte trendy a využite ich. Dobrým príkladom je napr. RAW strava. Množstvo ľudí využilo tento trend a úspešne prevádzkujú e-shopy alebo kaviarne s raw stravou. Trendy sú rýchle, treba ich sledovať a zachytiť. Kto bude medzi prvými, má najväčšiu šancu na úspech.

5. Autenticita – realita

Youtube má vyššiu sledovanosť ako TV. Generácia Z chce sledovať, čo chce a kedy chce. Preto vznikli služby ako Netflix. To im dáva veľkú slobodu v rozhodovaní čo a kedy pozerať.

Rovnaká situácia je aj s fotkami. Nepoužívajte fotobanku! Je to síce jednoduché, rýchle a lacné, ale ľudia sú už presýtení fotkami z fotobanky. Lepšie je mať fotky, ktoré nie sú technicky dokonalé, ale sú autentické.

6. Sebarealizácia

Ľudia z generácie Z sú silne vnútorne motivovaní. Veľmi rýchlo sa nadchnú, ale pokiaľ ich sklamete, veľmi rýchlo o vás stratia záujem. Chcú jedinečnosť a originalitu. Nechcú byť v záplave davu, ale odlíšiť sa.

7. Zmeňte svet k lepšiemu

Generácia Z, oveľa viac ako ostatní, ocení záujem o spoločnosť, prírodu a našu planétu. Snažte sa aj vy svojou prácou prispieť k lepšiemu životnému a sociálnemu prostrediu. Môžete napríklad upratať park, nafotiť to a zverejniť na sociálnych sieťach. Vaši zákazníci uvidia, že robíte veci, ktoré majú zmysel a budú vás ochotnejšie nasledovať.

Značky ovplyvňujú správanie a rozhodovanie ľudí

Generácia Z je silne orientovaná značkami. Je veľmi dôležité tvoriť tzv. Love Brands, pretože zákazník má veľký počet možností. Musíte si ho nejako pripútať k svojej značke, aby chcel u vás opakovane nakupovať a šíriť vaše posolstvo ďalej.

Stavajte na emóciách – ľudia nezabudnú na to ako sa cítili (napr. pri preberaní tovaru).

Piliere úspešnej značky

1. Kreativita a odlišnosť

Dobre zvolená identita značky zaujme a upúta. Na prvý pohľad je zákazníkovi jasné, o ktorú značku ide. Nezamení si vás s konkurenciou.

2. Pridaná hodnota

Váš produkt alebo služba musí byť kvalitná. To je základný atribút. Sám o sebe však nestačí. Je potrebné k tomu pridať niečo navyše. Napríklad v prípade Applu je to dobre fungujúci produkt a k tomu skvelý dizajn. Keby napr. notebook nefungoval spoľahlivo, zbytočne by mal pekný dizajn. Alebo napríklad doručenie v sobotu večer, skvelé balenie alebo expresný zákaznícky servis. Ak produkt, ktorý predávate nevyrábate, hľadajte niečo výnimočné v sprievodných službách.

pridaná hodnota Apple

Okrem dobre fungujúceho produktu si v Apple dajú záležať aj na dizajne.

3. Zladenie s cieľovou skupinou

Vaša značka by mala jasne komunikovať s cieľovou skupinou, pre ktorú je určená. Pri tvorbe marketingovej stratégie si treba zvoliť persóny, ktoré u vás nakupujú a im prispôsobiť marketing.

4. Dlhodobá vízia

Dlhodobá a jasná vízia priťahuje ľudí okolo vás. Nie iba kolegov, ale aj zákazníkov. Zamyslite sa nad tým, kto ste, kam smerujte a čo chcete vašou značkou dosiahnuť. Aká je vaša vízia a poslanie?

Petr Cikán, ACOMWARE – E-mail marketing, ktorý zarába

E-mail marketing už dávno nie je o plošných e-mailoch pre všetkých. E-maily plné odpadu a zliav už dávno nefungujú.

