Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako pripraviť svoj e-shop na vianočnú sezónu

tipy, ako pripraviť svoj e-shop na vianočnú sezónuZamestnanci celý týždeň čakajú na víkend a my podnikatelia, celý rok na vianočnú sezónu. Je to tak aj u vás? Konečne prichádza čas, kedy môžu vaše tržby slušne narásť a vykompenzovať vám všetky menej vydarené mesiace v roku. Byť dobre pripravený, je ale základ. Netreba nič podceniť a nechávať na náhodu. Dnes si povieme, na čom by bolo dobré popracovať, aby sa vám už túto vianočnú sezónu dostavili tie najlepšie výsledky. Poďme na to.

Aby sa  zákazník na vašom e-shope/webstránke cítil komfortne

V prvom rade je veľmi dôležité to, ako sa ľudia cítia na vašom webe. A teraz v čase Vianoc dvakrát, lebo všetci sme tak trochu v strese a zhone ;-)

Každý web niečo vyžaruje a to ľuďom buď sedí, nesedí, alebo nevadí. Podľa toho sa rozhodnú, či na ňom zostanú, alebo pôjdu nakúpiť inde. Či sa v tejto “obývačke” usadia a rozhliadnu, alebo sa tu necítia dobre a budú hľadať inú.

Objektívne to vie posúdiť nestranný človek, ktorý na vašom e-shope/webstránke nikdy nebol. Dajme tomu, že vaša potenciálna zákazníčka sa volá Katka. Dajte jej 3 otázky, aby ste zistili, kde máte rezervy:

1. Aký má prvý dojem z e-shopu? – Ako na ňu  na prvý pohľad pôsobí, ale bez servítky, úprimne, ak vám chce pomôcť…

A) Prvý dojem je dôležitý. Otvára, alebo zatvára dvere potenciálneho obchodu, resp. nákupu. Preto treba vizuálne zaujať, byť in, ale pozor –  pôsobiť príjemne, nevtieravo a jednoducho. Nájdite si svoj štýl, jasnú cestu a ukážte, že to, čo robíte, robíte s radosťou. Prvý dojem vytvára hlavne dizajn, grafika webstránky, použitie farieb, písma, obrázkov a rozmiestnenie prvkov na stránke. Podrobnejšie sme túto tému rozobrali na blogu.

B)  Buďte nielen vizuálne atraktívni, ale aj “in”. Dajte najavo, že ste trendy a aktuálne prinášate to najčerstvejšie a najlepšie na trhu. Nalaďte vašich zákazníkov na vianočnú nôtu. Vymeňte doterajšiu opozeranú šablónu za vianočnú. Stačí sa len pohrať so sekciou DESIGN alebo pridať slide do dynamického banneru. Tento efekt tiež veľmi dobre motivuje vašich návštevníkov na nákupy a to nielen nových, ale aj doterajších verných.

A myslite na to aj počas roka. Niekdy stačí len malá zmena – výmena hlavičky alebo banneru na titulke a ste znova “fresh”.

2. Dajte Katke úlohu – niečo konkrétne na Vianoce z vašej ponuky nájsť – zistite, ako rýchlo sa jej to podarí a či vôbec.

Ak splní úlohu rýchlo a podľa možnosti na jeden – dva kliky, tak ste na tom veľmi dobre. V opačnom prípade je zrejmé, že vaša stránka nie je veľmi používateľsky priateľská. To ju určite v tomto predvianočnom zhone (ale aj mimo neho) odradí od nákupu a pôjde inam, kde sa bude vedieť ľahšie a rýchlejšie zorientovať a nakúpiť.

