Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Získajte nových zákazníkov e-shopu vďaka videu

O sile videa v online svete asi nikto z nás nepochybuje. Veď začnime od seba: Na čo klikáte častejšie? Na obrázky, alebo na videá? Rozhodne na video nenatrafíme na internete tak často a aj preto osloví viac. A čo je najdôležitejšie, dynamické kreslené videá za krátky čas sprostredkujú “rozsiahly obsah”, ktorý nedokážeme inou formou v takom čase a priestore vyjadriť.  Preto, ak sa aj vy už dávnejšie pohrávate s myšlienkou začať s videami, máme pre vás inšpiráciu. Čítajte ďalej 🙂

Google chce ponúkať používateľom hodnotný a zaujímavý obsah, preto máte vďaka videu oveľa väčšiu šancu na úspech. Najmä, ak je video vtipné. Takže môžete odignorovať tradičné marketingové kampane a radšej sa sústrediť na nenútené budovanie povedomia o vašej značke, vďaka dobrým a vtipným videám, ktoré môžu byť navyše aj virálne.

Aké sú hlavné výhody animovaných marketingových videí?

  • lepšie pozície na Google,

  • virál – vyššia miera zdieľania – používatelia javia čoraz väčší záujem o videá, video zdieľame radšej ako text,

  • za krátky čas odprezentujú oveľa viac informácií ako text na webe.

Aby sme si predstavili, čo je to vlastne Explainer video, pozrite si na úvod napríklad to naše, ktoré majú na svedomí profíci z RoadCrossers.com. Celkom sa im podarilo, čo poviete?


Ako sa tvorí explainer video?

Vyspovedali sme profíka – Jakuba Ovesného z Roadcrossers.com.

1. Jakub, aká je optimálna dĺžka explainer videí – 30 alebo 60 sekúnd?

Jakub Ovesný Roadcrossers.com

Jakub Ovesný – okrem šéfovania Roadcrossers pôsobí ako lektor LEARN2CODE

Neexistuje jedna optimálna dĺžka pre všetky videá. Je dôležité posudzovať ich dobu trvania podľa toho, o aký typ videa ide, kde bude zverejnené a o čom sa v ňom hovorí.

Keď myslím typ videa, tak sa tu bavíme o rôznych preroll reklamách, ktorých dĺžka je ideálne čo najkratšia, 8-10 sekúnd. Samozrejme to neplatí pre video explainer, kde potrebujete vysvetliť zákazníkovi, ako funguje daný produkt alebo služba. Tie sa pohybujú zvyčajne okolo 2 minút.

Čo sa týka kanálu, ktorým budeme video promovať a na ktorom bude odkomunikované, tam môžem povedať, že v súčasnej dobe sa to delí hlavne na dve mediálne platformy – a tými sú  Youtube a Instagram. Tieto sociálne siete zahŕňajú momentálne 99% video contentu v celom online prostredí.

Čo sa týka Youtube, tak tam nie ste veľmi obmedzení dĺžkou. Vo všeobecnosti ale platí, že ak nezaujmete do 30 sekúnd,  stratíte takmer tretinu publika, a ak sa vám to nepodarí ani do minúty, tak tam sa stráca už skoro polovica divákov. Micro videá, ktoré sú s veľkou obľubou používané na Instagrame majú svoju vhodnú neoficiálnu dĺžku definovanú priamo Instagramom a to je 15 sekúnd. Instagram túto hodnotu neskôr predĺžil na aktuálnych 60 sekúnd. Ale stále platí, že ak viete všetky potrebné informácie vtesnať do 15 sekúnd, máte vyhraté.

2. Ako dlho trvá orientačne taká práca, čo všetko obnáša (scenár, príprava kalkulácie, animačné práce, voiceover – selekcia hlasov …)? Čo potrebujete vedieť od klienta?

Príprava animovaného videa zahŕňa:

  • zber prvotných informácií o videu

  • na aké účely má byť použité

  • akými komunikačnými kanálmi sa bude promovať

  • aká je jeho cieľová skupina.

Na základe týchto informácií a krátkej osnovy videa, ktorú obdržíme priamo od klienta, následne vypracujeme cenovú ponuku a scenár, v ktorom budú detailnejšie popísané jednotlivé scény a taktiež text, ktorý bude vravieť Voiceover.

Ďalším krokom je postupne všetky scény zo scenáru rozkresliť do statickej podoby. Niekedy je vhodné, najmä v prípade komplikovanejších videí, nakresliť storyboard, čo je vlastne zhruba ceruzkou naskicovaný dej, v ktorom je vidno, čo sa nachádza na scéne, ako bude umiestnená kamera a či nie sú v deji nejaké výrazné logické chyby. Ak už máme rozkreslenú a schválenú statickú grafiku od klienta, pristupujeme k animácii a rozpohybovavaniu grafických podkladov. Táto časť je časovo výrazne najnaročnejšia.