Hlavné nedostatky dnešných e-mailov

  • E-mailová adresa noreply@xxx.sk – takáto e-mailová adresa nepodnecuje ku komunikácii, podvedome pôsobí negatívne, pretože firma ani nechce vedieť odpoveď či spätnú väzbu. Nemáte ju kam poslať, pritom e-mail je určený pre komunikáciu. Ale s kým, keď e-mail je “noreply”?

  • Dlhé e-maily plné obrázkových ponúk so zľavami – kto otvára takého e-maily a kto ich číta? Je to naozaj vaša cieľová skupina?

E-mail marketingom si dokážeme veľmi efektívne udržať zákazníkov, za ktorých sme už zaplatili. Je to omnoho lacnejšie ako neustále získavanie nových.

Na čo sa sústrediť v e-mail marketingovej kampani

1. Automatizácia

E-mail marketing je potrebné automatizovať aspoň v hlavných krokoch. Veľmi dobre zaberá e-mail na zabudnutý košík. Je presne zacielený a zákazníci ho vnímajú pozitívne. Pred samotným predajom vzbuďte v zákazníkovi dôveru, že mu chcete pomôcť. Nepredávajte prvým e-mailom. Keď sa zákazník zapíše do Newslettra, môžete ho príjemne privítať, namiesto e-mailu plného zľavových kupónov. Opýtajtesa ho, čo ho zaujíma, aké produkty alebo inšpirácie u vás hľadá. Veľmi jednoducho mu potom viete posielať informácie, ktoré ho zaujímajú a budú mu nápomocné. Potom si k vám vybuduje vzťah a každý jeden Newsletter bude pre neho prínosom.

2. Privítací e-mail

V prvom e-maile, hneď po zaregistrovaní, nepredávajte. Snažte sa zákazníkovi vysvetliť, prečo ste pre neho dobrý partner. Snažte sa mu pomôcť. Vysvetlite, prečo by mal nakupovať práve u vás, aké sú vaše výhody. Acomware napr. u svojho klienta tisknulevne.cz využíva na vzbudenie dôvery voči e-shopu recenzie z Heureky. Privítací e-mail má vysoký “open rate” , preto je kľúčové správne ho využiť.

3. Dynamizácia

Využite dnešné technológie a zobrazujte zákazníkom v e-mailoch len relevantný obsah. Znamená to zobraziť produkty, ktoré prehliadal v obchode, osloviť ho menom, zobrazovať mu obsah na základe minulého správania. Je možné mu zobraziť jeho bonusové body, aby vedel, aké výhody môže čerpať. Prípadne zobraziť jeho najbližšiu pobočku s otváracími hodinami. Jednoducho mu personalizovať e-mail tak, ako keby ste ho písali iba jemu.

4. Opustený košík

Kľúčom k úspechu e-mailu s opusteným košíkom je rýchlosť. Miera konverzie výrazne klesá s časom. Najlepšie výsledky sú dosahované,keď vieme poslať e-mail do 1-2 hodín.

5. Sviatok / narodeniny

Veľmi efektívna forma e-mailu, a keď pribalíte nejakú maličkosť (napr. zľavu), tak sa zvyšuje miera využitia akcie. Veď každý chce dostať nejaký darček..

Pozrite si prednášky z MasterGate Eshop Summitu na Facebooku:

Nabudúce sa môžete tešiť na nové trendy v online marketingu, budovanie identity fashion e-shopu alebo tipy, ako odlíšiť svoj e-shop od konkurencie.

Zatiaľ sa vrhnite na inovácie svojich marketingových stratégií a e-mailingu :)

 

avatar
Autor: Michal Števula CEO a zakladateľ značky STEVULA - moderné dámské a pánske business košele, non iron a slim fit košele zo 100% bavlny. Kvalitné košele, ako šité na mieru slovenským a českým zákazníkom, predáva v e-shope od roku 2016.

Diskusia k článku