Ale to nechceme, a preto vám BiznisWeb umožňuje pre lepšiu orientáciu, kratšiu a rýchlejšiu “cestu do cieľa” umiestniť napr. na titulku účinný blok Rozcestník. Ten Katku zavedie presne do kategórie s vianočnými produktami.

presmerovanie zákazníkov na kategóriu produktov cez rozcestník

ako napríklad na e-shope galanteriaivana.sk

 

3. No a posledná, ale veľmi dôležitá úloha pre Katku je – obe zadania si zopakovať na mobile, či tablete.

Responzívna verzia e-shopu či webu je dnes nevyhnutnosť, veď všetci fičíme na mobiloch, smartfónoch.

V BiznisWebe máte preto e-shop prispôsobený pre mobilné zariadenia už aj v rámci testovacej verzie.

Ale pozor, Katka by nemala zápasiť s malými tlačítkami, či neprehľadným menu. Mala by sa okrem rýchlosti načítania zamerať aj na to, či je:

  • prehliadanie webu pohodlné a naozaj prehľadné na všetkých mobilných zariadeniach

  • pri kliknutí na menu, pri vypĺňaní formulárov a objednávky, dostatok miesta

  • obsah webu a navigačných prvkov zredukovaný, prispôsobený pre mobilné zariadenia

  • produktový obrázok dostatočne veľký a pre ňu dobre viditeľný aj čitateľný

  • celý nákup jednoduchý a komfortný.

Tak a teraz, keď Katka zvládla prvé 3 úlohy, sme o krok bližšie k vianočným nákupom.

Predávajte úžitok, ktorý z nákupu zákazník má, nie tovar

V popise produktov, prípadne služieb nikdy nezabúdajte na úžitok. Ten je jedným zo základných argumentov, ktorý predáva. Dajte zákazníkom jasné dôvody, ktoré hovoria, prečo sa rozhodnúť pre vás, aký problém si kúpou vyriešia, k čomu dospejú a ako im viete pomôcť. Ideálne, keď je priestor na praktické ukážky a príklady zo života aj s popisom prínosu, to sa ráta najviac.

Ako písať popisy produktov, ktoré naozaj predávajú? – odpovede sa dočítate v článku.

Nepredávajte len to, čo chce zákazník

Ak máte super e-shop, na ktorom sa naša Katka dobre zorientovala a teda si aj vybrala, je to skvelé, ale tým vaša úloha nekončí. Ponúknite jej alternatívne produkty, ktoré by ju mohli v čase Vianoc osloviť. Nenechajte ju len tak z vášho e-shopu odísť.

A samozrejme, v závere nákupu je vždy priestor na to, oceniť jej dôveru vo vás, oceniť jej nákup bonusom. V BiznisWebe máte niekoľko možností, stačí si vytvoriť vlastný bonusový program alebo produkty so zvýhodnenou cenou. Viac v článku na blogu.

Obmedzte vianočnú ponuku

Ak sa rozhodnete pre  konkrétnu zľavu, motivujte Katku, aby sa rozhodla objednať hneď, inak sa vaša ponuka stratí v mori tých ďalších, ktorých je hlavne teraz počas Vianoc neúrekom. Limitujte ponuku časovo a dodržte tento dátum. Pomôžete tak Katke dospieť k rozhodnutiu teraz hneď. Funguje to.

Budujte si dobré vzťahy aj na sociálnej sieti

Webstránka/e-shop je vašou vizitkou, ale statickou, ktorej autorom ste vy. Sociálna sieť je známkou toho, že vaša komunikácia je otvorená, transparentná, a že vašim zámerom nie je iba otvoriť peňaženku vašich zákazníkov, ale ich aj poznať, dať im priestor na vyjadrenie, komenty, názory, postrehy.

Okrem toho je to aj priestor, kde viete dať najavo, že vašim zákazníkom rozumiete a že je veľa toho, čo spoločne zdieľate. Vianočný čas je na Facebooku ideálny na spoznávanie sa a utužovanie vzťahov.

Ale pozor! Počas celého roka je treba nastaviť optimálny mix predajných a “nepredajných príspevkov”, lebo uznajte, nemáme každý deň náladu nakupovať, že? Diskusiu môžete otvoriť aj na notoricky známej reklame od Kofoly. Stačí hodiť do pléna otázku: “Aká je vaša obľúbená vianočná reklama? Nás baví stará dobrá  -  ”ja nemusím, ja už ho vidííím.”

A nezabudnite, že nielen počas vianočnej sezóny robia svoje aj dobre nastavené a odkomunikované súťaže na Facebooku, či vytváranie obsahu, ktorý je vtipný a teda virálny, veľmi ľahko sa šíri. Hlavne – nebuďme príliš vážni, na sociálnu sieť sa to nehodí, nechcete predsa nikoho nudiť ;-)

Takéto vianočné newslettre fungujú

Reklamy je toľko, že ju často ignorujeme. Nie, že by sme to robili zámerne, ale málokedy nás niečo osloví. Kedy ste videli naposledy reklamu, nad ktorou ste sa zastavili? A aká bola?

Myslím, že poznám odpoveď: Bola výnimočná tým, že bola iná. Nebola predvídateľná, nepredávala na prvý pohľad, nebola tak “škrobená”, prípadne bola vtipná, alebo mala nadhodnotu. Áno, presne to je to, čo funguje aj v prípade newslettrov.

Skúste poslať klasický vianočný newsletter, ako doteraz, napr. s produktami, ktoré máte vo vianočnej ponuke a profi nafotenými obrázkami a cenou.  A potom neskôr pošlite obdobný newsletter, ale napríklad s fotkou oblečenia na vašej spokojnej zákazníčke, nie na modelke.

Alebo nafoťte produkt s príbehom o jeho použití v reálnom živote a popíšte jeho prínos pre zákazníka. Pridajte tomu štipku emócie. Popíšte, ako si napríklad váš zákazník kúpou tejto kosačky zjednodušil život a na čo mu teraz zostal navyše čas (napr. na vnúčatá a doplňte reálnu fotku). Uvidíte, akú silu má taký prirodzený newsletter (ale samozrejme, esteticky pekne upravený). Lebo, menej je často viac.

Využite silu referencií

Že ste si získali dôveru a vernosť klientov, je úžasné, ale nenechávajte si to pre seba. Ponúknite zákazníkom referencie priamo na Heureka.sk. Aj na webstránke, aj na Facebooku si vytvorte priestor na reakcie zákazníkov, tie totiž predávajú najviac. Lebo, keď bude Katka zvažovať prvý nákup, určite si ich pozrie ;-)

e-shop s certifikátom overené zákazníkmi

veľmi príjemný spôsob, ako sa odvďačiť spokojným zákazníkom zvolil aj náš klient beardguru.sk

Viete, čo ešte môžete získať referenciou? Ak sa stane, že vám príde pochvalný email, môžete z neho vyčítať dôležitú výhodu, ktorú zákazník ocenil a ktorú sa vám oplatí ďalej komunikovať, či na sociálnej sieti, alebo na webstránke. Aj vašim klientom dobre padne, keď sa utvrdia v tom, že sú u vás na správnom mieste a to nielen na Vianoce.

Tak do toho, priatelia! Urobme spolu všetko pre to, aby bola tohtoročná vianočná sezóna doteraz najlepšia.

Sme radi, že vám môžeme pomáhať byť bližšie k vašim zákazníkom počas celého roka. Želáme vám, nech počet vašich spokojných zákazníkov z roka na rok rastie, rovnako tak objem vašich došlých objednávok. Vydarenú vianočnú sezónu prajeme a tešíme sa na vaše úspechy :)

Za tím BiznisWebu, Daniela

avatar
Autor: Daniela Mudráková Daniela je profesionálna copywriterka, špecializuje sa aj na SEO copywriting a content marketing. Je expertka na písanie pútavých textov pre webstránky, e-shopy i blogy. Cenné rady, ako tvoriť obsah, ktorý Vám pomôže získať viac zákazníkov nájdete aj na Danielinom blogu danielinopero.sk

Diskusia k článku