Súbežne s animovaním sa rieši aj výber vhodného hlasu, ktorý nám bude nahovárať sprievodný text. Klient nám definuje:

  • vekový interval

  • farbu hlasu

  • pohlavie

a na základe toho my zašleme na výber niekoľko vhodných kandidátov.

Hneď potom pristúpime k samotnému nahrávaniu vybraného hlasu, ktorý bude sprevádzať animáciu, a podľa ktorého zladíme výsledné načasovanie animácie.

Ako posledný krok je pridať tento voiceover k hotovej animácii, pridať rôzne zvukové efekty a hudbu do pozadia, ktorá podfarbí atmosféru videa.  Ak toto všetko dotiahneme do úspešného konca, nasleduje finálny export – render, ktorý môže zaberať pri 2 minútovom videu niekedy aj 3-4 hodiny. Následne už putuje hotové video do rúk klienta.

ukážkový scenár explainer videa pre BiznisWeb

ukážkový scenár explainer videa pre BiznisWeb

 

3. Prečo sa oplatí investovať do explainer videí aj menším a stredným e-shopom? 

V dnešnej záplave rôznych vizuálov, fotografií a statickej reklamy je video vhodná forma ako vystúpiť z radu a zaujať potenciálneho zákazníka. Keď scrollujete FB wall,  tak určite viac upútate pozornosť pohyblivým obsahom ako napríklad fotografiou. Čo sa týka samotných webstránok a umiestnení videa tam, tak je to zasa dobrá voľba, ako udržať zákazníka na svojom webe čo najdlhšie.

Časť vyhľadávacieho algoritmu od Googlu počíta aj čas, ktorý strávili návštevníci na webe a podľa toho radí svoje výsledky. Navyše, podľa viacerých štatistík je 85% zákazníkov náchylnejších ku kúpe produktu, ak naň videli video. Ďalšia nesporná výhoda je, že videom vysvetlíte svoj produkt alebo službu niekoľkokrát rýchlejšie ako obyčajným textom. A práve tá rýchlosť a schopnosť zaujať pekným video explainerom je v tejto uponáhľanej dobe veľmi potrebná.

4. Posledná otázka, Jakub, ako podľa Vás čo najlepšie vyhodnocovať efektivitu inzercie videí na FB, Youtube, Instagrame? Doporučili by ste nejaké konkrétne nástroje pre majiteľov e-shopov a webstránok?

V poslednom čase sa trošku zmenil princíp vyhodnocovania videí a to z klasického počtu videní, na počet hodín videného videa.

Facebook  začal totiž počítať jedno pozretie až po 3 sekundách prehrávania videa a Youtube dokonca až po 30tich alebo, ak je video kratšie, tak rovno celú jeho dĺžku.

A teda nám vychádza, že celkový čas pozretého videa je relevantnejšia hodnota.

Každá z týchto platforiem má vyvinutú  svoju službu na vyhodnocovanie efektivity videí a tiež získania tejto hodnoty.

V prípade Youtube existujú ich vlastné Youtube Analytics, kde nájdete všetky potrebné informácie, tiež je dobré zoznámiť sa s nástrojom Traffic Sources, ktorý je ich súčasťou  a poskytuje komplexný pohľad na všetky potrebné zdroje, odkiaľ sa k vášmu videu divák dostal. Či si ho vyhľadal priamo cez Youtube alebo napríklad k nemu prišiel prostredníctvom externého linku.  Youtube analytics sú naštaštie veľmi podobné  klasickým Google Analytics. Takže, ak ste ich niekedy riešili, nemal by to byť väčší problém zorientovať sa v nich. Je tam možnosť globálne si prezrieť štatistiky pre celý váš kanál alebo vyfiltrovať konkrétne video.

Facebook má video štatistiky trochu jednoduchšie, ale pri správnom pochopení jednotlivých čísel vie tak isto priniesť reálny obraz o sledovanosti atď.  Nájdete ich v Page Insights pod záložkou Video.

video štatistiky Facebook

prehľad video štatistík na Facebooku

Instagram má spomedzi týchto velikánov najjednoduchšie analytics. Viete k nim pristupovať pod každým príspevkom zvlášť. Obsahujú údaje o impresiách, dosahu, interakcii atď. Je však potrebné mať biznis účet.

 Tak, ako? Presvedčili sme vás? Aj toto je cesta, ako zaujať a v konečnom dôsledku získať nových zákazníkov a možno oveľa jednoduchšia, nemyslíte? Určite odporúčame video obsah a ak potrebujete pomoc profíkov, nami overených nájdete na biznisweb.sk/experti.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať